Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skifte over til iphone. Kommer jeg til å angre mtp andre dingser i huset?

Anbefalte innlegg

Oppdateringer har for folk flest tilnærmet null betydning. Folk er opptatt av det, ikke misforstå, men det er nok mest fordi man tror at det spiller noen rolle.Vet ikke hva du mener med privacy, men jeg ville i hvert fall ikke tenkt på det i forbindelse med et valg/kjøp.Restverdi ville jeg sett bort ifra. Gi heller bort telefonen, bruk den som ekstratelefon...

Det er klart at det betyr noe. Det gjelder sikkerhet, men også (i tillegg til alt mulig annet rart) f.eks bedre strømstyring som gir lengere batterilevetid. Kjøpte du en ny iPhone 5S i oktober 2013 er operativsystemet fortsatt oppdatert og vil være det inntil iOS 13 kommer til høsten.

iPhone 5S vil altså ha vært oppdatert i ca 6 år fra salgsstart.

Årsaken til at jeg bruker 5S som eksempel er at jeg på samme tid kjøpte en premium Android hvis OS var utdatert etter ca 18 mndr.

Mht Privacy, så er det ikke spørsmål om hva du eller jeg mener om betydningen av det. Trådstarter ga uttrykk for at det hadde betydning for ham, og han har helt rett i at Apple er bedre på dette enn Google.

Når det gjelder andrehåndsverdi er jeg enig med deg. Om du snakker om Android. Fordi de gjerne er utdatert og derfor skrot. Iphone har gjerne en restverdi om de er pent behandlet. Og det har en effekt på levetidskostnadene - som følge av at de er oppdatert og attraktive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at det betyr noe. Det gjelder sikkerhet, men også (i tillegg til alt mulig annet rart) f.eks bedre strømstyring som gir lengere batterilevetid. Kjøpte du en ny iPhone 5S i oktober 2013 er operativsystemet fortsatt oppdatert og vil være det inntil iOS 13 kommer til høsten.

Årsaken til at jeg bruker 5S som eksempel er at jeg på samme tid kjøpte en premium Android hvis OS var utdatert etter ca 18 mndr.

Mht Privacy, så er det ikke spørsmål om hva du eller jeg mener om betydningen av det. Trådstarter ga uttrykk for at det hadde betydning for ham, og han har helt rett i at Apple er bedre på dette enn Google.

Når det gjelder andrehåndsverdi er jeg enig med deg. Om du snakker om Android. Fordi de gjerne er utdatert og derfor skrot. Iphone har gjerne en restverdi om de er pent behandlet. Og det har en effekt på levetidskostnadene - som følge av at de er oppdatert og attraktive.

Så du sammenligner altså en Android telefon fra 2013 med dagens modeller og mener fortsatt det er søppel? Det sier jo alt om din uvitenhet. Eller skal du nå si at du fikk teste Samsungen fra ifjor som tilhører tanta, til venninna til moren din og den hakket litt? For det er jo en kjent gjengangshistorie blant alle Apple boys som syntes Android er så grusomt :D

Min telefon er nå akkurat 1 år gammel og like rask, om ikke raskere i ytelse. Batteriet utkonkurrer både venners og kollegaers iPhones og jeg tipper den vil oppdateres i hvertfall 2 år til. Så det å betale 5-6000 for en ny og en like god opplevelse som varer i 3 år til spiller ingen rolle.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

Man legger ikke en telefon med 5.000 kroners verdi i en skuff eller gir den bort. Det er hjernedødt.

En kan forstå tankegangen. En gammel Android telefon er nærmest boss for de fleste siden den ikke får oppdateringer lenger og føles utdatert. Det gjenspeiles i annenhåndsverdien. En iPhone har mye høyere verdi fordi den supporteres lenger og er fullt brukelig i mange år.

Lenke til kommentar

Så du sammenligner altså en Android telefon fra 2013 med dagens modeller og mener fortsatt det er søppel?

Kan du ikke lære deg å lese før du begynner å taste i debattforum? Forstår du ikke hva jeg sier så finn på noe annet å gjøre enn tilfeldig tasting på tastaturet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Så du sammenligner altså en Android telefon fra 2013 med dagens modeller og mener fortsatt det er søppel? Det sier jo alt om din uvitenhet. Eller skal du nå si at du fikk teste Samsungen fra ifjor som tilhører tanta, til venninna til moren din og den hakket litt? For det er jo en kjent gjengangshistorie blant alle Apple boys som syntes Android er så grusomt :D

Min telefon er nå akkurat 1 år gammel og like rask, om ikke raskere i ytelse. Batteriet utkonkurrer både venners og kollegaers iPhones og jeg tipper den vil oppdateres i hvertfall 2 år til. Så det å betale 5-6000 for en ny og en like god opplevelse som varer i 3 år til spiller ingen rolle.

Du leste virkelig ikke det han skrev du?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Synd det ble til en apple vs android debatt, det var ikke det jeg ønsket.

Valget mitt står fremdeles mellom en OnePlus 7 og en Iphone 8.
Slik jeg ser det nå, får jeg enormt mye mer hardware for pengene i en oneplus, men jeg mister privacy og garanti for oppdateringer. (Som er viktig for meg).

Vanskelig valg, da det er snakk om så irriterende mye penger...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Synd det ble til en apple vs android debatt, det var ikke det jeg ønsket.

Slik jeg ser det nå, får jeg enormt mye mer hardware for pengene i en oneplus, men jeg mister privacy og garanti for oppdateringer. (Som er viktig for meg).

iPhone 8 er på mange måter utdatert når det kommer til design, kamera og ikke minst hardware. Vil absolutt anbefale deg OnePlus om du vil ha en telefon som bare virker. Du kommer nok til å være fornøyd i mange år fremover :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg deler hans mening. Jeg har siste året eid tre premium Android telefoner og har en nå også.

Samsung og Huawei? Da skjønner jeg jo hvorfor du har vært misfornøyd. Begge kjører jo sitt store tunge skin oppå Android. Du er misfornøyd med EMUI og Touchwiz, ikke Android.

Lenke til kommentar

Oneplus oppdaterte vel nylig sin Oneplus 3 til Android 9..

Så du kan nok forvente støtte fra dem i mange år.

Oneplus har vel ett av de største communityene for Custom Rom og om du skulle ønske å holde den i live noen ytterligere år.

Oneplus har og helt fantastisk rask 30W lading. Noe helt annet enn Apple sine 5W.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er nok en grei oppsummering. Velg det du tror er best for deg selv ihht hva du prioriterer mest. Selv om jeg har gjort samme evaluering og landet ett sted betyr ikke det at du har samme vektingen av fordeler ulemper.

Uansett: Lykke til med valg av duppeditt. Håper du blir fornøyd :o)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man legger ikke en telefon med 5.000 kroners verdi i en skuff eller gir den bort. Det er hjernedødt.

Er ikke snakk om 5000 kroners verdi, men som innkjøpsverdi på innkjøpstidspunktet. Man har kanskje egne barn eller andre nære venner slektninger som enten kan få telefonen eller kjøpe den for en billig penge. Greiere å selge til noen man kjenner med tanke på testing og mulig dramatikk.

Nei, jeg står fast på at de aller fleste oppdateringene har liten eller "ingen" betydning. Sikkerhet? Hvilke farer er du redd for? Jeg har hatt smarttelefon i mange år nå og aldri opplevd eller vært redd for at noen skal utnytte sikkerhetshull. Vet ikke hva slags mulige problemer du tenker på. Alvorlige sikkerhetshull ville blitt dekket av mediene. Fint lite om slikt.

Utdatert OS? Jeg kjøpte meg en ny telefon nå. Helt ok om den ikke blir oppdatert de neste to årene, med mindre det er noe helt eksepsjonelt viktig. Flott som den er, savner ingenting og ser ikke for meg at det vil skje store OS-endringer de neste to årene.

TS har litt forskjellige idéer om ting og tang, og da synes jeg det er greit å kommentere mulige misoppfatninger.

Android-telefoner er egentlig ikke nevneverdig mer utdaterte eller "skrot" enn iPhone. iPhone-modellene har sikkert en fin brukspris for selgerne, men koster også skjorta som ny og er lav verdi for pengene allerede ved innkjøp. Du nevner oppdateringene som en av grunnene til at en iPhone holder seg godt i verdi, men det er som sagt bare noe som mannen i gata innbiller seg. Hjelper naturlig nok i praksis. Man får en god pris.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bytte mobil - jeg har allerede gjort det, så jeg har null behov for innsalg fra dere. Jeg gjorde de samme avveiningene som trådstarter ga uttrykk for at han la til grunn, og det var kun derfor jeg gadd å svare i tråden.

Dere må gjerne bedrive mobilkampanjer for min del - men om dere hadde brukt huet bittelittegrann hadde dere forstått at det er bortkastet energi å fokusere på meg - SOM ALLEREDE HAR DROPPET ANDROID. For min del er det knekkende likegyldig hva andre bruker. Forøvrig anbefaler jeg dere å hoste opp noen bedre argumenter om dere skal selge Android.

For ordens skyld: Jeg har også brukt Linux i mange år, så jeg burde egentlig ha jublet vilt over Androids utbredelse. Men jeg er relativt oppegående mht teknologi, så det ser jeg altså ingen grunn til.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bytte mobil - jeg har allerede gjort det, så jeg har null behov for innsalg fra dere. Jeg gjorde de samme avveiningene som trådstarter ga uttrykk for at han la til grunn, og det var kun derfor jeg gadd å svare i tråden.

Dere må gjerne bedrive mobilkampanjer for min del - men om dere hadde brukt huet bittelittegrann hadde dere forstått at det er bortkastet energi å fokusere på meg - SOM ALLEREDE HAR DROPPET ANDROID. For min del er det knekkende likegyldig hva andre bruker. Forøvrig anbefaler jeg dere å hoste opp noen bedre argumenter om dere skal selge Android.

For ordens skyld: Jeg har også brukt Linux i mange år, så jeg burde egentlig ha jublet vilt over Androids utbredelse. Men jeg er relativt oppegående mht teknologi, så det ser jeg altså ingen grunn til.

Bedre argumenter? Det er allerede listet opp design, batteri og kamera. Er det noen som burde hoste opp argumenter for noe så er det jo deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...