MrFoss Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 De som tror vi kan redde verden med å kjøre el-biler for ta seg en skikkelig virkelighets-sjekk.. Du skal være ganske tom i skallen for å tro det Det er et så sørgelig argument. Noe er meningsløst fordi det er en dråpe i have, alle endringer startet som en dråpe i havet. Om vi hadde levd etter din tankemåte så hadde vi fortsatt slått hverandre over hode med steinredskaper. Sikker på at fyren som oppfant steinvåpenet også fikk kommentarer fra dine forfedre. "Se på han med sinn fancy klubbe, er helt meningsløst fordi så mange bruker knyttnever. Hvem tror han at han er" Salget av El biler i Norge har hatt en mye større virkning en bare bruken av utslippsfrie biler i Norge. Den har bidratt til å dra El bil ut av nisje markedet ala Think, til masseproduksjon av selskaper som WW. Si og mene hva man vil om Tesla, men den har også utrettet sin funksjon. Tesla var med på å tvinge de store bensin og diesel produsentene til å konkurrere. Det var Elon Musks mål fra starten. Samme med SpaceX om han kan gjøre det tilstrekkelig billig å forlate jordens gravitasjon, så vil vi komme oss til mars. 6 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Den selger vell akkurat like godt som de klarer å produsere, meg bekjent har aldri linjen stoppet opp for det mangler etterspørsel. Heller tvert om hvor en konstant prøver å produsere mer. Du fortsetter med å blande salg og registrerings statistikk som viser at du ikke forstår forskjellene. Tesla Norge har nå begynt med inventory biler på nettsidene deres, her ligger det 579 biler nå. Noen av disse er biler som er avbestilt eller avvist ved henting. Inntil nylig lå det også informasjon om lokasjon i beskrivelsen, men dette er nå tatt bort. Da kunne man se at over 80% av bilene stod i Drammen, som tyder på en del biler som er produsert og ikke solgt. Majoriteten av de er også svarte LRAWD som pr i dag er volum modellen. Vi vet også at man kan nærmest få bil på dagen. 3 Lenke til kommentar
Kim AD Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 De som tror vi kan redde verden med å kjøre el-biler for ta seg en skikkelig virkelighets-sjekk.. Du skal være ganske tom i skallen for å tro det Det er et så sørgelig argument. Noe er meningsløst fordi det er en dråpe i have, alle endringer startet som en dråpe i havet. Om vi hadde levd etter din tankemåte så hadde vi fortsatt slått hverandre over hode med steinredskaper. Sikker på at fyren som oppfant steinvåpenet også fikk kommentarer fra dine forfedre. "Se på han med sinn fancy klubbe, er helt meningsløst fordi så mange bruker knyttnever. Hvem tror han at han er" Salget av El biler i Norge har hatt en mye større virkning en bare bruken av utslippsfrie biler i Norge. Den har bidratt til å dra El bil ut av nisje markedet ala Think, til masseproduksjon av selskaper som WW. Si og mene hva man vil om Tesla, men den har også utrettet sin funksjon. Tesla var med på å tvinge de store bensin og diesel produsentene til å konkurrere. Det var Elon Musks mål fra starten. Samme med SpaceX om han kan gjøre det tilstrekkelig billig å forlate jordens gravitasjon, så vil vi komme oss til mars. Problemet er bare at om alle biler i Norge ville vært elbiler så ville vi fortsatt vært kun én dråpe i havet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Du fortsetter med å blande salg og registrerings statistikk som viser at du ikke forstår forskjellene. Tesla Norge har nå begynt med inventory biler på nettsidene deres, her ligger det 579 biler nå. Noen av disse er biler som er avbestilt eller avvist ved henting. Inntil nylig lå det også informasjon om lokasjon i beskrivelsen, men dette er nå tatt bort. Da kunne man se at over 80% av bilene stod i Drammen, som tyder på en del biler som er produsert og ikke solgt. Majoriteten av de er også svarte LRAWD som pr i dag er volum modellen. Vi vet også at man kan nærmest få bil på dagen. Ja om en velger rett konfig som står på plassen. Dette kan en gjøre i en hvilken som helst bil forretning. Hva er nytt? Hva er det du mener som er feil i statistikken, siden jeg åpenbart ikke forstår det? Greit å forklare da, som oppegående mennesker. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Problemet er bare at om alle biler i Norge ville vært elbiler så ville vi fortsatt vært kun én dråpe i havet. Hvorfor er det ett problem? Skal vi droppe lover og regler også kanskje? Vi er jo bare en dråpe i havet? Vikingene plyndret jo og voldtok som bare det, hvorfor ikke gjeninnføre? Er jo bare en dråpe i havet? 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Ja om en velger rett konfig som står på plassen. Dette kan en gjøre i en hvilken som helst bil forretning. Hva er nytt? Nei man kan ikke gjøre det for biler hvor etterspørselen er høyere enn produksjonen, feks Hyundai KONA og Kia Niro. Hva er det du mener som er feil i statistikken, siden jeg åpenbart ikke forstår det? Greit å forklare da, som oppegående mennesker. Tesla har solgt Model 3 fra desember 2018 og begynte først å levere ut bilene i mars 2019. Reservasjonene gikk helt tilbake til 2016. Hvor mange biler som faktisk er bestilt i Q2 har vi ingen oversikt over, det kan være 10% av de som er utlevert eller 90%. Prognosene ser ut til å spå 2900stk Model 3 for juni i Norge. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Nei man kan ikke gjøre det for biler hvor etterspørselen er høyere enn produksjonen, feks Hyundai KONA og Kia Niro. Om en er heldig så kan en det jo, var nettopp en kona inne i mitt område. Men tesla sender tusenvis av biler som står tilgjengelig fra produksjon, det gjør ikke kona/niro. Tesla har solgt Model 3 fra desember 2018 og begynte først å levere ut bilene i mars 2019. Reservasjonene gikk helt tilbake til 2016. Hvor mange biler som faktisk er bestilt i Q2 har vi ingen oversikt over, det kan være 10% av de som er utlevert eller 90%. Prognosene ser ut til å spå 2900stk Model 3 for juni i Norge. Men hva er egentlig poenget? Mener du jeg er uenig i dette? Siden jeg ikke forstår? Hva er greia? 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Selv flytrafikken er en dråpe i havet. Men man begynner et sted. Alle har hørt om crazy oil nation Norway der "alle" kjører elbil, langt opp i nord. Jeg tror det bidrar til at flere ser at elbil fungerer utmerket for de fleste. 4 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 De som tror vi kan redde verden med å kjøre el-biler for ta seg en skikkelig virkelighets-sjekk.. Du skal være ganske tom i skallen for å tro det Det er et så sørgelig argument. Noe er meningsløst fordi det er en dråpe i have, alle endringer startet som en dråpe i havet. Om vi hadde levd etter din tankemåte så hadde vi fortsatt slått hverandre over hode med steinredskaper. Sikker på at fyren som oppfant steinvåpenet også fikk kommentarer fra dine forfedre. "Se på han med sinn fancy klubbe, er helt meningsløst fordi så mange bruker knyttnever. Hvem tror han at han er" Salget av El biler i Norge har hatt en mye større virkning en bare bruken av utslippsfrie biler i Norge. Den har bidratt til å dra El bil ut av nisje markedet ala Think, til masseproduksjon av selskaper som WW. Si og mene hva man vil om Tesla, men den har også utrettet sin funksjon. Tesla var med på å tvinge de store bensin og diesel produsentene til å konkurrere. Det var Elon Musks mål fra starten. Samme med SpaceX om han kan gjøre det tilstrekkelig billig å forlate jordens gravitasjon, så vil vi komme oss til mars. Problemet er bare at om alle biler i Norge ville vært elbiler så ville vi fortsatt vært kun én dråpe i havet. Hvis vi skal stole på Wikipedia så har Norge ca 3,2 mill biler mot feks. Kinas 240 millioner biler. Selvfølgelig mange flere biler i Kina, men vi er ikke en dråpe i havet Videre så har vi maaaaange flere biler enn mange nasjoner med vesentlig flere folk, så det skulle bare mangle at vi ikke kjører rundt i dieselbiler. 3 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Jippi, Norge skal redde verden for vi selger så mange elektriske biler.. Til orientering så ble det i mai registrert hele 4630 elektriske biler i Tyskland.... og 333000 diesel/bensinbiler... (Har du link til de tallene?) Men om de stemmer så er altså salget av elbiler på 1,4 %, og såvidt jeg husker har de steget med 50-70% i året i noen år nå. Trenden er klar. Men det tar noen år der, som det gjorde her i Norge også. 1 Lenke til kommentar
FB.006467760 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 trodde det var en Chrysler Neon på bildet 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 trodde det var en Chrysler Neon på bildet Ikke sant? Er samme kvaliteten også... 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Den selger vell akkurat like godt som de klarer å produsere, meg bekjent har aldri linjen stoppet opp for det mangler etterspørsel. Heller tvert om hvor en konstant prøver å produsere mer. Om en er heldig så kan en det jo, var nettopp en kona inne i mitt område. Men tesla sender tusenvis av biler som står tilgjengelig fra produksjon, det gjør ikke kona/niro. Men hva er egentlig poenget? Mener du jeg er uenig i dette? Siden jeg ikke forstår? Hva er greia? Q2 utleveringene ser ut til å bli rundt halvparten av hva de var i Q1. Skyldes dette at de kun produserte halvparten så mange biler? Hvis ikke, hva? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Q2 utleveringene ser ut til å bli rundt halvparten av hva de var i Q1. Skyldes dette at de kun produserte halvparten så mange biler? Hvis ikke, hva? Nå vet jeg ikke helt hvor du tar tallene halvparten i fra. Slik jeg har sett det de siste dagene er bottleneck utleveringer, altså produserer de mer enn de får ut til kundene. Dette er jo langt enklere å fikse, men kostbart ift å få opp produksjonen. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Nå vet jeg ikke helt hvor du tar tallene halvparten i fra. Slik jeg har sett det de siste dagene er bottleneck utleveringer, altså produserer de mer enn de får ut til kundene. Dette er jo langt enklere å fikse, men kostbart ift å få opp produksjonen. Det ble levert ut 6110 model 3 i Norge i Q1, da hovedsaklig i februar og mars. Så langt er det levert ut 3175stk i samme periode dette kvartalet. (52%) Tar vi med april utleveringer er de på 3896 (64%). Du påstår først at de selger akkurat like godt som de klarer å produsere, men nå produserer de altså opp til lagerbiler. Ref inventory oversikten på nesten 600 blier tilgjengelige i Norge så er du nå enig med deg selv. Hvor vidt det er et fortrinn å ha biler på lager kan diskuteres, men Tesla er i en såpass sårbar posisjon at det ikke nødvendigvis er et bra tegn. Nybil på lager er dyrt! Endret 26. juni 2019 av Marzo 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Det ble levert ut 6110 model 3 i Norge i Q1, da hovedsaklig i februar og mars. Så langt er det levert ut 3175stk i samme periode dette kvartalet. (52%) Tar vi med april utleveringer er de på 3896 (64%). Du påstår først at de selger akkurat like godt som de klarer å produsere, men nå produserer de altså opp til lagerbiler. Ref inventory oversikten på nesten 600 blier tilgjengelige i Norge så er du nå enig med deg selv. Hvor vidt det er et fortrinn å ha biler på lager kan diskuteres, men Tesla er i en såpass sårbar posisjon at det ikke nødvendigvis er et bra tegn. Nybil på lager er dyrt! Aha du tenkte på i Norge. Men du bommer litt. Det er nå levert ut 3916 biler i Q2, også er vell målet rundt en 1000 biler til de neste dagene. Da er en langt i fra 50%. Men det er nå bare en digresjon. Poenget mitt var at de ikke har produksjonsstans, heller tvert i mot. De jobber konstant med å gire opp produksjonen. De selger mindre biler enn de produserer, på grunn av at de ikke får de ut fort nok. Det er iallefall det kildene sier. Inventory er jo en blanding av mye rart, folk som trekker seg, folk som leverer tilbake og ekstra biler som er sendt over nettopp for å ha noe tilgjengelig på dagen. Poenget er fortsatt det samme, der det startet. De produserer stadig flere biler og jobber mot å produsere. De dropper ikke produksjon pga ett fallende marked. Det er iallefall mitt inntrykk av saken, så må du gjerne vise til at dette er feil. Jeg sitter ikke på fasiten. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Aha du tenkte på i Norge. Men du bommer litt. Det er nå levert ut 3916 biler i Q2, også er vell målet rundt en 1000 biler til de neste dagene. Da er en langt i fra 50%. Men det er nå bare en digresjon. Poenget mitt var at de ikke har produksjonsstans, heller tvert i mot. De jobber konstant med å gire opp produksjonen. De selger mindre biler enn de produserer, på grunn av at de ikke får de ut fort nok. Det er iallefall det kildene sier. Inventory er jo en blanding av mye rart, folk som trekker seg, folk som leverer tilbake og ekstra biler som er sendt over nettopp for å ha noe tilgjengelig på dagen. Poenget er fortsatt det samme, der det startet. De produserer stadig flere biler og jobber mot å produsere. De dropper ikke produksjon pga ett fallende marked. Det er iallefall mitt inntrykk av saken, så må du gjerne vise til at dette er feil. Jeg sitter ikke på fasiten. Jeg brukte bevisst gårsdagens tall da de ulike sidene oppdateres ulikt. Som nevnt sier prognosene 2900 biler i juni som blir 4390 biler totalt. Det skulle tilsvare 72% av utleveringene i Q1 som kun var 2 reelle måneder. Ang inventory så påpekte jeg tidligere at over 70% av disse bilene er svarte LRAWD biler, mistenker derfor at en god del av disse er produsert for lager da de er billigst og da har lavere kost. Poenget mitt i starten er at dette er registreringsstatistikk. Skal vi se på salg så har vi ingen håndfaste tall ettersom Tesla ikke gir ut dette, men vi vet at flere som bestilte bil i Q1 fikk den utlevert i Q2 samtidig som færre biler som utleveres i Q2. Salget fra Q1 til Q2 tyder derfor på å være vesentlig lavere, gjerne så lavt som 20-30%. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Jeg brukte bevisst gårsdagens tall da de ulike sidene oppdateres ulikt. Som nevnt sier prognosene 2900 biler i juni som blir 4390 biler totalt. Det skulle tilsvare 72% av utleveringene i Q1 som kun var 2 reelle måneder. 2900 er nok noe lavt, de jobber hardt de siste dagene nå. Jeg tror nok det blir nærmere 3500. Men det får en se. Ang inventory så påpekte jeg tidligere at over 70% av disse bilene er svarte LRAWD biler, mistenker derfor at en god del av disse er produsert for lager da de er billigst og da har lavere kost. Ja Tesla har sagt at de har sendt over en del ekstra biler til lager for å ha tilgjengelige på dagen, til dager som dette osv. Hvor lurt det er jo en annen sak. Det ødelegger jo for de som venter på en annen type bil. Poenget mitt i starten er at dette er registreringsstatistikk. Skal vi se på salg så har vi ingen håndfaste tall ettersom Tesla ikke gir ut dette, men vi vet at flere som bestilte bil i Q1 fikk den utlevert i Q2 samtidig som færre biler som utleveres i Q2. Salget fra Q1 til Q2 tyder derfor på å være vesentlig lavere, gjerne så lavt som 20-30%. Ang inventory så påpekte jeg tidligere at over 70% av disse bilene er svarte LRAWD biler, mistenker derfor at en god del av disse er produsert for lager da de er billigst og da har lavere kost. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 2900 er nok noe lavt, de jobber hardt de siste dagene nå. Jeg tror nok det blir nærmere 3500. Men det får en se. Uansett 2000 mindre biler enn i Mars. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå