Varis Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Normalt ligger jeg på rundt 46.000-47.000 i året, og har gjort det de siste fire årene nå, men jeg tok på meg en liten ekstrajobb og vil derfor gå over 50.000 i år. Hvordan er det med moms o.l. da? Må jeg betale moms av hele summen jeg tjener det året som blir da 53-54.000 kr, eller betales det da bare moms av summen som går over 3-4000 kr? Firmaet betaler meg en fast godtgjørelse for oppdraget, så det er kun meg som må tenke på dette med moms. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Det heter skatt ikke moms. Uansett ser ut som du slipper når du er under 55000 kr året. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Du betaler merverdiavgift på den fakturaen som gjør at du overstiger 50 000 kr. Lenke til kommentar
Varis Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Det heter skatt ikke moms. Uansett ser ut som du slipper når du er under 55000 kr året. Skatt og moms er to forskjellige ting ja, men er momsreglene på ENK mitt jeg er ute etter nå Du betaler merverdiavgift på den fakturaen som gjør at du overstiger 50 000 kr. Ok, takk for svar. Har jeg fortstått det som riktig at jeg må først sende regning, så registrere meg i momsregisteret? Blir jo helt på tampen av året dette, mest trolig sist regning bare. Men når jeg da er i momsregisteret for i år, neste år blir det samme regla, ingen moms førjeg har fått inn mer enn 50.000? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Ja, du må sende regning først. Fakturaer som overstiger 50k er obligatoriske vedlegg til registreringsmeldingen. Legg merke til at det ikke er året som er relevant, men tolv måneder. Du kan derfor ha blitt mva-pliktig tidligere, ettersom det ikke er "fakturaer i 2018" som er relevant, men "fakturaer fra mars 2017 til mars 2018", "fakturaer fra mai 2017 til mai 2018" osv. Når du først er registrert i Mva-registeret skal du ta med merverdiavgift på alle fakturaer. Det begynner ikke å løpe ny mva-fri beløpsgrense. 3 Lenke til kommentar
Varis Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Ja, du må sende regning først. Fakturaer som overstiger 50k er obligatoriske vedlegg til registreringsmeldingen. Legg merke til at det ikke er året som er relevant, men tolv måneder. Du kan derfor ha blitt mva-pliktig tidligere, ettersom det ikke er "fakturaer i 2018" som er relevant, men "fakturaer fra mars 2017 til mars 2018", "fakturaer fra mai 2017 til mai 2018" osv. Når du først er registrert i Mva-registeret skal du ta med merverdiavgift på alle fakturaer. Det begynner ikke å løpe ny mva-fri beløpsgrense. Aha, trodde det var årsmnd, da blir det nok litt før enn desember ja. Har tjent samme sum i mnd siden 2016, så aldri kommet over 50.000 i løpet av 12 mnd før da nå. Aj, den siste der var jeg ikke klar over. Da spørs det om jeg får tatt oppdraget slik de tenker alikevel. Det er en minimal biintekt som betaler ett lån og har lite lyst til å da miste 25% av all "lønn" fremover. Endret 19. juni 2019 av Varis 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Normalt ligger jeg på rundt 46.000-47.000 i året, og har gjort det de siste fire årene nå, men jeg tok på meg en liten ekstrajobb og vil derfor gå over 50.000 i år. Hvordan er det med moms o.l. da? Må jeg betale moms av hele summen jeg tjener det året som blir da 53-54.000 kr, eller betales det da bare moms av summen som går over 3-4000 kr? Firmaet betaler meg en fast godtgjørelse for oppdraget, så det er kun meg som må tenke på dette med moms. Glem for all del ikke at du kan ha rett på fradrag for inngående merverdiavgift på innkjøp du har gjort til virksomheten de siste tre årene (tilbakegående avgiftsoppgjør). Jf mva loven: § 8-6.Anskaffelser foretatt før registrering (1) Et registrert avgiftssubjekt har rett til fradrag for inngående merverdiavgift på varer og tjenester som er anskaffet inntil tre år før registrering i Merverdiavgiftsregisteret (tilbakegående avgiftsoppgjør) i den utstrekning anskaffelsene har direkte sammenheng med omsetningen i den registrerte virksomheten. Dette gjelder likevel ikke for varer og tjenester som er omsatt før registreringen. Krav om fradrag må framsettes senest tre år etter registreringen. Krav om fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser som inngår i en kapitalvare som nevnt i § 9-1 annet ledd bokstav b, må framsettes innen tre år regnet fra retten til tilbakegående avgiftsoppgjør oppstod. Tidsbegrensningen i første punktum gjelder ikke for slike anskaffelser som inngår i en kapitalvare som nevnt i § 9-1 annet ledd bokstav b. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Aha, trodde det var årsmnd, da blir det nok litt før enn desember ja. Har tjent samme sum i mnd siden 2016, så aldri kommet over 50.000 i løpet av 12 mnd før da nå. Aj, den siste der var jeg ikke klar over. Da spørs det om jeg får tatt oppdraget slik de tenker alikevel. Det er en minimal biintekt som betaler ett lån og har lite lyst til å da miste 25% av all "lønn" fremover. Er ikke oppdragsgiver mva registrert da? Da vil de (normalt) ha fradrag for mva'en og du kan fakturere det samme som før. I et slikt tilfelle vil mva registrering være en fordel for deg, du får fradrag for inngående mva på innkjøp. 2 Lenke til kommentar
Varis Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 Er ikke oppdragsgiver mva registrert da? Da vil de (normalt) ha fradrag for mva'en og du kan fakturere det samme som før. I et slikt tilfelle vil mva registrering være en fordel for deg, du får fradrag for inngående mva på innkjøp. De er MVa registrer ja, men nå ble jeg litt usikker på hva du mente her? Må ikke jeg da fortsatt betale mva til staten? Jeg har ingen utgifter eller innkjøp i forbindelse med jobben, så der sparer jeg nok ingenting Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 De er MVa registrer ja, men nå ble jeg litt usikker på hva du mente her? Må ikke jeg da fortsatt betale mva til staten? Jeg har ingen utgifter eller innkjøp i forbindelse med jobben, så der sparer jeg nok ingenting Dersom du tidligere fakturerte kr 10 000, vil du nå (når du får på plass mva registreringen) fakturere kr 10 000 + 2 500 i mva. De 10 000 beholder du, de 2 500 betaler du til futen. DU har samme inntekten, du har bare inkassert 2 500 i mva til staten. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Foretaket betaler riktignok 2500,- mer til deg, men dette får de fradrag for i sitt mva-regnskap, så de "får igjen" det ved at de betaler 2500,- mindre til staten. 1 Lenke til kommentar
Varis Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 Dersom du tidligere fakturerte kr 10 000, vil du nå (når du får på plass mva registreringen) fakturere kr 10 000 + 2 500 i mva. De 10 000 beholder du, de 2 500 betaler du til futen. DU har samme inntekten, du har bare inkassert 2 500 i mva til staten. Aha, da skjønner jeg det. Får høre hvordan de tenker ? Lenke til kommentar
Varis Skrevet 25. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2019 Sitter nå og fikser dette, og beklager om jeg høres helt dum ut, men betyr dette "Beløpsgrensen er knyttet til samlet netto avgiftspliktig omsetning" at jeg ikke kan registrere meg før jeg har fått innbetalt den siste regningen (som gjør at jeg da går over 50.000 på ett år)? Eller holder det at regningen er sendt? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Du skal registrere virksomheten i mvaregisteret når den regningen som gjør at omsetningen over en 12 måneders periode er sendt. 1 Lenke til kommentar
Varis Skrevet 25. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2019 Du skal registrere virksomheten i mvaregisteret når den regningen som gjør at omsetningen over en 12 måneders periode er sendt. Takk Hvordan blir dette med moms på innkjøp når det er ting som hovedsakelig er kjøpt inn til bedriften, men som blir tidvis brukt privat? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 (endret) Dersom "ting" delvis brukes privat vil rett til fradrag bli innskrenket til den forholdsmessige andelen som brukes i den avgiftspliktige virksomheten, se mval. § 8-2,1. ledd. https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§8-2 Er det noe poeng for deg å kreve tilbakegående avgiftsoppgjør? https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ Endret 25. juni 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Varis Skrevet 25. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2019 (endret) Dersom "ting" delvis brukes privat vil rett til fradrag bli innskrenket til den forholdsmessige andelen som brukes i den avgiftspliktige virksomheten, se mval. § 8-2,1. ledd. https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§8-2 Er det noe poeng for deg å kreve tilbakegående avgiftsoppgjør? https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ Ok, de blir brukt ca 70% til jobb og 30% til privatbruk. Er snakk om en ekstra dataskjerm og mobil, og en pad som brukes 90% til arbeidet. Jeg tenkte ikke på det før det ble nevnt i samordnameldingen. Endret 25. juni 2019 av Varis Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 (endret) Da kan du kreve tilbakegående oppgjør for 70%/90% av merverdiavgiften på dette utstyret dersom det er kjøpt inntil 36 måneder før registrering i Merverdiavgiftsregisteret. Tilbakegående oppgjør gjelder også tjenester, f.eks. kostnader til mobil abonnement/bruk. Siden mobilen er i 30% privat bruk, er det naturlig at kostnader til mobil abonnement/bruk også er 30% privat bruk, altså 70% bruk i den avgiftspliktige virksomheten. Når virksomheten får tilbake merverdiavgift i tilbakegående oppgjør, så vil utgiftene for perioden(e) reduseres, noe som kan få følger for hvor mye skatt som skal/skulle betales. Endret 25. juni 2019 av mobile999 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Tilbakegående oppgjør føres til skattemessig effekt i oppgjørsåret, man sender ikke inn endringsmeldinger for tidligere år. 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 25. juni 2019 Del Skrevet 25. juni 2019 Fra Altinn: «Du kan kreve å få tilbake mva på anskaffelser du gjorde før du ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret - inntil tre år tilbake i tid. Forutsetningen er at varen ikke er videresolgt uten mva, og at den var til bruk i den avgiftspliktige virksomheten. Kravet meldes gjennom skjema Samordnet registermelding når du registrerer deg i Merverdiavgiftsregisteret. For å få tilbake mva på slike anskaffelser, skal du levere en tilleggsmelding for mva for den terminen virksomheten ble mva-registrert. Denne skal leveres samtidig som den første ordinære mva-meldingen. I tilleggsmeldingen tar du bare med mva på anskaffelsene du krever tilbakegående mva-oppgjør for. Det er ikke krav til å sende inn dokumentasjon over anskaffelsene. Dokumentasjonen skal imidlertid være tilgjengelig i virksomhetens regnskap og skal kunne fremlegges ved behov.» Dette regnskapsføres den terminen du sender det inn på. mobile999s kommentar st dette reduserer kostnadene for tidligere perioder stemmer altså ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå