NTB - digi Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 14.000 togavganger innstilt på grunn av vedlikeholdsarbeid Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Vi trenger 16 busser for å erstatte ett fullt tog i rushtiden, men vi har nok busser til å takle denne situasjonen, sier Scholz. Jeg vet ikke hvilken vyer de har, men siden de taper alle anbudsrundene på jernbanestrekninger så kan dette være deres strategi, og ha nok busser. Og det burde nå ikke være noen problemer for VY og ta beslutninger siden de har øket antall direktører fra 11 til 49 stykker, og de tjener gjennomsnittlig 3.2 millioner så regner med at de har en kompetanse som tilsvarer lønna de får. Endret 22. juni 2019 av Nautica 3 Lenke til kommentar
Vidar Øierås Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Det er vel oppryddingsarbeid etter slett statelig vedelikehold som gjennomføres? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Hvordan funker dette med buss for tog? Blir passasjerene kjørt i busser fra siste stasjon og til neste mulige stasjon? Lenke til kommentar
koots Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Hvordan funker dette med buss for tog? Blir passasjerene kjørt i busser fra siste stasjon og til neste mulige stasjon? Varierer vel litt, noen ganger kjøres man lenger, til f.eks Oslo S i stedet for, da det er mye bedre kapasitet der til å håndtere mange busser Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Og det burde nå ikke være noen problemer for VY og ta beslutninger siden de har øket antall direktører fra 11 til 49 stykker, og de tjener gjennomsnittlig 3.2 millioner så regner med at de har en kompetanse som tilsvarer lønna de får. Det er ikke vy som har økt antallet direktører. Det er den statlige beslutningen om å dele opp det som en gang var nsb til mange halvprivate selskaper som Vy og banenor som har ført til økningen i antall direktører. Endret 22. juni 2019 av Reg2000 2 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Det er vel oppryddingsarbeid etter slett statelig vedelikehold som gjennomføres? Det var angivelig ifjor at de skulle erstatte støpen i Lieråstunnellen, etter at de hadde gjort et dårlig arbeid med den saken tidligere. Hva som er grunnen nå, har jeg ikke hørt. Dette er en NTB-artikkel, og de er sjelden informative, slik som denne. Hvordan funker dette med buss for tog? Blir passasjerene kjørt i busser fra siste stasjon og til neste mulige stasjon? Det har variert gjennom årene, men det har vært buss for tog fra baksiden av Drammen stasjon til et område rett øst for Asker stasjon. Dessverre er begge deler i traffikale bakevjer, så en taper mye tid. Og siden togene ellers går som normalt, korresponderer det hele dårlig, og det tar meg ca. 1 ekstra time hver vei. Tidligere satte de opp direktebuss Oslo S - Drammen, og den gikk raskere enn toget, så da korresponderte det godt. Dette har de gått bort fra, men det ble aldri sagt hvorfor. Så nå har jeg 5 timers reise hver dag foran meg, og det til full pris. Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Det er vel oppryddingsarbeid etter slett statelig vedelikehold som gjennomføres?Det var angivelig ifjor at de skulle erstatte støpen i Lieråstunnellen, etter at de hadde gjort et dårlig arbeid med den saken tidligere. Hva som er grunnen nå, har jeg ikke hørt. Dette er en NTB-artikkel, og de er sjelden informative, slik som denne. Hvordan funker dette med buss for tog? Blir passasjerene kjørt i busser fra siste stasjon og til neste mulige stasjon?Det har variert gjennom årene, men det har vært buss for tog fra baksiden av Drammen stasjon til et område rett øst for Asker stasjon. Dessverre er begge deler i traffikale bakevjer, så en taper mye tid. Og siden togene ellers går som normalt, korresponderer det hele dårlig, og det tar meg ca. 1 ekstra time hver vei. Tidligere satte de opp direktebuss Oslo S - Drammen, og den gikk raskere enn toget, så da korresponderte det godt. Dette har de gått bort fra, men det ble aldri sagt hvorfor. Så nå har jeg 5 timers reise hver dag foran meg, og det til full pris. De rekker ikke bytte mye støp i slengen inne i Lieråsen så dette arbeidet skal pågå frem til 2022. De skal samtidig også bytte ut festene til kontaktledningsanlegget, disse er fra 1973 og er modne for utskiftning. Bussene går til Asker fordi de står og stamper i kø innover mot Oslo, og folk kommer seg således kjappere frem. Direktebussen stoppet også i Lysaker, så den var ikke kjappere enn toget. Den korrensponderte godt med neste tog, noe de i Asker også gjør. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Bussene går til Asker fordi de står og stamper i kø innover mot Oslo, og folk kommer seg således kjappere frem. Direktebussen stoppet også i Lysaker, så den var ikke kjappere enn toget. Den korrensponderte godt med neste tog, noe de i Asker også gjør. Det jeg skrev var av egen erfaring. Bussen Drammen - Asker tar lengre tid enn toget siden toget har en snarvei gjennom tunnellen. I tillegg er det gjerne 15 - 30 minutters venting på bussen utenfor Drammen stasjon, og i fjor var det billettkontroll før køen til bussen, og det tok enda mer tid. Medregnet venting på Asker på neste tog, ble det mye tapt tid. Retur med buss ankom Drammen ca. 10 minutter etter at toget til Kongsberg hadde gått, så da var det å vente til neste, de går bare hver time, og innsatstogene er innstilt om sommeren. I allefall de tidene jeg brukte direktebuss mellom Oslo S og Drammen, gikk det greit nok, og det korresponderte greit uten at jeg gikk glipp av Kongsberg-toget. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Hvor mye koster det å bygge flere spor? Det bygges 4-felt vei mange plasser i Norge, men hvorfor ikke dobbelt spor jernbane? Da kunne de ha stengt sporet uten å tape noe Koster det så mye mer å bygge ut jernbanen? Lenke til kommentar
doppler42 Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Det bygges 4-felt vei mange plasser i Norge, men hvorfor ikke dobbelt spor jernbane? Da kunne de ha stengt sporet uten å tape noe Det er dobbeltspor på den omtalte strekningen, og stort sett alt som bygges av jernbane for tiden (follobanen og sporet ved nye E6 fra Minnesund og litt nordover) er dobbeltsporet. Lenke til kommentar
koots Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Når det bygges 4-felts vei er det ofte en utvidelse av eksisterende trasé som jo allerede går forbi byer og ligger ute på jorder og i skoger, i det minste på østlandet. Problemene med jernbane er et den som regel går til sentrum av byer, og en utvidelse til dobbeltspor der involverer ekspropriasjon av boliger, og det er en krevende prosess og involverer alltid mange høye stemmer. Det finnes jo også noen veldig snedige løsninger rundt om, fordi man absolutt skulle ha jernbanestasjon i sentrum, f.eks i Tønsberg, hvor toget kjører i en sirkel innom byen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Selv plagdes jeg ikke noe særlig i morges i Drammen kl 07.30. Det var en lang kø, men busser kom kontinuerlig så det gikk ikke mange minuttene før jeg satt på bussen. Og den gikk direkte til Asker der jeg jobber, så kom meg fortsatt til jobb i god tid. Legger inn en 15 minutters "dødtid" ift tidligere togtider. Endret 24. juni 2019 av Bytex Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Når det bygges 4-felts vei er det ofte en utvidelse av eksisterende trasé som jo allerede går forbi byer og ligger ute på jorder og i skoger, i det minste på østlandet. Problemene med jernbane er et den som regel går til sentrum av byer, og en utvidelse til dobbeltspor der involverer ekspropriasjon av boliger, og det er en krevende prosess og involverer alltid mange høye stemmer. Det finnes jo også noen veldig snedige løsninger rundt om, fordi man absolutt skulle ha jernbanestasjon i sentrum, f.eks i Tønsberg, hvor toget kjører i en sirkel innom byen. E6 som bygges nå Nord og Sør for Trondheim har tatt knekken på mange hus og tomter Jernbanen her går stort sett på åpne jorder og de trenger ikke dobbelspor over alt Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Når det bygges 4-felts vei er det ofte en utvidelse av eksisterende trasé som jo allerede går forbi byer og ligger ute på jorder og i skoger, i det minste på østlandet. Problemene med jernbane er et den som regel går til sentrum av byer, og en utvidelse til dobbeltspor der involverer ekspropriasjon av boliger, og det er en krevende prosess og involverer alltid mange høye stemmer. Det finnes jo også noen veldig snedige løsninger rundt om, fordi man absolutt skulle ha jernbanestasjon i sentrum, f.eks i Tønsberg, hvor toget kjører i en sirkel innom byen. Problemet med Jernbanen i Norge er at den er designet for damplokomotiv. Det betyr kun ett spor, mange krappe kurver, rundt fjell og av og til over dem og ned i daler istedet for gjennom eller på sporet på stylter og da går det relativt sakte Der hvor jernbene er mer modernisert Foreksempel Japan, Frankrike eller Spania er foforholdene for tog mye bedre og det har ført til at folk tar tog istedet på strekninger der de før tok Fly. En slik løsning er også til fordel for billisten også slik at hvis den firefelts motorveien skulle bli stengt av en eller annen årsak ja da kan man først ta toget og så bytte til buss eller taxi eller andre tranportmidler for å komme helt hjem hvis den kun går til byen i nærheten der du bor. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Der hvor jernbene er mer modernisert Foreksempel Japan, Frankrike eller Spania er foforholdene for tog mye bedre og det har ført til at folk tar tog istedet på strekninger der de før tok Fly. På hvilken måte mener du forholdene i Japan er mer egnet for tog? Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 Der hvor jernbene er mer modernisert Foreksempel Japan, Frankrike eller Spania er foforholdene for tog mye bedre og det har ført til at folk tar tog istedet på strekninger der de før tok Fly. På hvilken måte mener du forholdene i Japan er mer egnet for tog? Fordi Japan og en del andre land der dette er en suksess har prioritert tog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå