Gå til innhold

Selvkjørende biler er ennå en drøm: Fortsatt bare på nivå 2 av 5


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Selvkjørende biler tror jeg er en teknologisk blindvei, i hvertfall i et vinterland som Norge. Det viktigste er infrastukturen langs veiene. Her i Norge, hvor det ofte er snø og is som dekker veimerkingen, må annen teknologi installeres langs veiene. Og hvem skal betale det? Staten, fylkene og kommunene har nok av andre oppgaver som får prioritet foran slik luksus.

 

Dessuten er teknologien i bilene i seg selv et fordyrende element, og regningen må bilkjøperen ta. Det spørs hvor lenge bilkjøperne er villige til å betale for noe de ikke bruker likevel.

 

Men på helt begrensede områder kan det nok brukes selvkjørende biler og busser, som f.eks. matebusser på flyplasser o.l.

Jeg tror slik teknologi allerede er installert, slik at brøytebilsjåførene vet hvor de skal brøyte.

Tror det heter brøytestikker eller noe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge, hvor det ofte er snø og is som dekker veimerkingen, må annen teknologi installeres langs veiene. Og hvem skal betale det?

Dette er eigentleg ikkje ei veldig stor utfordring, sjølvkøyrande bilar må som minimum kunne sjå vegen slik som mennesker gjer. Vi brukar synet og dannar oss eit inntrykk av kvar vegen går basert på tredimensjonal romforståing mellom brøytekantane.

Ei datamaskin vil ha betre forutsetningar for å gjere denne jobben sidan informasjonen kan hentast frå andre kjelder enn berre synet, til dømes radar/laser avstandsmåling, nattoptikk/varmekamera, gps/kart, kommunikasjon med andre bilar i nærleiken, friksjonsmålarar, osv.

 

Akkurat no er det lettast å få eit kamera til å gjenkjenne tydelege linjer som bilen skal holde seg innanfor, men det finnes også terrenggåande sjølvkøyrande bilar som sjølv finner ut kvar det er køyrbart.

Det er den teknologien som må vidareutviklast for å få sjølvkøyrande bilar, linjeassistanse og adaptiv cruisekontroll er lettvindte teknologiske løysingar som vi har idag og som skal hjelpe føraren under kjedelig monoton kjøring på lange flatstrekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette er eigentleg ikkje ei veldig stor utfordring, sjølvkøyrande bilar må som minimum kunne sjå vegen slik som mennesker gjer. Vi brukar synet og dannar oss eit inntrykk av kvar vegen går basert på tredimensjonal romforståing mellom brøytekantane.

Ei datamaskin vil ha betre forutsetningar for å gjere denne jobben sidan informasjonen kan hentast frå andre kjelder enn berre synet, til dømes radar/laser avstandsmåling, nattoptikk/varmekamera, gps/kart, kommunikasjon med andre bilar i nærleiken, friksjonsmålarar, osv.

 

Akkurat no er det lettast å få eit kamera til å gjenkjenne tydelege linjer som bilen skal holde seg innanfor, men det finnes også terrenggåande sjølvkøyrande bilar som sjølv finner ut kvar det er køyrbart.

Det er den teknologien som må vidareutviklast for å få sjølvkøyrande bilar, linjeassistanse og adaptiv cruisekontroll er lettvindte teknologiske løysingar som vi har idag og som skal hjelpe føraren under kjedelig monoton kjøring på lange flatstrekk.

Mener du at idag er bildeprosseseringsteknologien så god at biler vil fungere fint på dårlig snøføre? Dette tviler jeg personlig sterkt på. Det jeg kan tenke meg et menneske fortsatt er mye bedre på er å avpasse farten etter forholdene.

Lenke til kommentar

Mener du at idag er bildeprosseseringsteknologien så god at biler vil fungere fint på dårlig snøføre? Dette tviler jeg personlig sterkt på. Det jeg kan tenke meg et menneske fortsatt er mye bedre på er å avpasse farten etter forholdene.

Nei, ikkje i nærleiken ein gong, men vi vil kome dit med bruk av andre sensorar.

 

Reint teknisk er det ikkje så mykje vanskelegare å programere ein bil til å følge brøytekanten, avpasse farta og holde av nok plass til at andre bilar kan passere, enn det er å programere at bilen skal følge ei linje.

Men i dag er ikkje teknologien god nok eller billig nok til å analysere køyreforholda utan tydelege referansepunkt.

Lenke til kommentar

 

Selvkjørende biler tror jeg er en teknologisk blindvei, i hvertfall i et vinterland som Norge. Det viktigste er infrastukturen langs veiene. Her i Norge, hvor det ofte er snø og is som dekker veimerkingen, må annen teknologi installeres langs veiene. Og hvem skal betale det? Staten, fylkene og kommunene har nok av andre oppgaver som får prioritet foran slik luksus.

 

Dessuten er teknologien i bilene i seg selv et fordyrende element, og regningen må bilkjøperen ta. Det spørs hvor lenge bilkjøperne er villige til å betale for noe de ikke bruker likevel.

 

Men på helt begrensede områder kan det nok brukes selvkjørende biler og busser, som f.eks. matebusser på flyplasser o.l.

Jeg tror slik teknologi allerede er installert, slik at brøytebilsjåførene vet hvor de skal brøyte.

Tror det heter brøytestikker eller noe...

Vær seriøs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei, ikkje i nærleiken ein gong, men vi vil kome dit med bruk av andre sensorar.

 

Reint teknisk er det ikkje så mykje vanskelegare å programere ein bil til å følge brøytekanten, avpasse farta og holde av nok plass til at andre bilar kan passere, enn det er å programere at bilen skal følge ei linje.

Men i dag er ikkje teknologien god nok eller billig nok til å analysere køyreforholda utan tydelege referansepunkt.

Mulig jeg misforstår hva du sier, men du mener det er teknisk enkelt å styre en bil: her er jeg enig (gass, sving og brems. Ikke rakettforskning). 

 

Det jeg ikke er helt enig i er at "Dette er eigentleg ikkje ei veldig stor utfordring, sjølvkøyrande bilar må som minimum kunne sjå vegen slik som mennesker gjer. " 

 

Jo, det er nettopp dette som er vanskelig og det er derfor vi ikke har selvkjørende biler idag. Det ER vanskelig, nettopp fordi vi ikke har klart å mestre AI på en slik måte at den kan analysere "alle" situasjoner og handle korrekt. 

Lenke til kommentar

Vær seriøs.

Jo, selv takk :)

Syns du veimyndighetene skal tilpasse infrastrukturen etter en håndfull private interessenter?

Eller syns du nevnte private interessenter skal tilpasse seg eksueksiterende imfrastruktur?

For meg er det første alternativet useriøst.

Og etablert merkesystem for vinterveier, heter faktisk brøytestikker. Det er helt seriøst :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var sjokkert over at en Model 3 ikke en gang klarte å skille mellom biler som ligger foran og imøtekommende biler. Mer leketøy enn et godt bruksverktøy og burde kanskje vært ulovlig da det kan oppstå farlige situasjoner.

 

Hvilke andre biler gjør dette? 

 

forøvrig er dette noe som kommer inn i visualiseringen til Tesla i disse dager og er noe som har vært på plass lenge utenfor visualiseringen. 

Lenke til kommentar

Hvilke andre biler gjør dette? 

 

forøvrig er dette noe som kommer inn i visualiseringen til Tesla i disse dager og er noe som har vært på plass lenge utenfor visualiseringen. 

Når jeg prøvekjørte TM3 så bremset den når det var en lastebil på den innerste filen, idet jeg kjørte forbi. Samme har jeg opplevd med eGolfen. Så trur nok det er et problem utenfor visualiseringen også. 

Lenke til kommentar

Når jeg prøvekjørte TM3 så bremset den når det var en lastebil på den innerste filen, idet jeg kjørte forbi. Samme har jeg opplevd med eGolfen. Så trur nok det er et problem utenfor visualiseringen også. 

 

Ja "skygge" bremsing er ett problem, men det betyr ikke at en ikke har oversikt over biler på begge sider på veien osv. 

 

Disse systemene er langt i fra ferdige, selv om noen har fått det for seg at de er det og blir like overrasket hver gang noe "mangler". Se her fra "rådata" feks. https://insideevs.com/news/346873/video-tesla-autopilot-sees-fire-truck/

 

De fleste biler er gjort rede for, hvordan bilen oppfører seg ift de er en annen sak. 

Lenke til kommentar

Ja "skygge" bremsing er ett problem, men det betyr ikke at en ikke har oversikt over biler på begge sider på veien osv. 

 

Disse systemene er langt i fra ferdige, selv om noen har fått det for seg at de er det og blir like overrasket hver gang noe "mangler". Se her fra "rådata" feks. https://insideevs.com/news/346873/video-tesla-autopilot-sees-fire-truck/

 

De fleste biler er gjort rede for, hvordan bilen oppfører seg ift de er en annen sak. 

Interessant. Trudde vi hadde kommet lengre enn dette, om dette er slik det er ved dagens iterasjon. 

 

Den glemmer jo gjenstander, og mennesker så fort de går bak objekter. Så frame-by-frame kalkulasjoner uten interpolation fra foregående frames, slik at det kan brukes til å forutsi hvor objektene vil være om xx frames, som når ting blir gjemt bort bak andre gjenstander. 

 

Samme gjenstand kan altså skifte ID fra frame til frame, og det er grunnen til helt unødvendige oppbremsinger. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Interessant. Trudde vi hadde kommet lengre enn dette, om dette er slik det er ved dagens iterasjon. 

 

Den glemmer jo gjenstander, og mennesker så fort de går bak objekter. Så frame-by-frame kalkulasjoner uten interpolation fra foregående frames, slik at det kan brukes til å forutsi hvor objektene vil være om xx frames, som når ting blir gjemt bort bak andre gjenstander. 

 

Samme gjenstand kan altså skifte ID fra frame til frame, og det er grunnen til helt unødvendige oppbremsinger. 

 

Nå var det store påstander en kom med her, video er ikke fra sist iterasjon heller og ny er jo på vei. 

 

Dette med oppbremsing har en sett tidligere også. Når AP2 kom feks. Etterhvert som den fikk kjørt seg igjennom oppdateringer så ble dette bedre. 

 

for min del opplever jeg svært lite av dette, andre mer. Har også hørt at folk har fått en langt bedre erfaring etter de har hatt bilen inne for justering av kamera. Men dette er bare noe jeg har lest, men kan gi en indikasjon på hvorfor noen sliter mer enn andre. 

 

Jeg har tidvis oppbremsing, men svært sjeldent og det har aldri noe med gjemte objekter å gjøre eller lignende. 

Lenke til kommentar

Nå var det store påstander en kom med her, video er ikke fra sist iterasjon heller og ny er jo på vei. 

Nei, jeg brukter bare videoen og snakker om det jeg ser. Det er nye ID'er på alle objekter som blir gjenkjent, og ingen av dem har samme ID når de dukker opp etter at de har gått bak et annet objekt. Et annet faktum er at det ikke er noe interpolation mellom frames. Det tegnes nye bokser frame til frame, så avstand og størrelsesordninger er ikke noe som blir brukt her. 

 

Det sier meg mye, om hvordan dette systemet fungerer, og det er rimelig skuffende å se. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Jo, selv takk :)

Syns du veimyndighetene skal tilpasse infrastrukturen etter en håndfull private interessenter?

Eller syns du nevnte private interessenter skal tilpasse seg eksueksiterende imfrastruktur?

For meg er det første alternativet useriøst.

Og etablert merkesystem for vinterveier, heter faktisk brøytestikker. Det er helt seriøst :)

 

Vel, jeg har verken foreslått eller støttet et forslag om at veimyndighetene skal tilpasse infrastrukturen for selvkjørende elbiler. Heller ikke at private skal ta regningen for noe slikt. Så hvorfor svarer du da slik til meg - om at teknologien finnes og heter brøytestikker? Innlegget mitt var ment seriøst. Ditt svar til meg virker useriøst, og noe du poster for å forsøke å være morsom og få oppvotering her.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Vel, jeg har verken foreslått eller støttet et forslag om at veimyndighetene skal tilpasse infrastrukturen for selvkjørende elbiler. Heller ikke at private skal ta regningen for noe slikt. Så hvorfor svarer du da slik til meg - om at teknologien finnes og heter brøytestikker? Innlegget mitt var ment seriøst. Ditt svar til meg virker useriøst, og noe du poster for å forsøke å være morsom og få oppvotering her.

Svaret var helt seriøst ment, og jeg syntes det var morsomt at dere etterlyste "teknologi for å navigere på vintervei".

Er det useriøst å påpeke at vi har dette allerede?

Lenke til kommentar

Svaret var helt seriøst ment, og jeg syntes det var morsomt at dere etterlyste "teknologi for å navigere på vintervei".

Er det useriøst å påpeke at vi har dette allerede?

 

Jeg har ikke etterlyst teknologi for å navigere på vintervei. Du kan holde meg utenfor "dere" her.

På samme måte som i ditt første innlegg til meg, påstår du at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt, hvilket dine begrunnelser viser.

 

Den "teknologien" med brøytepinner er kun ment for brøytebiler, så de ser hvor veikanten går og ikke brøyter utenfor veien. Hvis du mener at brøytepinner er tilstrekkelig "teknologi" for elbiler å navigere etter, når veimerking mangler eller er skjult av snø og is, så er det i beste fall useriøst og i verste fall kunnskapsløst.

 

Men jeg har vanskelig for å ta det for noe annet enn et forsøk på oppvotering ved å være "morsom". Slike innlegg som du kom med der er med på å gjøre internett til en søppelfylling med useriøse innlegg fra troll eller kunnskapsløse debattanter, som er uten verdi i diskusjoner. Seriøse innlegg med verdi drukner i alt søppelet fra slike som deg.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg har ikke etterlyst teknologi for å navigere på vintervei. Du kan holde meg utenfor "dere" her.

På samme måte som i ditt første innlegg til meg, påstår du at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt, hvilket dine begrunnelser viser.

 

Den "teknologien" med brøytepinner er kun ment for brøytebiler, så de ser hvor veikanten går og ikke brøyter utenfor veien. Hvis du mener at brøytepinner er tilstrekkelig "teknologi" for elbiler å navigere etter, når veimerking mangler eller er skjult av snø og is, så er det i beste fall useriøst og i verste fall kunnskapsløst.

 

Men jeg har vanskelig for å ta det for noe annet enn et forsøk på oppvotering ved å være "morsom". Slike innlegg som du kom med der er med på å gjøre internett til en søppelfylling med useriøse innlegg fra troll eller kunnskapsløse debattanter, som er uten verdi i diskusjoner. Seriøse innlegg med verdi drukner i alt søppelet fra slike som deg.

Det trenger faktisk ikke være verre enn å bruke brøytepinner. Men litt justering på pinnene må jo sikkert til, slik at kamerasystemene har en enklere tid til å vite hva de ser på. Men det kan jo være så enkelt som tre streker under hverandre f.eks, hvor de autonome systemene forstår at et slikt mønster faktisk betyr noe de kan bruke for sanntids geo-fencing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...