AlexKvam Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Flyttet nylig inn i ny leie bolig, den er nettopp revet ned til reisverk og bygget opp med nytt el anlegg osv. Når jeg skulle plugge inn en lampe var den veldig svak, dundret multimeteret inn i den og fikk opp ≈ 100 volt. Lurer på om dette er noe normalt som jeg bare ikke vet om eller om jeg skal kutte sikringen og ringe brannvesen? Er forøvrig en dobbel innfelt jordet stikk oppe ved taket. Lenke til kommentar
AlexKvam Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 Går den via en dimmer? Nei, det er dimmer på spotlights i taket men den påvirker ikke dette uttaket. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Jordfeil på IT anlegg kan ofte gi rare målinger. Hva måler du mellom hver pinne mot jord? Ved IT skal du normalt ha rundt 130V mellom hver fase og jord. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Du er sikker på at den ikkje er styrt av ein lysbrytar? Det er veldig vanleg på stikk montert under taket. Ikkje nødvendigvis dimmer, men av/på-brytar. Lenke til kommentar
AlexKvam Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 Jordfeil på IT anlegg kan ofte gi rare målinger. Hva måler du mellom hver pinne mot jord? Ved IT skal du normalt ha rundt 130V mellom hver fase og jord. Mulig det er noe der, 93v og 136v er det jeg får mot jord. Du er sikker på at den ikkje er styrt av ein lysbrytar? Det er veldig vanleg på stikk montert under taket. Ikkje nødvendigvis dimmer, men av/på-brytar. Ja er det. Er forøvrig på samme kurs som inneenheten til varmepumpen, den skrus ikke av når jeg trykker på brytere. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Sjekket stikken til varmepumpen? Denne burde jo ha samme måling om det er på samme kurs... Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Halv spenning. Tyder på at ene sikringen er gåen om du har skrusikringer. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Om det er nytt el-anlegg tviler jeg på det. Kan det være koblet feil (ikke koblet) så det bare er en fase koblet til? Lenke til kommentar
AlexKvam Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Sjekket stikken til varmepumpen? Denne burde jo ha samme måling om det er på samme kurs... Må plukke ned varmepumpen for og komme til ser det ut til, kan se på det imorgen. Halv spenning. Tyder på at ene sikringen er gåen om du har skrusikringer. Er nytt anlegg ja uten skrusikring, vær sikrings kurs har noe som ser ut for meg å være et diagnose system for jordfeil, kommer ikke frem feil derfra. Om det er nytt el-anlegg tviler jeg på det. Kan det være koblet feil (ikke koblet) så det bare er en fase koblet til? Jeg får volt på begge på begge pinnene mot jord? Har tatt kontakt med utleier som skal høre med elektrikker som utførte arbeidet. Kommer vel en løsning ut fra det forhåpentligvis. Skal prøve å oppdatere etter de har vært her. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Må plukke ned varmepumpen for og komme til ser det ut til, kan se på det imorgen. Ikke gjør dette. Endret 28. juni 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 What he said. Dårlig idé å begynne å plukke ned varmepumpe uten peiling. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Ja om det ikke er vanlig stikk eller du ikke kommer til, DO NOT TOUCH. Det er vel neppe åpne terminaler å måle over i sikringsskapet heller. Tror du skal snakke med kuldemontør og elektriker om dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Mulig det er noe der, 93v og 136v er det jeg får mot jord. Hvordan klarer du da å måle ~ 100 V mellom lederne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå