Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nordmenn endrer ladevaner: – Ikke sikkert vi trenger effekttariffer


Anbefalte innlegg

Sånn og forstå, så matlagning klokken 17.00 er noe nytt, noe som ikke har foregått tidligere uten behov for effekttariff ?

Det er ikke noe nytt, men det som er "nytt" er å kjøre på med induksjon og høye peaks, kombinert med klesvask/tørk, oppvask, varme/kulde, store varmtvannsberederer osv. Boligene bruker generelt mer effekt og det krever enten massiv oppdatering av nettet, eller smartere bruk av nettet.

 

I tillegg kommer jo de færske elbil sjåførene som har fått lagt opp giga kurser i garasjen som de kjører på full pupp samtidig.

 

Det er ingen tvil om at dette er problematisk og kan "enkelt" løses med små grep. En måte å oppfordre til dette er økonomisk straff, les effekttariff. En annen måte er at alle får økt nettleie og en bygger giganett for å takle ytterpunktene, både nå og forhåpentligvis en god stund frem i tid. Dette blir veldig dyrt, for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe nytt, men det som er "nytt" er å kjøre på med induksjon og høye peaks, kombinert med klesvask/tørk, oppvask, varme/kulde, store varmtvannsberederer osv. Boligene bruker generelt mer effekt og det krever enten massiv oppdatering av nettet, eller smartere bruk av nettet.

 

I tillegg kommer jo de færske elbil sjåførene som har fått lagt opp giga kurser i garasjen som de kjører på full pupp samtidig.

 

Det er ingen tvil om at dette er problematisk og kan "enkelt" løses med små grep. En måte å oppfordre til dette er økonomisk straff, les effekttariff. En annen måte er at alle får økt nettleie og en bygger giganett for å takle ytterpunktene, både nå og forhåpentligvis en god stund frem i tid. Dette blir veldig dyrt, for alle.

Det kan jeg være enig i, at det generelt brukes for mye strøm og elbil vil ikke gjøre dette bedre hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, kanskje det er bedre å rette baker for smed, fordi det er så mye enklere å argumentere for?

 

Effekttoppen i nettet, det som er hovedgrunnen til det fordyrende utbyggingsbehovet, er matlaging kl 17.

 

Opportunismen lenge leve - hva blir neste offer? En eller annen ny elektrisk dippedutt som skal få skylda for utbygging av kraftnettet framover.

Så du mener at elbil ikke har noe med at det er antatt at vi får effekttariffer, at det er matlagning kl 17.00 som er grunnen, jada har hørt verre unnskyldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg være enig i, at det generelt brukes for mye strøm og elbil vil ikke gjøre dette bedre hjemme.

 

Jeg tror absolutt muligheten er der, om en tenker over forbruket sitt eller får ett system til å gjøre det. Dette er vell det største ankepunktet i dag, folk kan slenge på 30kW uten at det bryr noen som helst. Jo flere som gjør dette, jo mer kveles lokalnettet osv. 

 

Det er vell ingen tvil om at noe må gjøres før det blir ett større problem, og jeg er spent på hva det nye høringsdokumentet til NVE lyder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempelet virker ganske suspek, spesielt siden det er i så dårlig samsvar med hva brukerne faktisk opplyser. Videre ser grafen ut i eksempelet til å dreie seg om folk som arbeider fra 9 - 14, og allerede klokken 15 starter de ladingen. Faktisk starter folk i eksempelet lading lenge før de lager middag.

 

Jeg hører mange lader på arbeid, men det er ikke indikert her. De som kan det, har nok mindre behov for intens lading når de er hjemme, og burde da bidra til å flate ut behovet senere på dagen.

 

Er det noen grunn til at folk ikke heller tar ladingen tidlig på morgenen, slik at batteriet også er varmt når de kjører ut?

 

Også: er forbruket virkelig flatt mellom klokken 23 og 06?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempelet virker ganske suspek, spesielt siden det er i så dårlig samsvar med hva brukerne faktisk opplyser. Videre ser grafen ut i eksempelet til å dreie seg om folk som arbeider fra 9 - 14, og allerede klokken 15 starter de ladingen. Faktisk starter folk i eksempelet lading lenge før de lager middag.

 

Jeg hører mange lader på arbeid, men det er ikke indikert her. De som kan det, har nok mindre behov for intens lading når de er hjemme, og burde da bidra til å flate ut behovet senere på dagen.

 

Er det noen grunn til at folk ikke heller tar ladingen tidlig på morgenen, slik at batteriet også er varmt når de kjører ut?

 

Også: er forbruket virkelig flatt mellom klokken 23 og 06?

NVE har laget en rapport om dette før. De hadde to datakilder, måleutstyr plassert på et lavt antall ladepunkt og spørreskjemaer. I utgangspunktet bør måleutstyr gi data av ypperlig kvalitet, bare synd det var så få målepunkt. Spørreskjemaet var litt som det du påpeker, enkelte underligheter som er vanskelig å forklare. Eller hva sier du om en effekttopp kl 0300? Står folk opp midt på natta for å sette bilen på lading eller har mange nok satt bilens ladekalender til å starte da til at det gir utslag på statistikken? Det faller lett å være skeptisk til folks nøyaktighet når de svarer på slike skjemaer..

 

 

Her er rapporten fra 2016, relevant statistikk på side 11. Les gjerne side 12 også hvor de resonnerer rundt påstanden om at alle setter bilen til lading kl 17.

https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

Lenke til kommentar

Også: er forbruket virkelig flatt mellom klokken 23 og 06?

Kommer veldig an på valgt ladeutstyr og instillinger. Og behovet for lading. Man får tak i ladestasjoner som kan monitorere på annet forbruk i boligen, og så justere ladingen deretter, slik at man ikke går over en gitt effekt. Men det vanligste er nok å bare starte lading med en timer av et eller annet slag.

 

Når jeg bruker en dum timer ser det mer ut som det under. Toppene er ladingen, som er satt til å starte 23:00. (Lader forresten på en helt vanlig 15A/230V kurs, altså ca 3,5 kW.)

post-346141-0-03667700-1561404735_thumb.jpg

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Eksempelet virker ganske suspek, spesielt siden det er i så dårlig samsvar med hva brukerne faktisk opplyser. Videre ser grafen ut i eksempelet til å dreie seg om folk som arbeider fra 9 - 14, og allerede klokken 15 starter de ladingen. Faktisk starter folk i eksempelet lading lenge før de lager middag.

 

Jeg hører mange lader på arbeid, men det er ikke indikert her. De som kan det, har nok mindre behov for intens lading når de er hjemme, og burde da bidra til å flate ut behovet senere på dagen.

 

Er det noen grunn til at folk ikke heller tar ladingen tidlig på morgenen, slik at batteriet også er varmt når de kjører ut?

 

Også: er forbruket virkelig flatt mellom klokken 23 og 06?

 

For en som kjører ca 3 mil til jobb og tilbake og et par mil (familie med barn) om kvelden får en følgende: lader med 8 A (1,84) og behøver ca 15 kWh. Vedkommende oppgir da at typisk starter lading kl 21 og er ferdig kl 0520. Tror nok mange har et slikt mønster på ladingen sin. Ikke alle kjører så langt hver dag, heldigvis.

 

 

I dette tilfellet er altså lading flat mellom kl 21 og o520! Andre har kanskje progammert lading der en sikter mot at ladingen forskyves mest mulig mot morgenen.

 

 

Det er utrolig at NVE har så sterke meninger om folks ladevaner (tror at alle startet lading hjemme kl 17), uten å ha lagt to pinner i kors for å skaffe seg kunnskaper om realitetene. Sintefs undersøkelse med fire elbileiere er patetisk (men gir kanskje et riktig bilde av ladestyrke og døgnfordeling).. Elbilforeningens undersøkelse er mer troverdig med noen hundre respondenter. Men når bransjen og NVE planlegger å bruke milliarder på utbygging av lokalnett basert på hva de tror ("alle starter lading kl 17") og vil komme med vanvittige effekttariffer på samme misforståtte grunnlag, da må vi alle skrike stopp! Ikke nok med det NVE kjenner de to nevnte undersøkelsene som viser at det meste av lading finne sted sent kveld og fram til tidlig morgen (Elbilforeningens undersøkelse viser at 83% av ladingen finner sted utenom tiden mellom 16 og 20, og bare 5,7% mellom 07 0g 09.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er mye støy og drama i dette temaet, inkludert fra nettaviser og myndigheter/nve.

 

Derfor er det viktig å huske på at vi har vært flinke til å redusere strømforbruket de senere årene. Selv om vi har redusert både olje og vedfyring har strømforbruket pr boenhet gått ned. Mye takket være bedre isolering, varmepumper og fokus påstrømbruk. Men når vi går fra 4,5 mill til 5,5 mill inbyggere så er det naturlig at det totale strømforbruket øker. I byer og tettsteder er det ekstra økning pga folk flytter inn fra bygda.

 

Samme med utslipp fra bilparken, vi blir flere og flere mennesker i Norge med flere biler, likevel går utslippene ned, stort sett takket være elbilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eksempelet virker ganske suspek, spesielt siden det er i så dårlig samsvar med hva brukerne faktisk opplyser. Videre ser grafen ut i eksempelet til å dreie seg om folk som arbeider fra 9 - 14, og allerede klokken 15 starter de ladingen. Faktisk starter folk i eksempelet lading lenge før de lager middag.

 

Jeg hører mange lader på arbeid, men det er ikke indikert her. De som kan det, har nok mindre behov for intens lading når de er hjemme, og burde da bidra til å flate ut behovet senere på dagen.

 

Er det noen grunn til at folk ikke heller tar ladingen tidlig på morgenen, slik at batteriet også er varmt når de kjører ut?

 

Også: er forbruket virkelig flatt mellom klokken 23 og 06?

For en som kjører ca 3 mil til jobb og tilbake og et par mil (familie med barn) om kvelden får en følgende: lader med 8 A (1,84) og behøver ca 15 kWh. Vedkommende oppgir da at typisk starter lading kl 21 og er ferdig kl 0520. Tror nok mange har et slikt mønster på ladingen sin. Ikke alle kjører så langt hver dag, heldigvis.

 

 

I dette tilfellet er altså lading flat mellom kl 21 og o520! Andre har kanskje progammert lading der en sikter mot at ladingen forskyves mest mulig mot morgenen.

 

 

Det er utrolig at NVE har så sterke meninger om folks ladevaner (tror at alle startet lading hjemme kl 17), uten å ha lagt to pinner i kors for å skaffe seg kunnskaper om realitetene. Sintefs undersøkelse med fire elbileiere er patetisk (men gir kanskje et riktig bilde av ladestyrke og døgnfordeling).. Elbilforeningens undersøkelse er mer troverdig med noen hundre respondenter. Men når bransjen og NVE planlegger å bruke milliarder på utbygging av lokalnett basert på hva de tror ("alle starter lading kl 17") og vil komme med vanvittige effekttariffer på samme misforståtte grunnlag, da må vi alle skrike stopp! Ikke nok med det NVE kjenner de to nevnte undersøkelsene som viser at det meste av lading finne sted sent kveld og fram til tidlig morgen (Elbilforeningens undersøkelse viser at 83% av ladingen finner sted utenom tiden mellom 16 og 20, og bare 5,7% mellom 07 0g 09.

Vi bør prøve å påverke ladevanane til folk gjennom straumrekninga som kjem ein gong i måndaden. Men eit problem med å gjera dette er at rekninga er for lita til at den kan fungere som eit sterk spore til innsats frå alle straumbrukarar. Eg meinar at netteigaren bør greie å påverke ladevanane utan å auke den vanlege straumrekninga. Eg trur at netteigaren kunne greie å engasjere fleire straumbrukarar i arbeidet med å lære nettvenlege ladevanar, ved å organisere eit frivillig lotteri rundt straumrekninga, eit lotteri som premierer godt forbruk ekstra, og ikkje bare har redusert straumrekning som gevinst!

Endret av aasATuio
Lenke til kommentar

Tja, kanskje det er bedre å rette baker for smed, fordi det er så mye enklere å argumentere for?

 

Effekttoppen i nettet, det som er hovedgrunnen til det fordyrende utbyggingsbehovet, er matlaging kl 17.

 

Opportunismen lenge leve - hva blir neste offer? En eller annen ny elektrisk dippedutt som skal få skylda for utbygging av kraftnettet framover.

Vi bør prøve å påverke ladevanane til folk gjennom straumrekninga som kjem ein gong i måndaden. Men eit problem med å gjera dette er at rekninga er for lita til at den kan fungere som eit sterk spore til innsats frå alle straumbrukarar. Eg meinar at netteigaren bør greie å påverke ladevanane utan å auke den vanlege straumrekninga. Eg trur at netteigaren kunne greie å engasjere fleire straumbrukarar i arbeidet med å lære nettvenlege ladevanar, ved å organisere eit frivillig lotteri rundt straumrekninga, eit lotteri som premierer godt forbruk ekstra, og ikkje bare har redusert straumrekning som gevinst!

Endret av aasATuio
Lenke til kommentar

Det er utrolig at NVE har så sterke meninger om folks ladevaner (tror at alle startet lading hjemme kl 17), uten å ha lagt to pinner i kors for å skaffe seg kunnskaper om realitetene. Sintefs undersøkelse med fire elbileiere er patetisk (men gir kanskje et riktig bilde av ladestyrke og døgnfordeling).. Elbilforeningens undersøkelse er mer troverdig med noen hundre respondenter. Men når bransjen og NVE planlegger å bruke milliarder på utbygging av lokalnett basert på hva de tror ("alle starter lading kl 17") og vil komme med vanvittige effekttariffer på samme misforståtte grunnlag, da må vi alle skrike stopp! Ikke nok med det NVE kjenner de to nevnte undersøkelsene som viser at det meste av lading finne sted sent kveld og fram til tidlig morgen (Elbilforeningens undersøkelse viser at 83% av ladingen finner sted utenom tiden mellom 16 og 20, og bare 5,7% mellom 07 0g 09.

Det burde være en smal sak å be om å få gjøre en analyse på loggene til noen større elbil-ladeanlegg.

 

Vi bør prøve å påverke ladevanane til folk gjennom straumrekninga som kjem ein gong i måndaden. Men eit problem med å gjera dette er at rekninga er for lita til at den kan fungere som eit sterk spore til innsats frå alle straumbrukarar.

Dette betyr jo bare indirekte at folk aksepterer de økte kostnadene nettselskapene viderefakturerer oss. De synes prisen er ok.

Lenke til kommentar

Vi bør prøve å påverke ladevanane til folk gjennom straumrekninga som kjem ein gong i måndaden. Men eit problem med å gjera dette er at rekninga er for lita til at den kan fungere som eit sterk spore til innsats frå alle straumbrukarar. Eg meinar at netteigaren bør greie å påverke ladevanane utan å auke den vanlege straumrekninga. Eg trur at netteigaren kunne greie å engasjere fleire straumbrukarar i arbeidet med å lære nettvenlege ladevanar, ved å organisere eit frivillig lotteri rundt straumrekninga, eit lotteri som premierer godt forbruk ekstra, og ikkje bare har redusert straumrekning som gevinst!

 

Nei, ladevaner bør ikke påvirkes av hva alle andre må betale for strømmen. Vi bor i et land med kalde vintre, og de er totalt feil at en minstepensjonist skal få høyere strømregning fordi man vil straffe andre som benytter strøm til noe du eller andre ikke setter pris på. 

 

Penger til vedlikehold og utbygging dekkes av fastavgiften, og likevel har vi betalt ekstra fastavgift fordi eierne (kommune, fylke og/eller Stat) vil fylle budsjettene med strømpenger fremfor å sørge for at stamnettet er godt nok. Selv ekstrabetalingen for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet har de brukt til helt andre ting enn det de skulle brukes til.

 

Her burde heller eierne bli pålagt å tilbakeføre pengene og bruke det til det som de skulle vært brukt til.

 

Er klar over at det er utopi å tro på at dette vil bli gjort, men det er helt horribelt at man har tillatt eierne å ta utbytte av den delen som tilhører fastavgifter. 

Lenke til kommentar

Nei, ladevaner bør ikke påvirkes av hva alle andre må betale for strømmen. Vi bor i et land med kalde vintre, og de er totalt feil at en minstepensjonist skal få høyere strømregning fordi man vil straffe andre som benytter strøm til noe du eller andre ikke setter pris på.

Hmm.. da bør vi vel også legge ned metallproduksjon, oljeproduksjon og andre kraftkrevende eksportnæringer for å gi minstepensjonistene ennå lavere strømregninger. Og legge ned flere sykehus, skoler, universiteter og sykehjem. Dette bruker jo også massevis av strøm så da må vel prisene bli ennå lavere for de stakkars minstepensjonistene, enslige 8-barnsmødre osv.

 

Eller kanskje ikke. Kanskje folk bør begynne å skjønne at strøm til elbiler ikke bare er meningsløs sløsing, men et reelt forbruk - som er ønsket. Både fordi vi, minstepensjonister, barnebarna deres osv vil ha renere luft og bidra litt til å minke klimaproblemene.

 

De 6-7 TWh per år det er snakk om er også mulig å kompensere for via økt kraftproduksjon eller mindre energikrevende bygg, eller litt av begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. da bør vi vel også legge ned metallproduksjon, oljeproduksjon og andre kraftkrevende eksportnæringer for å gi minstepensjonistene ennå lavere strømregninger. Og legge ned flere sykehus, skoler, universiteter og sykehjem. Dette bruker jo også massevis av strøm så da må vel prisene bli ennå lavere for de stakkars minstepensjonistene, enslige 8-barnsmødre osv.

 

Eller kanskje ikke. Kanskje folk bør begynne å skjønne at strøm til elbiler ikke bare er meningsløs sløsing, men et reelt forbruk - som er ønsket. Både fordi vi, minstepensjonister, barnebarna deres osv vil ha renere luft og bidra litt til å minke klimaproblemene.

 

De 6-7 TWh per år det er snakk om er også mulig å kompensere for via økt kraftproduksjon eller mindre energikrevende bygg, eller litt av begge deler.

Beklager å si det, men du dummer deg ut nå ved å strekke poenget ut i det absurde, i tillegg til å bomme på hvor jeg står i debatten om elbiler og elforsyningen i landet.

 

Kjører elbil selv, og betaler dyr strøm via borettslagets felleslader, 10 kr timen for 3,6 ja, 20 kr timen for 7,2 kW, uten at det går utover strømprisen ellers. Og strømprisen øker uavhengig av produksjonskostnader som er utrolig lav til sammenligning.

 

Merforbruket hadde lett kunne vært dekket opp ved å vedlikeholde og oppgradere de gamle kraftstasjonene og vannverkene vi har. Nye turbiner er ofte langt mere effektive, slik at samme kraftverk kunne økt produksjonen med fort 10-15 % eller bedre bare på å moderniseres.

 

Men politikerne i kommunene kunne holdt fingrene vekke fra å ta utbytte på den delen som er fastavgiften, som var tiltenkt vedlikehold og normale utvidelser.

 

Vi har faktisk blitt avkrevd større fastavgift for å dekke etterslepet på vedlikehold, men de pengene har gått til å dekke mere utbytte til eierne. Offentlig svindel er det, men selv tilsynet sitter og ser vekk her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowleopard skriver:  "Merforbruket hadde lett kunne vært dekket opp ved å vedlikeholde og oppgradere de gamle kraftstasjonene og vannverkene vi har. Nye turbiner er ofte langt mere effektive, slik at samme kraftverk kunne økt produksjonen med fort 10-15 % eller bedre bare på å moderniseres".

 

Først må jeg bare beklage at du betaler i størrelsesorden ca 4000 kr ekstra i strøm fra borettslaget (i forhold til at strømmen du ellers betaler koster det halve). Borettslag bør bygge ut ledningsnett for ca kr 3000 per leilighet og så kan hver enkelt sette opp en lader for sin bil etter behov (borettslagets valgte lader med lastutjevning).

 

Det er så dårlig økonomi i å oppgradere eksisterende vannverk at det forutsettes avskrivninger på få år og bortfall av grunnrente til staten. En kan tenke seg en turbin (eller generator) som har gått i femti år og som går greit femti år til. Denne skal byttes ut med en ny som har to prosent bedre virkningsgrad. Dette vil jeg si er enorm sløsing med ressurser. Vindturbiner på land og vann må heller bygges ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så dårlig økonomi i å oppgradere eksisterende vannverk at det forutsettes avskrivninger på få år og bortfall av grunnrente til staten. En kan tenke seg en turbin (eller generator) som har gått i femti år og som går greit femti år til. Denne skal byttes ut med en ny som har to prosent bedre virkningsgrad. Dette vil jeg si er enorm sløsing med ressurser. Vindturbiner på land og vann må heller bygges ut. 

Man kan trekke paralleller til isolering av hus. Bygger man nytt i dag så er prisforskjellen mellom å bygge etter 30 år gammel standard (~15 cm isolasjon) og moderne standard (~30 cm isolasjon) veldig liten. Hvis man skal renovere et 30 år gammelt hus for å oppgradere fra 15 til 30 cm isolasjon så vil nok renovasjonsjobben koste langt mer enn det man klarer å spare inn på lavere strømregning i hele husets levetid.

 

Oppgradering av turbiner bør gjøres i forbindelse med havari eller at man av andre årsaker skal gjøre store oppgraderinger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...