Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Boliglån i SPK, hva med resten?

Henrik.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har mange banker. Tilogmed i fjor hadde jeg huslån i én bank, og lønn/kort/regninger i en annen. BSU i en tredje bank og sparepenger i en fjerde (miniforbrukslånsbank med myye bedre rente). Aksjer hos en annen aktør. 

Nå har jeg samlet lønn/bankkort/regning i samme som huslån, men har fortsatt aksjer, BSU og sparepenger et annet sted. 

Og seff BankNorwegian kredittkort. Så godt spredt rundt. 

Null stress

Lenke til kommentar

Det er sjeldan noko fordel å vere totalkunde økonomisk sett, med mindre du har gode avtalar gjennom fagforening eller noko sånt. Eg kjenner ikkje til SPK sine reglar, men dei fleste bankar vil ikkje gje den beste renta utan at du brukar banken til dagleg. Dvs. at du får løn på konto i den banken og har kort der. Dersom du får best rente på denne måten så er det eit godt utgangspunkt for å få ned utgiftene. Forsikring, sparekonto, BSU, aksjar osv. kan du plassere i andre bankar om du vil.

Set opp nokre reknestykker i eit rekneark så ser du fort kor mange kroner det er snakk om og kor mykje du er villig til å spare på å splitte opp tenestene.

Du bør og snakke med banken for å forhandle ned renta.

https://www.finansportalen.no/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eg kjenner ikkje til SPK sine reglar, men dei fleste bankar vil ikkje gje den beste renta utan at du brukar banken til dagleg. 

Fra gammelt av het det at SPK sin utlånsrente ligger litt under andre banker: Det er kun statsansatte som har rett til lån derfra.

Lenke til kommentar

Jeg har det jeg kan ha av boliglån i SPK samt resten av boliglånet hos DNB (som jeg har hatt kundeforhold siden barndommen). Lønnskonto++ har jeg i en tredje bank (Sparebanken Sør) og den løsningen fungerer ok for meg. 

jeg har ganske lik situasjon, har nylig flyttet fra DNB til SPK, men har lønnskonto og BSU hos DNB, vært der siden barndommen men strengt tatt føler jeg at de ikke fortjener noe lojalitet. Ikke har jeg fått noe påskuss for å være kunde i mange år, det var også litt av grunnen til at jeg flyttet til SPK nå. 

Også ift. forsikringer har DNB ikke vist noe vilje til å sette pris på lange kundeforhold.

Brukskonto har jeg egentlig ikke - bruker Komplettbank kredittkort for 'alt', har også høyrentekonto hos de.

Lenke til kommentar

Er det normalt at banker feks krever at jeg har lånet hos dem for å i det hele tatt være kunde?

At hvis jeg feks sier at jeg vil flytte boliglånet over til SPK, så kan nåværende bank krevet at jeg avslutter BSU, brukskonto osv også? Problemet da er jo at SPK ikke har noe sånt, så da må jeg starte et nytt kundeforhold et annet sted.

Lenke til kommentar

Er det normalt at banker feks krever at jeg har lånet hos dem for å i det hele tatt være kunde?

At hvis jeg feks sier at jeg vil flytte boliglånet over til SPK, så kan nåværende bank krevet at jeg avslutter BSU, brukskonto osv også? Problemet da er jo at SPK ikke har noe sånt, så da må jeg starte et nytt kundeforhold et annet sted.

Nei, det behøver du ikke å bekymre deg for. Det er bare å flytte boliglånet til SPK.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke normalt. (det er jo en god del som ikke har lån, punktum...) Andre veien, derimot, at de krever at du har lønns/brukskonto der du har lån, det er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

De fleste banker ønsker jo å ha totalkunder, men er det noen her som har erfaring med kun å ha feks brukskonto/sparekonto i en bank?

Vurderer nemlig å flytte boliglånet til Statens pensjonskasse.

Anbefalinger?

Du ser helt feil på saken. Uten å være bundet av boliglån kan du nå shoppe akkurat den banken som er best for ditt behov (tipper Sbanken kommer høyt opp). Du trenger ikke tenke på totalpakker med forsikringer og tvungen lønnskonto og så videre. Eller ta til takke med den ene banken som ville gi deg lån.

Du kan velge helt fritt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...