Harald Brombach (digi.no) Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Bill Gates: – Min største bommert var å miste mobilmarkedet til Android Lenke til kommentar
Knut Debatt Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Microsoft gjorde mange katastrofale feil med Windows på mobiler. 1. Windows Phone slik den ble lansert var en katastrofe ren teknisk. Det manglet skikkelig støtte for fleroppgave-kjøring når den kom. 2. Microsoft nektet å støtte forskjellige utviklerverktøy på systemet. Man ble henvist til en sterkt redusert utgave av .Net. Det gjorde at App-utviklere gav blanke i plattformen, da de som lager MS Office-lignende applikasjoner for regnskap og kontor, ikke forstår særlig av mobil. De som allerede er på mobilen, lager avanserte apper i C og C++ med OpenGL. Microsoft jaget bort disse. 3. Skype ble et mareritt da teleoperatører ikke ville la Microsoft sammen med Nokia få 1,6 milliard enheter som kunne strupe inntektene på utenlandssamtaler. 4. Umulig å oppgradere fra Windows Phone 7 til Windows Phone 8. Folk ble sittende med døde enheter. 6. Metro-grensesnittet ble fullstendig feilaktig dyttet på Windows 8 PC-systemer. Folk hatet det da de ikke orker å holde armene med statisk peking på PC-skjermen som om det er en mobil. Det gav inntrykk at Metro-grensesnittet også var katastrofe på mobil, selv om det der ikke var mer enn schizofrent. At det var veldig dårlige ting, sammen med en del gode ting. 7. Microsoft-sabotasjen av Nokia. Stephen Elop fra Microsoft Office var en ren femtekolonist for Microsoft i Nokia. Han ødela selskapet innenfra i alt han tok borti. Fordi han trodde på salgs-jihaden og den religiøse forestillingen Microsoft har om Windows. Noe som er fullstendig slått til skamme i to tiår, da Linux vant på sluttbrukerutstyr med fire ganger mer salg på sluttbruker-utstyr i året, enn Windows. Microsoft har tapt markedandeler med Windows raskere enn Kodak tapte for digitalkamera. Elop fikk fallskjerm på 200 millioner kroner for å ødelegge Nokia. Straks Nokia var ute av Microsoft, kunne de igjen bygge opp mobilsatsing. Nokia sammen med Foxconn i selskapet HMD selger i dag mer Linux-telefoner med Android enn hva de solgte av Windows i kvartalet neon gang. Bill Gates må nå leve med at Windows blir mindre og mindre relevant, også nå som Microsoft har inkludert Linux som en standard del i Windows. Og de er over 50 prosent av kundene på Azure-skya som kjører Linux framfor Windows. Microsoft er nå på vei over til det alle konkurrentene allerede gjorde for 20-25 år siden. Vi får si til Gates, at det var moro så lenge det varte. Men den destruktive kraften Microsoft har så vi til fulle med Nokia. Stakkars Finland. Som vi alle vet. Gates var aldri i nærheten av Steve Jobs og de andre innovative selskapene. Det er nesten synd at Microsoft nå har bare økte lisenser å tjene skikkelig med penger på. De bekrefter at de taper: https://www.digi.no/artikler/cern-vil-skrote-microsoft-etter-lisenssjokk/467714 6 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 De bekrefter at de taper: Ja Microsoft tapar så grundig at aksjekursen går .... rett til værs...? Hmmm... 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Ja, det var veldig synd. Det var et fantastisk godt, robust og effektivt mobilt OS (ja, også Win10-versjonen). Jeg savner det enda. Men Microsoft spilte catch-up med å jobbe seinere enn konkurrentene, og det går sjeldent bra. Det tok f.eks. overraskende lang tid før det var mulig å endre notifikasjonslyder og andre fullstendig elementære ting som sluttbruker gjerne vil. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Tiltreder mht at UX-opplevelsen på desktop medførte større skepsis til mobilene der det var vesentlig bedre egnet. De fleste har vel nå innsett at forskjellige formfaktorer krever forskjellige UX for å kunne anvendes optimalt. Hvordan de fungerte skal ikke jeg ha noen formening om, men HTC leverte noen "smartmobiler" med 4-5" skjerm og Windows for ca 100 år siden, og de var vel de første med såpass stor skjerm. Meg bekjent var de mobilene der ganske interessante for sin tid, og det var vel starten på HTC i smartmobilsammenheng - HTC var jo referansen for Androidmobiler i begynnelsen, og HTCs første Androids var basert på Windowsmobilene. Arrester meg gjerne - tatt etter hukommelsen det der. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 De to HTC-telefonene var ganske bra, som telefon sett. Problemet var mangel på apper. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 I og med at jeg ikke kjøpte noen av de var jeg ikke innvidd mht apper, men bra hardware og UX for sin tid. Var skeptisk til MS på mobil etter et eventyr med Palm der jeg mistet all info på enheten rett før et kundemøte. Men de HTC-enhetene hadde jeg lyst på. Palm Pre var forresten på vei til noe interessant før DET eventyret evaporerte. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 For min del hadde jeg håpet Ms fortsatte å satse på mobiltelefoner da de ville fått symbiose mellom nettbrett, datamaskiner og mobiltelefoner på samme måte som Apple har med sine enheter. Lenke til kommentar
Knut Debatt Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Ja Microsoft tapar så grundig at aksjekursen går .... rett til værs...? Hmmm... Ja, Microsoft taper i markedsandeler. Bare 14 present av markedet annonserte selskapet for fem år siden i 2014: https://www.digi.no/artikler/microsoft-vi-har-14-prosent-av-markedet/289519 Markedsandelene er lavere i dag. Nå tar Microsoft fullt betalt av universiteter og forskningsinstitusjoner. Flere har fått en ti-dobling av lisensene. De bytter til fri programvare som mange andre allerede har gjort: https://www.digi.no/artikler/cern-vil-skrote-microsoft-etter-lisenssjokk/467714 Det var med Nokia det gikk opp for mange det hele IT-bransjen vet, om man da ikke er en gratis markedsfører av Microsoft. Når Nokia kvittet seg med alt som hadde med Windows å gjøre på telefonen, steg Nokia-aksjen med 47 prosent. Microsoft-aksjen derimot gikk ned 4,46 prosent på Nasdaq-børsen i New York: https://e24.no/boers-og-finans/boerskommentar/markedet-steiler-over-nokia-kjoepet-til-microsoft/21522793 Microsoft melker nå store beløp fra gamle produkter de selger til religiøse folk som fortsatt tror Windows er så fint og flott, der folk allerede har byttet til mobiltelefon som sin viktigste datamaskin, eller de har kjøpt Mac som gjelder mange under 40. På utviklersiden er Linux mest populært i følge over 80.000 utviklere på StackOverflow: https://insights.stackoverflow.com/survey/2019#technology-_-platforms Det er rett og slett pinlig hvordan Windows fra Microsoft har ramlet sammen. De hadde markedsandeler over 90 prosent. På under ti år tapte de markedsandeler raskere enn Kodak tapte for digitalkamera. Dette mens de har mangedoblet prisene på Windows, slik at det i dag i bedriftsmarkedet koster mer enn en topp bærbar datamaskin over 4-5 år. Man må være på vei ut i pensjonsalder eller noe annet religiøst om man framsnakker Windows i 2019. Selv ikke Bill Gates tror på framtiden til systemet. 2 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Ja Microsoft tapar så grundig at aksjekursen går .... rett til værs...? Hmmm... Ja, Microsoft taper i markedsandeler. Bare 14 present av markedet annonserte selskapet for fem år siden i 2014: https://www.digi.no/artikler/microsoft-vi-har-14-prosent-av-markedet/289519 Markedsandelene er lavere i dag. Nå tar Microsoft fullt betalt av universiteter og forskningsinstitusjoner. Flere har fått en ti-dobling av lisensene. De bytter til fri programvare som mange andre allerede har gjort: https://www.digi.no/artikler/cern-vil-skrote-microsoft-etter-lisenssjokk/467714 Det var med Nokia det gikk opp for mange det hele IT-bransjen vet, om man da ikke er en gratis markedsfører av Microsoft. Når Nokia kvittet seg med alt som hadde med Windows å gjøre på telefonen, steg Nokia-aksjen med 47 prosent. Microsoft-aksjen derimot gikk ned 4,46 prosent på Nasdaq-børsen i New York: https://e24.no/boers-og-finans/boerskommentar/markedet-steiler-over-nokia-kjoepet-til-microsoft/21522793 Microsoft melker nå store beløp fra gamle produkter de selger til religiøse folk som fortsatt tror Windows er så fint og flott, der folk allerede har byttet til mobiltelefon som sin viktigste datamaskin, eller de har kjøpt Mac som gjelder mange under 40. På utviklersiden er Linux mest populært i følge over 80.000 utviklere på StackOverflow: https://insights.stackoverflow.com/survey/2019#technology-_-platforms Det er rett og slett pinlig hvordan Windows fra Microsoft har ramlet sammen. De hadde markedsandeler over 90 prosent. På under ti år tapte de markedsandeler raskere enn Kodak tapte for digitalkamera. Dette mens de har mangedoblet prisene på Windows, slik at det i dag i bedriftsmarkedet koster mer enn en topp bærbar datamaskin over 4-5 år. Man må være på vei ut i pensjonsalder eller noe annet religiøst om man framsnakker Windows i 2019. Selv ikke Bill Gates tror på framtiden til systemet. Eg trur at du er meire opptatt av Windows enn Microsoft for tida. Microsoft fokuserar på skytenester, og det gir pengar i kassa uansett om kundane kjører Linux eller Windows. Og kundane har ein tendens til å ta i bruk Office 365 uansett. Og for å repetera noe eg skreiv på forumet for mange år siden: Dei største endringane skjer når det er endring i "form factor": IBM mista hegemoniet når verden gikk over frå stormaskiner til minimaskiner (Sun, Digital og mange andre) Sun og Digital og mange andre klarte ikkje overgangen til PC, for då overtok Apple og Microsoft og ein skog av PC produsentar. Og Microsoft (og mange PC produsentar) klarte ikkje overgangen til mobil/pad. Historien gjentar seg. Når aksjekursen til Microsoft går til himmels til tross for alle tabbane, så må dei jo ha gjort noe rett... og det er tydeligvis veldig irriterande... 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 For min del hadde jeg håpet Ms fortsatte å satse på mobiltelefoner da de ville fått symbiose mellom nettbrett, datamaskiner og mobiltelefoner på samme måte som Apple har med sine enheter. Eg tror ikkje på Bill sitt utsagn, vart Microsoft store på Mobil ville US-government gått for en split splitt selskapet. Huawei kan der i mot bli store med eget operativsystem, tilpassning til China’s skrifttegn og heimemarked tilseier det. Og Dei må sikre sine system. Tror mange med med vil gå for Huawei bare av den grunn, om den blir stabil og rensket for alt tull. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Du glemmer detaljen med apper. Mangelen på apper gjorde at OSet var dødsdømt allerede i 2012. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Du glemmer detaljen med apper. Mangelen på apper gjorde at OSet var dødsdømt allerede i 2012.Kan ikkje appene bare kjøres virituelt som med t.d. Fusion fra WM-Vare, maskin kapasiteten er jo gedigen.Man har jo pixlet opp og gjort telefon er tynnere uten noen god grunn, joda fra 15 cm til 2 cm var greit nok det. Endret 26. juni 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Kan ikkje appene bare kjøres virituelt som med t.d. Fusion fra WM-Vare, maskin kapasiteten er jo gedigen. Microsoft prøvde den også... Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Microsoft prøvde den også...Som sagt, eg har liten tru på reint-trav i denne bransjen som i mange andre. Bare se på blekene, alt for å generere klikk og man pusser er støvet av gammelt nytt. Joda, det setter seg fast i halsen. Den “tafatte” presse øydelegg Verden, og er med få unntak en nødvendig gjeng drittsekker. https://www.youtube.com/watch?v=0R-Hr0MbHY4 Endret 26. juni 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Og relevansen for operativsystemer er? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Og relevansen for operativsystemer er?Det har med sikkerhet å gjærne, og slik som min iPad som er begrenset softweare messig for å ikke kunne ringe.Mann må jo ikke ta hver eneste artikkel for god fisk, selv om man står i fare for å bli sensurert. Endret 26. juni 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Eg tror ikkje på Bill sitt utsagn, vart Microsoft store på Mobil ville US-government gått for en split splitt selskapet. Hvorfor skulle de splitte selskapet når de ikke har gjort det med Apple? 1 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Eg tror ikkje på Bill sitt utsagn, vart Microsoft store på Mobil ville US-government gått for en split splitt selskapet. Hvorfor skulle de splitte selskapet når de ikke har gjort det med Apple? Fordi Apple kun har ein dominerande posisjon på mobiltelefon. Microsoft er/var dominerande på fleire andre områder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå