Gå til innhold

Likestilling, har kvinnekampen gått for langt i Norge?

46 stemmer

1. 1. Har kvinnekampen gått for langt i Norge?

• Ja
      27
    • Nei
      19
  2. 2. I samme jobb, tjener Kvinner:

• Betraktelig mindre enn menn
      8
    • Betraktelig mer enn menn
      3
    • Ca det samme som menn
      35
  3. 3. Er retten til Abort ett spørsmål om likestilling?

• Ja
      15
    • Nei
      25
    • Kun vedrørende ansvarsfraskrivelse
      6
  4. 4. Burde alle sektorer ha 50/50 menn og kvinner?

• Ja
      4
    • Nei
      42

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i hva forumet mener, og tror.
For innsikt og info: ett strålende innslag fra brennpunkt.
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000319/avspiller

https://snl.no/likestillingsloven

Henger <<Særlig fremming av kvinners stilling>> igjen i politikken selv etter revisjonen, eller finnes det ett liknende punkt i loven fra 2013? ble ikke punktet fjernet? Det blir sittert og refferert til i dag.
Har ikke så mye å innlede tråden med foreløpig, men kommenter gjerne dine syn på saken.
Hva er det menn har i dag som ikke kvinner har?

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinnekampen har ikke gått for langt. Det er helt naturlig at alle grupper kjemper for at det skal bli så bra som mulig for en selv.

MEN: Man må ikke forveksle kvinnekamp og feminisme med likestilling. 

Skal man sammenligne feminisme med noe, så må det være mannsjåvinisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Abort handler om individers rettigheter. Alle burde ha full vetorett over sin egen kropp. Kvinner blir ikke nødvendigvis noe mer like menn av å ha retten til å ta abort, men om vi ikke anerkjenner retten til abort, så betyr det i verste fall at vi egentlig ikke synes det er så viktig for folk å kunne bestemme over seg selv. Abort er ikke det eneste temaet, bl.a. med narkotikapolitikken så er det mange som blir straffet for hvordan de velger å bruke sin egen kropp.

Ellers så begynner noen kvinner å bli ganske gode på nepotisme i arbeidslivet nå, så vi bør kanskje fokusere mer på å utjevne forskjellene mellom grupper med ulik velstand og sosial status.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Abort handler om individers rettigheter. Alle burde ha full vetorett over sin egen kropp. Kvinner blir ikke nødvendigvis noe mer like menn av å ha retten til å ta abort, men om vi ikke anerkjenner retten til abort, så betyr det i verste fall at vi egentlig ikke synes det er så viktig for folk å kunne bestemme over seg selv. Abort er ikke det eneste temaet, bl.a. med narkotikapolitikken så er det mange som blir straffet for hvordan de velger å bruke sin egen kropp.

Ellers så begynner noen kvinner å bli ganske gode på nepotisme i arbeidslivet nå, så vi bør kanskje fokusere mer på å utjevne forskjellene mellom grupper med ulik velstand og sosial status.

Kvinner kan bestemme å bruke prevensjon, så slipper man å bruke abort som prevensjonsmiddel?

I polen er ikke abort lov. Der bruker mange kvinner flere typer prevensjon, f.eks p-piller og kondom, samtidig. Det er bedre enn abort.

Du snakker om individets rettigheter i en setning, og abort (les: mord) i neste. Jaja, jeg vet at folk som deg mener at et foster ikke har livets rett.

Når det kommer til fare for mors liv / defekter ved fosteret, synes jeg det er greit med abort, også i tilfeller av voldtekt. Helst tidligst mulig før foster utvikler seg for mye.

Når du sier alle burde ha full vetorett for egen kropp så er jeg nysgjerrig på om du synes det samme i debatten om vaksiner. 

Kvinner er allerede mer enn likestilt med menn. Jeg synes abort er en utrolig fæl uting, og for å forhindre uønskede graviditeter bør unge jenter få mer / bedre seksualundervisning. Dette gjelder forsåvidt gutter også.

Kvinner som ikke vil bli mødre kan ta abort i dag om de vil, selv om mannen vil bli far. Menn som ikke vil bli fedre får lov til å betale barnebidrag, innkrevet av pappa staten, i 20 år.

Ja, kvinnen må ta konsekvensene av å bære / føde et barn, ikke mannen. Jeg synes at det burde være mer fokus på individuelt ansvar for egne handlinger generelt i samfunnet, vil du ikke bli mor/far, så bruk prevensjon. Det er ikke veldig komplekst.

Kommer man utfor en kveld/natt med spenning og glemmer prevensjon, så finnes også plan B på apoteket. Selvfølgelig kun om kvinnen ikke vil ha barn. Hva mannen mener etter at han har tømt seg betyr ingenting. Sistnevnte synes jeg egentlig er greit, fordi jeg er for et samfunn med stor vekt på ansvar for egne handlinger.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg synes det er kvalmende at abort ofte blir valgt på grunnlag av at hvis man får et barn, kan man ikke leve et liv i grotesk velferd og forbruk lenger, fordi barn koster penger. Og kroppen kan bli helt ødelagt i forhold til disse plastbimboene med 3 lag sminke og i tillegg photoshop som man følger på sosiale medier. Da synes jeg verdiene i samfunnet er godt i bunn av bøtta, når liv blir terminert på grunnlag av rikdom.

Edit: Rikdom blir kanskje ikke riktig ord, ettersom det å få barn og oppdra dem tilfører en enorm rikdom som ikke kan måles. Penger, og motvilje til å ta ansvar passer bedre i slutten av siste avsnitt.

Endret av FluffMuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Abort handler om individers rettigheter. Alle burde ha full vetorett over sin egen kropp. 

Det argumentet hadde vært litt mer troverdig om de som bruker dette argumentet faktisk mente det i alle tilfeller og ikke bare i de tilfellene som passer dem.

Kan kvinner velge å selge sex? Nei, det er umoralsk.

Kan kvinner velge å ta medisinene de ønsker? Nei de bør beskyttes mot seg selv.

Kan kvinner velge å ta selvmord? Nei, da bør vi låse dem inne i en institusjon.

Kan kvinner velge å ta marihuana? Nei, de bør beskyttes mot seg selv.

Kan kvinner velge å bli surrogatmor for betaling? Nei, slike ting skal man ikke betale for.

Kan kvinner velge å ta trippeltest eller DNA-test? Nei, det vil føre til at de aborterer bort barn med downs.

Det siste førte faktisk til at vi måtte dra til København for å ta en test som burde ha vært tilgjengelig i Norge. Hvis det ikke finnes et generelt prinisipp at man skal få gjøre hva man vil med kroppen sin, så mener jeg at vi skal få lov til å diskutere hvordan vi kan redusere antall aborter, siden det fører til at vi mister liv. Vi mister ingen liv av at en kvinne velger å ta marihuana, og allikavel så er det mange nordmenn som mener at kvinner har ikke rett til å bestemme selv.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
I polen er ikke abort lov. Der bruker mange kvinner flere typer prevensjon, f.eks p-piller og kondom, samtidig. Det er bedre enn abort.

Edit: Rikdom blir kanskje ikke riktig ord, ettersom det å få barn og oppdra dem tilfører en enorm rikdom som ikke kan måles.

Polen er da også Europas Iran, hvor presteskapet setter den politiske dagsorden, statsmedia som spyr ut propaganda 24/7 kontrolleres av den nasjonalistiske, ekstremkonservative regjeringen. Polen er i ekspressfart på vei mot en moralsk steinalder, jeg håper at Norge aldri går i den retningen.

Jeg synes heller at vi bør begynne å diskutere en kjønnsnøytral abortlov, menn som ikke ønsker å bli far bør også få lov til å frasi seg farskapet, i første omgang gjennom en juridisk abort: https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_abortion

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvinner kan bestemme å bruke prevensjon, så slipper man å bruke abort som prevensjonsmiddel?

Kjenner du noen kvinner i det hele tatt som bruker abort som prevensjonsmiddel? Abort er et alvorlig inngrep og jeg har et inntrykk av at kvinner ser på det som aller siste utvei. Hva med kvinner som blir voldtatt, mener du de burde tvinges til å bære frem barnet?

Men jeg synes imidlertid menn burde få de samme rettighetene ved svangerskapet som kvinner har, innen rimelighetens grenser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker om individets rettigheter i en setning, og abort (les: mord) i neste. Jaja, jeg vet at folk som deg mener at et foster ikke har livets rett.

Når det kommer til fare for mors liv / defekter ved fosteret, synes jeg det er greit med abort, også i tilfeller av voldtekt. Helst tidligst mulig før foster utvikler seg for mye.

Når du sier alle burde ha full vetorett for egen kropp så er jeg nysgjerrig på om du synes det samme i debatten om vaksiner. 

Kvinner er allerede mer enn likestilt med menn. Jeg synes abort er en utrolig fæl uting, og for å forhindre uønskede graviditeter bør unge jenter få mer / bedre seksualundervisning. Dette gjelder forsåvidt gutter også.

Kvinner som ikke vil bli mødre kan ta abort i dag om de vil, selv om mannen vil bli far. Menn som ikke vil bli fedre får lov til å betale barnebidrag, innkrevet av pappa staten, i 20 år.

Ja, kvinnen må ta konsekvensene av å bære / føde et barn, ikke mannen. Jeg synes at det burde være mer fokus på individuelt ansvar for egne handlinger generelt i samfunnet, vil du ikke bli mor/far, så bruk prevensjon. Det er ikke veldig komplekst.

Kommer man utfor en kveld/natt med spenning og glemmer prevensjon, så finnes også plan B på apoteket. Selvfølgelig kun om kvinnen ikke vil ha barn. Hva mannen mener etter at han har tømt seg betyr ingenting. Sistnevnte synes jeg egentlig er greit, fordi jeg er for et samfunn med stor vekt på ansvar for egne handlinger.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg synes det er kvalmende at abort ofte blir valgt på grunnlag av at hvis man får et barn, kan man ikke leve et liv i grotesk velferd og forbruk lenger, fordi barn koster penger. Og kroppen kan bli helt ødelagt i forhold til disse plastbimboene med 3 lag sminke og i tillegg photoshop som man følger på sosiale medier. Da synes jeg verdiene i samfunnet er godt i bunn av bøtta, når liv blir terminert på grunnlag av rikdom.

Edit: Rikdom blir kanskje ikke riktig ord, ettersom det å få barn og oppdra dem tilfører en enorm rikdom som ikke kan måles. Penger, og motvilje til å ta ansvar passer bedre i slutten av siste avsnitt.

50 spenn på at du er hjernevasket av religion...

At en mann ikke burde bli tvinges til 20år med og betale for et barn han ikke ønsket i det hele tatt er en selvfølge. Noe gamle lover som henger igjen fra da kvinner var avhengige av og ha en mann i sitt liv for og ha det bra. Men slik er det ikke lengre. Og er en foreldet ting som burde vært vekk for lenge siden.

Men det er annet tema..

For all, la folk bestemme om de vil ta vaksiner eller ikke. Men da må vi få lov til og ha dem i en viss karantene og, slik at de ikke utsetter folk for fare. Du har frihet til og velge hva du vil, men når du utsetter andre for fare. Da har friheten kanskje gått litt langt.

Tar du ikke vaksine, får du skoleres hjemme (på foreldrenes regning) Ikke bruk av kollektiv transport etc.

Må minimere skadene.

Folk kan røyke så mye de vil, men de kan ikke røyke inne lengre og utsette feks arbeidere på lokale for fare med passiv røyking.

Jeg mener at du skal få lov til og bestemme totalt over din egen kropp. Men utsetter du andre for fare. Da må friheten inskrenkes.

Ta all narkotika du vil for min del. Så lenge du klarer og oppføre deg og være "normal". Men når du går bananas og utsetter folk for fare.

Nei da må friheten innskrenkes. Samme med alkohol.

Hva du syntes eller jeg syntes er irrelevant. Er demmes kropp, demmes liv. Så lenge de ikke utsetter meg for fare/ulemper et det ett fett hva de gjør og ikke gjør.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært tilhenger av resultat/innsats orientert lønn og ikke "samme lønn for samme stilling". Ønsker man sistnevnte får man flytte hele samfunnet til kommunismen.

Det er helt urimelig at 2 i samme stillig skal ha lik lønn når den ene bidrar vesentlig mindre. I beste fall oppfordrer man til middelmådighet over hele linja.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært tilhenger av resultat/innsats orientert lønn og ikke "samme lønn for samme stilling". Ønsker man sistnevnte får man flytte hele samfunnet til kommunismen.

Det er helt urimelig at 2 i samme stillig skal ha lik lønn når den ene bidrar vesentlig mindre. I beste fall oppfordrer man til middelmådighet over hele linja.

I mange stillinger er det jo litt vanskelig å måle hvor effektivt personen jobber. Folk som presterer langt over forventet får vel oftere forfremmelser og dermed høyere lønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i helsevesenet, og en mannlig kollega med like mye utdanning og ansiennitet som meg tjener 30 kroner mer i timen enn meg, kun fordi han er mann. Så jeg syns fremdeles vi har en vei igjen å gå. Syns for øvrig heller ingen ting om at kvinner tjener mer enn menn i andre yrker. Likt skal være likt, uansett kjønn og uansett hvilken vei det er snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner du noen kvinner i det hele tatt som bruker abort som prevensjonsmiddel? Abort er et alvorlig inngrep og jeg har et inntrykk av at kvinner ser på det som aller siste utvei. Hva med kvinner som blir voldtatt, mener du de burde tvinges til å bære frem barnet?

Men jeg synes imidlertid menn burde få de samme rettighetene ved svangerskapet som kvinner har, innen rimelighetens grenser.

Hvis du leser hele innlegget mitt får du svar på sistnevnte spørsmålet ditt.

Abort er en privatsak, så jeg vet ikke om jeg kjenner noen kvinner som bruker abort som prevensjonsmiddel. Det er ikke akuratt det man poster på facebook.

50 spenn på at du er hjernevasket av religion...

Jeg er ikke overtroisk. Synes bare mord er galt på generelt grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i helsevesenet, og en mannlig kollega med like mye utdanning og ansiennitet som meg tjener 30 kroner mer i timen enn meg, kun fordi han er mann. Så jeg syns fremdeles vi har en vei igjen å gå. Syns for øvrig heller ingen ting om at kvinner tjener mer enn menn i andre yrker. Likt skal være likt, uansett kjønn og uansett hvilken vei det er snakk om.

Den kjøper jeg ikke, spesielt med tanke på at du jobber i helsevesnet hvor lønnen er bestemt etter tariff. 

Jeg tipper at han enten har en høyere posisjon enn deg, eller så jobber han mye overtid.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du leser hele innlegget mitt får du svar på sistnevnte spørsmålet ditt.

Abort er en privatsak, så jeg vet ikke om jeg kjenner noen kvinner som bruker abort som prevensjonsmiddel. Det er ikke akuratt det man poster på facebook.

Jeg er ikke overtroisk. Synes bare mord er galt på generelt grunnlag.

Du oppfatter det som mord, jeg oppfatter ikke og ta livet av noen celler som mord.. 

Du må få lov til og syntes det er mord, men du bør ikke få lov til og diktere hva andre skal gjøre med sin kropp ut i fra dine syn.

Jeg syntes det er mer mord at folk får lov til og spise seg feite og så kanskje dø av relaterte sykdommer. Innføre mat kvote for de som har passert en viss BMI kanskje? Nei. frihet til og gjøre hva pokker du vil. Så lenge det ikke går ut over andre.

Kjenner ingen som bruker abort som prevansjons middel ei. Men vet at det hjalp et par uforsiktige "dumme" barn i min krets fra og bli foreldre i alt for ung alder. Det barnet hadde ikke fått det noe allright som et produkt av et 1 night stand av 2stk som skulle bare hygge seg og var unge/dumme/fulle (insert unnskyldning her)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du oppfatter det som mord, jeg oppfatter ikke og ta livet av noen celler som mord.. 

Du må få lov til og syntes det er mord, men du bør ikke få lov til og diktere hva andre skal gjøre med sin kropp ut i fra dine syn.

Jeg syntes det er mer mord at folk får lov til og spise seg feite og så kanskje dø av relaterte sykdommer. Innføre mat kvote for de som har passert en viss BMI kanskje? Nei. frihet til og gjøre hva pokker du vil. Så lenge det ikke går ut over andre

Okei, du definerer ikke foster som liv, det er greit for min del.

Hva synes du om noen i Norge dreper en gravid kvinne. Synes du de skal bli straffet for ett, eller to mord?

Jeg kan ikke noe om det, men håper noen kan belyse dette for meg. Er det dobbeltdrap rettslig sett eller ikke?

Jeg er enig med siste avsnitt. Bare at under kategorien "andre" kommer også foster for min del. Det å bli gravid er som oftest en konsekvens av frivillig handling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, du definerer ikke foster som liv, det er greit for min del.

Hva synes du om noen i Norge dreper en gravid kvinne. Synes du de skal bli straffet for ett, eller to mord?

Jeg kan ikke noe om det, men håper noen kan belyse dette for meg. Er det dobbeltdrap rettslig sett eller ikke?

Jeg er enig med siste avsnitt. Bare at under kategorien "andre" kommer også foster for min del. Det å bli gravid er som oftest en konsekvens av frivillig handling.

1 mord. Er bare 1 av de som er livet. Parasitten kan ikke leve på egenhånd.

Parasitten har ingen bevisthet, ingen erfaringer, ingen ting så si utenom celler som utvikler seg for og konstruere et menneske. 

Hvorfor disse cellene skal absolutt ansees som hellige fatter jeg ikke. Ikke mye rasjonelt som kan støtte det eller. For en hund, katt eller hvem som helst dyr har mer bevisthet, erfaringer osv. Enn det fosteret. Så de burde være hellig lenge før fosteret i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1 mord. Er bare 1 av de som er livet. Parasitten kan ikke leve på egenhånd.

Parasitten har ingen bevisthet, ingen erfaringer, ingen ting så si utenom celler som utvikler seg for og konstruere et menneske. 

Hvorfor disse cellene skal absolutt ansees som hellige fatter jeg ikke. Ikke mye rasjonelt som kan støtte det eller. For en hund, katt eller hvem som helst dyr har mer bevisthet, erfaringer osv. Enn det fosteret. Så de burde være hellig lenge før fosteret i mine øyne.

Har du kilde på at det er ett mord? Jeg spurte blant annet fordi jeg ikke vet. Derfor fint med kilder.

Er et 9 måneder gammelt barn fortsatt i mors mage en parasitt? Barnet er da ferdig utviklet og kan leve på egenhånd.

På hvilket tidspunkt tror du foster utvikler en bevissthet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

En hund har også mer bevisthet og erfaringer enn en baby. Det gjelder spesielt når babyen må bli innlagt på nyfødtintensiv på grunn av tidlig fødsel. 

Betyr det at du mener hunder er mer hellige enn en baby?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...