Gå til innhold

2 Pc'er havarert på en dag

Anbefalte innlegg

Maskinen min nektet å starte opp.

Jeg har ikke utført noen endringer i maskinvare den siste måneden.

Alle komponenter med unntak av hovedkortet ble byttet.

Makinen fremdeles død, ikke engang lyd i bios beep.

Nytt hovedkort kjøpt inn.

Fremdeles dødt. Strømforsyning byttet,. Ingen virkning.

Prøvde en ny maskin mot samme stikkkontakt (kurs) .

Den nye maskinen startet ikke heller. reagerte på samme måte.

Den nye maskinen ble flyttet tilbake til orginalt rom men vil ikke starte opp der heller. får system fail. cpu test

Kan ikke finne noen logisk forklaring på dette, kan noen hjelpe.

:scared:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten å sjekke om det er spenning/strøm i stikkontakte i veggen er å sette inn en lampe eller reiseradio eller lignende,. Noe som er beregnet på vanlig 230V. Om lampen tenner og fungerer så er det liv i det stikket. Om ikke sjekk sikringer.

Ellers så om du har byttet "alt" i en maskin så skal den jo fungere. Som noen teknikkere sier av og til på jobben det, jammen jeg har jo byttet alt i maskinen da..... ;)

Så gå igjennom at alle kabler er riktig koblet i maskinene. At strømbryteren på poweret (PSU) er skrudd på, at CPU/RAM/Grafikkkort etc er skikkelig satt i. Start maskinen opp med minimum deler, ergo, PSU, HK, RAM, CPU, Grafikk kort + Hardisk med OS. Gjerne også bare en RAM brikke også. Normalt så skal jo HK pipe eller gi ett signal på at noe er galt.

I allefall lykke til og god jul. :xmas:

Lenke til kommentar
Enkleste måten å sjekke om det er spenning/strøm i stikkontakte i veggen er å sette inn en lampe eller reiseradio eller lignende,. Noe som er beregnet på vanlig 230V. Om lampen tenner og fungerer så er det liv i det stikket. Om ikke sjekk sikringer.

Ellers så om du har byttet "alt" i en maskin så skal den jo fungere. Som noen teknikkere sier av og til på jobben det, jammen jeg har jo byttet alt i maskinen da..... ;)

Så gå igjennom at alle kabler er riktig koblet i maskinene. At strømbryteren på poweret (PSU) er skrudd på, at CPU/RAM/Grafikkkort etc er skikkelig satt i. Start maskinen opp med minimum deler, ergo, PSU, HK, RAM, CPU, Grafikk kort + Hardisk med OS. Gjerne også bare en RAM brikke også. Normalt så skal jo HK pipe eller gi ett signal på at noe er galt.

I allefall lykke til og god jul. :xmas:

nå er jeg seriøst mye offtopic her, men er det mulig å sette cpu feil\løst ? :D

Lenke til kommentar

De ville vært den normale forklaring at ett eller annet var løst i pc'en.

Det som gjør det interesant er at pc nr 2 ble det ikke gjort noe som helst med annet enn å flytte den.

Har ikke strømmåler tilgjengelig, men jordfeilsbryteren har ikke slått ut.

Har nå prøvd grafikkortet fra pc nr 1 og 2 på pc nr 3 i leiligheten.

PC 3 fikk problemer med å starte med disse grafikkortene.

Testet et funksjonelt grafikkkort i maskin nr 2 men fremdeles samme melding.

grafikkortet fungerte igjen når det ble plassert i maskin nr 3

De 2 ødelagte maskinene nr 1 og 2 er langt kraftigere enn maskin nr 3 som fremdeles fungerer. Har heller ikke fått noen feil på laptoppen heller.

Stikket maskin nr 1 harvarerte på var på en annen kurs en den maskin nr 2 havarerte på. Oppdaget det da jeg tok en kontroll på kursene.

Er det noen som har noen erfaringer med hva som skjer med en maskin hvis spenningen er feil.? Kan oppstartsproblemene komme av at det er lav spenning i nettet?.

Lenke til kommentar
Kan oppstartsproblemene komme av at det er lav spenning i nettet?.

Det er alltids en mulighet. Har ikke direkte erfaring med lav spenning, men det har hendt at vi har hatt en såkalt "brownout", et kort "dip" i spenningen. Da er det man legger merke til hvor forskjellig ting oppfører seg. F.eks klokka på VHS, er den resatt? Klokka på komfyren, mikrobølgeovnen, etc? Og har noen av de 4 PC'ene som står på hele tiden rebootet?

Det skjer da av og til at enkelte PC'er rebooter, mens andre ikke blir påvirket. Så det er tydelig at det er forskjell på PSU hvor mye spenningsfall de aksepterer.

Nå er jo absolutt tiden for lav spenning i nettet. Her på Østlandet er det kuldeperiode, dvs folk bruker mer strøm. Avhengig av ditt lokale strømnett (hvor hard er transformatoren belastet, er den justert for vinterspenning, etc) så kan det hende du har for lav spenning. Men det kan bare et voltmeter fortelle sikkert.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...