Gå til innhold

Juni blir en ny stor leveringsmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Tja, det er masse å sette fingeren på. Prisøkninger på Model 3 i Q2 fører til økt ASP, samtidig som økende produksjon fører til reduserte kostnader og økt margin. Model S/X salget har økt betydelig fra Q1, med fallede andel 75D, så der kan man også forvente høyere ASP og margin i forhold til Q1. GHG kreditter øker med økte leveranser, altså må man legge på minst $100 mill i forhold til "bull Q2". Tesla har også spart opp noe sånt som $800 mill i ZEV kreditter som kan selges på et eller annet tidspunkt. (Om Tesla ikke benytter seg av ZEV kreditter tror jeg resultatet vil være nærmere -$300 mill enn +$100 mill.)

ASP vil gå sterkt ned siden SR+ utgjør 30-40%. De som kjøper en slik er også mindre troende til å kjøpe FSD(eller hva det heter akkurat nå) som for Tesla er 100% profitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er mulig de har fått til overskudd i Q2. Ryktene sier noe i området av 95k leveranser. Men det er litt vanskelig å si akkurat hvor de havner. Det kommer an på ZEV kredittsalg og litt diverse.

 

Jeg ville gjette på $100 mill i GAAP underskudd, +/- $200 mill.

OK, da tipper jeg minus $400 mill GAAP. Fasit om en måned.

Fasit: -408 mill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I stedet for økte GHG kredittsalg så vi en tilbakegang på $100 mill, og null ZEV salg. Dette står for mye av årsaken til at det ble -400 mill, og ikke -300 mill til +100 mill som jeg forventet.

 

Økningen i Q1 i salg av kreditter kan ikke ha vært GHG kreditter. De må ha vært annen inntjening, fra f.eks en avtale med FCA, som ble inntektsført på samme måte som GHG kredittene. GHG kredittsalget vil være ganske stabilt utifra antall solgte biler.

 

Nå er all slik inntjening samlet sammen i en pott, så man får litt bedre oversikt over dette i kvartalsrapporten. Man må ikke vente på SEC registreringen.

 

Tesla gjorde det nesten 100 mill bedre enn bull scenariet i regnearket som ble lagt ut, til tross for lite inntekter fra kredittsalg. Og neste kvartal vil jo bare være bedre, med økende salg og bedre marginer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Og neste kvartal vil jo bare være bedre, med økende salg og bedre marginer.

Gøy med nye gjettekonkurranse. Jeg tipper lavere omsetning og dårligere bunnlinje i Q3 vs Q2.

 

Litt dårlig tegn at CTO Straubel er ute. Da har alle de opprinnelige grunnleggerne av Tesla forlatt selskapet siden Musk kom inn.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som kjøper en slik er også mindre troende til å kjøpe FSD(eller hva det heter akkurat nå) som for Tesla er 100% profitt.

Jeg ser jeg har oversett denne. FSD regnskapsføres ikke som inntekt. Det kan sees på som et rentefritt lån, som blir gjort om til inntekt om og når Tesla faktisk leverer de lovede funksjonene. Altså frem til i dag har profitten fra FSD vært null. Når funksjonene leveres ligger det inntil 883 millioner dollar i "deferred revenue" som blir gjort om til inntekt. (Det ligger også andre ting der - men FSD er nok mesteparten.)
Lenke til kommentar

Gøy med nye gjettekonkurranse. Jeg tipper lavere omsetning og dårligere bunnlinje i Q3 vs Q2.

Greit. Tror du tar feil, jeg tror omsetning vil være litt høyere og at bunnlinjen vil forbedre seg. Jeg tror Tesla møter guidance på ca breakeven, og havner på 0-100 mill i GAAP profitt.

 

Litt dårlig tegn at CTO Straubel er ute. Da har alle de opprinnelige grunnleggerne av Tesla forlatt selskapet siden Musk kom inn.

Det har gått rykter om dette i noen måneder. De la opp til at Drew skulle ta over allerede på generalforsamlingen. Og JB forsvinner ikke, han bare går over i en stilling uten lederansvar. Jeg skjønner fint at man kan bli sliten over mange år med svært intenst lederansvar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har gått rykter om dette i noen måneder. De la opp til at Drew skulle ta over allerede på generalforsamlingen. Og JB forsvinner ikke, han bare går over i en stilling uten lederansvar. Jeg skjønner fint at man kan bli sliten over mange år med svært intenst lederansvar.

Tesla virker som bra sted å gjøre karriere. Ledere forsvinner ut i hopetall og stillingene besettes med internt opprykk. Europasjefen trakk seg i begynnelsen av juli og to uker senere sluttet også den personen som tok over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla virker som bra sted å gjøre karriere. Ledere forsvinner ut i hopetall og stillingene besettes med internt opprykk. Europasjefen trakk seg i begynnelsen av juli og to uker senere sluttet også den personen som tok over.

Jepp, Tesla tiltrekker seg de dyktigste nyutdannende folkene i industrien, gir de svært intens jobberfaring, og så rykker de oppover i systemet. Etter hvert når de vil ha en mer avslappende og bedre betalt jobb slutter de og går til Apple, oppstartselskaper, e.l. Og så rykker neste i linjen opp. Sånn fortsetter det. Ikke noe tvil om at Tesla er riktig sted om man ønsker å gjøre karriere. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jepp, Tesla tiltrekker seg de dyktigste nyutdannende folkene i industrien, gir de svært intens jobberfaring, og så rykker de oppover i systemet. Etter hvert når de vil ha en mer avslappende og bedre betalt jobb slutter de og går til Apple, oppstartselskaper, e.l. Og så rykker neste i linjen opp. Sånn fortsetter det. Ikke noe tvil om at Tesla er riktig sted om man ønsker å gjøre karriere.

Litt synd at alle disse lederne ikke klarte å holde ut i selskapet i bare ett år til for da vil det være én million robot taxier som gjør at Tesla blir verdt 500 milliarder dollar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I stedet for økte GHG kredittsalg så vi en tilbakegang på $100 mill, og null ZEV salg. Dette står for mye av årsaken til at det ble -400 mill, og ikke -300 mill til +100 mill som jeg forventet.

 

Økningen i Q1 i salg av kreditter kan ikke ha vært GHG kreditter. De må ha vært annen inntjening, fra f.eks en avtale med FCA, som ble inntektsført på samme måte som GHG kredittene. GHG kredittsalget vil være ganske stabilt utifra antall solgte biler.

 

Nå er all slik inntjening samlet sammen i en pott, så man får litt bedre oversikt over dette i kvartalsrapporten. Man må ikke vente på SEC registreringen.

 

Tesla gjorde det nesten 100 mill bedre enn bull scenariet i regnearket som ble lagt ut, til tross for lite inntekter fra kredittsalg. Og neste kvartal vil jo bare være bedre, med økende salg og bedre marginer.

Faktum kan oppsummeres enkelt. Rekordsalg og betydelig større underskudd enn forventet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faktum kan oppsummeres enkelt. Rekordsalg og betydelig større underskudd enn forventet.

Tja, det blir vel enkelt. Det har vært rekordsalg for Model 3, men Model S/X salget er ganske lavt. Det har også være 117 mill i engangskostnader i forbindelse med omstrukturering, som ikke var ventet. Fjerner man omstruktureringskostnadene var tapet ca som forventet av analytikerne.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det blir vel enkelt. Det har vært rekordsalg for Model 3, men Model S/X salget er ganske lavt. Det har også være 117 mill i engangskostnader i forbindelse med omstrukturering, som ikke var ventet. Fjerner man omstruktureringskostnadene var tapet ca som forventet av analytikerne.

Men rekordleveranser kombinert med høyere underskudd enn forventet. Det er IKKE bra. Det ble jo flagget forsiktig optimisme st en kunne klare et overskudd (igjen). Men det ble grundig knust det håpet der. Og sånn har det vært hele tiden. Tesla guider optimisme og skuffelsen blir større enn hva pessimistene har sett for seg.

 

Hvor mange biler må Tesla selge hvert kvartal for å tjene penger og finnes den kapasitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men... Men... Verdens mest etterrettelige person, Musk, har jo sagt at Y kommer i 2020 :(

Den gjør det. De har begynt å installere produksjonslinjen ved Fremont. Model Y har ca 75% av delene til felles med Model 3, så på mange områder handler det om å enten bestille mer deler, øke utnyttelsen av eksisterende utstyr, eller å duplisere utstyr. Det handler ikke om å finne opp hjulet på nytt, og dermed er behovet for capex ganske moderat.

 

Når det gjelder hvor mange biler Tesla må selge for å gå med overskudd, så kommer det an på svært mange forskjellige faktorer. Men det er nok snakk om et sted i områdetav 60-120k biler per kvartal, eller 240-480k biler per år. I år ser de ut til å selge 360-400k biler, og trolig havner da året totalt sett ut med tap. Neste år selger de kanskje nærmere 600k biler, og da havner trolig året totalt sett med overskudd.

 

Produksjonskapasiteten for å komme seg opp til 600k biler per år er da ved Fremont (trolig omkring 480k biler i 2020), og fabrikken i Shanghai (trolig omkring 120k biler i 2020).

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den gjør det. De har begynt å installere produksjonslinjen ved Fremont. Model Y har ca 75% av delene til felles med Model 3, så på mange områder handler det om å enten bestille mer deler, øke utnyttelsen av eksisterende utstyr, eller å duplisere utstyr. Det handler ikke om å finne opp hjulet på nytt, og dermed er behovet for capex ganske moderat.Når det gjelder hvor mange biler Tesla må selge for å gå med overskudd, så kommer det an på svært mange forskjellige faktorer. Men det er nok snakk om et sted i områdetav 60-120k biler per kvartal, eller 240-480k biler per år. I år ser de ut til å selge 360-400k biler, og trolig havner da året totalt sett ut med tap. Neste år selger de kanskje nærmere 600k biler, og da havner trolig året totalt sett med overskudd.Produksjonskapasiteten for å komme seg opp til 600k biler per år er da ved Fremont (trolig omkring 480k biler i 2020), og fabrikken i Shanghai (trolig omkring 120k biler i 2020).

Ser ut til å, trolig, kanskje, trolig osv. Med andre ord rene gjetninger totalt uten fundament å stå på. Hvor er de harde og etterprøvbare tallene? Men for all del, du er en dyktig spinndoktor, det skal du ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke tall før man snakker om fortiden. Akkurat nå snakker vi om fremtiden.

Fremtiden sine tall skal baseres på faktiske undersøkelser. De skal ha hold i tall fra virkeligheten kombinert med edruelig kvalifisert gjetning. Med andre ord så må en sannsynliggjøre fremtidige tall med underbyggende fakta og en må vise sine antakelser som gjør at en kommer frem til tallene. Hvis ikke kan en bare finne på tall fortløpende, sånn som Elon gjør på Twitter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...