Gå til innhold

Regjeringen sier nei til å reparere KNM Helge Ingstad – ny løsning er ikke klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avgjørelsen var fornuftig. Det kunne en dessverre ikke ta for gitt. Igrunnen er det mye i hele fregatthistorien som ikke var fornuftig, helt tilbake til anskaffelsen.

Ja, men regnet med at det har foregått endel lobbyvirksomhet fra de som ser en økonomisk vinning i dette å reparere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dette var noen dårlig båter, hva har england og usa av skip å sammenligne med?

Selvfølgelig upraktisk at båten sank fordi de vanntette skottene ikke var vanntette skotter men det ser ut til å være noe som enkelt har blitt fikset så jeg tror ikke å kjøpe en helt annen type fregatt er løsningen.

Stemmer personlig for høyere antall korvetter.

Lenke til kommentar

så jeg tror ikke å kjøpe en helt annen type fregatt er løsningen.

Stemmer personlig for høyere antall korvetter.

Det er omtrent 20 år siden fregattene ble konstruerte, og det inngikk enda eldre komponenter i konstruksjonen. Verden er ganske endret på disse årene, så det er slett ikke gitt at samme type fregatt er svaret.

 

Her kunne journalister stilt noen betimelige spørsmål.

Lenke til kommentar

friggatten hadde kvalitet som en boks med joika boller

god maling holder kansje , det er en tanke , men det er

ikke en formue som er brukt på disse båtene, så maling

er løsningen, + nye skip litt mindre ufo takter.

Tja, det tok ikke lang tid fra fregattene hadde kommet til Norge før ruststrimene ble plagsomt synlige. Fra norsk side kom man med et irritert spørsmål om ikke disse båtene skulle tåle saltvann, og fikk til svar at det stod ikke i kontrakten. God maling er derfor viktigere enn de fleste er klar over. Og likevel, på de fleste bildene av de andre fregattene er det stygge merker etter rust.

 

Onde tunger hevdet at da fregattene skulle døpes, måtte skroget forsterkes der champagneflasken skulle treffe, for å forhindre at flasken gikk tvers igjennom. Sannsynligvis en overdrivelse, men det kom frem etterhvert at fregattene ikke tåler isgang. Det ble avslørt av bl.a. NRK. De gamle fregattene bygget i Norge tålte både saltvann og is, men så ble det besluttet at man trengte ikke kompetanse på dette. 

 

Jeg var i forsvarsindustrien den gangen, og det var da myndighetene avviste behov for kompetanse at jeg forstod løpet var kjørt og at norsk industri ville tape i anbudsrunden. Jeg hadde bare ikke trodd norsk industri skulle tape allerede i aller første runde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, det tok ikke lang tid fra fregattene hadde kommet til Norge før ruststrimene ble plagsomt synlige. Fra norsk side kom man med et irritert spørsmål om ikke disse båtene skulle tåle saltvann, og fikk til svar at det stod ikke i kontrakten. God maling er derfor viktigere enn de fleste er klar over. Og likevel, på de fleste bildene av de andre fregattene er det stygge merker etter rust.

 

Onde tunger hevdet at da fregattene skulle døpes, måtte skroget forsterkes der champagneflasken skulle treffe, for å forhindre at flasken gikk tvers igjennom. Sannsynligvis en overdrivelse, men det kom frem etterhvert at fregattene ikke tåler isgang. Det ble avslørt av bl.a. NRK. De gamle fregattene bygget i Norge tålte både saltvann og is, men så ble det besluttet at man trengte ikke kompetanse på dette. 

 

Jeg var i forsvarsindustrien den gangen, og det var da myndighetene avviste behov for kompetanse at jeg forstod løpet var kjørt og at norsk industri ville tape i anbudsrunden. Jeg hadde bare ikke trodd norsk industri skulle tape allerede i aller første runde.

Skip ruster, men vi har dekksfolk som vedlikeholder båten hver dag. De maler, pusser, finner problemer, løsninger.

 

Mange erfarne karer som har gjort dette hele livet og kan lukte rust der normale folk ser alt som normalt.

 

De spyler av dekk og skip hele tiden med ferskvann for og vaske av salt.

 

Er vel kanskje mangel på folk? Eller kvalifiserte folk som er problemet når det gjelder vedlikehold av båtene? Samt et budsjett som ikke tillater mye.

 

Jeg ser ikke for meg verneplikten i landet forbedrer kvaliteten eller. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg verneplikten i landet forbedrer kvaliteten eller. 

Demografien for de vernepliktige er sagt å være et slags problem, men ikke i dette tilfellet når det gjelder vedlikehold av utstyr.

 

Og alminnelig vedlikehold burde være kjent, men slik jeg forstod saken, var det alvorlige mangler i overflatebehandlingen. En rask gjenniomgang av pressens bilder av flere av fregattene, viser rustdannelser i det som kan være skjøt mellom skrogplater.

Lenke til kommentar

Fregattene var vel bygget i Spania..? Prøv å se på litt forskjellig som er bygget i Spania.. f.eks bilen Seat som var oppbrukt før den var 5 år og gått 50 tusen kilometer..bare rust og elendighet. Meiner vel Ford bygget en Escort LX en gang i tiden i Spania. Bilen var en eineste stor feilvare som brukte 1 liter motorolje på pr 1000km og ledningsnettet var som spagetti.. Jeg så på en slik som bruktbil engang og hele motorrommet var rett og slett fullt av olje og skitt. Spanjolene kan lage god skinke og vin,men tror industrien sliter.

Lenke til kommentar

Ser ut som tanken med flere mindre

"plattformer" er aktuell, bra.

Skal vi forsvare våre egne hus hjelper ikke få store "kurver fulle av egg".

Til og med i fredstid har vi fått demonstrert hvor sårbart og kostbart det er, eksemplet Helge Ingstad taler sitt tydelige språk.

Tapet gjorde et for stort innhugg i vår forsvarsevne.

Hadde det skjedd i en

"skarp" situasjon spørs det om vi hadde tålt et slikt tap.

Jeg synes det er tankevekkende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...