1J7HHBGW Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Hunden har laget masse riper på tregulvet, mens laminaten i ett annet rom er helt uskadet. Vinyl er noe jeg vurderer, men ble litt skeptisk nå. (men det som skal byttes ut er gulvbelegg fra 90-tallet. lurer på hva _det_ inneholder. Et gulvbelegg fra 80-tallet har sannsynligvis gasset fra seg for lenge siden litt avhengig av temperaturer... Dessuten så vil vask med grønnsåpe tette porene etterhvert.... Når det gjelder hund, så er det en dårlig kombinasjon med myke tresorter som furu. Er furugulvet lakkert, vil det se helt j...g ut fordi det blir brudd i lakken, og det blir neppe bra igjen uten sliping som trolig heller ikke vil hjelpe fordi lakken blir igjen i hakkene. Gulv som er oljet/vokset går det an å fikse litt på ved å tilføre litt fukt. Da vil det det ese litt lokalt og utjevnes, og siden det ikke er brudd i lakkoverflater vil det ihvertfall ikke bli voldsomt stygt. Bør vel gå greit med hund og matt/svært matt voks/oljebehandet hardvedgulv skulle jeg mene. Endret 23. juni 2019 av 1J7HHBGW 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Pusset betong. Både bedre, penere og mer slitesterkt Ikke noe godt å gå på og heller ikke bra for akustikken. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Må nok kompensere akustisk ja. Man behøver jo ikke bruke betongen på alle gulv, men rent arkitektonisk/designmessig brukes vel gjerne gulvene for å skape en sammenheng mellom rommene, så man må gjøre bevisste valg. Åkke som: Ikke betonggulv uten vann/glykol i elegante sløyfer i støpen. Endret 23. juni 2019 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Fordi du skrubber av plastoverflaten og kaster mikro- og nanoplasten i do sammen med vaskevannet. Der går plasten inn i næringskjeden, med skadelige effekter for dyr og mennesker. Også dine etterkommere, men du bryr deg vel ikke. Propaganda Mer plast i vaskemiddelet folk bruker daglig OG, det man kaster i do skal gjennom filtrering først, så da er man ikke skyld i om det kommer i naturen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Mikroplast skal visstnok ikke være så alvorlig for plankton og smådyr i sjøen. Ei heller dyr lengre opp i næringskjeden, sammenlignet med mange andre trusler som avskoging, overfiske etc. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Mikroplast skal visstnok ikke være så alvorlig for plankton og smådyr i sjøen. Ei heller dyr lengre opp i næringskjeden, sammenlignet med mange andre trusler som avskoging, overfiske etc. Kilder? Er ikke hele verden bekymret for mikroplast akkurat nå? 2 Lenke til kommentar
Rolf-Thore Johansen Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Plast, laminat, "fake" produkter, er UT. Interiørarkitekter bør oppdatere kjennskap til materialegenskapene, ikke bare utseende. "Mursteins tapet" er vel ikke særlig egnet som utvendig kledning eller brannmur? Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Kilder? Er ikke hele verden bekymret for mikroplast akkurat nå? Simens kommentar var ikke en påstand som krever kilder. Om jeg skriver: "Er ikke den parketten der ganske elegant?" krever det heller ikke kilder 2 Lenke til kommentar
JO0kk3 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Er parkettproduksjon så miljøvennlig da? Brukes jo mye festlig lakk og lim som ikke er helt bra. Uansett, "miljøvennlig" er den største bløffen av dem alle til tider. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Er parkettproduksjon så miljøvennlig da? Brukes jo mye festlig lakk og lim som ikke er helt bra. Uansett, "miljøvennlig" er den største bløffen av dem alle til tider. Trelim er nok ikke den aller største miljøsynderen og det er ikke alle tregulv/parketter som er laminert. Sist jeg la gulv var det et tregulv helt uten lim og lakk. Det legges ihvertfall ned mye arbeide i å gjøre innendørs lakk/maling mindre miljøskadelig. Man MÅ ikke lakkere parkett - Olje/voks tar seg gjerne bedre ut. Om begrepet miljøvennlig anvendes rettmessig oppfatter jeg det som at produktet er mindre miljøskadelig enn tidligere eller sammenlignbare produkter. Følgelig vil en ha mindre negativ påvirkning enn man ellers ville ha hatt. Men det er jo ikke sånn at å lakke et gulv gir tykkere ozonlag... Åkkesom: Mengden vinyl i et gulvbelegg vil åpenbart være betydelig større enn mengden lakk på et parkettgulv. Lenke til kommentar
Are Skabra Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Hva er poenget med å ha ekte tregulv hvis du skal ha plast på toppen likevel? Som med parkett, med lakk som gjør gulvet kaldt å gå på. Da kan man jo like greit gå for plast tvers gjennom så blir det mer slitesterkt også. 1 Lenke til kommentar
Hans Kotthaus Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 "Interiørarkitekt Trond Ramsøskar tviler på at noen er i stand til å se forskjell." Det er vel noe av poenget i hele denne kommentaren, at det er utseende det kommer an på, Og at det er lett å holde rent. Bruksegenskapene over tid, holdbarhet i et langtidsperspektiv, miljøvennlighet, inneklima og andre helseaspekter er ikke nevnt. Det er sjelden at man i disse miljøtider fremdeles finner folk som forsvarer vinyl. Vil man pakke seg inn i plast, så er det bare å velg vinylgulv og vinyltapet. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Pusset betong. Både bedre, penere og mer slitesterkt Bare vent, om 5-10 år legger du "moteriktig" epoxy på hele det betonggulvet. Årsaken til at jeg aldri følger moter slik som betong nå er. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Joda, laminat og vinyl har bruksmessige fordeler, men det virker som han som har skrevet denne reklamen (som er glemt å merkes som reklame), ikke skjønner følelsen og verdien av å bruke ekte og miljøvennlige materialer framfor plast og vinyl. Vinyl er også ganske skummelt i forbindelse med brann. Røykgassen har veldig høyt innhold av giftstoffer som fort bedøver folk som rammes av røyken. F.eks om det oppstår brann i en varmekabel under vinylgulvet om natta. istemmer. Ikke minst gir "plastgulv" - mer statisk elektrisitet, som ikke alltid er ålreight på vinteren - må ofte lydisoleres vesentlig bedre - er ofte kaldere enn tregulv - kan føre til mer av bakterieansamlinger ved vask osv. etc. Når det er sagt la jeg laminat i rom jeg visste ville bli utsatt for stor slitasje, hopp og sprell og de holder seg like fint etter 20 år. Siden det er et trehus har det etter 20 år utviklet en "plastgnikk" lyd enkelte steder. Så har jeg lagt parkett/tregulv på rom hvor inneklimaet er høyeste prioritet. Endret 24. juni 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 istemmer. Ikke minst gir "plastgulv" - mer statisk elektrisitet, som ikke alltid er ålreight på vinteren - må ofte lydisoleres vesentlig bedre - er ofte kaldere enn tregulv - kan føre til mer av bakterieansamlinger ved vask osv. etc. Når det er sagt la jeg laminat i rom jeg visste ville bli utsatt for stor slitasje, hopp og sprell og de holder seg like fint etter 20 år. Siden det er et trehus har det etter 20 år utviklet en "plastgnikk" lyd enkelte steder. Så har jeg lagt parkett/tregulv på rom hvor inneklimaet er høyeste prioritet. Usikker på hva plastgulv er i denne sammenheng, men gulvbelegg av den typen kjøkken/industri bruker har ingen av de minusene, som er noe av grunnen til at de bruker det 2 Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Alle som har gått barbeint gjennom et morrakaldt hus vet at ekte tre er det som gjelder. Laminat er kaldt og utrivelig på det viset. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Alle gulv uten varmekabler er kalde Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Usikker på hva plastgulv er i denne sammenheng, men gulvbelegg av den typen kjøkken/industri bruker har ingen av de minusene, som er noe av grunnen til at de bruker det "Høytrykkslaminat er et tykkere gulv, og består av flere lag med plast, ..." Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Her er et eksempel på høytrykkslaminat - plater for våtrom/bad. Plast OG treverk altså - treverket er nok godt mettet med et eller annet limprodukt. Sorteres nok som restavfall/byggavfall og ikke som treverk. Endret 24. juni 2019 av 1J7HHBGW 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Er ikke mye treprodukter som blir sortert som treverk Er stort sett bare det man kan se at er tre, som planker og sånt Selv ekte parkett går i brennbart og ikke treverk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå