Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

DNB: Norges største lånehai.

monitor

Anbefalte innlegg

...kun at størstedelen av overskuddet til norske banker går tilbake til samfunnet som jeg vil si er positivt. Litt rart å dra turisme inn i dette...

Nå er jo ikke Norges største banker norske, men utenlandske, stort sett eiet av diverse selskaper i utlandet.

Dersom man ser på de som er "norske", som Bank Norwegian, som forsåvidt også har en stor del utenlandske aksjonærer, så tviler jeg på at overskuddet går noe annet enn sted enn i lomma på aksjonærene.

Bank 2 er annen slik "norsk" bank, som ikke gjør annet enn å berike sine eiere.

Sparebank 1 gruppen har derimot noen stiftelser som eier rundt 30% av aksjene, hvor overskuddet kan tildeles almennyttige formål, men nesten halvparten av Sparebank 1 er fremdeles eiet av selskaper som JP Morgan, State Street og andre investeringsselskaper, som neppe putter utbyttet tilbake til det norske samfunnet.

Nå eier riktignok staten, gjennom direkte eierskap, sparebankstiftelsen og Folketrygdfondet rundt 49% av DNB, men også her er store deler av eierskapet i utenlandske investeringsselskaper og fond.

Det finnes med andre ord et par banker som setter av en liten del av overskuddet til almennyttige formål, stort sett sparebankene og DNB.

Staten eier minoritet i noen banker, hovedsakelig DNB, som gjør at staten får noe utbytte.

I all hovedsak eies nesten alle andre banker i Norge av private investorer, selv "sparebankene" som jo liksom skulle være "sparekasser" for folket, er i dag eiet av private investeringsselskaper som melker ut det de kan klare fra kundene.

Størstedelen av overskuddet til norske banker går altså ikke tilbake til samfunnet i det hele tatt.

Når det er sagt, så er det jo ikke stort bedre med "brannkassene", altså der hvor folk skulle gå sammen om å betale inn en liten sum regelmessig, for å få dekket tap ved skade, uten ytterligere kostnader. Disse "brannkassene" har i dag blitt private forsikringsselskaper som tjener milliarder på å flå folk.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eierstruktur på Oslo børs:

https://www.oslobors.no/content/download/235452/3553529/version/4/file/2018_Aksjonaerstruktur.xlsx

Problemet med Oslo børs er at utenlandske investorer opptrer anonyme. Dermed tilrettelegger de for hvitvasking av penger.

Så det er ikke bare banker som driver med å gjemme penger for de rike, slik at de ikke betaler skatt. Transparancy.com er en grei link. Et annet aspekt er den vanvittige terskelen for å bli vurdert for innsidehandel, som er et stort problem. Et tredde problem er at de fleste emisjoner er rettet. noe som nærmest er en direkteoverføringer av penger til « gutteklubben overhodet ikke grei» Endrer man på det vil muligens 1/3 del av kapitalen forsvinne, og børsen blir da en mikrobørs.

Ingen seriøs børs driver så utstrakt med rettede emisjoner enn Oslo børs og det er noe man som privatinvestor må være klar over. Det øker risikoen for tap betydelig. Det samme gjelder selvsagt innsidehandel, som de har drevet med uten konsekvenser ihverfall siden jeg kom hit for snart 40 år siden.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Merryl Lynch har nå gitt en sterk kjøpsanbefaling på DNB. Renteøkning, høyre boligpriser ( dermed mer utlån) og større aktivitet i oljenæring ( bedre aksjekurser, færre konkurser bla bla) angis som grunnen.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Logget inn i dag og fikk se at jeg hadde 4 uleste meldinger i postkassen. Alle var renteendringer, men det var KUN innskuddskontoer. Åpnet chatten og der kunne personen bekrefte at joda, lånet mitt vil bli såtende med samme rente denne runde. Så jeg er egentlig ganske så fornøyd med DNB :)

Om noen lurer så har jeg 2,45% nom. rente og litt over 4 mill i lån.

Har byttet bank en gang tidligere fordi jeg synes renten var for høy. DNB tok da kontakt og matchet den renten. Nå ved forrige nyhetsdekning tok jeg kontakt og ga beskjed at om den blir endret så bytter jeg bank. Så hjelper å si ifra

Lenke til kommentar

Igjen en bank tatt med buksene nede..boten er omtrent en krone i fartsbot for å ha kjørt i 90 i 50 sonen...

https://www.dn.no/marked/santander-far-millionbot-for-brudd-pa-hvitvaskingsloven/2-1-632039

Nærmest en oppfordring til å trappe opp hvitvasking for norske banker.

Noe annet med bøter som dette:

https://www.dn.no/teknologi/eu-gir-facebook-en-milliard-i-bot/2-1-86342

https://www.aftenposten.no/kultur/i/L0xvOQ/Google-far-over-41-milliarder-kroner-i-bot-fra-EU

Allikevel:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/EU-boten-som-en-parkeringsbot-for-Google

Lenke til kommentar

Også Komplett Bank får en symbolsk bot på 8 mill. for brudd på hvitvaskingsloven. Aksjen stiger på nyheten, så dette er gratis og billig reklame!

Da skrev Finanstilsynet følgende om Komplett Bank:

«Det er avdekket alvorlig svikt i bankens løpende kundeoppfølging, transaksjonsovervåking, undersøkelses- og rapporteringsplikt og risikobaserte kundetiltak. Det konstateres at banken ikke etterlever hvitvaskingslovens §§ 9 (3), 12 (4), 24, 25, 26 og 27».

og videre:

«Tilsynet avdekket flere kritikkverdige forhold. Finanstilsynet minner om styrets plikter etter finansforetaksloven, herunder plikten til å sørge for at virksomheten drives forsvarlig og i tråd med god forretningsskikk. Finanstilsynet minner også om styrets ansvar for bankens etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. Tilsynet avdekket at bankens etterlevelse av hvitvaskingsregelverket var svært mangelfull. Finanstilsynet vil komme tilbake til dette i egen sak».

Lenke til kommentar

OPF øker sin nominelle rente til 2,50. En gang i tiden var lån for kommunalt ansatte ett gode som ble brukt som en forklaring på de lave lønninger for vanlige kommunalt ansatte. Idag følger de markedet og drives kommersielt. Konsekvens: høyre kostnader for kommuneslitere, men IKKE bedre lønnskår. ( gjelder ikke pampene..de har grafset til seg store lønnsøkninger).

Hva man per idag krever av prestasjoner og oppgaver for kommuneansatte er helt bak mål, og sammenhengen mellom hva politikere vil og hva stadig færre skal klare for lommerusk er uten hold i virkeligheten. Rovdriften som har foregått over lang tid belønnes med dårlig lønn og kutt i de få godene som de en gang hadde.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Kommunalt ansatte har ikke så dårlig betalt. Relativt konkurransedyktig lønnsnivå sammenlignet med tilsvarende arbeidsstillinger i privat sektor. De har en kick-ass pensjonsordning sammenlignet med privat sektor. Og de har meget ordnede forhold når det kommer til stillingsvern, omplasseringer og jobbgaranti. 

Og arbeidstagere kan ikke være så misfornøyd, siden stat og kommune har ekstremt mange ansatte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...