Gå til innhold

Høyres fylkesordfører vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skytter de seg selv i foten, tror mange kommer til å gå tilbake til fosil biler evt ikke velge elbil når de kjøper ny bil med mindre drivstoff avgiften økes samt avgiftene på ice bilene og.

Drivstoff er dyrt nok allerede, mye dyrere enn det er å kjøre elbil, selv om vi tar bort bomkostnaden

Elbilsalget vil ikke gå ned mye/noe så lenge de beholder momsfritaket

Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat veien å gå det, om man ønsker en grønnere by?

Hadde vært fint om alt fungerte sånn, blir noe for dyrt så er det bare å øke inntekten sin.

Vil man ha en grønnere by så er bom for alle veien å gå

Støy er mye verre enn utslippene som jeg ikke ser eller legger merke til når jeg er på byen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal billistene betale for kollektiv?

Fordi de som velger kollektiv istedet for bil gir bedre fremkommelighet for de som likevel trenger å bruke bil. Om alle som reiste kollektivt i de store byene i norge skulle brukt bil istedet ville køene stått bom fast nesten hele dagen.

 

En dobbeltsporet jernbane erstatter noe slikt som en 20 felts motorvei* i praktisk kapasitet til å transportere mennesker.

 

*) Hvis den traffikeres av bil. Noe bedre med buss. Biler i rushtrafikk har typisk 1.2 PAX/bil. Ett kjørefelt er makset ut på 2000 biler/time, så ett kjørefelt klarer 2400 PAX/time med biltrafikk i rush. Toglinjer makser ut på ca ett tog annethvert minutt og 1000 PAX/tog for opptil 30000 PAX/time pr. retning. Den teoretisk makskapasiteten blir naturligvis ikke utnyttet, men en 20 felts motorvei er jo fortsatt godt under med 24000 PAX/time pr. retning med biltrafikk.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Start med veiprising og sett prisen til det som trengs. Skatteseddelen bør ikke finansiere alt. Det bør koste innbyggere direkte å investere mye i vei. Så bygger man ikke unødvendige veier og veier der hvor det er for lite folk til at det kan forsvares kostnadsmessig. Staten bruker over 30 milliarder på vei. Bompenger gir over 10 milliarder i inntekter. Så det er ikke slik at man henter mer inn på bompenger enn det staten bruker på vei.

 

Kollektivsatsing hjelper også bilbrukerne ref. tidligere innlegg her og helt greit at den heller ikke finansieres over skatte seddelen selvom det muligens hadde blitt mindre kriging mellom bil og kollektivbrukerne da. Elbil burde i alle fall betale mindre i byer hvor de i mye mindre grad bidrar til lokal luftforurensning og muligens støy da man kjører i lave hastigheter i byer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

10 milliarder fra bom ja, men hvor mye får de inn fra veiavgiften og drivstoffavgiften?

tipper at det blir langt over 30 milliarder

Her er ca tall:

 

Veibruksavgift: 15 milliarder

CO2 avgift: 5 milliarder

 

(Disse to er hva jeg antar du mener med drivstoffavgiften)

 

Trafikkforsikringsavgift (Tidligere årsavgift): 9 milliarder

Engangsavgift: 16 milliarder

 

I tilegg kommer moms

 

kilde: https://www.motor.no/artikler/2018/august/slik-er-de-norske-bilavgiftene/

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...