Valkyria Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg har i dag Fjordkraft og kan se på forbruket mitt tilbake til ca midten av 2017, hvor jeg fra juli til november gikk gradvis fra 426 KWh til 916 KWh, som er naturlig når det nærmer seg vinter. I desember 2017 begynte jeg med cryptomining i relativt stor grad, og hadde dette plassert i hjemmet. 2018 var da selvsagt et rekordår mtp strømbruk og regninger hvor jeg i sommermånedene lå på ~2500KWh, og i de kaldere månedene på over 3000KWh. Mining har vært dødt i mange måneder nå, og jeg begynte å skru av rigger i januar, hvor den siste riggen var skrudd av i tidlig februar. Likevel har jeg hatt et meget høyt strømforbruk i vårmånedene, bortimot dobbelt så høyt som bekjente i samme type bolig, men jeg har ikke noen pålitelig referanse fra 2018 å sammenlikne mitt vanlige strømforbruk med. Spørsmålet er da selvsagt hva i all verden er det som trekker så mye strøm hos meg? Det fyres lite med ovner, og bruksmønster med antall TVer, PCer, kjøleskap osv har ikke endret seg siden 2017, men forbruket er tilsynelatende dobbelt så høyt. Er det noen god måte å finne ut hvorfor forbruket er økt så kraftig som dette? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 (endret) Hva som trekker strøm hos deg er det strengt tatt kun du som kan svare på. Det enkleste er å skru av alt som finnes og sjekke at måleren ikke registrerer forbruk. Så skrur du på det du normalt har på også ser du hvor mye det trekker. Også er det bare å gange opp. Du har også fått ny strømmåler i perioden og det er ikke usannsynlig at den gamle mekaniske måleren din målte for lite. Det kan også hende at målingene fra 2017 var stipulert ? og dermed unormalt lav. Dersom du ikke selv sendte inn avlesning hver måned og vet at disse var korrekte. Endret 18. juni 2019 av Illus Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Vanskelig å hjelpe deg, men en liten endring i innstillinger eller vaner kan påvirke strømforbruket kraftig. For eksempel: Har du kjøpt deg elbil eller ladbar hybrid? Har du varmepumpe, som står på automatisk, slik at den kjøler ned huset ditt? Har du fått ny strømmåler? Har du en varmeovn som står på, og fyrer for kråkene? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 "Vanvittig høyt" er vel å ta i kraftig her? Hvor får du dobbelt så høyt fra? Du hadde er strømforbruk i februar 2019 som lå 5-10% over desember 2017. Dette kan være temperatursvingninger eller andre småting. Fyring og varmtvann står for brorparten av strømforbruk (eventuelt lading av kjøretøy), dette er avhengig av temperatur og bruksmønster. At du ligger over bekjente med tilsvarende bolig kan også skyldes en rekke faktorer. Du har litt frustrasjon du vil lufte, men noe fasit vil du ikke få her Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) På appen fra strømleverandøren jeg har kan jeg gå inn å se på timesforbruk (graf og tabell) på valgte dager. Hvis du har noe sånt kan du analysere ganske dypt sånn at det muligens går opp noen lys på hva det kan være utfra bruksmønster. Endret 20. juni 2019 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå