Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jeg var nok klar over kompleksiteten (har lest artikkelen du refererer til tidligere. Det siste jeg sier er at det er komplisert å anslå faktoren. Så velkommen etter! Unnskyld at jeg ikke viste du hadde lest den artikkelen. Så god dag mann økseskaft! Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Løsningen er enkel. 4 motorer monteres,2 jet og 2 elektriske. De 2 jetmotorene må være sterke nok til å drifte flyet uansett i alle situasjoner uten hjelp og har også oppgaven med å produsere strøm til batteriet som mater elmotorene når flyet kommer opp i marshøyde. Da kan jetmotorene slakke av og produsere noe skyvkraft og mye strøm. Så kan elmotorene gå på fullt turtall. Da har man en hybrid som er fueleffektiv og samtidig helt sikkert pga at jetmotorene kan overta fullt når det måtte behøves. Batteriet må jo selvfølgelig kunne hurtiglades på bakken og være med på å gi krefter nok ved take off slik at jetmotorene ikke går for fullt og derved sparer miljøet. Elmotorene som vil være av type propell kan jo f.eks snu propellbladene ved nedstigning og virke som en vindmølle og regenerere og lade batteriet fra propell-elmotoren. Etter hvert som disse nye superbatteriene med lav vekt og mye effekt kommer av type faststoff,kan størrelsen og krefter på elmotorer økes og jetmotorene gå enda meir fuel-effektivt med mindre skyvkraft. Egentlig burde slike fly allerde vært utviklet og i bruk. Vekten på batterier blir selvfølgelig kompensert med mindre vekt på fuel til jetmotorene. Ett slikt fly ville være 100 prosent sikkert og svært fueleffektivt. Slike system kan faktisk også monteres på alle fly som produseres i dag bare med litt ingeniørmatematikk og forandringer på tegninger. Det er bare snakk om 2 litt større elektromotorer påmontert propell og ett litt kraftig litiumbatterier på noen hundre kilowatt pluss en dataprossesor med programvare for å styre fordelingen av kreftene mest mulig optimalt mellom el og jetmotorene og mest mulig intelligent lading av batteriet. Digger kreative og nytenkende forslag? Mulig dette kan innbygges i samme motor. Moderne jetmotorer har enorme vifter foran, og ha man da elmotor på akslingen, kan elmotoren tillegge ekstra trust ved oppstigning og deretter fungere som dynamo under turen. Mulig det ikke fungere å bruke den som vindmølle under nedstigning, men glideflukt er vel optimal utnyttelse av kinetisk energi uansett, så «vindmølle» på fly blir vel smør på flesk kanskje... elmotoren kan ihvertfall sørge for at drivstoff kan stenges helt av uten at motoren slutter å rotere. Sikkert mange fler optimaliseringsmuligheter som kan gjøre som man har detaljkunnskap på motorene... 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jeg var nok klar over kompleksiteten (har lest artikkelen du refererer til tidligere. Det siste jeg sier er at det er komplisert å anslå faktoren. Så velkommen etter!Unnskyld at jeg ikke viste du hadde lest den artikkelen. Så god dag mann økseskaft! Det er jo fint at også du har fått litt innsikt i saken! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Det er jo fint at også du har fått litt innsikt i saken! Ja du har dine øyeblikk der ikke det mest geniale skinner igjennom. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Løsningen er enkel. 4 motorer monteres,2 jet og 2 elektriske. De 2 jetmotorene må være sterke nok til å drifte flyet uansett i alle situasjoner uten hjelp og har også oppgaven med å produsere strøm til batteriet som mater elmotorene når flyet kommer opp i marshøyde. Da kan jetmotorene slakke av og produsere noe skyvkraft og mye strøm. Så kan elmotorene gå på fullt turtall. Da har man en hybrid som er fueleffektiv og samtidig helt sikkert pga at jetmotorene kan overta fullt når det måtte behøves. Batteriet må jo selvfølgelig kunne hurtiglades på bakken og være med på å gi krefter nok ved take off slik at jetmotorene ikke går for fullt og derved sparer miljøet. Elmotorene som vil være av type propell kan jo f.eks snu propellbladene ved nedstigning og virke som en vindmølle og regenerere og lade batteriet fra propell-elmotoren. Etter hvert som disse nye superbatteriene med lav vekt og mye effekt kommer av type faststoff,kan størrelsen og krefter på elmotorer økes og jetmotorene gå enda meir fuel-effektivt med mindre skyvkraft. Egentlig burde slike fly allerde vært utviklet og i bruk. Vekten på batterier blir selvfølgelig kompensert med mindre vekt på fuel til jetmotorene. Ett slikt fly ville være 100 prosent sikkert og svært fueleffektivt. Slike system kan faktisk også monteres på alle fly som produseres i dag bare med litt ingeniørmatematikk og forandringer på tegninger. Det er bare snakk om 2 litt større elektromotorer påmontert propell og ett litt kraftig litiumbatterier på noen hundre kilowatt pluss en dataprossesor med programvare for å styre fordelingen av kreftene mest mulig optimalt mellom el og jetmotorene og mest mulig intelligent lading av batteriet. Digger kreative og nytenkende forslag? Mulig dette kan innbygges i samme motor. Moderne jetmotorer har enorme vifter foran, og ha man da elmotor på akslingen, kan elmotoren tillegge ekstra trust ved oppstigning og deretter fungere som dynamo under turen. Mulig det ikke fungere å bruke den som vindmølle under nedstigning, men glideflukt er vel optimal utnyttelse av kinetisk energi uansett, så «vindmølle» på fly blir vel smør på flesk kanskje... elmotoren kan ihvertfall sørge for at drivstoff kan stenges helt av uten at motoren slutter å rotere. Sikkert mange fler optimaliseringsmuligheter som kan gjøre som man har detaljkunnskap på motorene... Smart tenkt,selvfølgelig kan det monteres en elmotor på akslingen inni jetmotoren som også gir ekstra trust til viftene samtidig som el-propellmotorene går på maks under avgang. Når batteriet begynner å tappes så snur elmotoren på akslingen inni jetmotoren og fungerer som dynamo til batteriet som så forsyner el-propell-motorene. Programvaren sørger for å optimalisere fordelingen av kraft etter hvor mye skyvkraft el-propell-motorene klarer å levere og hvor mye strøm de må ha og hvor mye kraft jetmotoren må ha for å balansere skyvkraft og samtidig lading til batteriet som mater elmotorene. Kansje noe å se på for ingeniørene hos de mektige gutta i luftfarten i Seattle hos Boeing. Ta utgangspunkt i en 737 MAX og konstruer 2 kraftige elmotorer med store propeller ett stykke lengre ut på vingen fra jetmotoren og sett inn dynamo/elmotor på akslingen inni jetmotoren pluss ett høvelig stort lithium batteri på minst 300kw og software for å styre heile systemet. Kraftpåvirkningen på vingen vil være lik som kun ved 2 jetmotorer pga optimaliseringsmuligheten mellom motorene slik at det ikke er behov for noe omkonstruering av vinger,kun på motorinnfestning til el-propellmotoren. Tror ett slikt fly kunne blitt brukbart meir fueleffektivt enn kun jetmotorfly spesielt pga innsparing av fuel på oppstigning til marshøyde hvor motorene i dag går på full power ei god tid. Som ett pluss vil levetiden til jetmotoren og serviceintervaller økes hvis motoren kan gå roligere og meir balansert. Endret 23. juni 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Smart tenkt,selvfølgelig kan det monteres en elmotor på akslingen inni jetmotoren som også gir ekstra trust til viftene samtidig som el-propellmotorene går på maks under avgang. Når batteriet begynner å tappes så snur elmotoren på akslingen inni jetmotoren og fungerer som dynamo til batteriet som så forsyner el-propell-motorene. Programvaren sørger for å optimalisere fordelingen av kraft etter hvor mye skyvkraft el-propell-motorene klarer å levere og hvor mye strøm de må ha og hvor mye kraft jetmotoren må ha for å balansere skyvkraft og samtidig lading til batteriet som mater elmotorene. Kansje noe å se på for ingeniørene hos de mektige gutta i luftfarten i Seattle hos Boeing. Ta utgangspunkt i en 737 MAX og konstruer 2 kraftige elmotorer med store propeller ett stykke lengre ut på vingen fra jetmotoren og sett inn dynamo/elmotor på akslingen inni jetmotoren pluss ett høvelig stort lithium batteri på minst 300kw og software for å styre heile systemet. Kraftpåvirkningen på vingen vil være lik som kun ved 2 jetmotorer pga optimaliseringsmuligheten mellom motorene slik at det ikke er behov for noe omkonstruering av vinger,kun på motorinnfestning til el-propellmotoren. Tror ett slikt fly kunne blitt brukbart meir fueleffektivt enn kun jetmotorfly spesielt pga innsparing av fuel på oppstigning til marshøyde hvor motorene i dag går på full power ei god tid. Som ett pluss vil levetiden til jetmotoren og serviceintervaller økes hvis motoren kan gå roligere og meir balansert. Bare vekten av det ekstra drivstoffet de måtte ha med, ville kvælt den ideen ganske så raskt. Verste fienden for økonomisk fly-drift, er vekt. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Bare vekten av det ekstra drivstoffet de måtte ha med, ville kvælt den ideen ganske så raskt. Verste fienden for økonomisk fly-drift, er vekt. Ekstra drivstoff...hvorfor må de ha med det..?? Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Bare vekten av det ekstra drivstoffet de måtte ha med, ville kvælt den ideen ganske så raskt. Verste fienden for økonomisk fly-drift, er vekt. Kan du forklare nærmere hva du meiner med at ett hybridfly må ha med meir drivstoff..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Kan du forklare nærmere hva du meiner med at ett hybridfly må ha med meir drivstoff..? Forstår du ikke det enkle prinsippet at om et fly blir tyngre, så må det ha med mere drivstoff. Den ekstra vekten blir mye høyere enn besparelsen som el-motorene ville utgjort. Men ideen om rene el-fly er på trappene, men kommer nok aldri til å se dagens lys med dagens teknologi. Motorene på Boeing 777 yter litt over 30MW ved takeoff og det er ikke full guffe. Tenk deg hvor tung en el-motor blir ved den ytelsen samt batteriene den må ha. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 (endret) Forstår du ikke det enkle prinsippet at om et fly blir tyngre, så må det ha med mere drivstoff. Den ekstra vekten blir mye høyere enn besparelsen som el-motorene ville utgjort. Men ideen om rene el-fly er på trappene, men kommer nok aldri til å se dagens lys med dagens teknologi. Motorene på Boeing 777 yter litt over 30MW ved takeoff og det er ikke full guffe. Tenk deg hvor tung en el-motor blir ved den ytelsen samt batteriene den må ha. Ja nå tenkte jeg ikke akkurat på at elmotorene skulle være like kraftige som jetmotoren,men mere som en ekstra-hjelp i tillegg til jetmotoren for å få ned fuel forbruket. 777 passer nok ikke som hybrid men mere 737 og Airbus a320. Det kan også være som mild hybrid bare med en sterk elmotor på akslingen til jetmotoren som kan gi ekstra trust ved take off og ett stykke opp i luften,som en slags turbo. Da trengs kun 2 elmotorer og ett batteri hvor elmotorene også kan lade batteriet andre veien. Elmotoren på hver aksling kan kansje være 20 prosent av kraften på jetmotoren og batteriet noen hundre kilowatt. Egentlig en enkel konstruksjon. 777 har vel verdens kraftigste jetmotor om jeg ikke tar feil,foruten F-35 motoren. Men du som har tallene..hvor mange MW er motoren på 737 Max og hvor tung er en elmotor som er 1/5 av kraften til jetmotoren på MAX..? Endret 24. juni 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå