tuvar0111 Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Hei, jeg kjørte i rundt 76 km/t i Oslofjordtunnelen der det egentlig er 70 km/t-fartsgrense. Der var det en fotoboks som tok et bilde, altså det oppstod en rød prikk, og jeg senket farten kjapt til 70 km/t. Like etter var det en til fotoboks som ikke tok noe bilde. Vil jeg få en bot for dette da jeg kjørte for fort forbi den første? Eller måler de strekningen? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Det er gjennomsnittsmåling over hele strekningen, de tar bilde av alle. 6 km/t over fartsgrensen avlest på speedometer i bilen, er trolig godt innenfor feilmarginen og eventuelle marginer for slik måling. Endret 19. juni 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Som regel er det et lys bak den siste/andre fotoboksen som vil lyse om du får bot 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Når snittmålinger er aktivert, blinker både første og siste fotoboks. Etter siste boks er en rødt lys som blinker dersom snittfarten din har vært over fartsgrensen i målesonen. Ettersom du har både misvisning i speedometeret ditt, og sikkerhetsmarginer i utstyret, kan du holde over fartsgrensen uten at du får bot. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Desverre så er det mange som ikke vet dette så de kjører ~10 km/t under fartsgrensen 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Strekningsmåling består vanlegvis av to bokser, fyrst ei litt anonym boks som heng på tunnelveggen med linse og eit lite raudt lys som blinkar når du køyrer forbi, og til slutt ei vanleg fotoboks som også gir eit lite raudt blink. Dei raude blinka symboliserer berre at passeringa er registrert. Bak fotoboks nummer to heng det eit frittståande lys, kanskje 30 meter etter fotoboksa. Dette lyset vil lyse gult i 1-2 sekund dersom du er registrert med for høg fart. Lyset er godt synleg, men det er ingen blitz som kan forstyrre føraren, kun eit lys. Slik som du beskriv det så er det ingenting som tyder på at du får fartsbot. Det du kan gjere for sikkerheitsskuld er å laste ned ein speedometer app på mobilen, og sjekke kva gps'en seier farta di er når du har 76 km/t på speedometeret. Feilmarginen på speedometeret vil variere litt frå bilmodell til bilmodell, men det er ikkje utenkelet at du har 8,5% feilmargin som betyr at du i reell fart hadde akkurat 70 km/t. Sidan det er gjennomsnittsmåling så har du sikkert ikkje hatt fullt så stor fart gjennom heile strekninga heller. Det er godt tenkeleg at strekningsmålinga i Oslofjordtunnelen er innstilt til å kun ta dei som køyrer vesentleg mykje fortare enn 70 km/t. Hensikta med strekkningsmålinga er å få ned farta til råkøyrerane, ikkje for å tvinge farta ned til under 50 km/t som ofte er resultatet når alle bilane må tilpasse farta til den bilen som ligg lenger framme med dårligast speedometer og mest nervøs sjåfør. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Ingen hvitt lys i lyktestolpen 50m bak andre fotoboks = ingen bot. Den andre fotoboksen blinker ikke nødvendigvis ved passering. Det er kun snittfarten som måles, ikke enkeltpasseringer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Strekningsmåling består vanlegvis av to bokser, fyrst ei litt anonym boks som heng på tunnelveggen med linse og eit lite raudt lys som blinkar når du køyrer forbi, og til slutt ei vanleg fotoboks som også gir eit lite raudt blink. Hva mener du er forskjellen på de to boksene? Det er to helt ordinære fotobokser, de er gjerne dønn like med mindre den ene måtte monteres på tunnelvegg mens den andre står på stolpe. Bak fotoboks nummer to heng det eit frittståande lys, kanskje 30 meter etter fotoboksa. 50 meter, ikke kanskje 30. Dette lyset vil lyse gult i 1-2 sekund dersom du er registrert med for høg fart. Lyset er godt synleg, men det er ingen blitz som kan forstyrre føraren, kun eit lys. Ikke at blitzen fra fotoboksene noen gang har vært særlig forstyrrende. Hensikta med strekkningsmålinga er å få ned farta til råkøyrerane, ikkje for å tvinge farta ned til under 50 km/t som ofte er resultatet når alle bilane må tilpasse farta til den bilen som ligg lenger framme med dårligast speedometer og mest nervøs sjåfør. Hensikten med strekningsmåling er å få ned hastigheten til de som kjører raskere enn fartsgrensen, dette kan lett forveksles med råkjørere men det er ikke nødvendigvis noen slik sammenheng. For egen del benytter jeg meg gjerne av disse strekningene for å få gjort unna noen forbikjøringer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Den andre fotoboksen blinker ikke nødvendigvis ved passering. Begge fotoboksene blinker når snittmåling er aktiv. Ingen blinker når snittmåling er deaktivert. Blinket er riktignok mye svakere enn på vanlige "one-shot" fotobokser, og kan være vanskelig å se. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Begge fotoboksene blinker når snittmåling er aktiv. Ingen blinker når snittmåling er deaktivert. Blinket er riktignok mye svakere enn på vanlige "one-shot" fotobokser, og kan være vanskelig å se. Boks nummer to blinker visstnok ikke så lenge det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Boks nummer to blinker visstnok ikke så lenge det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort. Hvordan kan boks 2 vite at det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort? Det er jo den som registrerer det. Jeg har aldri sett at boks 2 ikke blinker hvis boks 1 gjør det. Enten blinker begge (=snittmåling aktivert) eller så blinker ingen av dem (=snittmåling deaktivert). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Hvordan kan boks 2 vite at det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort? Det er jo den som registrerer det. Jeg har aldri sett at boks 2 ikke blinker hvis boks 1 gjør det. Enten blinker begge (=snittmåling aktivert) eller så blinker ingen av dem (=snittmåling deaktivert). Si at det tar 2 minutter å kjøre mellom boksene i lovlig fart og det er 2 minutter siden sist det passerte en bil ved boks en, da vet nr to at det ikke kan være en overtredelse. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Boks nummer 2 blinker alltid dersom første boksen registrerer (blinker). Lenke til kommentar
tuvar0111 Skrevet 23. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2019 Tusen takk for mange nyttige svar!! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Boks nummer 2 blinker alltid dersom første boksen registrerer (blinker). Nei. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jo, begge blinker uansett om anlegget er i normal drift Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Nei. Jo.. Det tas bilde av alle kjøretøy i begge fotoboksene. Du vil se at det blinker rødt i boksene når du passerer. Det betyr ikke at du har kjørt for fort, bare at det er tatt bilde av kjøretøyet. Hvis du har kjørt for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen. Da blir bilde og opplysninger sendt til Statens vegvesen, der det blir sjekket at det er samme bilfører og samme kjøretøy det er tatt bilde av i begge fotoboksene. Deretter sendes saken over til politiet. Ta deg en bolle. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/automatisk-trafikkontroll/strekningsvis-atk Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jo.. Ta deg en bolle. Praktiske forsøk tilsier at det ikke stemmer.. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Motsatt her. Ser bestandig to blink, et for hver boks. Pleide å kjøre Oslofjordstunnelen to ganger i uka når jeg dykket i en klubb i Drøbak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå