Datata Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Jeg har nylig arvet en jord- og skogbrukseiendom medfølgende ei lita hyttegrend, og er blitt oppmerksom på følgende: En av tomtefesterne har en kontrakt som er undertegnet av en som på det tidspunkt antakelig ikke var mer enn 11 år, han er 17 nå. Jeg leste på nettet et sted at umyndige ikke kan stifte gjeld, og han får jo gjeld i det øyeblikk tomtefestet forfaller til betaling, like ens med kommunale avgifter forfaller til betaling. Kontrakten er udatert, men den må ha blitt undertegnet på et tidspunkt etter at jeg ble grunneier, men det er min far som har undertegnet som bortfester.Gjenpart av kontrakten finnes ikke hos meg, den har blitt utstedt i kun ett eksemplar ser det ut som. Den som jeg har er signert av guttens bestefar, altså har gutten arvet hytta. Aller viktigst er det å få svar på om gutten har en gyldig kontrakt eller ikke, og dessuten få svar på hva som må til for å gjøre kontrakten gyldig hvis den ikke er det.. Noen som har opplevd liknende? Noen som kan hjelpe? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Vergen må godkjenne avtalen, og i tillegg må Fylkesmannen samtykke i at den mindreårige bindes, jf. vergemålsloven § 39. Den mindreårige kan også godkjenne avtalen selv etter at vedkommende er blitt myndig. Blir avtalen godkjent regnes den som bindende fra tidspunktet den opprinnelig ble signert. Se ellers vergemålsloven §§ 14 og 15 som beskriver din adgang til å gå fra avtalen og konsekvensene av at godkjennelse nektes. 3 Lenke til kommentar
Datata Skrevet 24. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2019 Det var et greit svar, får sette meg inn i vergemålsloven; takk så langt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå