Gå til innhold

Kommer Tesla til å dele Superladere med konkurenter som bruker CCS?


Kahuna

Anbefalte innlegg

Moderatormelding

 
Denne tråden er splittet ut fra følgende tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1848556
 
Evil-Duck 




...
Når dem nå benytter seg av CSS plugg, vil det si at vi i fremtiden også kan benytte oss av Teslas ladenettverk iom. at dem oppgraderer til CSS plugger, eller hvordan var dette igjen?

Neppe, tror ikke Tesla er interessert i å slippe til en elbil som bare lader med 50kW DC..


Med 50kW DC-lading og lading på IT-nett så har kanskje Renault lagt grunnen til at Zoe endelig blir en storselger i Norge? Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke? Så lenge det ikke skaper kødannelser så spiller det jo ingen rolle. 

Hvordan kan du vite at 50 kW-bilen ikke skaper kø? Skal de kastes ut midt i ladesyklusen hvis plutselig alle ladestolpene fylles opp og det kommer en bil til?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du vite at 50 kW-bilen ikke skaper kø? Skal de kastes ut midt i ladesyklusen hvis plutselig alle ladestolpene fylles opp og det kommer en bil til?

Om det er enkleste løsning, så ja. Det er mye bedre enn at ladeplasser står ubrukt. 

Lenke til kommentar

Ang. Mitt første innlegg her i tråden postet jeg det fordi jeg genuint mente og trodde jeg hadde hørt et sted at Tesla planla å legge til rette for at forskjellige biler kunne lade hos dem. Virker som jeg enten har misforstår eller drømt dette, men uansett lov å håpe, da nevnte selskap faktisk har et solid ladenettverk på tvers av landegrensene.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Graderinger på hurtigladeplasser:
1. Parkere uten å lade - fullstendig sabotasje
2. Parkere og lade med noen få kW - grov sabotasje
3. Parkere og lade med 10-20 kW - middels sabotasje
4. Parkere og lade med 20-50 kW - mild sabotasje
5. Parkere og lade med full pupp - glimrende, akkurat sånn det skal gjøres

Joda, Tesla har tilbudt andre bilprodusenter lademulighet på superladerne, men ingen har hittil takket ja til tilbudet. Dvs. ingen gratis lunsj. Man må selvsagt betale en rettmessig andel for leie av infrastrukturen som Tesla har bygget opp. Det er en relativt dyr infrastruktur på grunn av høy ladeeffekt, derfor gjelder det å få valuta for pengene ved å lade hurtig. Jo flere biler som kan betjenes per døgn desto bedre. Eller rettere sagt, jo flere km rekkevidde bilene i sum kan få per døgn desto bedre er det. Tesla er ikke dumsnille. De deler ikke ut gratis strøm og heller ikke gratis leie av den dyre infrastrukturen deres med den bieffekten at Tesla-eiere vil oppleve fulle ladestasjoner oftere. Det ville vært et rent tap i både direkte kostnader og kundeopplevelse. Det er bare positivt om flere vil dele den samme infrastrukturen og gjør det på en måte som ikke havner på sabotasjeskalaens 1-4.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, Tesla har tilbudt andre bilprodusenter lademulighet på superladerne, men ingen har hittil takket ja til tilbudet.

Rettelse: De har sagt de ville tilby adgang. Vi vet ikke at de noen gang har kommet med et saklig tilbud.

 

Hva den sabotasjeskalaen din angår: Når du velger en så totalt tendensiøs språkbruk undergraver du din egen troverdighet. Vi har alt vært over hvordan biler som lader langsommere fint kan koeksistere med biler som lader raskere uten at noen blir skadelidende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Tesla skulle bestemme seg for å begynne med å selge strøm til andre elbiler, så ville man se dette på superladerne. I dag er superladerne kun tilpasset biler med ladeporten helt bak på førersiden (eventuelt helt foran på passasjersiden).

 

Om Tesla skulle begynne å selge strøm til andre elbiler, så ville de måtte oppdatere superladerne med annen ladestolpe og lengre kabel, som et minimum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hittil er det jo ingen av de andre bilprodusentene som virker å være interessert i Superlader-nettverket. Muligens pga Ionity? Uansett like greit for oss som eier en Tesla, men syn for de andre som må lade for Fortrum osv 

 

Haha, derfor jeg drømmer om noe annet enn Forum/grønn kontakt osv. Ca halvparten av gangene jeg forsøker å lade min Leaf blir det problemer. Stasjonene kan være ukesvis ute av drift (ref. Kiwi og sørlandssenteret i Sørlandsparken), kundeservice (dem er hyggelige, det er ikke det det står på) kan ikke løse feil men gir beskjed om at de skal meldes inn til 3 part (som tilsynelatende kan bruke uker), ekstremt dyre (gi nå oss kw pris come on) osv.

Lenke til kommentar

Hva den sabotasjeskalaen din angår: Når du velger en så totalt tendensiøs språkbruk undergraver du din egen troverdighet. Vi har alt vært over hvordan biler som lader langsommere fint kan koeksistere med biler som lader raskere uten at noen blir skadelidende.

Hvorfor mener du det er så tendensiøst å bruke ordet sabotasje? Er du ikke enig i at nivå 1. på skalaen er sabotasje? Resten av skalaen følger jo bare som en direkte konsekvens av 1.

 

Jeg synes det er en ganske treffende beskrivelse som er egnet for å åpne øyner for problemet med ladeffekt-brukere på høyeffekt-ladere.

Lenke til kommentar

Hittil er det jo ingen av de andre bilprodusentene som virker å være interessert i Superlader-nettverket. Muligens pga Ionity? Uansett like greit for oss som eier en Tesla, men syn for de andre som må lade for Fortrum osv 

Nei, det synes jeg ikke. Hvis vi ganger sammen antall biler i Norge som superlader ganger antall superladinger per år ganger med gjennomsnittstiden de lader så får vi totalt antall timer superladerne er i bruk per år. Jeg har ikke regnet på dette men la oss si vi kommer fram til 1 million timer/år i Norge med Tesla og at Renault kjøper seg inn med samme bruksmengde. Tesla kan ikke bare generere kjempekøer på superladerne, men vil naturlig nok bygge ut i takt med behovet. I dette eksemplet en dobling av ladenettverket. Dobbelt så mange ladesteder (og noen steder flere ladestolper på ett sted) vil komme både Renault-brukerne og Tesla-brukerne til gode. Merk at bruksmengden må måles i tid og ikke kWh, fordi det er tidsbruk som skaper kø, ikke kWh.

Lenke til kommentar

Om Tesla skulle bestemme seg for å begynne med å selge strøm til andre elbiler, så ville man se dette på superladerne. I dag er superladerne kun tilpasset biler med ladeporten helt bak på førersiden (eventuelt helt foran på passasjersiden).

 

Om Tesla skulle begynne å selge strøm til andre elbiler, så ville de måtte oppdatere superladerne med annen ladestolpe og lengre kabel, som et minimum.

Det å komme med en standard på plassering av ladeplassene på bilene er uansett noe som er langt på etterskudd. Så det ville bare vært sunt om en slik debatt kom opp. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Når dem nå benytter seg av CSS plugg, vil det si at vi i fremtiden også kan benytte oss av Teslas ladenettverk iom. at dem oppgraderer til CSS plugger, eller hvordan var dette igjen?

Hvis Renault er villige til å investere i Teslas ladenettverk så ja. Og så bør bilen kunne lades raskere, ellers er det poengløst å bruke Teslas superladere.

 

Ang. Mitt første innlegg her i tråden postet jeg det fordi jeg genuint mente og trodde jeg hadde hørt et sted at Tesla planla å legge til rette for at forskjellige biler kunne lade hos dem. Virker som jeg enten har misforstår eller drømt dette, men uansett lov å håpe, da nevnte selskap faktisk har et solid ladenettverk på tvers av landegrensene.

Ja, de er villige til å la andre selskaper slippe til, men da må de også betale sin del av utgiftene til superladernettverket. Det er det visst ingen andre som er villige til.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er så tendensiøst å bruke ordet sabotasje? Er du ikke enig i at nivå 1. på skalaen er sabotasje? Resten av skalaen følger jo bare som en direkte konsekvens av 1.

 

Jeg synes det er en ganske treffende beskrivelse som er egnet for å åpne øyner for problemet med ladeffekt-brukere på høyeffekt-ladere.

Men det finnes jo enkle løsninger for å forhindre denne "såkalte" sabotasjen? Er vi idag ved toppen av lade-teknologi og "connectivity" angående ladestasjoner? Jeg håper jo ikke det. 

 

  • Sakte ladende elbiler koster mer å lade per minutt, der hastighet avgjør prisingen. (Det koster mer å lade ved SoC 90% enn 30%.)
  • Man kan forhåndsbestille ladeplass, slik at man får ladegaranti, samt tidspunkt til når man kan ankomme. 
  • * Større batteripakker får prioritet i samme system. 
  • * Ved kødannelser, så stopper ladingen ved 60-80% Soc, eller når kW faller under 50% maks i bilen det gjelder. 

Dette i seg selv hadde løst problematikken. 

* Ekstra steg om nøvendig. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Superladenettverket startet som en nødvendighet for Tesla men har utviklet seg til å bli en strategisk fordel. Jeg tror Tesla passer *veldig* godt på denne fordelen, kanskje til og med 'urimelig' godt. Problemet er at med en gang du åpner for andre så garanterer du implisitt at de skal få samme ladeopplevelsen som Tesla-eiere. Du kan sette opp en egen krok for 'ikke fullt så supre ladere' og øke størrelsen på den lille skriften i annonsene som spesifiserer at Zoe kan lade på (langsomme)superladere, resultatet vil fortsatt bli at du vanner ut merkevaren 'Superlader'.

 

Jeg mistenker at det hardeste kravet Tesla stiller til potensielle partnere er at de ikke må gjøre noe som vanner ut merkevaren. Sånn som å ha sakteladende biler i sitt sortiment. Om VW selger biler både med og uten superladermulighet så vil du garantert ha en jevn strøm av folk som har glemt å lese det med liten skrift og må dra fra superladeren med uforrettet sak. Sure folk..

 

 

 

På lang sikt tro jeg for øvrig selve ordet 'superlading' får samme skjebne som 'Walkman' og betegner en funksjon heller enn et varemerke. ;)

Lenke til kommentar

Tesla kan ta godt betalt for laderne, så er det ihvertfall et alternativ

Per minutt eller mengde strøm, det som de får mest penger fra

Eventuelt begge deler:

- Minuttprisen gjenspeiler avdrag på investeringskostnaden (kjøp og opparbeiding av areal, trafo, ladere etc)

- kWh-prisen gjenspeiler de løpende energikostnadene (inkludert ekstra avgifter for høy effekt og for effekt på ugunstige tidspunkter)

Lenke til kommentar

Er vel slik fortum og grønn kontakt drifter flexi laderene sine, en minuttpris og en kwh pris. Blir dog fort unødvendig dyrt for alle som ikke kjører Zoe eller Tesla som takler 22Kw over type 2 kontakten. Men det hjelper jo selvfølgelig på for at folk ikke skal stå å okuperer ladere i lang tid etter de er ferdigladet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...