Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Finnes det "vindu AC" i Norge?

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

Finnes det en liten AC som kan festes i vinduet?

finner for det meste varmepumper med stor inne og ute del, samt slike portable med rør.

Men lurte på om det finnes en sånn boks man kan feste i vinduet (altså fjerne glasset) slik at det er en inne del og en ute del

Takker for svar!

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Ser for meg at det kan bli noe problematisk med tanke på fukt, kondens og slike ting på vinteren. 

Hvis man setter den inn i vinduet og tetter godt rundt, slik at det blir lufttett. vil ikke det fungere?

Lenke til kommentar

Dette er vell ein spesialdesign meint for det amerikanske markedet der det er vanleg med vindauger som blir opna ved at ein løfter opp eine delen av vinduet.

På eit slikt vindauge vil eit slik airconditionanlegg passe fint ved at vindauget kviler opppå einheita og ved at ein trekk ut skjermbrettet på sidene. På norske husmorsvindauger vil det ikkje fungere like bra.

Skal du ha eit slik AC-anlegg i norge så må du som du sjølv beskriver bygge det inn i enten ein vinduskarm eller direkte i veggen. 

Det er heilt sikker mogleg å bestille frå f.eks. USA.

Det vanlegaste i Norge er som du seier portable einheiter på hjul med fleksibel slange som du monterer på ventil/vindauge, alternativt berre hiv slangen ut av vindauget i dei få minutta du bruker på å kjøpe ned rommet før du trekker inn slangen og ruller AC-einheita på plass igjen under trappa.

Vindaugsmodellane som du kjenner frå amerika er ikkje mindre enn dei einingane du får kjøpt i norge, du får kjøpt små AC-anlegg her også.

Lenke til kommentar

Hvis man setter den inn i vinduet og tetter godt rundt, slik at det blir lufttett. vil ikke det fungere?

Kommer litt an på hva slags vindu du har i huset da... Har du topphengslet eller sidehengslet vindu vil det se noe rart ut med vindu på vidt gap. Litt upraktisk med tanke på innbrudd hvis du ikke bor veldig høyt. 

Og hva skal du gjøre om vinteren? Demontere AC?

Ikke går det an å ta ut glasset av normale norske vinduer, da de er fylt med argon og annet koselig gass for å sikre isolasjonsevnen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes portable for campingvogn. Der henger man uteenheten ut av vinduet og har innedelen på innsiden. Det er kun tynne rør/slanger i mellom. Vet ikke om norske forhandlere med et søk på feks. youtube gir svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Problemet med de portable enhetene i Norge er at de bråker, mye på grunn av at de må være kraftige nok til å blåse ut luften via et rør

Hadde også interesse for slike amerikanske AC

Ja, er en slik jeg har idag, bråker mye og er mindre effektiv.

slik varmepumpe med inne/utedel er jo det beste, men tror ikke kan an feste ett slik beist på utsiden av bygget.

hvis man ikke kan fjerne glasses og stappe en slik enhet som jeg nevnte så er man like langt, ser ikke ut til at man får tak i det i norge heller. men når jeg ser på vinduene mine så er de nok litt for smale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det finnes portable for campingvogn. Der henger man uteenheten ut av vinduet og har innedelen på innsiden. Det er kun tynne rør/slanger i mellom. Vet ikke om norske forhandlere med et søk på feks. youtube gir svar.

hvor store er denne uteenheten?, litt usikker på hva jeg skal søke på?

Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=W3JtfPssSrI

https://www.youtube.com/watch?v=BrlESvS2QjU

Her er noe av det jeg hadde i tankene.

Har dessverre ikke noe mer info, men dette tror jeg kan være et godt utgangspunkt :)

Ble litt nysgjerrig og tittet litt på disse, men det er for dårlig og for dyrt. Eneste fordel er lavere støynivå inne i forhold til vanlig flyttbar AC.

Cool My Camper har altfor liten kapasitet til vanlige rom, må brukes med vindu på bløtt og koster altfor mye (i England): GBP 590 = ca NOK 6500.

ForestAir - The Mini krever litt montering, må ha "amerikansk skyvevindu" for best montering (som på nyere flyttbar AC) og koster merkbart mer i Canada enn en vanlig flyttbar AC i Norge med samme kapasitet: CAD 890 = ca NOK 5900.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ble litt nysgjerrig og tittet litt på disse, men det er for dårlig og for dyrt. Eneste fordel er lavere støynivå inne i forhold til vanlig flyttbar AC.

Cool My Camper har altfor liten kapasitet til vanlige rom, må brukes med vindu på bløtt og koster altfor mye (i England): GBP 590 = ca NOK 6500.

ForestAir - The Mini krever litt montering, må ha "amerikansk skyvevindu" for best montering (som på nyere flyttbar AC) og koster merkbart mer i Canada enn en vanlig flyttbar AC i Norge med samme kapasitet: CAD 890 = ca NOK 5900.

De har jo vært brukt i campingvogner med stort hell, og de er ikke særlig godt isolert heller. Størrelsen er som på et normalt soverom. Jeg vil tro disse fungerer langt bedre enn de portable med svært rør man skal ha ut av vinduet. Min er så å si ubrukelig, for ikke å snakke om støyen som gjør at man må bruke hørselvern. Når luften pumpes ut må det jo være tilluft, og tilluften blir jo da like varm som det er ute. Dette slipper man med campingmodellen.

Har man mulighet for vanlig varmepumpe ville jeg valgt dette.

Hovedfordelen er mindre glippe på vinduet og at støykilden i hovedsak er utenfor.

Lenke til kommentar

De har jo vært brukt i campingvogner med stort hell, og de er ikke særlig godt isolert heller. Størrelsen er som på et normalt soverom. Jeg vil tro disse fungerer langt bedre enn de portable med svært rør man skal ha ut av vinduet.

Har du sjekket dataene? Campingmodellen du lenker til er bare på 2559 BTU og er anbefalt opp til 16 kubikkmeter (= ca 7 kvm). De vanlige portable som selges her på berget er vanligvis på 8000 - 12000 BTU, men finnes simple billigmodeller ned til 5000 BTU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Så ikke dumme ut disse, ForestAIR og Cool My Camper. men ser ikke ut som det er en mulighet å få de til norge :/

har ikke noe problem med litt mindre effekt men veldig mye stillere

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Har du sjekket dataene? Campingmodellen du lenker til er bare på 2559 BTU og er anbefalt opp til 16 kubikkmeter (= ca 7 kvm). De vanlige portable som selges her på berget er vanligvis på 8000 - 12000 BTU, men finnes simple billigmodeller ned til 5000 BTU.

disse portale enhetene og BTU er ikke korrekt, de har begynt å vise på maskinene den riktige BTU, som oftest er 2000btu under eller mer.

Lenke til kommentar

disse portale enhetene og BTU er ikke korrekt, de har begynt å vise på maskinene den riktige BTU, som oftest er 2000btu under eller mer.

Dokumentasjon på påstanden?

Hvis du mener at produsentene bløffer med oppgitt BTU, så er det vel minst like stor sjanse for at et ukjent produkt fra en ukjent produsent fra en Youtube-video også bløffer på BTU...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Hvis du mener at produsentene bløffer med oppgitt BTU, så er det vel minst like stor sjanse for at et ukjent produkt fra en ukjent produsent fra en Youtube-video også bløffer på BTU...

Det er ikke en bløff, men pga hvordan de fungere med begge delene inne og rør, er de mindre effektive en gitt btu.

så btu er forsåvidt rikitg, med den reelle effekten er lavere.

Lenke til kommentar

Han her forklarer ganske godt hvorfor det er slik:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg personlig har mer tro på en slik campingmodell. Disse jeg linket til kan muligens finnes i flere versjoner/andre modeller. Jeg tok kun å linket til noe jeg fant fort og gæli for å vise at det finnes alternativer.

Selv har jeg hatt to portable med slange ut og de er helt ubrukelige, med dårlig virkningsgrad og støy. Dog tviler jeg på at campingmodellen er støyfri heller.

Det finnes endel videoer på youtube som kan være verdt å se - selv synes jeg prisen på campingmodellene blir i høyeste laget sett opp mot normale varmepumper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...