Gå til innhold

Hvis du har en litt eldre MacBook Pro kan batteriet ta fyr – tilbakekalles nå av Apple

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og Apple sier at prosessen kan ta to-tre uker.

To til tre uker for å bytte et batteri? :O

Tenk om de hadde funnet opp en laptop der man kunne bytte batteri selv? Det hadde revolusjonert verden! /s

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om de hadde funnet opp en laptop der man kunne bytte batteri selv? Det hadde revolusjonert verden! /s

Når verkstedene ikke får lov til å ta inn originale reservedeler før de har diagnosert problemet, så er det ikke rart det tar såpass lang tid.

Lenke til kommentar

Når verkstedene ikke får lov til å ta inn originale reservedeler før de har diagnosert problemet, så er det ikke rart det tar såpass lang tid.

Jo, det er faktisk rart. For det første består diagnosen bare i å kartlegge hvorvidt maskinen er omfattet av problemet eller ikke. Dernest opererer de fleste leverandører med de samme betingelsene, men disse klarer å levere reservedeler på 1-2 dager.

Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk rart. For det første består diagnosen bare i å kartlegge hvorvidt maskinen er omfattet av problemet eller ikke. Dernest opererer de fleste leverandører med de samme betingelsene, men disse klarer å levere reservedeler på 1-2 dager.

Apple har lang ventetid på reservedeler om man skal reparere ved et offisielt verksted, det er ikke uten grunn at alle iPhoner blir byttet i swap-enhet, samt at Macbooker vanligvis tar to fulle uker.

Apple har 99.99% kontroll på reservedeler, det innebærer at alle delene blir bekreftet utsendt i California for hver enkelt reparasjon.

Lenke til kommentar

Apple har lang ventetid på reservedeler om man skal reparere ved et offisielt verksted, det er ikke uten grunn at alle iPhoner blir byttet i swap-enhet, samt at Macbooker vanligvis tar to fulle uker.

Apple har 99.99% kontroll på reservedeler, det innebærer at alle delene blir bekreftet utsendt i California for hver enkelt reparasjon.

Det stemmer jo ikke, vanlige iPhone-reparasjoner som bytte av skjerm eller batteri kan man få utført på dagen hos en del Apple-autoriserte verksted her i landet. 

Når Apple iverksetter slike tilbakekallinger så prøver de nok også å sørge for at verkstedene har nødvendige deler tilgjengelig, uten unødvendig byråkrati og ventetid. Dette har man f.eks sett med tastaturproblemene for MacBook Pro, der Apple har sendt ut instrukser til sine butikker om å prioritere disse reparasjonene for "next-day turnaround time", altså én dags ventetid.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det stemmer jo ikke, vanlige iPhone-reparasjoner som bytte av skjerm eller batteri kan man få utført på dagen hos en del Apple-autoriserte verksted her i landet. 

Når Apple iverksetter slike tilbakekallinger så prøver de nok også å sørge for at verkstedene har nødvendige deler tilgjengelig, uten unødvendig byråkrati og ventetid. Dette har man f.eks sett med tastaturproblemene for MacBook Pro, der Apple har sendt ut instrukser til sine butikker om å prioritere disse reparasjonene for "next-day turnarpond time", altså én dags ventetid.

Når Apple går ut å sier det vil ta to-tre uker å få skiftet batterier, så er det nok to-tre Apple-uker som gjelder. Hadde det vært snev av et ønske om å oppnå kundetilfredshet, så ville man fått en lånemaskin i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Når Apple går ut å sier det vil ta to-tre uker å få skiftet batterier, så er det nok to-tre Apple-uker som gjelder. Hadde det vært snev av et ønske om å oppnå kundetilfredshet, så ville man fått en lånemaskin i mellomtiden.

Kan ta 2-3 uker sier de, og det betyr ikke det samme som at det vil ta så lang tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan ta 2-3 uker sier de, og det betyr ikke det samme som at det vil ta så lang tid.

Du har tydeligvis ikke erfaring med å få reparert et Apple produkt.

Lenke til kommentar

Min erfaring med å få reparert Apple-produkt er irrelevant, ikke minst fordi jeg kun har forholdt meg til et lokalt verksted den ene gangen det har vært aktuelt, med gratis bytte av hovedkort på en nærmere 6 år gammel bærbar Mac. En utmerket service, som for øvrig tok nøyaktig 10 dager fra innlevering til maskinen kunne hentes igjen, men det er likevel irrelevant fordi det kun er min erfaring som tilfeldig enkeltperson.

Påstanden din gikk imidlertid på at "Apple går ut å sier» at dette batteribyttet vil ta 2-3 uker. Det er feil. Jeg korrigerte med hva Apple faktisk sier, nemlig at at det kan ta 2-3 uker.

Hvor lang tid det faktisk vil ta for de som nå skal få byttet batterier vet vi ikke før folk faktisk har fått maskiner tilbake fra disse reparasjonene, men det er rimelig å anta at det nok kan variere noe rundt omkring i verden.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Hvor lang tid det faktisk vil ta for de som nå skal få byttet batterier vet vi ikke før folk faktisk har fått maskiner tilbake fra disse reparasjonene, men det er rimelig å anta at det nok kan variere noe rundt omkring i verden.

Apple ønsker naturlig nok å få oversikt over hvor de enkelte maskinene som må bytte batteri befinner seg slik at de kan sende riktig antall deler til det riktig verksted. Om en får innkalling pga produksjonsfeil på bil er det jo heller ikke slik at alle kommer inn samme dag osv. Helt naturlig.

Lenke til kommentar

Min erfaring med å få reparert Apple-produkt er irrelevant, ikke minst fordi jeg kun har forholdt meg til et lokalt verksted den ene gangen det har vært aktuelt, med gratis bytte av hovedkort på en nærmere 6 år gammel bærbar Mac. En utmerket service, som for øvrig tok nøyaktig 10 dager fra innlevering til maskinen kunne hentes igjen, men det er likevel irrelevant fordi det kun er min erfaring som tilfeldig enkeltperson.

Jeg jobber deltid med service i en større Power-butikk, og jeg kan fortelle deg at snittet for Apple-produkter ligger på ca 2 uker.

Har aldri sett en eneste iPhone som har blitt reparert, absolutt alle blir byttet i SWAP-enhet.

Macbook tar stort sett også rundt 2 uker, med ventetid på reservedeler stående for omtrent halvparten av den tiden.

Jeg har ikke satt meg ned og notert ned dette for hver enkelt reparasjon, dette er kun en observasjon gjort over de to siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber deltid med service i en større Power-butikk, og jeg kan fortelle deg at snittet for Apple-produkter ligger på ca 2 uker.

Har aldri sett en eneste iPhone som har blitt reparert, absolutt alle blir byttet i SWAP-enhet.

Macbook tar stort sett også rundt 2 uker, med ventetid på reservedeler stående for omtrent halvparten av den tiden.

Jeg har ikke satt meg ned og notert ned dette for hver enkelt reparasjon, dette er kun en observasjon gjort over de to siste årene.

Og likevel, selv om du ikke har sett det hos Power, så kan bl.a Eplehuset reparere iPhones på dagen i noen større norske byer. Men når Power-butikker må sende iPhone-reparasjoner langt avgårde til tredjepart, så tar det naturligvis mye lengre tid.

Siden Eplehuset har sine egne autoriserte verksted for reparasjon av Mac, så kan nok mitt lokale verksted oftest gjøre reparasjonen raskere for meg enn en Power-butikk som må sende ting andre steder. At Power bruker rundt 2 uker er sikkert en riktig observasjon.

Lenke til kommentar

Og likevel, selv om du ikke har sett det hos Power, så kan bl.a Eplehuset reparere iPhones på dagen i noen større norske byer. Men når Power-butikker må sende iPhone-reparasjoner langt avgårde til tredjepart, så tar det naturligvis mye lengre tid.

Siden Eplehuset har sine egne autoriserte verksted for reparasjon av Mac, så kan nok mitt lokale verksted oftest gjøre reparasjonen raskere for meg enn en Power-butikk som må sende ting andre steder. At Power bruker rundt 2 uker er sikkert en riktig observasjon.

Det er etter min oppfatning 2 leverandører som har utmerket seg med kvalitet over tid innen bærbare datamaskiner. Det er Apple (etter Unibody) og Thinkpads (T/X). I forhold til reparerbarhet har Thinkpads ligget lysår foran Apple, og for den som har tegnet en 3-4årig serviceavtale ligger også Thinkpads langt bedre an. Har benyttet meg av avtalen et par ganger, og det går fort både ved innlevering - OG når en bestiller deler for å gjøre jobben selv. Men det er klart, endrede krav til størrelse og vekt medfører forandringer i design som gjør at også Thinkpads blir mindre reparerbar. Men å bytte tilbake fra Macbook Pro er allikevel uaktuelt. Selv om jeg må sende inn maskinen og vente INNTIL 2 uker på å få den tilbake.

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg det. Men jeg har hatt alle mine reparasjoner i en apple butikk, ikke et 3djeparts verktsted. Den lengste ventetiden jeg har hatt var 3 dager og det var når batteriet i min 2013 MacBook Pro hadde est ut og bøyd top kassa. Apple lot meg ikke ta med laptopen hjem siden den var brannfarlig. 

Jeg hadde også ett problem med maskinen jeg erstattet 2013 maskinen med (2016 MBP). Den hadde en lei tendens til å krasje og den fikk byttet hovedkort over natta. (1 dags reperasjonstid). Det tok 5 dager å få inn hovedkortet men de lot meg ta med maskinen hjem og ringte meg når de hadde det nye hovedkortet slik at jeg ikke behøvde å være uten maskinen i mere enn 24 timer. 

Reparasjonen hjalp ikke og da krasjene fortsetter så byttet de maskinen med en 2017 modell som ikke hadde noen problemer.

Det at Apple aldri har lagt problemer for meg når det gjelder reparasjonen er den største bunnen til at jeg kommer tiltake gang etter gang. Hvis jeg i framtiden får problemer så vil jeg vurdere å bytte plattform men så lenge har de behandlet meg bedre enn jeg har forventet. 

Den største forskjellen ifra Norge er at jeg bor i et land hvor de har en direkte fysisk tilstedeværelse og det tror jeg spiller en stor rolle. Ett 3dje parts verksted vil ha et mye mindre slingringsmonn enn det Apple selv har av den enkle grunnen at hardwaren har en minimal kostnad for Apple og ikke for 3dje parts verksteder som må kjøpe reservedeler fra apple og dermed er avhengige av å få refundert kostnadene etter å har reparert et produkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

På de eldre macbookene kunne du enkelt gjøre det selv :) Sign O´ The Times

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan ikke smøre skiene etter snøen som falt i fjor...

Lenke til kommentar

Jepp, men de batteriene hadde mye mindre kapasitet i forholdet til volum siden de måtte ha fysisk pansring (beskyttelse av et hardt plastskall). Batteriene i moderne laptopper og telefoner er ikke ment til å byttes av brukerene, dette betyr at de kan formes fritt i forhold til det interne volumet og fasong av enheten. De har heller ikke den samme fysiske beskyttelsen slik at mere batteri kan puttes inn i enheten. Dette gjør at telefoner får mere batteri en de kunne med ett utbyttbart batteri. Det samme gjelder laptopper. Når det gjelder laptopper så har jeg sansen for de modellene hvor man kan klapse på et eksternt batteri i baken. Da får man det beste av begge løsningene. Dessverre har ikke apple dette så jeg må nøye meg med denne løsningen: https://www.cygnett.com/products/chargep-pro27k-60w . Ikke optimalt men jeg liker macOS så godt i forhold til windows at jeg er villig til å leve med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...