anonym17jente Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Hei. Har bestilt noe fra USA.(kosmetikk/hudpleie produkter) Under 350kr grensen. Inkludert frakt og forsikring. Men DHL krever toll/moms av meg. "Forsendelsen er toll-/momsbelagt. Beløpet er NOK 286.00." Har brukt kalkulatoren på toll.no som viser att jeg ikke skal betale noe extra. Kan noen hjelpe meg? Er det jeg som har misforstått noe? Oppdatering. Dette er vel DHL som tar betalt for jobben? MERVERDIAVGIFT (TX) NOK 89,00 UTLEGGSGEBYR (C1) NOK 197,00 Endret 19. juni 2019 av anonym17jente Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 det som er lurt er å ordne med toll selv den forenklede tollen til posten angrer jeg på men bestiller ikke så mye på nettet fra usa , ett par laptoper, ha gått fint gjennom norsk toll. Tror toll folk bare er litt nyskjerrig som ildere. Men ta toll papirene selv, litt å sette seg inn i 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Kan være at tolldeklarasjonen har blitt feil utfylt av avsenderen eller at prisen for frakten ikke har blitt oppgitt og at DHL bare gjetter seg fram til hva frakten kostet og at dette ble over 350kr. Ring DHL og be de forklare hvordan de har regnet seg fram til gebyret ditt. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) For å skylde 89,- i moms må man kjøpe noe som koster 359,- Det er ikke toll på kosmetikk, så det er riktig at du ikke skal betale toll. Men du må altså betale moms(merverdiavgift) (som ikke er toll) ettersom varen koster over 350,- inkl frakt. Endret 20. juni 2019 av Marzo 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 For å skylde 89,- i moms må man kjøpe noe som koster 359,- Det er ikke toll på kosmetikk, så det er riktig at du ikke skal betale toll. Men du må altså betale moms(merverdiavgift) (som ikke er toll) ettersom varen koster over 350,- inkl frakt. ...og når trådstarter sier at forsendelsen koster mindre enn 350kr ink. frakt og forsikring, så et det vel ting som tyder på at det ikke er deklarert riktig og DHL gjetter litt. Det et ikke første gang det skjer... 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Hei. Har bestilt noe fra USA.(kosmetikk/hudpleie produkter) Under 350kr grensen. Inkludert frakt og forsikring. Men DHL krever toll/moms av meg. "Forsendelsen er toll-/momsbelagt. Beløpet er NOK 286.00." Har brukt kalkulatoren på toll.no som viser att jeg ikke skal betale noe extra. Kan noen hjelpe meg? Er det jeg som har misforstått noe? Hvor nær 350-kronersgrensen var du da du bestilte? Hvis du var rett under, så kan det hende at dollarkursen har endret seg fra du bestilte til da forsendelsen ble tollbehandlet av DHL ved ankomst i Norge. (Eller DHL kan ha brukt feil kurs.) 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 ...og når trådstarter sier at forsendelsen koster mindre enn 350kr ink. frakt og forsikring, så et det vel ting som tyder på at det ikke er deklarert riktig og DHL gjetter litt. Det et ikke første gang det skjer... DHL legger nok kun faktura sum oppgitt av avsender som grunnlag, men feil kan så klart forekomme. Selv tror jeg nok det er trådstarter her som har glemt å ta med frakt kostnaden som gjør at summen ble over 350,- Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 noen som vet om 350kr eller ny grense vill opprettes? det er jo lov å tjene litt penger uten å betale skatt oi kan vi ha det sånn Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Kan hun ikke bare sammenligne fakturaen hun har fått med tolldirekterotets takster? https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Edit: Historiske er kurser på samme side lengre ned. Endret 20. juni 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Kan hun ikke bare sammenligne fakturaen hun har fått med tolldirekterotets takster? https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Det er bedre med link til historiske kurser for amerikanske dollar: https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/History?SelectedExchangeRate=USD Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Det er fremdeles ikke toll på varene og hen har betalt i NOK. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Hvis hun har feilberegnet omregning til NOK, eller butikken har gale satser (vanlig på f.eks. eBay) så kan hun alikevel ha kommet over 350,- og selv om det ikke er toll så blir det fremdeles moms. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Har bestilt noe fra USA.(kosmetikk/hudpleie produkter) Under 350kr grensen. Inkludert frakt og forsikring. Hvilken dato bestilte du og hva betalte du totalt i usd (inkl. frakt og forsikring)? Har butikken lagt på tax sent i bestillingsprosessen slik at kjøpesummen ble høyere? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 noen som vet om 350kr eller ny grense vill opprettes? Den nye grensen fra 1/1-2020 er kr. 0,- (Såfremt "bompengepartiet" ikke får regjeringen til å ombestemme seg, da.) 1 Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Den nye grensen fra 1/1-2020 er kr. 0,- (Såfremt "bompengepartiet" ikke får regjeringen til å ombestemme seg, da.) nå er det sånn at det partiet som får gjennomslag for sin politikk får nye oppdatete regler i reviter bok -det spiller ingen rolle om det er moms eller ikke, men litt kjedelig politikk Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 De bruker ikke alltid samme valutakurs når de beregner hvor mye noe koster, så når en nettside tilbyr deg å betale i NOK så er det en stor fordel Må man betale i utenlandsk valuta så må en beregne svigninger i kursen da det er kursen ved ankomst som teller Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) hva blir toll satsen på dingsbomser og dubeditter da ting faller selfølgelig, da bruks verdien i ting gjør at noen ting varer i 2o til 3o år å staten har løpende utgifter på ett bnp. 1ooo,- 2ooo,- mins jeg husker 5ookr for begge verdier 3oo,- kr i åpnings av pakker gebyr fra posten Endret 22. juli 2019 av fleksnes radio amatør Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 hva blir toll satsen på dingsbomser og dubeditter da ting faller selfølgelig, da bruks verdien i ting gjør at noen ting varer i 2o til 3o år å staten har løpende utgifter på ett bnp. 1ooo,- 2ooo,- mins jeg husker 5ookr for begge verdier 3oo,- kr i åpnings av pakker gebyr fra posten De fleste dubeditter er i dag og vil for fremtiden være tollfritt å innføre til Norge. Det er svært få produktgrupper som har toll, bøker og klær bla. Alkohol å tobakk så klart. 1 Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 De fleste dubeditter er i dag og vil for fremtiden være tollfritt å innføre til Norge. Det er svært få produktgrupper som har toll, bøker og klær bla. Alkohol å tobakk så klart. Ja når du nevner det så er det rutine prøver fra toll, har bestillt noen bøker fra utlandet å da har det aldrig blitt stoppet i tollen?! etter det jeg vet. skal bestille noen rc heli hobby deler, før de slutter å lage det Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Bøker er spesielt fritatt for toll og mva. https://www.toll.no/no/varer/boker/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå