Prognatus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Det trenger faktisk ikke være verre enn å bruke brøytepinner. Men litt justering på pinnene må jo sikkert til, slik at kamerasystemene har en enklere tid til å vite hva de ser på. Men det kan jo være så enkelt som tre streker under hverandre f.eks, hvor de autonome systemene forstår at et slikt mønster faktisk betyr noe de kan bruke for sanntids geo-fencing. Jeg tviler på det. Brøytepinner er utsatt for noen av de samme problemene som veimerking, med tildekking av snø og is. I tillegg kan store snøfonner etter brøytebilene skjule dem; de kan ha blitt kvestet av brøytebiler her og der; de kan ha falt over ende eller står ikke vertikalt lengre; de kan ha blitt delvis tildekket av snø og slaps som biler spruter på dem, eller nysnø; de tas bort når vinteren er over; og dessuten står de ikke i veikanten, men litt utenfor. Avstanden til veikanten er tilpasset brøytebilene, ikke bilene som bruker veien, selv om de noen ganger også blir brukt som visuelle guider for bilister når veien er totalt borte pga. snøføyk, alt er bare et stort, hvitt teppe og det eneste man ser er brøytepinnene som stikker opp. Du kan godt si at en del av dette kan tilpasses og endres, f.eks. at man lar dem stå i veikanten hele året, og at man definerer to avstander til veikanter - én for veimerking og en annen for brøytepinner, men det løser ikke problemet med å bruke brøytepinner for det vi snakker om i denne diskusjonen, etter min mening. Dog har du et poeng, slik jeg oppfatter deg, at nye måter å tenke på, nye oppfinnelser og smarte knep, kan ha noe for seg for å finne løsninger. Det støtter jeg fullt ut. Men brøytepinner som en løsning for elbiler å navigere etter, tror jeg ikke er en farbar vei å gå. Endret 24. september 2019 av Prognatus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Ja, lykke til med dette på f.eks L.As motorvei.......recipe for disaster Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Jeg tviler på det. Brøytepinner er utsatt for noen av de samme problemene som veimerking, med tildekking av snø og is. I tillegg kan store snøfonner etter brøytebilene skjule dem; de kan ha blitt kvestet av brøytebiler her og der; de kan ha falt over ende eller står ikke vertikalt lengre; de kan ha blitt delvis tildekket av snø og slaps som biler spruter på dem, eller nysnø; de tas bort når vinteren er over; og dessuten står de ikke i veikanten, men litt utenfor. Avstanden til veikanten er tilpasset brøytebilene, ikke bilene som bruker veien, selv om de noen ganger også blir brukt som visuelle guider for bilister når veien er totalt borte pga. snøføyk, alt er bare et stort, hvitt teppe og det eneste man ser er brøytepinnene som stikker opp. Du kan godt si at en del av dette kan tilpasses og endres, f.eks. at man lar dem stå i veikanten hele året, og at man definerer to avstander til veikanter - én for veimerking og en annen for brøytepinner, men det løser ikke problemet med å bruke brøytepinner for det vi snakker om i denne diskusjonen, etter min mening. Dog har du et poeng, slik jeg oppfatter deg, at nye måter å tenke på, nye oppfinnelser og smarte knep, kan ha noe for seg for å finne løsninger. Det støtter jeg fullt ut. Men brøytepinner som en løsning for elbiler å navigere etter, tror jeg ikke er en farbar vei å gå. Ja, selvfølgelig. Men jeg trur mange har litt for høye forventninger på ha som vil rulle ut først. Jeg trur ikke rattene på bilene forsvinner med det første, og du vil heller ikke kunne bli hentet og kjørt hjem fra fylla. Du må fremdeles ha muligheten til å ta over rattet, men du vil få beskjed når du setter deg i bilen. F.eks at bilen kan kjøre "denne strekningen selv" (autonom nivå 4), mens "denne strekningen er utilgjengelig" pga ting som du sier angående brøytepinner (og dermed kun autonom nivå 3). Dog med 5G utrulling, så blir man mer og mer avhenig av REX for dette. Så det kan godt hende det er nok at gatelys o.l. har innebygde 5G REX, og at det er det man bruker for autonom ferdsel ved ett eller annet tidspunkt. Da vil hovedveier som idag har lys-satte veier bli tilgjengelig for nivå 4-5, mens landeveier uten gatelys blir som normalt nivå 3. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Ja, selvfølgelig. Men jeg trur mange har litt for høye forventninger på ha som vil rulle ut først. Jeg trur ikke rattene på bilene forsvinner med det første, og du vil heller ikke kunne bli hentet og kjørt hjem fra fylla. Det er jeg helt enig i. Jeg har alltid vært skeptisk til selvkjørende biler, spesielt her i vinterlandet Norge, og skepsisen har bare sementert seg mer og mer etter som årene har gått og utviklingen av teknologien ikke har gitt noen egentlige løsninger på fundamentale problemer som gjenstår. Vi får se hva som skjer. Fremtiden er alltid uforutsigbar, i varierende grad, men politikere er ganske forutsigbare når det kommer til sikkerhet og økonomi, der de er temmelig konservative. De vil neppe tillate selvkjørende biler på norske veier med det første, og i hvertfall ikke øse ut penger på installering av teknologi på tusenvis av veikilometre for å få det mulig. Endret 24. september 2019 av Prognatus Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Det er jeg helt enig i. Jeg har alltid vært skeptisk til selvkjørende biler, spesielt her i vinterlandet Norge, og skepsisen har bare sementert seg mer og mer etter som årene har gått og utviklingen av teknologien ikke har gitt noen egentlige løsninger på fundamentale problemer som gjenstår. Vi får se hva som skjer. Fremtiden er alltid uforutsigbar, i varierende grad, men politikere er ganske forutsigbare når det kommer til sikkerhet og økonomi, der de er temmelig konservative. De vil neppe tillate selvkjørende biler på norske veier med det første, og i hvertfall ikke øse ut penger på installering av teknologi på tusenvis av veikilometre for å få det mulig. Jeg har null tiltro til det Tesla gjør, hvor man er 100% avhengig av bilens synspunkt, og informasjon derifra. Det ble bekreftet nå nylig når jeg så hvor kort teknologien der er kommet. Jeg trur man er 100% avhengig av 5G og kommunikasjon mellom biler, og 5G mesh-nettverket som vil være litt overalt. Forbindelsen biler og stasjonære mesh-nettverk vil sammen kunne lage sanntids geo-fencing områder, som oppdateres kontinuerlig. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Jeg har ikke etterlyst teknologi for å navigere på vintervei. Du kan holde meg utenfor "dere" her. På samme måte som i ditt første innlegg til meg, påstår du at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt, hvilket dine begrunnelser viser. Den "teknologien" med brøytepinner er kun ment for brøytebiler, så de ser hvor veikanten går og ikke brøyter utenfor veien. Hvis du mener at brøytepinner er tilstrekkelig "teknologi" for elbiler å navigere etter, når veimerking mangler eller er skjult av snø og is, så er det i beste fall useriøst og i verste fall kunnskapsløst. Men jeg har vanskelig for å ta det for noe annet enn et forsøk på oppvotering ved å være "morsom". Slike innlegg som du kom med der er med på å gjøre internett til en søppelfylling med useriøse innlegg fra troll eller kunnskapsløse debattanter, som er uten verdi i diskusjoner. Seriøse innlegg med verdi drukner i alt søppelet fra slike som deg. Du nevner elbiler spesifikt...Hvorfor skal teknologi for bilnavigasjon gjelde spesifikt for elbiler? Mener du at elbilsjåfører er dårligere sjåfører enn andre sjåfører, og trenger derfor et ekstra navigasjonssystem? I tillegg til det etablerte, som alle vi andre klarer oss med? Endret 24. september 2019 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) Du nevner elbiler spesifikt... Hvorfor skal teknologi for bilnavigasjon gjelde spesifikt for elbiler? Mener du at elbilsjåfører er dårligere sjåfører enn andre sjåfører, og trenger derfor et ekstra navigasjonssystem? I tillegg til det etablerte, som alle vi andre klarer oss med? 1. Elbiler er der hvor selvkjøring/autonomi har vært et produkt, og som det videreutvikles for. 2. Nei, jeg mener ikke at elbilsjåfører er dårligere sjåfører enn andre sjåfører, eller trenger et ekstra navigasjonssystem. Denne tråden handler om selvkjørende biler og derfor snakker jeg om den teknologien - i motsetning til deg, som bare troller nå. Endret 26. september 2019 av Prognatus Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 1. Elbiler er der hvor selvkjøring/autonomi har vært et produkt, og som det videreutvikles for. 2. Nei, jeg mener ikke at elbilsjåfører er dårligere sjåfører enn andre sjåfører, eller trenger et ekstra navigasjonssystem. Denne tråden handler om selvkjørende biler og derfor snakker jeg om den teknologien - i motsetning til deg, som bare troller nå. Du mister, du stiller meg et spørsmål, som jeg svarer kort, konkret, og korrekt på. Da beskylder du meg for å være useriøs. Du omtaler selvkjørende teknologi i samme åndedrag som "elbiler", noe som tyder på at du har en bias. Jeg påpeker det, og prøver å finne ut hvorfor. Og du skal ha det til at JEG troller? Jeg som svarer kort og korrekt på spørsmål? Og fordi jeg stiller spørsmål når du uttaler deg på en måte som vitner om at du har en bias? 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 General Motors er jo lengre fremme på autonomi enn det noen andre elbiler er. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 General Motors er jo lengre fremme på autonomi enn det noen andre elbiler er. Cruise bruker vell elbiler i stallen sin de også? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Cruise bruker vell elbiler i stallen sin de også? Ja, de bruker litt av hvert. Poenget var at man ikke kan peke mot elbiler kun når man snakker om autonome funksjoner. 1 Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Du omtaler selvkjørende teknologi i samme åndedrag som "elbiler", noe som tyder på at du har en bias. Det er ikke utfra bias å kople selvkjørende biler til elbiler. Som sagt er det der teknologien er utviklet og utvikles videre. Det kan hende det er utviklet selvkjøring/autonomi for noen fossilbiler også, men det har jeg ikke hørt om isåfall. Alle artikler i media jeg har lest om selvkjørende biler handler om elbiler. Og ja, du troller. Og du er useriøs. Og jeg ønsker ikke å kaste bort mer tid på å diskutere med deg, siden du ikke tilfører diskusjonen noen verdi. Endret 27. september 2019 av Prognatus Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Det er berre dei siste åra at elektriske (les Tesla) har rulla ut delvis sjølvkøyrande bilar til folket. Dagens teknologi er også brukt på mange nye bensin og dieselbilar. Og dei fyrste forsøka på sjølvklyring var ombygde bilar med fossilt drivstoff. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car I dag skjer det ein del forskning på elbilar sidan elbilar er mindre utsatt for urelevante mekaniske svikter, og fordi systema brukar mykje straum og mæ uansett ha store batteripakkar. Grunnen til at det er lett å sette likheitstekn mellom sjølvkøyrande bil og elbil er at Tesla® er veldig flinke til å fortelle omverda om kva dei har fått. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 https://twitter.com/eiddor/status/1177749574976462848?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1177749574976462848&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.tek.no%2Fartikler%2Fstadig-flere-bruker-teslas-nye-smart-summon-selv-om-den-er-langt-ifra-feilfri%2F475600 "Selvkjørende biler er enkel teknologi som egentlig er helt klart til å rulles ut, men blir forhindret av bakstreverske reguleringer." PS, no hate to Tesla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå