Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsperre Volvo V50

Anbefalte innlegg

hei - Har en Volvo V50 - 2012 modell.  For ca 6 mnd siden fikk jeg problemer med å start bilen. Fikk denne feilmelinga "STARTSPERRE - PRØV START IGJEN" - Til å begynne med når jeg fikk denne feilmeldinga så startet bilen, men plutselig så vår det et stopp.  Fikk levert bilen på merkeveksted en ettermiddag, og en bilmekaniker fikk samme feilen.  Dagen etter når de skulle ha bilen inn i hallen, så startet den.  Det var snakk om å bytte tenningslåsen og den ble bestilt.  Jeg byttet også batteri på nøkkelen første gang det skjedde.  Prøvd også begge nøklene, men den var veldig ustabil.  Startet litt når den ville.  Men den gikk jo 14 dager (var i romjula) fra jeg var på verkstedet til bytte at tenningslås skulle gjøres.  I en perioden var bilen helt fin, så jeg bestemte meg for å vente.  Og den har funka helt til nå, 6 mnd. senere.  I dag kom samme feilen, men den startet etter 1 min "hvile".  Er det noen som har tips på hva dette kan være.  Sliter også med å finne eksakt samme feilmelding på nettet.  Volvo finner ingen feilmelding, men de har jo da ikke fått testet detter når bilen ikke starter.  Venter i spenning på om noen har vært borte i dette.  Legger ved bilde av feilmeldinga som kommer.

post-523915-0-06381000-1561203141_thumb.jpg

post-523915-0-86650700-1561203140_thumb.jpg

Endret av OLARON
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en liiiiiiten brikke inni nøkkelen som ikke trenger batteri for og fungere.

Rundt tenningslåsen er det en coil, som er en antenne som sender et signal som og danner strøm til den lille brikken inni nøkkelen og da sender nøkkelen et svar tilbake og blir det godkjent så får du start.

Kan hende det er noe galt med coilen, kanskje en kontakt sitter løst.

Vet ikke hva helt du mener med at du har fått ny tenningslås, da har du vell fått ny nøkkel som har blitt programert til bilen? Eller har de åpnet nøkkelen og hentet ut brikken?

Endret av Toast Is Pimp!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en liiiiiiten brikke inni nøkkelen som ikke trenger batteri for og fungere.

Rundt tenningslåsen er det en coil, som er en antenne som sender et signal som og danner strøm til den lille brikken inni nøkkelen og da sender nøkkelen et svar tilbake og blir det godkjent så får du start.

Vet ikke hva helt du mener med at du har fått ny tenningslås, da har du vell fått ny nøkkel som har blitt programert til bilen? Eller har de åpnet nøkkelen og hentet ut brikken?

Hei - Bilverkstedet vurderet å bytte tenningslås, men gjorde det ikke. Og feilen skjer med begge nøklene

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår riktig så har du ikke byttet tenningslås pga bilen var fin en periode?

Hva med å prøve å bytte det siden det ble anbefalt da du hadde den inne.

Klart vi kan gjøre det, men er jo et lite sjansespill. Volvo kunne ikke garantere at det var det, og da bilen funka greit i 6 mnd så ... ? Men mulig det blir løsninga

Lenke til kommentar

Sjekk hvilespenning og ladespenning på batteriet først.

Dårlig kontakt på antenneringen eller dårlig kontakt på CEM eller kanskje ICM er typiske feilkilder.

Var lav hvilespenning på batteriet i vinter, men byttet batteri da, og feilen har skjedd også etter batteribytte

Lenke til kommentar

Stå utenfor bilen, lås bilen og lås den opp igjen med fjernkontrollen 5 ganger.

(Altså: Lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp. )

Start bilen.

Håp det beste. :)

Har faktisk prøvd det også, men ingen umiddelbar suksess :-)

Lenke til kommentar

(Altså: Lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp, lås + lås opp. )

Start bilen.

Håp det beste. :)

Hvorfor vil dette eventuelt hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Låse bilen opp og igjen er en annen funksjon enn startsperren. Dersom det feiler på begge nøkler, ligger feilen i bilen. Sjekk sender/mottaker rundt tenningslås, og kabling mellom denne og ECU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...