debattklovn Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 En vernepliktig som nekter å delta på en HV-øvelse blir dømt til 90 dager i fengsel for dette. Så har vi en sak fra Bergensavisen forleden dag(øverst på bildet). Denne personen i saken først dyttet en politikvinne og så slo henne så hardt i fjeset at kroppen hennes snurret rundt. Hun måtte bruke pepperspray for å få ham under kontroll. Saken er foreldet, og gjerningsmannen fikk 24 dager betinget fengsel. Et lite utdrag om straff fra Kriminalomsorgen: "Straff er en reaksjon samfunnet benytter for å beskytte seg mot lovbrudd og uønskede handlinger. Det er samtidig et mål at den som blir straffet ikke skal lide urimelig overlast som følge av selve straffereaksjonen." I lys av dette, mener virkelig rettsvesenet at samfunnet trenger sterkere beskyttelse mot en familiemann som nekter deltakelse på en HV-øvelse enn en som utøver grov vold mot en polititjenestekvinne? Har hele rettsvesenet gått rett i dass? Jeg blir forbanna når jeg leser slike ting som dette. Hva tenker dere? 4 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Saken er foreldet, og gjerningsmannen fikk 24 dager betinget fengsel. Uten å bidra noe til debatten kan jeg i alle fall opplyse om at saken ikke var foreldet. Hadde den vært det hadde vedkommende ikke kunne blitt idømt noe straff i det hele tatt. Rabatten vedkommende fikk skyldes at det tok alt for lang tid å få saken inn for domstolene. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå