SvanteK Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Hei Har en `14 520D Xdrive stasjonsvogn som har en merkelig oppførsel med luftbelgen bak på passasjer side. Det som skjer er at den plutselig slipper ut all luft fra belgen på passasjer side bak, dette skjer kun når bilen er parkert og tenning er av. Det skjer ikke under kjøring og skjer ikke hele tiden. Og når jeg slår av tenning og starter bilen igjen blåser den seg opp og alt er bra til neste gang den stopper. Den har vært på 3 forskjellige verksted og 2 av de ble spørsmålstegn etter å ha sett på den og det tredje ante ikke men anbefalte å bytte kompressor "For å begynne et sted" Feilkoden de får opp omhandler kompressoren men det er en generell feilkode. Aner ikke hva jeg kan gjøre, mener det er drøyt å legge 14 lapper for å teste ut om det er kompressoren Det jeg vet er følgende Belg er OK ( Verksted har kjørt tester ) Det skjer KUN når den er stoppet, og det er full utblåsing med engang det siver ikke ut det smeller ut. Noen ideer? Takk Kjetil Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Det er vel noen ventiler også i forbindelse med belgen. Kanskje en eller flere av disse ikke lenger fungerer som de skal? På noen modeller av E-klasse har man også lignende problemer som da skyldes enten belgen eller en ekspansjonstank. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Jeg forstår det slik at det er 3 ventiler i systemet dersom det kun er luftfjæring på bakakselen. En på kompressoren for å slippe ut luft (fungerer også som overtrykksventil) og to på en ventilblokk rett ved siden av kompressoren. Ventilblokken har en slange inn fra kompressoren og en slange ut til hver belg. Her høres det ut som at systemet av og til dumper ut luften av den ene belgen, f.eks. den ene ventilen i ventilblokken er stengt mens den andre er åpen, samt at ventilen på kompressoren åpnes. Systemet er vanligvis aktivt i 15 minutter etter man parkerer bilen (tenning av). Det er ingen ekspansjonstank. Det er vanskelig å si noe om hva som er årsaken til problemet, men -luftbelgen kan faktisk ha en defekt som gjør at den av og til ikke holder luften -ventil(er) kan feile -ventil(er) kan få feilaktig beskjed om å åpne. Forsøk å lokalisere hvor luften slippes ut, f.eks. ved kompressoren. Hvis du har den, hva er feilkoden? Selv om feilkoden er generell, så er det ikke sikkert det er uten verdi å opplyse koden. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 (endret) Vanlig med lekkasje på belgerne. Fikk skiftet venstre bak på garanti. Merket at kompressoren gikk litt oftere en vanlig, før den plutselig en dag låg helt ned på hjulet, på venstre side bak. Var så vanlig at dem alltid hadde belg på lager på merkeverkstedet. Stakk bare innom merkeverksted, og fikk beskjed at dem kunne ta det med det samme, dersom jeg hadde tid til å vente. Tok ca 1,5 time. Det gikk også på garantien på min bil. Finnes også belger av merket Arnot, som skal være like gode eller bedre enn original belgene til en mye rimeligere pris. Har også lest om problemer med ventilene som stenger og åpner for luft, men det er mer uvanlig. Enda mer uvanlig er problemer med kompressoren. Finnes fordelinga solonoid, og også rep kit til kompressoren på Ebay. Min bil er 2013 F11 5 serie. Endret 28. juli 2019 av dopus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå