Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen dunker/slår når jeg gir gass

CetOr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et utrolig irriterende problem med min Volvo v70 2003 2.0t automat. Hver gang jeg gir gass ved krypkjøring (f. Eks kø kjøring, ut og inn av rundkjøring og gassing i nedover bakke) kommer det et lite dunk som kjennes gjennom hele bilen. Jeg får til å fremprovosere det ved å slippe gassen, for å så gi gass brått igjen. Det kjennes ut som motoren og girkassen fordeler ut kreftene, men så tar det 0.3 sekunder før hjulene oppfatter det.

Først tok jeg bilen til RATS, da jeg trodde det var automatgir et. Dette var 5 måneder siden. De var med en gang sikre på at dette ikke var girkasse relatert. Etter mye om og men fant de ut at boltene til drivakselen på begge sider var løse. Byttet og strammet disse, og bilen ble mye mye bedre. Men gradvis har dunkikgen kommet tilbake. Har igjen sjekket boltene, men de sitter fint. Fant ut at det var slakk i venstre drivaksel og byttet denne, men ingen bedring. Har også byttet moment feste, øvre motorfeste, skiftet olje på automatkassen som var og er rød og fin. Noen idé om hva som forersaker dette?

Må forresten også nevne at ved forrige verksted besøk sa dem at tannstaga på bilen begynte å bli slitt, men at det ikke var kritisk. Ut ifra hva jeg har lest, gir ikke denne slike symptomer

Endret av CetOr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er dette FWD eller AWD? 

Enig i at tannstanga neppe er årsaken, men du må etterhvert bytte den (vanlig feil på V70, flere jeg kjenner har byttet før bilen er 5 år gammel). Regn med ca 20.000 for deler og arbeid på verksted for dette. Så får du vurdere hvor mye du skal legge i en 16 år gammel bil før den sendes til høggern.

Lenke til kommentar

Har vært på verksted med den nå, og de er ganske sikker på at det er "tennene" i girboksen hvor drivakselen går inn i som er slitt. Om jeg forstod dem rett er dette differensialen som er slitt. Løsning? Ny girkasse..... Det utgår selvfølgelig, så da blir det å kjøre bilen til den ikke går lenger. Typisk at sånt skjer når jeg har brukt mange tusen på forebyggende arbeid slik at bilen er i god stand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har vært på verksted med den nå, og de er ganske sikker på at det er "tennene" i girboksen hvor drivakselen går inn i som er slitt. Om jeg forstod dem rett er dette differensialen som er slitt. Løsning? Ny girkasse.....

Sitter diffen i kassen på disse bilene? Uansett, overhale en diff bør ikke være særlig dyrt?

Typisk at sånt skjer når jeg har brukt mange tusen på forebyggende arbeid slik at bilen er i god stand.

Det var det jeg mente med at du bør vurdere hvor mye du gidder å legge i bilen, siden du vet at du snart må bytte tannstang. Kjør så lenge det går uten påkost, og send den til høggern når den har gjort sitt. Eller bli sittende med uante og uforutsette kostnadere i noen år til. Valget er ditt.

Edit: Been there, done that. Har nå et dyrekjøpt, men pragmatisk, forhold til bruktbiler.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Kassa kan nok skaffes ganske rimelig, men burde vel aller helst kostet på en overhalt en i det minste. Både RATS og automatgir service sier det er snakk om 40k+ for reparasjon. Kassen har gått 230 tusen. I motsetning til mange andre, har det faktisk vært skiftet olje på denne for 100 000km siden. Oljen hverken lukter vondt eller har en spesielt mørk farge. Tror jeg bare kjører med den en liten stund til, men da gikk campingferien i dass.

Byttet til uorginal drivaksel.

Endret av CetOr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...