NTB - digi Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Høyres fylkesordfører vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Bare å øke normalprisen til de når budsjettet da, 50% av mer er fortsatt mer.....eller....fjern alle bommene og øk den generelle skatten med 0.x% og la alt finansieres fra skattepengene. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dubious Skrevet 19. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2019 Hvorfor skal billistene betale for kollektiv? Hvorfor kan de ikke putte en ekstra avgift på fly istedet? 12 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 dersom det ikke kan finansieres så får det utsettes. Kanskje må kollektivprisene økes noe også? Det er heller ikke ille om det betyr at det blir mere attraktivt å flytte vekk fra Oslo. 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Legg heller på formueskatten, MYE! 4 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Folk vil fjerne Høyre fra administrasjonen. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg -Birger- Skrevet 19. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2019 Legg heller på formueskatten, MYE! Det eneste det sikrer er at utenlandske eiere får en enda større fordel med eierskap i Norge. Mange ror at formue er penger på bok. Det er det svært sjelden. Det er feks en som har startet en bedrift, eier knapt nåla i veggen , men aksjene i bedriften verdsettes høyt. Dvs at den som starter opp bedriften stadig må selge seg ned i eierandel for å betale skatt. Øk heller skatt på utbytte fra selskapene. Da beskattes utlendinger og vi nordmenn likt. 10 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Da skytter de seg selv i foten, tror mange kommer til å gå tilbake til fosil biler evt ikke velge elbil når de kjøper ny bil med mindre drivstoff avgiften økes samt avgiftene på ice bilene og. Lenke til kommentar
sumatro Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Er vel ikke akkurat veien å gå det, om man ønsker en grønnere by? Hadde vært fint om alt fungerte sånn, blir noe for dyrt så er det bare å øke inntekten sin. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Da skytter de seg selv i foten, tror mange kommer til å gå tilbake til fosil biler evt ikke velge elbil når de kjøper ny bil med mindre drivstoff avgiften økes samt avgiftene på ice bilene og. Drivstoff er dyrt nok allerede, mye dyrere enn det er å kjøre elbil, selv om vi tar bort bomkostnaden Elbilsalget vil ikke gå ned mye/noe så lenge de beholder momsfritaket Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Er vel ikke akkurat veien å gå det, om man ønsker en grønnere by? Hadde vært fint om alt fungerte sånn, blir noe for dyrt så er det bare å øke inntekten sin. Vil man ha en grønnere by så er bom for alle veien å gå Støy er mye verre enn utslippene som jeg ikke ser eller legger merke til når jeg er på byen 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Hvorfor skal billistene betale for kollektiv? Fordi de som velger kollektiv istedet for bil gir bedre fremkommelighet for de som likevel trenger å bruke bil. Om alle som reiste kollektivt i de store byene i norge skulle brukt bil istedet ville køene stått bom fast nesten hele dagen. En dobbeltsporet jernbane erstatter noe slikt som en 20 felts motorvei* i praktisk kapasitet til å transportere mennesker. *) Hvis den traffikeres av bil. Noe bedre med buss. Biler i rushtrafikk har typisk 1.2 PAX/bil. Ett kjørefelt er makset ut på 2000 biler/time, så ett kjørefelt klarer 2400 PAX/time med biltrafikk i rush. Toglinjer makser ut på ca ett tog annethvert minutt og 1000 PAX/tog for opptil 30000 PAX/time pr. retning. Den teoretisk makskapasiteten blir naturligvis ikke utnyttet, men en 20 felts motorvei er jo fortsatt godt under med 24000 PAX/time pr. retning med biltrafikk. Endret 19. juni 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Legger man på avgifter på fly, så vil det bli mye mindre trafikk til flyplassene og en kan bruke de pengene til kollektiv, inkludert tog 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Alle avgiftsfordelene bør legges inn i nybilprisen, for det er nybilprisen som er mest avgjørende for hvilken bil folk velger å kjøpe! Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Innfør en veiavgift på plastposer....100,- per pose....da blir det veibygging gitt Lenke til kommentar
Emil Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Start med veiprising og sett prisen til det som trengs. Skatteseddelen bør ikke finansiere alt. Det bør koste innbyggere direkte å investere mye i vei. Så bygger man ikke unødvendige veier og veier der hvor det er for lite folk til at det kan forsvares kostnadsmessig. Staten bruker over 30 milliarder på vei. Bompenger gir over 10 milliarder i inntekter. Så det er ikke slik at man henter mer inn på bompenger enn det staten bruker på vei. Kollektivsatsing hjelper også bilbrukerne ref. tidligere innlegg her og helt greit at den heller ikke finansieres over skatte seddelen selvom det muligens hadde blitt mindre kriging mellom bil og kollektivbrukerne da. Elbil burde i alle fall betale mindre i byer hvor de i mye mindre grad bidrar til lokal luftforurensning og muligens støy da man kjører i lave hastigheter i byer. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 10 milliarder fra bom ja, men hvor mye får de inn fra veiavgiften og drivstoffavgiften? tipper at det blir langt over 30 milliarder 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Vil man ha en grønnere by så er bom for alle veien å gå Støy er mye verre enn utslippene som jeg ikke ser eller legger merke til når jeg er på byen Så fordi du ikke ser utslippene så er de ikke et problem? 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Så fordi du ikke ser utslippene så er de ikke et problem? Tror du på Gud? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) 10 milliarder fra bom ja, men hvor mye får de inn fra veiavgiften og drivstoffavgiften? tipper at det blir langt over 30 milliarder Her er ca tall: Veibruksavgift: 15 milliarder CO2 avgift: 5 milliarder (Disse to er hva jeg antar du mener med drivstoffavgiften) Trafikkforsikringsavgift (Tidligere årsavgift): 9 milliarder Engangsavgift: 16 milliarder I tilegg kommer moms kilde: https://www.motor.no/artikler/2018/august/slik-er-de-norske-bilavgiftene/ Endret 19. juni 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå