NTB - digi Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Regjeringen sier nei til å reparere KNM Helge Ingstad – ny løsning er ikke klar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jøss, det var en overraskende avgjørelse, eller ikke. 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jøss, det var en overraskende avgjørelse, eller ikke.Avgjørelsen var fornuftig. Det kunne en dessverre ikke ta for gitt. Igrunnen er det mye i hele fregatthistorien som ikke var fornuftig, helt tilbake til anskaffelsen. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Avgjørelsen var fornuftig. Det kunne en dessverre ikke ta for gitt. Igrunnen er det mye i hele fregatthistorien som ikke var fornuftig, helt tilbake til anskaffelsen. Ja, men regnet med at det har foregått endel lobbyvirksomhet fra de som ser en økonomisk vinning i dette å reparere. 1 Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) dette var noen dårlig båter hva har england og usa av skip å sammenligne med Endret 23. juni 2019 av Freedom CG Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 dette var noen dårlig båter, hva har england og usa av skip å sammenligne med? Selvfølgelig upraktisk at båten sank fordi de vanntette skottene ikke var vanntette skotter men det ser ut til å være noe som enkelt har blitt fikset så jeg tror ikke å kjøpe en helt annen type fregatt er løsningen. Stemmer personlig for høyere antall korvetter. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 så jeg tror ikke å kjøpe en helt annen type fregatt er løsningen. Stemmer personlig for høyere antall korvetter. Det er omtrent 20 år siden fregattene ble konstruerte, og det inngikk enda eldre komponenter i konstruksjonen. Verden er ganske endret på disse årene, så det er slett ikke gitt at samme type fregatt er svaret. Her kunne journalister stilt noen betimelige spørsmål. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 «Det tar 5 år å erstatte en fregatt» sa. Forsvarsministeren på nyheten. Hele WW2 varte i 5år.... hmmmm...? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Under ww2 bygde USA såkalte Liberty ship med en gjennomsnittlig byggetid på 42 dager, rekorden fra kjølstrekking til sjøsetting var 4 dager og 15 1/2 time for denne serie skip. Endret 24. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 friggatten hadde kvalitet som en boks med joika boller god maling holder kansje , det er en tanke , men det er ikke en formue som er brukt på disse båtene, så maling er løsningen, + nye skip litt mindre ufo takter. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 friggatten hadde kvalitet som en boks med joika boller god maling holder kansje , det er en tanke , men det er ikke en formue som er brukt på disse båtene, så maling er løsningen, + nye skip litt mindre ufo takter. Tja, det tok ikke lang tid fra fregattene hadde kommet til Norge før ruststrimene ble plagsomt synlige. Fra norsk side kom man med et irritert spørsmål om ikke disse båtene skulle tåle saltvann, og fikk til svar at det stod ikke i kontrakten. God maling er derfor viktigere enn de fleste er klar over. Og likevel, på de fleste bildene av de andre fregattene er det stygge merker etter rust. Onde tunger hevdet at da fregattene skulle døpes, måtte skroget forsterkes der champagneflasken skulle treffe, for å forhindre at flasken gikk tvers igjennom. Sannsynligvis en overdrivelse, men det kom frem etterhvert at fregattene ikke tåler isgang. Det ble avslørt av bl.a. NRK. De gamle fregattene bygget i Norge tålte både saltvann og is, men så ble det besluttet at man trengte ikke kompetanse på dette. Jeg var i forsvarsindustrien den gangen, og det var da myndighetene avviste behov for kompetanse at jeg forstod løpet var kjørt og at norsk industri ville tape i anbudsrunden. Jeg hadde bare ikke trodd norsk industri skulle tape allerede i aller første runde. 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Tja, det tok ikke lang tid fra fregattene hadde kommet til Norge før ruststrimene ble plagsomt synlige. Fra norsk side kom man med et irritert spørsmål om ikke disse båtene skulle tåle saltvann, og fikk til svar at det stod ikke i kontrakten. God maling er derfor viktigere enn de fleste er klar over. Og likevel, på de fleste bildene av de andre fregattene er det stygge merker etter rust. Onde tunger hevdet at da fregattene skulle døpes, måtte skroget forsterkes der champagneflasken skulle treffe, for å forhindre at flasken gikk tvers igjennom. Sannsynligvis en overdrivelse, men det kom frem etterhvert at fregattene ikke tåler isgang. Det ble avslørt av bl.a. NRK. De gamle fregattene bygget i Norge tålte både saltvann og is, men så ble det besluttet at man trengte ikke kompetanse på dette. Jeg var i forsvarsindustrien den gangen, og det var da myndighetene avviste behov for kompetanse at jeg forstod løpet var kjørt og at norsk industri ville tape i anbudsrunden. Jeg hadde bare ikke trodd norsk industri skulle tape allerede i aller første runde. Skip ruster, men vi har dekksfolk som vedlikeholder båten hver dag. De maler, pusser, finner problemer, løsninger. Mange erfarne karer som har gjort dette hele livet og kan lukte rust der normale folk ser alt som normalt. De spyler av dekk og skip hele tiden med ferskvann for og vaske av salt. Er vel kanskje mangel på folk? Eller kvalifiserte folk som er problemet når det gjelder vedlikehold av båtene? Samt et budsjett som ikke tillater mye. Jeg ser ikke for meg verneplikten i landet forbedrer kvaliteten eller. Endret 24. juni 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Jeg ser ikke for meg verneplikten i landet forbedrer kvaliteten eller. Demografien for de vernepliktige er sagt å være et slags problem, men ikke i dette tilfellet når det gjelder vedlikehold av utstyr. Og alminnelig vedlikehold burde være kjent, men slik jeg forstod saken, var det alvorlige mangler i overflatebehandlingen. En rask gjenniomgang av pressens bilder av flere av fregattene, viser rustdannelser i det som kan være skjøt mellom skrogplater. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Fregattene var vel bygget i Spania..? Prøv å se på litt forskjellig som er bygget i Spania.. f.eks bilen Seat som var oppbrukt før den var 5 år og gått 50 tusen kilometer..bare rust og elendighet. Meiner vel Ford bygget en Escort LX en gang i tiden i Spania. Bilen var en eineste stor feilvare som brukte 1 liter motorolje på pr 1000km og ledningsnettet var som spagetti.. Jeg så på en slik som bruktbil engang og hele motorrommet var rett og slett fullt av olje og skitt. Spanjolene kan lage god skinke og vin,men tror industrien sliter. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Ser ut som tanken med flere mindre "plattformer" er aktuell, bra. Skal vi forsvare våre egne hus hjelper ikke få store "kurver fulle av egg". Til og med i fredstid har vi fått demonstrert hvor sårbart og kostbart det er, eksemplet Helge Ingstad taler sitt tydelige språk. Tapet gjorde et for stort innhugg i vår forsvarsevne. Hadde det skjedd i en "skarp" situasjon spørs det om vi hadde tålt et slikt tap. Jeg synes det er tankevekkende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå