Gå til innhold

Likestilling, har kvinnekampen gått for langt i Norge?

46 stemmer

1. 1. Har kvinnekampen gått for langt i Norge?

• Ja
      27
    • Nei
      19
  2. 2. I samme jobb, tjener Kvinner:

• Betraktelig mindre enn menn
      8
    • Betraktelig mer enn menn
      3
    • Ca det samme som menn
      35
  3. 3. Er retten til Abort ett spørsmål om likestilling?

• Ja
      15
    • Nei
      25
    • Kun vedrørende ansvarsfraskrivelse
      6
  4. 4. Burde alle sektorer ha 50/50 menn og kvinner?

• Ja
      4
    • Nei
      42

Anbefalte innlegg

Abort handler om individers rettigheter. Alle burde ha full vetorett over sin egen kropp. Kvinner blir ikke nødvendigvis noe mer like menn av å ha retten til å ta abort, men om vi ikke anerkjenner retten til abort, så betyr det i verste fall at vi egentlig ikke synes det er så viktig for folk å kunne bestemme over seg selv.

Det er skapt et liv i kroppen. Det bør ikke kvinnen ha vetorett på - livet er skapt av to og to bør få bestemme en ev abort eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt yrke tjener fortsatt menn enkelte ganger mer, eller underbevisst forventning fra kunde er at de betaler kvinner mindre/at menn er dyrere. Dette har bedret seg kraftig de siste årene, men det er fortsatt tilfeller, senest nå i vår. Mansplaining er omtrent dagligdags.

På arbeidsplassen til samboeren min er det omtrent 50/50 kvinner og menn ansatte, men 70% av mennene tjener mer enn kvinner i samme stilling, fordi de har bedre lønnsavtale. Jeg tror det kun basert på underbevissthet og gamle stereotypier, men det er fortsatt forskjeller der ute og kvinner har fortsatt mye å kjempe for. Enten det er her i landet, eller mest av alt i andre land hvor likestillingen ikke er like god som i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En kvinne i min nærmeste familie tok en høyst relevant Master og da den var unnagjort forlangte hun lønnsjustering ihht kvalifikasjon. Samtlige menn i ledende stillinger stilte seg bak hennes krav og backet henne opp. Lønnsøkningen ble stanset av KVINNER i HR.

Hun skiftet selvsagt beite til bedre betingelser og de fikk ikke den kompetanshevingen de hadde delfinansiert. Kvinnen har ikke sett seg bakover og har nå doktorgraden.

Det er ikke nødvendigvis slik at det er menn som hindrer kvinner. Kvinner ER kvinner værst, og det har jo vært noen ganske så offentlige skittentøyvasker der kvinner virkelig ødelegger for kvinner. Gjerne noen som de oppfatter som mer attraktive enn dem selv på forskjellige vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kilde på at det er ett mord? Jeg spurte blant annet fordi jeg ikke vet. Derfor fint med kilder.

Er et 9 måneder gammelt barn fortsatt i mors mage en parasitt? Barnet er da ferdig utviklet og kan leve på egenhånd.

På hvilket tidspunkt tror du foster utvikler en bevissthet?

Når det blir født, åpner øynene og opplever verden. Da er det et menneske. Fra da og videre vil barnet akkumulere erfaringer og utvikle seg. 

Ingen kilde nei, bare sier hva jeg mener. Aner ikke hva loven sier om det da det har aldri vært aktuelt for meg og lure på det engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den kjøper jeg ikke, spesielt med tanke på at du jobber i helsevesnet hvor lønnen er bestemt etter tariff. 

Jeg tipper at han enten har en høyere posisjon enn deg, eller så jobber han mye overtid.

Jeg begynte litt før han. Jeg har ansiennitet ift at jeg har vært hjemmeværende, men har ingen utdanning innenfor helsevesenet. Han har ikke vært hjemmeværende, og har heller ikke utdanning innenfor helsevesenet. Han sier selv at han er flau over lønna si, og at han vet den er høyere enn alle de andre som har like mye erfaring innenfor helsevesenet som han. 

Jeg tjener 165 kroner i timen. 

Han tjener 180 kroner i timen. 

Til sammenligning tjener en helsefagarbeider som har jobbet 25 år på samme plass også 180 kroner i timen. Han har jobbet der ett år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynte litt før han. Jeg har ansiennitet ift at jeg har vært hjemmeværende, men har ingen utdanning innenfor helsevesenet. Han har ikke vært hjemmeværende, og har heller ikke utdanning innenfor helsevesenet. Han sier selv at han er flau over lønna si, og at han vet den er høyere enn alle de andre som har like mye erfaring innenfor helsevesenet som han. 

Til sammenligning tjener en helsefagarbeider som har jobbet 25 år på samme plass også 180 kroner i timen. Han har jobbet der ett år. 

Så det du sier er at en nyansatt blir urettmessig favorisert ovenfor deg og en mannlig med 25 års erfaring? Er ikke det da "kun" diskriminering og ikke kjønnsdiskriminering? Eller evt. aldersdiskriminering ovenfor mannen med 25 års erfaring?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinnekampen har ikke gått for langt. Det er helt naturlig at alle grupper kjemper for at det skal bli så bra som mulig for en selv.

MEN: Man må ikke forveksle kvinnekamp og feminisme med likestilling. 

Skal man sammenligne feminisme med noe, så må det være mannsjåvinisme.

Det er ikke alltid vi to er like, men her må jeg si meg enig!

Dette er verden ateismen skaper! Menn og kvinner sitter på hver sin haug, alle kjemper mot hverandre om godene. Tanker om familie, samhørighet, samarbeid og barn, NEI FYSJ! Du skal jobbe og tjene rike næringslivstopper som en slave, du skal ikke ha familie, det er undertrykkende.

Kvinnekampen kan ikke gå for langt, det skal kjempes om hver en smule. Vi skal splittes inn i grupper ut i fra oriterere egenskaper, som kjønn, rase og legning. Så skal vi kjempe med nebb og klør, mens de som hersker kan ta seg et glass vin og slappe av. Vi skal i allefall ikke forenes rundt patriotisme, nasjonalisme eller religion. Nei, det er farlige saker, da blir det andre verdenskrig og jødeforfølgelse med en gang.

Dere får bare lide og dø. Vi har det bra i kristne menigheter her i landet. Vi hjelper hverandre og legger press på rikinger som driter i hva flertallet vil og bare brauter seg fram. Vi får skapt familier, vi får gjort kvinner og menn til mødre og fedre. Men resten av dere gudesløse kommer til å sitte ute i kulda, hakke tenner og krangle med hverandre. Jesus hadde rett!

• Liker 2
Lenke til kommentar

I mitt yrke tjener fortsatt menn enkelte ganger mer, eller underbevisst forventning fra kunde er at de betaler kvinner mindre/at menn er dyrere. Dette har bedret seg kraftig de siste årene, men det er fortsatt tilfeller, senest nå i vår. Mansplaining er omtrent dagligdags.

På arbeidsplassen til samboeren min er det omtrent 50/50 kvinner og menn ansatte, men 70% av mennene tjener mer enn kvinner i samme stilling, fordi de har bedre lønnsavtale. Jeg tror det kun basert på underbevissthet og gamle stereotypier, men det er fortsatt forskjeller der ute og kvinner har fortsatt mye å kjempe for. Enten det er her i landet, eller mest av alt i andre land hvor likestillingen ikke er like god som i Norge. 

Nei forskning sier noe annet, menn er mer villige til og forhandle om lønn. Og ta kampen om det, gjerne bytte jobb om de ikke er fornøyd. Kvinner er mer medgjørlig i gjennomsnitt av natur. 

Derfor man ofte kan se på veldig vellykkede kvinner innen buisness o.l har veldig mange egenskaper som en "typisk alphahann" har.

Er bestemt, lar seg gjerne ikke lett overtale, er kritisk osv. Mange faktorer inne her. Og om du leser litt om det så kommer svaret til og overaske deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har en i familien som jobber i hjemmesyke pleien. Et yrke der menn er sårt ønsket pga fysisk styrke. 

Hun er totalt ødelagt i hele kroppen pga slitasje etter mange tiår med tunge løft av menn som ofte veier dobbelt av det hun gjør når det stelling eller leggetid osv.

Noenganger må de dra 2 stk for og klare løft om det er en stor kar, noe som en gjennomsnittlig mann kan klare alene.

Er der da så galt at han får litt mer penger i timen om han "produserer" mer?

Annet eksempel er en lager jobb jeg vet om, der det er mye manuel løft i trange frysere.

Der så jeg en fyr bare 2 rekespann på 25kg en i hver hand. Kvinnen bak bar 1 rekespann med 2 hender. Og beveget seg mye senere enn mannen med 2 spann.

Når han er over dobbelt så effektiv. Hvorfor skal ikke han ha høyere lønn?

Bare et spørsmål.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei forskning sier noe annet, menn er mer villige til og forhandle om lønn. Og ta kampen om det, gjerne bytte jobb om de ikke er fornøyd. Kvinner er mer medgjørlig i gjennomsnitt av natur.

Derfor man ofte kan se på veldig vellykkede kvinner innen buisness o.l har veldig mange egenskaper som en "typisk alphahann" har.

Er bestemt, lar seg gjerne ikke lett overtale, er kritisk osv. Mange faktorer inne her. Og om du leser litt om det så kommer svaret til og overaske deg.

Ja..?

Hvis du leser innlegget mitt igjen så var det egne erfaringer og ingen påstander om hvordan det er og ikke er forøvrig i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sa istad at han tjente 30 kroner mer, nå er det redusert til 15 kroner. Og finnes det ingen ansinitetsystem hvor du jobber, 180 kroner i timen med 25 år ansiennitet er svært lavt. En sykepleier med 25 år ansiennitet får over 250 kroner timen.

Hvordan vet du at han tjener mer på grunn av han er en mann. Er det sjefen som sier det høyt?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg begynt å bruke dametoalett når herretoalett er opptatt. Likestilling :) Oppfordrer alle menn uten vrangorestillinger om hva en  "gentlemann" faktisk er til å gjøre det samme.

De gangene jeg får tilsnakk av kvinner når jeg kommer ut av toalettet svarer jeg bare "Jeg er for likestilling, er ikke du?" med et smil og noen ganger legger jeg på "Jeg ville kanskje ventet litt med å gå inn om jeg var deg".

Spesielt på steder hvor det er 90% menn men toalettene likevel er fordelt likt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det gjelder "Er retten til Abort ett spørsmål om likestilling?"

Så mener jeg at hvis dette er et spørsmål om likestilling så må det gå på at menn også får likestilt bestemmelsesrett på om man skal abortere hans barn. Det er mindre vesentlig om kvinnen er den som går gravid, "min kropp" osv. Mannen påvirkes også av det (noe de fleste menn kan skrive under på) men de påvirkes også i høyeste grad av beslutningen om å ta abort.

Eks. en bekjent og hans kone fikk barn første gang og 1 år etter denne fødselen ble hun gravid igjen. Hun og hennes mor ønsket da at hun skulle fokusere på jobb og ikke gå gravid igjen, han ønsket 2 barn (noe hun også egentlig gjorde) og mente at det var en fordel at barna var omtrent på samme alder osv.

Kona og svigermoren stemte han ned på dette og han ble nærmest truet til å være med på abort og også støtte henne i valget selv om han absolutt ikke ønsket å abortere sitt andre barn.

Mannen gjorde som han til slutt måtte gi seg på og støttet henne, ble med på sykehuset og trøstet henne etterpå. Selv ble han sittende med en sorg ift. barnet som ingen brøy seg om.

5 år senere spurte kona om de kunne få et barn til, da sa mannen nei. De er ikke lenger sammen og enebarnet ønsker fortsatt at det hadde søsken.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingenting som stopper deg i å joine en menighet når som helst.

Jo, min egen samvittighet. Med den moral, etikk og holdning som preger de fleste kristne menigheter vil jeg heller "lide og dø". Jeg tror ikke på fantasihistorier, ei heller "deres" misforståtte rett til å dømme andre mennesker (troende eller ikke) på bakgrunn av tro.

Lenke til kommentar

Har du kilde på at det er ett mord? Jeg spurte blant annet fordi jeg ikke vet. Derfor fint med kilder.

Er et 9 måneder gammelt barn fortsatt i mors mage en parasitt? Barnet er da ferdig utviklet og kan leve på egenhånd.

På hvilket tidspunkt tror du foster utvikler en bevissthet?

I denne artikkelen  fra 2009 hevdes dette:

I juridisk forstand regnes det ikke som to drap når en gravid kvinne blir drept, men det er straffskjerpende.

Når jeg leser saker om gravide kvinner som blir drept skulle jeg ønske vi hadde strengere rettsvesen. 15 år for forsettelig drap? Bur de inne og kast nøkkelen. 

Lenke til kommentar

Jo, min egen samvittighet. Med den moral, etikk og holdning som preger de fleste kristne menigheter vil jeg heller "lide og dø". Jeg tror ikke på fantasihistorier, ei heller "deres" misforståtte rett til å dømme andre mennesker (troende eller ikke) på bakgrunn av tro.

Jeg tror de konservative kristne blir pålagt en eller annen form for påprakningsplikt som i deres øyne gir de fullmakt til å plage ALLE med sin overtro. Om voksne finner ut at de vil leve etter obskure ideer må de gjerne få lov til det. Men det er tragisk at de ikke hindres i å forkvakle ungene sine.

Det er vel på tide å modifisere religionsfriheten til helt å omfatte frihet fra religion?

DET ville vært et solid bidrag til likestilling mellom kjønn, legninger +++

Vi ville kanskje ha kommet et stykke på vei om det - uansett religion - ble straffbart å misjonere både innenlands og utenlands, kombinert med forbud mot religiøse skoler og undervisning i religion utover nøktern historie og samfunnsundervisning. Ved å redusere offentlig støtte til religiøse samfunn kunne menigheter stimuleres til å rive/selge det store antallet religiøse bygg som forfaller nesten helt uten bruk.

Kirken har vel en ganske overfylt kasse som de tviholder på. "Opplysningsfondet"? Om de hadde revet/solgt mye av bygningsmassen så kunne de tatt pengene fra salgene samt hele fondet og gi til (evt etterkommerne av) tatere/roma, samer/lobotomerte/andre som de har ødelagt oppgjennom la oss si de siste 100 år.

Blir nok ikke mange kronene på hver, siden det er såpass mange utsatte....

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...