Seawanderer Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Har et helt nytt kombiskap med digital temperatur display. Hvor lavt ned bør jeg sette temperaturen på kjøledelen? Og hvor kaldt skal jeg ha frysedelen på? Har de på foreløpig +2C og -20C. Er det ok temperaturer? Har forholdsvis bra med mat i begge delene da... I følge "eksperter" begynner bakteriene å dannes om det blir varmere enn 4C. Hva skjer om jeg setter den ned til 1C? Vil det minske levetiden på kombiskapet, eller? 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Kjøl +4 eller kaldere. Frys -18 eller kaldere. Hvis du senker temperaturen i skapet vil strømforbruket øke noe. I kjøleskapet spørs det hvor nøyaktig termostaten er og hvor god sirkulasjon et er. Setter du den på +1, så kan det hende at det fryser på nederste hylle og/eller i grønnsakskuffen. Jo nærmere 0 man kommer, jo lenger holdbarhet får man på melk, fersk fisk og kjøtt, men noen grønnsaker og frukt trives ikke så kaldt. Noen vil ha drikke veldig kald, men andre vil ha drikken noen grader varmere. Tipset blir dermed: Prøvd deg litt frem de første ukene. 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Optimal temperatur for matsikkerhet er 2c for kjøl, og -20c for frys. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Da satte jeg kjøleskap på 2 grader, så håper jeg det ikke tar knekken på mitt snart 20 år gamle skap, etter å ha stått på 4 grader.. Fryser har alltid stått på -20 1 Lenke til kommentar
Seawanderer Skrevet 25. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2019 Ja har også skapet mitt på 2/-20. Ser ut til å fungere ypperlig for meg det, med den mengden av mat jeg har der. Ikke for mye, ikke for lite. Også er det ypperlig kald drikke! 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Kjøleskapstemperaturen er den som er vanskeligast å stille inn. Det optimale i forhold til matvarene er at det er så kaldt som mogleg, men utan at det danner seg iskrystallar. Av hensyn til matsikkerheit så skal ikkje noen matvarer ha høgare temperatur enn maks 4 grader. Eit råd for å kalibrere temperaturen er å legge ein agurk nederst i kjøleskapet (der det blir kaldast) og la den ligge der over natta. Dagen etter kan du skjære ei skive og smake på agurken, dersom du kjenner at konsistensen har endra seg så må du justere opp temperaturen litt. Det kan være litt ulik temperatur forskjellige plassar i kjøleskapet alt etter volum og kvar temperaturmålaren er montert, det er derfor kjøleskapstemperaturar er oppgitt som 0-4 grader. Mange skaffer seg to kjøleskap, der det som er til bruk til vanleg ligg på ca 4 grader, ein temperatur som er bra for frukt og grønsaker, samt matvarer som du bruker opp ganske raskt uansett. Og eit anna kjøleskap som ligg nærmare fyrsepunktet der ein kan ha drikkevarer og matvarer som skal lagrast ei stund som ost og kjøtt. For frysedelen så er det jo kaldare jo betre. Av hensyn til matsikkerheit så skal temperaturen være minst -18 grader for oppbevaring. Dersom du skal fryse ned ferske matvarer så bør temperaturen være minst -25 grader for at innfrysinga skal gå så raskt som mogleg. Ulempen med å stille temperaturen på frysser og/eller kjøleskap for lavt er at straumforbruket auker for kvar grad du reduserer temperaturen. Lavare temperaturar betyr også at kompressoren må jobbe meir og oftare, noke som igjen fører til større slitasje og kortare levetid. Kor mykje kortare levetida kan bli er omdiskutert, dei fleste byttar ut kjøleskapet før det bryt saman uansett, basert på ei subjektivt vurdering om at det begynner å bli gamalt. Og heilt til slutt. Kva temperatur du skal ha i kombiskapet ditt kjem også litt ann på kjøkkenvanane dine og kva du skal bruke kombiskapet til. Mange matvarer kan fint oppbevarast varmare enn 4 grader og heilt opp til romtemperatur. Særleg gjeld dette matvarer som du bruker opp fort, ved å oppbevare matvarer varmare enn det som er anbefalt så forkortar du berre holdbarheita. Sjølv ein opna mjøkekartong toler å stå 6-8 timar i romtemperatur, så dersom du kun har øl, smør og holdbart pålegg i kjøleskapet så treng du ikkje å være så redd for at kjøleskapet ikkje er kaldt nok. Og litt tilsvarande for frysaren, dersom du aldri fryser ned middagsrestar og liknande, og kanskje kun oppbevarer eit par frossenpizzaer eller laksestykker i nokre få dagar før tilberedning, så treng heller ikkje frysaren å være så veldig kald for å gjere nytta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå