Gå til innhold

Selvkjørende biler er ennå en drøm: Fortsatt bare på nivå 2 av 5


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Tesla Autopilot kan vel beskrives med:

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

 

Tesla FSD er vel det nærmeste man kommer et "katta i sekken" kjøp de siste årene.

Lenke til kommentar

Nei takk til deling av bil! Grunnen til at jeg betaler gjennom nesa for å eie bil er fordi det er MIN. Det er JEG som sitter Iden og ikke hvermannsen. Det er min komfort, min private sphære. Det er et rent go ryddig sted der jeg får være i fred.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei takk til deling av bil! Grunnen til at jeg betaler gjennom nesa for å eie bil er fordi det er MIN. Det er JEG som sitter Iden og ikke hvermannsen. Det er min komfort, min private sphære. Det er et rent go ryddig sted der jeg får være i fred.

Det er vell ingen som tvinger deg vekk i fra dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt dårlig gjort, men jeg måtte spørre meg selv om hvorfor Sophia Holst skulle ha noen spesiell kompetanse til å avgjøre når vi får selvkjørende biler. Såvidt jeg forstår har hun sin bakgrunn fra økonomi hovedsaklig, og det er vel grunn til å tro at man bør være ekspert på området for å kunne si noe kvalifisert om fremtiden. Det vi kan si sikkert er at vi ikke har selvkjøring akkurat nå. Det er fullt mulig at det aldri kommer, eller at det bare kan komme på utvalgte motorveistrekninger. Det kan 5 år, 10 år eller 100 år. Ingen vet egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vell ingen som tvinger deg vekk i fra dette?

Vel, et er et veldig mye brukt argument for hvordan fremtidens bilbruk skal være. Jeg kjenner jeg får alle pigger ute. Kollektivtrafikk er bar en nødløsning jeg går langt (bokstavlig talt) for å slippe. Bildeling er kollektivtrafikk. Endret av missi
Lenke til kommentar

Vel, et er et veldig mye brukt argument for hvordan fremtidens bilbruk skal være. Jeg kjenner jeg får alle pigger ute. Kollektivtrafikk er bar en nødløsning jeg går langt (bokstavlig talt) for å slippe. Bildeling er kollektivtrafikk.

Argumentet et vell at bildeling blir lettere, men ikke ett krav. Om du ønsker å eie din egen bil i fremtiden så er det jo ingen problemer for det(såvidt jeg kjenner til). Men det blir nok ett veldig dyrt alternativ, langt dyrere enn i dag.

Lenke til kommentar

Argumentet et vell at bildeling blir lettere, men ikke ett krav. Om du ønsker å eie din egen bil i fremtiden så er det jo ingen problemer for det(såvidt jeg kjenner til). Men det blir nok ett veldig dyrt alternativ, langt dyrere enn i dag.

Nettopp, det blir nok såpas dyrt at det bare blir for en liten elite.
Lenke til kommentar

 

Tesla Autopilot kan vel beskrives med:

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

 

Tesla FSD er vel det nærmeste man kommer et "katta i sekken" kjøp de siste årene.

Nevnte ikke FSD, men autopiloten. Den gjør alt i Nivå 4 beskrivelsen. FSD er ikke lansert enda. Kommer nok ganske snart. De har vel over en halv million biler som tester/programmerer FSD funksjoner idag? Ingen andre har kommet så langt

Lenke til kommentar

Nevnte ikke FSD, men autopiloten. Den gjør alt i Nivå 4 beskrivelsen.

Nei, nivå 4 tilsier at den skal klare seg uten at mennesker er til stede. Teslas autopilot krever at det er et menneske som er klart til å ta over på ethvert tidspunkt. Denne er på nivå2/nivå3 ett sted.

 

j3016-levels-of-automation-image.png

 

 

Ingen andre har kommet så langt

Waymo og GM (Cruise automation) er vel blandt de som har kommet ganske klart lengre enn Tesla.

 

FSD er ikke lansert enda. Kommer nok ganske snart.

Den har vel vært 6-12 måneder unna i 4-5 år nå... Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Waymo og GM (Cruise automation) er vel blandt de som har kommet ganske klart lengre enn Tesla.

 

Men dette er ikke kommersielle biler, og en har lite data på hvor de ligger i løypa. Samme med Tesla, de har sine egne prototyper som ingen vet helt hvor ligger om dagen. Dette har jo de fleste selskaper etterhvert. Ser en på det som er kommersielt tilgjengelig er det ingen tvil om at Tesla tilbyr mest funksjoner og funksjonalitet. Dog er det Audi som er lengst fremme på nivå da de har godkjent nivå 3 i Tyskland. 

 

 

 

Den har vel vært 6-12 måneder unna i 4-5 år nå...

 

FSD har ikke blitt solgt så lenge... Dog må en ha det i dag om en vill ha all funksjonalitet til Autopiloten. 

Lenke til kommentar

Ser en på det som er kommersielt tilgjengelig er det ingen tvil om at Tesla tilbyr mest funksjoner og funksjonalitet.

Når man ser på hva som er kommersiellt tilgjengelig får du bare vite hva selskaper er villige til å ha i kommersielle produkter. Det sier ikke noe videre om hva de har oppnådd utover at de har oppnådd akkurat det de kan vise frem.

 

Det er ikke så lurt å bare se på hva som er i produkter du kan kjøpe kommersiellt for å finne ut hvem som har kommet lengst innen et uferdig R&D felt.

 

FSD har ikke blitt solgt så lenge... Dog må en ha det i dag om en vill ha all funksjonalitet til Autopiloten.

Hvor lenge de har solgt noe de kaller FSD er ikke viktig. Jeg finner løfter om at full autonomitet er 12 måneder unna fra 2016. (Så ok ikke 4-5 år, men nærere 3). Spørsmålet her er hvilken tillit man kan ha til at tesla egentlig har grunnlag for å komme med de løftene de gjør. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Når man ser på hva som er kommersiellt tilgjengelig får du bare vite hva selskaper er villige til å ha i kommersielle produkter. Det sier ikke noe videre om hva de har oppnådd utover at de har oppnådd akkurat det de kan vise frem.

 

Det er ikke så lurt å bare se på hva som er i produkter du kan kjøpe kommersiellt for å finne ut hvem som har kommet lengst innen et uferdig R&D felt.

 

Har jeg sagt det? 

 

 

 

Hvor lenge de har solgt noe de kaller FSD er ikke viktig. Jeg finner løfter om at full autonomitet er 12 måneder unna fra 2016. (Så ok ikke 4-5 år, men nærere 3). Spørsmålet her er hvilken tillit man kan ha til at tesla egentlig har grunnlag for å komme med de løftene de gjør.

 

Det var akkurat det du sa..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...