Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunen mener vår park plass er offentlig

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at vi ville stenge av vår parkeringsplass, slik at ikke private hytteeiere skulle bruke den selv, klagde de til kommunen å mente at denne plassen var offentlig parkeringsplass. Kommunne svarte at det stemte og viste til 2 dokumenter, som viser lite til hva som egentlig er avtalt, bortsett fra at det er gitt tilatelse til å bygge en vei inn (til et friområde) og parkeringsplass. Ingen av delene er gjort. I dag er den delen av eiendommen solgt til noen andre. Kommunen bruker derofr en vei som ble etablert 20-30 år før avtalen om veirett ble gitt. Derimot det som er det betente er at de mener at vår gamle svære parkeringsplass som vi anla minst 20 år før avtalen ble signert er en del av avtalen. Har kommunen lov til dette? Kommunen viser også til at de har betalt 15 000 for disp ret til et område på ca 2 mål. parkeringsplassen kan leies ut for flere titall tusen i året, men det får vi nå ikke gjort grunnet kommunen.

Det som nå derimot har skjedd etter at kommunne blandet seg inn i fjor, er at private hytteeiere har tatt seg til rette på på parkeringsplassen. Nå er det tilhengere og avfall og alt mulig rart som fylles opp og plassen ser nå virkelig privatisert ut. dessuten er det også blitt fyllt ut masse på eiendommen som det ikk er søkt om tillatelse av oss til. Vi trenger virkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet her er kva som er avtalt, og kva du som grunneigar har forplikta deg til.

Dersom du har avtalt med kommunen at du skal etablere veg og parkeringsplass til friområdet, så er du bunden av den avtalen.

Det er mogleg at forpliktinga kan være overført til den nye grunneigaren som har kjøpt det arealet som var tenkt brukt til formålet, men det kjem ann av avtalen. Det kan til og med være at den nye grunneigaren kan rette krav tilbake til deg for å ha solgt eigendommen utan å informere om forpliktelsane som følgte med.

Det å tillate offentleg bruk av den private parkeringsplassen som alt er etablert på tomta kan fort være enklaste måten å vise oppfylle dine forpliktelsar på, då det å kjøpe tilbake den solgte tomta for deretter å etablere ny parkeringsplass heilt sikkert vil bli svært dyrt.

Det er fleire måtar å gå fram på her, men felles for alle er at du bør ta kontakt med ein advokat som kan sette seg inn i saka for deg.

Du vil nok ikkje få særleg med hjelp her på forumet utan å gi fleire opplysningar enn du kanskje er komfortabel med å gi (med tanke på at du har oppretta ny brukar til denne tråden).

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet her er kva som er avtalt, og kva du som grunneigar har forplikta deg til.

Dersom du har avtalt med kommunen at du skal etablere veg og parkeringsplass til friområdet, så er du bunden av den avtalen.

Det er mogleg at forpliktinga kan være overført til den nye grunneigaren som har kjøpt det arealet som var tenkt brukt til formålet, men det kjem ann av avtalen. Det kan til og med være at den nye grunneigaren kan rette krav tilbake til deg for å ha solgt eigendommen utan å informere om forpliktelsane som følgte med.

Det å tillate offentleg bruk av den private parkeringsplassen som alt er etablert på tomta kan fort være enklaste måten å vise oppfylle dine forpliktelsar på, då det å kjøpe tilbake den solgte tomta for deretter å etablere ny parkeringsplass heilt sikkert vil bli svært dyrt.

Det er fleire måtar å gå fram på her, men felles for alle er at du bør ta kontakt med ein advokat som kan sette seg inn i saka for deg.

Du vil nok ikkje få særleg med hjelp her på forumet utan å gi fleire opplysningar enn du kanskje er komfortabel med å gi (med tanke på at du har oppretta ny brukar til denne tråden).

Takk for svar. Dette er ikke på vegne av meg selv, men en annen. Så det er litt begrenset meg informasjon jeg kan gå ut med. men jeg var interessert i tips, siden det er meg som har fått ansvaret med å følge opp dette. 

Området har alltid vært eid av samme eier siden 1950 tallet. Men i 1999 skal det ha blitt underskrevet en avtale som sikrer kommunen adgang til friområdet. det er ikke vedlagt kart som viser hvordan dette skal være, men jeg har sett et annet kart som viser at den tiltenkte veien er tegnet inn et annet sted enn den allerede etablerte veien med bom ligger. (bommen står der enda den dag i dag og jeg tror ikke hytteeierne som bor her ute har veirett over tomten) Ordlyden i avtalene viser klart etter min mening at kommunen skal anlegge både vei og parkeringsplass og beplante langs dette. Siden dette er til et friområde (som for øvrig ingen vet om og bruker. friområdet er for øvrig ikke etablert enda da flere grunneiere har strittet imot) så skulle man ikke tro det var mange parkeringsplasser de trenger. Den som har skrevet under på vegne av eieren hadde egentlig ikke lov til å skrive under og i og med det ikke har foreligget noen karter ved avtalen, kan det være at vedkommende ikke helt viste hva han skrev under på. Ingen har i hvert fall ikke i mellomtiden vist at dette har vært en offentlig parkeringsplass før i fjor. 

Uansett så mener jeg, at når man er grunneier så kan ikke andre privatpersoner ta seg slik til rette på eiendommen?

Hvem får skylden hvis det skjer en lekkasje, eller noen må flytte denne haugen med drit som nå er dumpet på eiendommen?

For øvrig så er tomten privateid og kommunen har i følge en senere notert skriftlig notis (gjort av en saksbehandler i kommunen for 20 år siden) på avtalen KUN veirett.

Hvilken type advokat eller hvem kan man henvende seg til Når man er i nærheten av Kristiansand?

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale advokater fra kristiansand. Har erfart at det er svært få av de som tørr å gå mot kommunen, og du ender opp med dyre advokatregninger uten å komme noen vei. Kommunen gjør som de vil.

Endret av Noldus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...