Odd R. Valmot Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Møt industrigründeren som vil bygge gigantisk batterifabrikk i Nordland Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Nå må TU snart slutte å sammenligne virkningsgrad på forbrenningsmotor, fra drivstoff til drivhjul, med virkningsgrad fra batterier til drivhjul. Mesteparten av tapet ligger jo "oppstrøms" av batteriet. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 (endret) Nå må TU snart slutte å sammenligne virkningsgrad på forbrenningsmotor, fra drivstoff til drivhjul, med virkningsgrad fra batterier til drivhjul. Mesteparten av tapet ligger jo "oppstrøms" av batteriet.Hvorfor det? Er det litt flaut å forsvare forbrenningsmotorer som kjører på fossilt drivstoff når du hele tiden minnes på den dårlige virkningsgraden? Nå er det jo for så vidt ikke *virkningsgraden* som er hovedproblemet med fossil brennstoff, det er utslippene av klimagasser. Greia er at når vi for eksempel skal finne et utslippsfritt alternativ til dieselmotoren så vil kombinasjonen vindkraft/elbiler beslaglegge veldig mye mindre areal enn for eksempel biofuel/forbrenningsmotor(faktor 200), eller dieselmotor på syntetisk diesel laget ved å trekke CO2 ut av atmosfæren(faktor 6) Endret 21. juni 2019 av Kahuna 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Hvorfor det? Er det litt flaut å forsvare forbrenningsmotorer som kjører på fossilt drivstoff når du hele tiden minnes på den dårlige virkningsgraden? r 6) Jeg forstår jo at du er stolt av virkningsgraden som el kraft blir produsert til. Globalt ligger det vel på under 40%. Solceller ligger vel på 20% mens vindmøller klarer 40%%. Gode gasskraftverk oppimot 50% og kullkraft ca 45%. Hadde disse vert mye høyere hadde verden vert bedre. Motoren i en el bil kan sammenlignes med en gear kasse mellom kraftkilde og forbruker. På skip blir begge løsninger brukt. Gear har som regel best virkningsgrad. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Jeg forstår jo at du er stolt av virkningsgraden som el kraft blir produsert til. Globalt ligger det vel på under 40%. Solceller ligger vel på 20% mens vindmøller klarer 40%%. Gode gasskraftverk oppimot 50% og kullkraft ca 45%. Hadde disse vert mye høyere hadde verden vert bedre. Motoren i en el bil kan sammenlignes med en gear kasse mellom kraftkilde og forbruker. På skip blir begge løsninger brukt. Gear har som regel best virkningsgrad. Troller som vanlig.. Hvorfor kommenterer du ikke det vesentlige? Altså klimagassutslippene som følger bruk av fossil energi? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Troller som vanlig..Hvorfor kommenterer du ikke det vesentlige? Altså klimagassutslippene som følger bruk av fossil energi? Forstår du ikke at virkningsgrad påvirker vårt energiforbruk og at økning av virkningsgrad reduserer klimagssutslipp? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Forstår du ikke at virkningsgrad påvirker vårt energiforbruk og at økning av virkningsgrad reduserer klimagssutslipp?Hvor mye må du effektivisere et gasskraftverk eller kullkraftverk før klimagassutslippene blir null? Du vet det ikke er mulig. Vi må produsere kraften på fornybart vis. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Hvor mye må du effektivisere et gasskraftverk eller kullkraftverk før klimagassutslippene blir null?Du vet det ikke er mulig. Vi må produsere kraften på fornybart vis. Poenget var virkningsgrad. Mener du at vi kan bruke en hvilken som helst energibærer bare utslippene fra bilens eksos er uten CO2?Da burde vi satse på trykkluft eller hydrogen. Det gir mindre virkningsgrad og det er plenty av materiale til å lage det. Et gass kraftverk kan være like klimanøytralt som et menneske. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Poenget var virkningsgrad. Mener du at vi kan bruke en hvilken som helst energibærer bare utslippene fra bilens eksos er uten CO2?Da burde vi satse på trykkluft eller hydrogen. Det gir mindre virkningsgrad og det er plenty av materiale til å lage det. Et gass kraftverk kan være like klimanøytralt som et menneske. Som vanlig så fører det ingen steder å diskutere dette med deg. Du drar inn uvesentlige momenter, tar ting ut av sin sammenheng, tillegger meg synspunkter, poster absurditeter, kontrer spørsmål med motspørsmål og avledninger.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå