JonSullik Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Her er det mye trist lesning, skrevet av skribenter som tydelig ikke helt forstår virkeligheten de selv er en del av. At bussene ikke har flere ulykker, er på grunn av at sjåføren er dyktig, ikke at det er en sikker buss. Sjåføren vet hvilke skade som kan skje, og handler deretter. Mange klager over dyre billetter, men de tenker ikke over hva det koster. For å si det slik; Verdien av det sjåføren frakter, er langt høyere enn det sjåføren får betalt for. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Billettene i seg selv er ikke dyre. Det er jo bare halve prisen eller noe sånt. Resten betaler man via skatter og avgifter, særlig de som ikke bruker bussen. Merkelig forsøk på sammenheng i den siste setninga der. Folk flest får bare betalt en liten brøkdel av det de omsetter for i bedriften sin, og når det er snakk om frakt så er omsetninga bare en brøkdel av verdien på det man frakter. Dessuten er det jo ingen kobling mellom verdien av frakten og sjåførens lønn. Folk kjører jo verditransporter uten å være i nærheten av styrtrik selv. Noen vasker dassen på stortinget uten å være i nærheten av innflytelsesrik selv. Edit: Beklager avsporingen. Busser er ikke designet for å være trygge, de er designet for å være billige i innkjøp og drift. Sjåførutgifter, diesel og nedskriving av materiell er vel de tre største utgiftene i et busselskap. Endret 26. juni 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 For å si det slik; Verdien av det sjåføren frakter, er langt høyere enn det sjåføren får betalt for. Og langt høyere enn utdanning, opplæring og ikke minst øvingskrav. Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Grønn tenkning tar liv i trafikken. Politi, ambulanse og brannvesen kjører med pigger, fordi det er langt sikrere. Ferdig prata. 2 Lenke til kommentar
JonSullik Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Billettene i seg selv er ikke dyre. Det er jo bare halve prisen eller noe sånt. Resten betaler man via skatter og avgifter, særlig de som ikke bruker bussen. Merkelig forsøk på sammenheng i den siste setninga der. Folk flest får bare betalt en liten brøkdel av det de omsetter for i bedriften sin, og når det er snakk om frakt så er omsetninga bare en brøkdel av verdien på det man frakter. Dessuten er det jo ingen kobling mellom verdien av frakten og sjåførens lønn. Folk kjører jo verditransporter uten å være i nærheten av styrtrik selv. Noen vasker dassen på stortinget uten å være i nærheten av innflytelsesrik selv. Edit: Beklager avsporingen. Busser er ikke designet for å være trygge, de er designet for å være billige i innkjøp og drift. Sjåførutgifter, diesel og nedskriving av materiell er vel de tre største utgiftene i et busselskap. Å sammenligne verdien av et menneske med verditransport/dødvekt, det skal ikke skje. Da er noen på helt feilt spor. Frakt av mennesker har en helt annen verdiskala. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Tro det eller ei, men det offentlige, helsevesnet, næringslivet, forsikring osv måler verdien av menneskeliv i kroner. Det er et absolutt behov for å ha en pris som kan måles og sammenlignes. F.eks for å sammenligne pris på ulike trafikksikringstiltak opp mot hverandre. Jeg sier ikke at jeg liker det moralsk sett, men jeg vet at de er sånn og aksepterer grunnene for at det må være sånn. Sorry, men verden har talt. Akspeter det eller ei. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 MDG tar endelig opp problemstillingen CO2-utslipp fra busser. Det er i hvert fall et steg på veien å starte debatten, selv om MDG har gått helt på limpinnen til olje- og eksosmotor-bransjene med deres villedende bruk av ord og forkortelser som "bio" og "FAME", HVO (Hydrert vegetabilsk olje) osv. Det offentlige må bygge ladeinfrastruktur for bybusser med krav om at ladesystemet skal kunne brukes på tvers av bussmerker ved framtidige anbud. 1 Lenke til kommentar
JonSullik Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 MDG tar endelig opp problemstillingen CO2-utslipp fra busser. Det er i hvert fall et steg på veien å starte debatten, selv om MDG har gått helt på limpinnen til olje- og eksosmotor-bransjene med deres villedende bruk av ord og forkortelser som "bio" og "FAME", HVO (Hydrert vegetabilsk olje) osv. Det offentlige må bygge ladeinfrastruktur for bybusser med krav om at ladesystemet skal kunne brukes på tvers av bussmerker ved framtidige anbud. Dette er kun et svar på at de med ditt overforstående spørsmål var, Ja det kan de, men da er de korrupte. Ellers er det ikke mulig med mindre man har en skult agenda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå