1J7HHBGW Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vbax13/blir-tvungen-loennsnemnd-i-sykehusstreiken?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Jeg er sterk tilhenger av at tvungen lønnsnemnd blir anvendt langt hyppigere, på ukentlig og til og med daglig basis. Det ville jo ha løst rekrutteringsproblemer på helseinstitusjoner ute i distriktene. Dersom de er lavt bemannet og ikke greier å ansette noen, kommer lønnsnemden inn og setter opp lønna, høyt nok til at helseinstitusjonene får søkere som kan ansettes. Problem solved. 2 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 .... Problem solved. Problem not solved i det hele tatt :. Tvungen lønnsnemd hører til ved en uenighet om ENDREDE vilkår for den som alt ER ansatt, og har absolutt ingen ting med REKRUTTERING å gjøre. Hva en potensiell kjøper av produktet “arbeid type xxxdxx” er villig til å betale er suverent kjøperens sak, hva en potensiell selger krever for å selve er suverent selgerens sak. Blir de to siedene ikke enige må samfunnet på banen, noe som kan skje på xxxx måter, fra endrede rammer som gjør det interessant for kjøper å betale mer, evt selger å kreve mindre til direkte pålegg om “pga samfunnsinteesser” å utføre X års arbeid der og der før man er fri til å velge som man vil Legeyrket hadde - med all rett - sin “turnustid” i en årrekke og slikt kan med all rett brukes på andre yrker også - helt særlig når man ikke har betalt kostnaden for utdannelsen selv. Samtidig er det viktig at arbeidsgivere som nyter godt av slikt også pålegges en personalpolitikk som viser de forstår dette ikke er permanent ordning de kan bruke som sovepute. Gjør man ikke får man akkurat det noen legekontorer opplevde så lenge man hadde turnusordningen: Folk som ble i stillingen AKKURAT så lenge de måtte og sluttet ta ansvar for noe som helst tre uker før de dro: “Ligger pasienten for døden sier du? Får ikke hjelpe det, jeg har altså skåret meg i fingeren og er SYKEMELDT!!” 4 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2019 Det gjelder liv og helse - alle virkemidler må tas i bruk ;o) 2 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Så får vi få turnustjeneste for helsearbeidere slik at vi kan flytte noen av dem fra byene til bygdene og la byene i stikken i stedet. Evt ta konsekvensen av så vel fødsels(u)viljen hos norske kvinner (menn også for så vidt, men er nå bare kvinner som føder barn da, selv om det står en mann bak også) som “først meg selv/og så meg selv/og så meg selv IGJEN/så min neste/om det er til EGET beste- oppdragelsesn Ola og Kari siste 20 år har gitt sine håpefulle siste 25 år og så pynte på kranseaken med dårlige politikere preget av samme grunnholdning - fått fordi vi ikke fortjente bedre i all vår egen grådighet. Det er nemlig de tre stedene hele kilden til problemet. Som man sår, skal man høste, og sår man vind høster man storm. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Posten var en halvsarkastisk kommentar til at Regjeringen som vanlig tar ibruk tvungen lønnsnemd. Har ikke gjort hjemmeleksen min alt for godt mht denne streiken, men nesten hver gang de finner en mulighet til det, anvender de tvungen lønnsnemnd. Jeg tenderer til å mene at mekanismen ofte blir misbrukt, så dersom de har såpass sterk fokus på liv og helse; Hvorfor anvender de ikke statlig pålagt høyere lønnsnivå når de mangler sykepleiere/jordmødre/fødselsleger/akuttkirurger etc i mer perifere strøk? Kall det hva du vil, men JEG synes det er et ironisk paradoks. Endret 23. juni 2019 av 1J7HHBGW 2 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Etter mitt syn blir høyere lønnsnivå feil medisin, verken det å arbeide i by eller i bygd gjør en mer verdt enn det motsatte. Riktig medisin er at kommue, stat (og private arbeidsgivere) gjør det ATTTRAKTIVT å arbeide ute i distriket og sørger for å få markedsført dette. Gi “byasser” ordentlige tjensteboliger og gjør dem som rimelige som mulig (en av grunnene til at “turnusleger” sjelden ble værende var jo reelt sett boplikt i kommunens anviste bolig (bygder har ofte dårlig leiemarked) vedlikeholdt så den nesten falt i hodet på folk. Videre: MARKEDSFØR områdets kvaliteter, sett i gang ting for å få byassene til å så å si få bygden “under huden”. og sørg for at de ikke lider faglig på bygden. Slike tiltak vil jeg påstå er langt viktere enn lønn dersom a) den er til å leve av uansett og b) man vil ha ansvarsfulle ansette hvor arbeidet betyr noe også, ikke slike som med høyt utvikliget grådighetsgen som stadig er til salgs for høystbydende og hvor ord som yrkesstolthet og lojalitet er byer i østlige Sibir. Og så det er sagt: Som leder av liten/mellomstor bedrift solid ute i distriktet og hvor topp kvalifisrte ansatte er den viktigste produksjonsfaktor vi kan få har jeg praktisk erfaring med problemstillingen. Akkurat som kommunen deltar heller ikke vi i noe rotterace mht lønn (vi konkurrerer på verdensbasis, men ansatte med den spisskompetansen vi trenger er ingen steder i gruppen “billig ufaglært arbeidskraft”), men av en eller grunn er gjennomtrekken mye større i kommuen enn hos oss, Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Det er egentlig ganske enkelt. Vi har 3 problemer, rekruttering, frafall og å få folk til å jobbe i bygdene. Rekruteringen kan løses med flere heltids turnusplasser, det er ingen behov for å øke lønnen. Frafall kan løses med å øke lønnen for de med mye erfaring og bedre arbeidsforholdene. Å få folk til å jobbe i bygdene kan løses med at tilpasser lønnsnivået etter etterspørsel. Det er noe som er vanlig i mange andre land. I typisk norsk stil, så prater man ikke om de egentlige løsningene men vil at debatten skal bare handle om hvor mange prosentpoeng lønnsøkning alle sykepleiere får. Da vil ikke problemene bli løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå