Gå til innhold

Nordmenn endrer ladevaner: – Ikke sikkert vi trenger effekttariffer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nekter å tro at andre enn våre smarte representanter på toppen er istand til å ta gode avgjørelser rundt dette. La oss atter en gang ty til fascismen og trykke den beste løsningen ned over hodet på folk via nye lover, regler og reguleringer og trusler om bøter og verre. Fascisme er best for alle, dessuten blir det endel sysselsetting av alle de nye reguleringene rundt dette. Gode avgjørelser, sysselsetting og litt deilig tramping på fredelige folk - summen av god og deilig politikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Uansett er staten nødt til og få inn mere penger etterhvert som fossilbilene fases ut, for å unngå at de som ikke har bil er med på og betale "drivstoffet" burde man se på andre løsninger en en generell effekttariff basert på elforbruk grunnet økning av mengde elbiler.

 

Det er ønske om at privatbilismen reduseres betraktelig så å fordele lade-strømutgiftene på alle husstander vil bare forlenge tiden alle har elbiler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

"NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer."

 

- Kremt... det slike skremsler som kommer fra NVE når de ønsker flere penger fra politikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har to ladbare biler i husstanden. En elbil og en plugin hybrid. Ladebehovet er ganske forskjellig på disse to bilene. Elbilen er satt opp til å lade på natten, dvs den begynner å lade umiddelbart opp til 50% hvis batteriet er under 50%. Resten lades opp til 90% tilpasset så den er ferdig før bilen skal benyttes på morgenen. Så i 95% av tilfellene så lades alt på natten. Plugin hybriden derimot gir mye mer mening å lade umiddelbart etter kjøretur. Batteriet er stort sett tomt eller nesten tomt, så å lade umiddelbart slik at det er fullt til neste kjøretur. Nå benyttes den bilen slik at den sjelden lades på ettermiddagen.

Så ut i fra målsettingen om å unngå å lade under peak på morgenen eller ettermiddagen er vi allerede der uten noe effekttariff :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uansett er staten nødt til og få inn mere penger etterhvert som fossilbilene fases ut, for å unngå at de som ikke har bil er med på og betale "drivstoffet" burde man se på andre løsninger en en generell effekttariff basert på elforbruk grunnet økning av mengde elbiler.

 

Det er ønske om at privatbilismen reduseres betraktelig så å fordele lade-strømutgiftene på alle husstander vil bare forlenge tiden alle har elbiler.

Bytt ut lading med matlaging i innlegget ditt så der du at også de uten bil må være med å betale for effekten de bruker. Koking skjer veldig synkront kl 17, mens lading skjer med lavere gjennomsnittseffekt over en stor del av døgnet der forbruket er lavt.

 

Excal: Pluginhybrider lader ofte på betydelig lavere ladeeffekt og lader mye mindre energi enn elbiler og bidrar derfor mye mindre til topper.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Excal: Pluginhybrider lader ofte på betydelig lavere ladeeffekt og lader mye mindre energi enn elbiler og bidrar derfor mye mindre til topper.

Nja, forskjellen er vel ikke enorm. En ladehybrid med 50 km rekkevidde vil *i snitt* trenge like mye lading som en elbil med 500 km rekkevidde. Snittet i Norge er på ca 13.000 km/år, eller 35 km/dag, så da vil ladehybriden ha 15 km igjen på batteriet når den parkeres, mens elbilen vil ha 465 km når den parkeres, og så må de begge lades opp samme mengde. Dette er altså i snitt, så det vil variere mye utifra bruksmønster o.l, men i teorien er det ikke veldig stor forskjell.

 

Når det gjelder laderen, så er det egentlig ikke heller enorm forskjell. Tror de fleste ladehybridene kommer med omkring 3,3 kW lader, som også er det mest vanlige for hjemmelading av elbil. Men så klart, man får elbiler med opp mot 22 kW lading, og noen elbilister har så klart lagt opp til raskere lading enn en 16A kurs hjemme.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Tesla Model S har en rekkevidde på ca 400 km.

For hvert døgn den står parkert (24 timer) suger den 20 km rekkevidde (sommer).

Det betyr at for hvert døgn må jeg lade 1.5 time på 13A/230V bare for å gå i null.

Har aldri vært borti noe slikt fra andre biler før, dette er vel prisen å betale for å alltid være oppkoblet.

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at andre enn våre smarte representanter på toppen er istand til å ta gode avgjørelser rundt dette. La oss atter en gang ty til fascismen og trykke den beste løsningen ned over hodet på folk via nye lover, regler og reguleringer og trusler om bøter og verre. Fascisme er best for alle, dessuten blir det endel sysselsetting av alle de nye reguleringene rundt dette. Gode avgjørelser, sysselsetting og litt deilig tramping på fredelige folk - summen av god og deilig politikk.

Det verste er at mange politikere faktisk ser ut til å tro dette. Og jeg merker meg stadig oftere at partifller omtaler hverandres uttalelser som kloke og vise.

 

Uansett er staten nødt til og få inn mere penger etterhvert som fossilbilene fases ut, for å unngå at de som ikke har bil er med på og betale "drivstoffet" burde man se på andre løsninger en en generell effekttariff basert på elforbruk grunnet økning av mengde elbiler.

 

Det er ønske om at privatbilismen reduseres betraktelig så å fordele lade-strømutgiftene på alle husstander vil bare forlenge tiden alle har elbiler.

Jeg har aldri opplevd at staten noensinne har hatt problemer med å skru opp eller innføre nye avgifter. Det er vel her den største innovasjonsevnen i staten ligger.

 

"NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer."

 

- Kremt... det slike skremsler som kommer fra NVE når de ønsker flere penger fra politikerne.

Nettopp. Og det er når jeg leser artikler som dette at jeg lurer på om journalistene får med deg de åpenbare problemene påpekt i forumet. Faktisk kan jeg ikke huske at journalister noengang har stilt NVE og kraftbransjen kritiske spørsmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Min Tesla Model S har en rekkevidde på ca 400 km.

For hvert døgn den står parkert (24 timer) suger den 20 km rekkevidde (sommer).

Det betyr at for hvert døgn må jeg lade 1.5 time på 13A/230V bare for å gå i null.

Har aldri vært borti noe slikt fra andre biler før, dette er vel prisen å betale for å alltid være oppkoblet.

 

Sentry mode + at du overvåker også på hjemmeadresse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer."

 

- Kremt... det slike skremsler som kommer fra NVE når de ønsker flere penger fra politikerne.

 

Det er skremmende hva fakta innebærer. NVE har så vidt jeg vet jobbet klart og tydelig for å unngå disse forhåpentligvis unødige investeringen.

 

De SKAL og er er forpliktet til å si hva som kan skje.Det at de skaper debatt rundt dette fører forhåpentligvis til enda bedre løsninger fremover.

 

Men det er vel ikke så viktig dersom du ikke kan slenge ut noe dritt om de som har ansvaret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer."

 

- Kremt... det slike skremsler som kommer fra NVE når de ønsker flere penger fra politikerne.

 

Det er skremmende hva fakta innebærer. NVE har så vidt jeg vet jobbet klart og tydelig for å unngå disse forhåpentligvis unødige investeringen.

 

De SKAL og er er forpliktet til å si hva som kan skje.Det at de skaper debatt rundt dette fører forhåpentligvis til enda bedre løsninger fremover.

 

Men det er vel ikke så viktig dersom du ikke kan slenge ut noe dritt om de som har ansvaret?

En elbil bruker omtrent i snitt like mye strøm som en panelovn i månden :-) Så det kan virke litt som krisemaksimering. Men det er nok bedre om folk lader sakte (3.3kw) enn fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

20 km rekkevidde = ca 4kWh 4kWh/24h = 166W.

 

Mener du å si at den trenger over 100W bare for å ta opp fra ett par kamera? Til referanse så bruker en gopro i 4k, 30Hz ca 3.5W.

Ja, de er uhyre ineffektive med disse funksjonene aktive.

 

https://youtu.be/kfp8hU6yQoo

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det 5% forbruket er helt reelt heller. Om man har notert seg det på vinteren så kan det være fordi batteriet eksempelvis var ved 20C når ladingen ble avsluttet, og så har temperaturen falt til -5C. Da vil bilen ta hensyn til at den høyere interne motstanden i batteriet låser vekk noe av kapasiteten. Når man starter neste kjøretur og skal få batteriet opp til driftstemperatur vil det da gå vekk noe mer energi i tap internt i batteriet som ikke kommer med på forbruksmålingen. Parkerer man bilen en uke uten lading kan det faktisk være slik at man taper flere prosent første dagen enn resten av uken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Excal: Pluginhybrider lader ofte på betydelig lavere ladeeffekt og lader mye mindre energi enn elbiler og bidrar derfor mye mindre til topper.

Nja, forskjellen er vel ikke enorm. En ladehybrid med 50 km rekkevidde vil *i snitt* trenge like mye lading som en elbil med 500 km rekkevidde. Snittet i Norge er på ca 13.000 km/år, eller 35 km/dag, så da vil ladehybriden ha 15 km igjen på batteriet når den parkeres, mens elbilen vil ha 465 km når den parkeres, og så må de begge lades opp samme mengde. Dette er altså i snitt, så det vil variere mye utifra bruksmønster o.l, men i teorien er det ikke veldig stor forskjell.

 

Når det gjelder laderen, så er det egentlig ikke heller enorm forskjell. Tror de fleste ladehybridene kommer med omkring 3,3 kW lader, som også er det mest vanlige for hjemmelading av elbil. Men så klart, man får elbiler med opp mot 22 kW lading, og noen elbilister har så klart lagt opp til raskere lading enn en 16A kurs hjemme.

Ja, det stemmer for vår del. Og siden Plugin hybriden er en stor SUV vs en kompakt elbil, så er strømforbruker per km en god del større på plugin hybriden.

Lademuligheten er 3,7 kW på plugin hybriden og 7,4 kW på elbilen. Selv vi har mulighet itl å lade med 32A, så lader vi normalt med 13A på elbilen (13A var neste nivå under max). Plugin hybriden lader på 16A.

 

Men generelt vil jeg tippe at hvis man er flink til å lade plugin hybriden og har en god del småkjøring er det ikke stor forskjell mellom strømforbruket over et år mellom en elbil og en plugin hybrid. Forskjellen er du får ikke 30-90 kWh oppladingene (alt etter hvor stort batteri elbilen har), men at du får 8-13 kW hver eneste dag (evnt flere ganger om dagen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min Tesla Model S har en rekkevidde på ca 400 km.

For hvert døgn den står parkert (24 timer) suger den 20 km rekkevidde (sommer).

Det betyr at for hvert døgn må jeg lade 1.5 time på 13A/230V bare for å gå i null.

Har aldri vært borti noe slikt fra andre biler før, dette er vel prisen å betale for å alltid være oppkoblet.

 

Det er jo bare å skru av flagget for remote tilkobling og det går drastisk ned, i tillegg til andre funksjoner som trekker strøm. Min bruker så og si nada når jeg skrur av alt

Lenke til kommentar

Jeg er ivrig elbilist og medlem i Elbilforeningen.

Likevel mener jeg at det er ganske opplagt at det vil tvinge seg fram differensiert prising og en eller annen form for effekttariff.

 

Dette er jo nettopp helt alminnelig markedsøkonomi i praksis, hvor tilbud og etterspørsel påvirker prisen på en vare. Det er en grunn til at ski er på salg i april/mai, og at man ikke bare kan forvente å få skiutstyr på tilbud midt i julestria. Butikkene er ikke dumme heller.

 

 

Og det er vel nettopp når man får på plass effektpriser at folk får det insentivet de trenger for å flytte lastene sine manuelt, eller gå til innkjøp av noe smart styring som gjør dette digitalt. Prisene er jo så jevnt lave nå at mange trolig gir blaffen før det begynner å svi på pungen.

Lenke til kommentar

Bytt ut lading med matlaging i innlegget ditt så der du at også de uten bil må være med å betale for effekten de bruker. Koking skjer veldig synkront kl 17,

Sånn og forstå, så matlagning klokken 17.00 er noe nytt, noe som ikke har foregått tidligere uten behov for effekttariff ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, kanskje det er bedre å rette baker for smed, fordi det er så mye enklere å argumentere for?

 

Effekttoppen i nettet, det som er hovedgrunnen til det fordyrende utbyggingsbehovet, er matlaging kl 17.

 

Opportunismen lenge leve - hva blir neste offer? En eller annen ny elektrisk dippedutt som skal få skylda for utbygging av kraftnettet framover.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...