Zauron91 Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Hei, Jeg har ruter modem Telenor Zyxel p8702n. Denne står i første etasje i huset og 3 av 4 lan utganger på denne er i bruk til enheter i første etasje. I underetasjen så har vi en god del pc’er og enheter som er avhengig av både trådløs og kablet nett. Det trådløst signalet fra ruteren oppe er ikle optimalt nede og jeg har gått til innkjøp av en Asus RT-AX88U for å ha i kjelleretasjen. Jeg har skrudd av DHCP på asus ruteren og koblet nettverkskablen fra zyxel boksen inni LAN utgangen på asusen. Jeg får kablet nett via asusen og har satt opp eget trådløst nettverk på asusen. Jeg har et problem med at det trådløse nettverket jeg har satt opp på asusen ikke gir mer enn 100Mbps mens linja fra Telenor er 500/500 og det trådløse nettverket på zyxel ruteren gir opp i mot 400Mbps. Asus ruteren er det nyeste på markedet og skal støtte hastigheter over 1000Mbps. Er det noen som kan hjelpe meg slik at jeg får høyere hastighet på det trådløse nettverket på asusen? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Har du koblet deg til 5 Ghz eller 2,4 Ghz nettet til Asus-routeren? Lenke til kommentar
Zauron91 Skrevet 21. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2019 Hei, Jeg har prøvd å koble meg til begge. 2.4GHz gir ikke mer enn 45Mbps mens 5GHz ikke gir mer enn 100Mbps Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Høres ut som det er problemer med kabelforbindelsen mellom de to routerene. Prøv en annen kabel og flere porter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Høres ut som det er problemer med kabelforbindelsen mellom de to routerene. Prøv en annen kabel og flere porter. Da burde vel 2,4GHz gitt 100 Mbps også? Jeg har prøvd å koble meg til begge. 2.4GHz gir ikke mer enn 45Mbps mens 5GHz ikke gir mer enn 100Mbps Hvilken hastighet får du med kabel til Asus routeren? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Jeg har skrudd av DHCP på asus ruteren og koblet nettverkskablen fra zyxel boksen inni LAN utgangen på asusen. Jeg får kablet nett via asusen og har satt opp eget trådløst nettverk på asusen. Har du satt den opp via: Quick Internet Setup -> Advanced Settings -> Choose operation mode -> Access Point(AP) mode -> osv. ? 1 Lenke til kommentar
Zauron91 Skrevet 22. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2019 Høres ut som det er problemer med kabelforbindelsen mellom de to routerene. Prøv en annen kabel og flere porter. Du hadde helt rett! Prøvde med en annen inngang på zyxel boksen og da fikk jeg nærmere 400Mbps på Asusen’s trådløse nett! Logget inn på zyxelen og så at den poeten jeg brukte istad var begrenset til 100Mbps. Tusen takk for rask og fantastisk hjelp! Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Legg likevel merke til innlegget fra mobile999 - beste modus for Asus-ruteren kan være at du kjører den i AP-modus, i stedet for manuelt å deaktivere enkelte tjenester. Portene på 8702 skal støtte Gigabit, så det er vel kanskje bare endring av en konfigurasjon for porten? Lenke til kommentar
Zauron91 Skrevet 22. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Legg likevel merke til innlegget fra mobile999 - beste modus for Asus-ruteren kan være at du kjører den i AP-modus, i stedet for manuelt å deaktivere enkelte tjenester. Portene på 8702 skal støtte Gigabit, så det er vel kanskje bare endring av en konfigurasjon for porten? Takk for tilbakemeldingen. Jeg har nå satt opp Asus ruteren i AP modus, men har et par spørsmål: 1: når jeg satt den opp som AP så spurte ruteren om den skulle hente IP adresse automatisk eller velge dette manuelt. Jeg valgte da at den skulle hente dette automatisk. Er dette riktig eller skulle jeg ha valgt manuelt her? 2. Kabelen fra zyxel ruteren går fra LAN porten på denne og inn i WAN på Asus ruteren. Er dette riktig når Asus ruteren er i AP modus eller må denne settes inni LAN utgangen på Asusen? 3. Enkelte enheter som ps4, reciever osv får ikke koblet seg til det nye trådløse nettet jeg har satt opp på asusen. Tv’er samt iPhone klarer dette fint. Hva skyldes dette? På forhånd takk for hjelpen! Endret 22. juni 2019 av Zauron91 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 1. Riktig. 2. Riktig. 3: Usikker. Dette er et 5 GHz-nett? Kjenner ikke detaljene for denne ruteren i praksis, men ser den har to 5 GHz-radioer; en som støtter opptil WiFi5 og en som støtter opptil WiFi6. Kjører du med tre separate nettverk her? Altså tre SSID-er med forskjellige navn? Bruker du nettet med (max) WiFi5 eller WiFi6? Eller bruker du 2,4GHz-nettet? For 802.11ac, kan det være at det er enheter som ikke støtter høye kanaler. Du kan trolig angi angi at lavere kanaler skal brukes, uten at jeg er sikker på helt hva Asus kaller det på disse ruterne. Lenke til kommentar
Zauron91 Skrevet 22. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2019 1. Riktig. 2. Riktig. 3: Usikker. Dette er et 5 GHz-nett? Kjenner ikke detaljene for denne ruteren i praksis, men ser den har to 5 GHz-radioer; en som støtter opptil WiFi5 og en som støtter opptil WiFi6. Kjører du med tre separate nettverk her? Altså tre SSID-er med forskjellige navn? Bruker du nettet med (max) WiFi5 eller WiFi6? Eller bruker du 2,4GHz-nettet? For 802.11ac, kan det være at det er enheter som ikke støtter høye kanaler. Du kan trolig angi angi at lavere kanaler skal brukes, uten at jeg er sikker på helt hva Asus kaller det på disse ruterne. Tusen takk for svar. Ja det er et 5 GHz- nett. Jeg har kun to SSID-er satt opp på Asus ruteren (Et for 2,4GHz og et for 5GHz.) Det spesielle er at både ps4'en og recieveren fint klarer å koble seg til 5GHz nettet som er satt opp på Zyxel ruter modemet fra Telenor mens de feiler på 5 GHz nettet fra Asusen. Jeg har dog manuelt satt opp at 5GHz nettet på Asusen skal bruke kanal 112 mens 5GHz nettet på Telenor velger kanal selv. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Mener du kanal 12? Du må kanskje velge en kanal av 1-11. Du må kanskje deaktivere "802.11ax HE frame support". Endret 22. juni 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Zauron91 Skrevet 22. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2019 Mener du kanal 12? Du må kanskje velge en kanal av 1-11. Du må kanskje deaktivere "802.11ax HE frame support". Jeg har bare kanal 1-11 tilgjengelig på 2.4 GHz nettet mens på 5GHz nettet så har jeg høyere kanaler tilgjengelig som 112 osv. Tusen takk for tips angående å deaktivere 802.11ax HE frame support på ruteren. Skal teste ut dette! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Jeg har bare kanal 1-11 tilgjengelig på 2.4 GHz nettet mens på 5GHz nettet så har jeg høyere kanaler tilgjengelig som 112 osv. Det er visst en bug i demoen hos Asus: http://demoui.asus.com/ Endret 22. juni 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå