Gå til innhold

Stad skipstunnel: Blir 10 prosent billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Prosjektets samfunnsøkonomiske nytte er bedret med 1 milliard kroner, men er fortsatt negativ."

 

Hva er kriteriene for samfunnsnytte?

Dersom vi sammenligner Stadt Skipstunnel med Livsvitenskapssenteret som skal bygges i Oslo til 7 mrd., så er det selvsagt 2 vidt forskjellige prosjekt.

Fellesnevneren er at samfunnet må inn med store pengebeløp for å få det realisert.

Selvsagt vil politikerne i Oslo mene at Livsvitenskapssenteret er viktigst, da det betyr 1000 nye jobber til 1600 studenter i en by med skyhøye boutgifter fra før.

Er det for de som tjener penger på boligmarkedet samfunnsnytten er størst?

For staten blir det store utgifter i byggefasen og enda større utgifter i driftsfasen, da dette er jobber som i all hovedsak betyr utgifter for fellesskapet.

Stadt Skipstunnel åpner for mer transport av både mennesker og gods fra land til sjø, og blir et gode for alle som bor på Vestlandet.

Hva legges i begrepet "Samfunnsøkonomisk nytte"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten svir du av 20 milliarder ++++ (pluss 50% OVERSKRIDELSE) for 14 dager med svette tryner, feite pamper og innbilt synergieffekt for turismen, kalt OL , eller så bruker du knappe 10% av det for å gjøre en risikofylt havstrekning bedre.

Jeg vet hva jeg ville ha valgt.

aanundo er jo også inne på noe. Munkmuseet kostet jo også en svimlende sum, og det ble jo så vanskelig så vanskelig for enkelte pga. at fasadden fikk en bitte litt annen utseende enn det som var avtalt, og operahuset koster ett lite hav det også. Hvordan disse høye herrer og kvinder tenker er for meg en j... gåte til tider.-

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten svir du av 20 milliarder ++++ (pluss 50% OVERSKRIDELSE) for 14 dager med svette tryner, feite pamper og innbilt synergieffekt for turismen, kalt OL , eller så bruker du knappe 10% av det for å gjøre en risikofylt havstrekning bedre.

 

50% er jo svært lite. OL i 1994 overskred budsjettet med 347%. I snitt var budsjettoverskridelsen på 324 prosent i perioden 1960 til 2012. Oslo kommune har oppgitt ett anslag på ca 35mrd kroner for et vinter-OL. Om man så legger på den statistiske overskridelsen, havner vi  på over 100mrd kroner. Eller med andre ord dyrere enn hele kampflypakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff....

 

Enda et bompengeprosjekt........

 

Stad skipstunnel skal helfinansieres av staten over budsjettet til Kystverket, og skal derfor være gratis å bruke, både for store, små, kommersielle og private.

 

Dessverre så viser det seg at myten om bompenger er svært vanskelig å komme til livs. Dette har kanskje noe med at vi i Norge er så vant til at stort sett alle biltuneller er bompengefinansiert.

Lenke til kommentar

Stad skipstunnel skal helfinansieres av staten over budsjettet til Kystverket, og skal derfor være gratis å bruke, både for store, små, kommersielle og private.

 

Dessverre så viser det seg at myten om bompenger er svært vanskelig å komme til livs. Dette har kanskje noe med at vi i Norge er så vant til at stort sett alle biltuneller er bompengefinansiert.

Det var en vits. Slik denne skipstunnellen er det.

Lenke til kommentar

Enten svir du av 20 milliarder ++++ (pluss 50% OVERSKRIDELSE) for 14 dager med svette tryner, feite pamper og innbilt synergieffekt for turismen, kalt OL , eller så bruker du knappe 10% av det for å gjøre en risikofylt havstrekning bedre.

 

Jeg vet hva jeg ville ha valgt.

 

aanundo er jo også inne på noe. Munkmuseet kostet jo også en svimlende sum, og det ble jo så vanskelig så vanskelig for enkelte pga. at fasadden fikk en bitte litt annen utseende enn det som var avtalt, og operahuset koster ett lite hav det også. Hvordan disse høye herrer og kvinder tenker er for meg en j... gåte til tider.-

 

En skipstunnel kommer til å bli der leeeenge, og kunne brukes leeeenge.

Det kan vel ikke sies om mange dyre prosjekter hvor pengene har sittet

betydelig løsere.

Det virker ikke som nytten for hvermansen, og

forventet levetid blir vektlagt så alt for mye...

Lenke til kommentar

Det er et ganske vidtrekkende begrep. Jeg har ikke funnet noen norsk standard på det, men statens vegvesen har en stor bok om samfunnsøkonomiske beregninger. Deler av den kan nok anvendes på sjøtransport også.

Mht samfunnsøkonomisk nytte vil de aller fleste lasteskip bygd for kystfart kunne passere Stadt la oss si 360 dager i året. Unntakene mht lasteskip er nok en del gamle vrak som burde ha blitt skrapet for lenge siden, samt en del innkjøpt tonnasje som egentlig er designet for å gå på de europeiske elvene (og nordsjøen om sommeren).

 

De engelskeide passasjerlekterne sliter langt mer ettersom de er dårlig egnet i farvannene de trafikkerer. Men selv de flatbunnede prammene der kan nok passere på 350 av årets dager. Jeg synes ikke at samfunnet skal bruke 3++ mrd for at engelsmennene skal kunne bygge baljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et ganske vidtrekkende begrep. Jeg har ikke funnet noen norsk standard på det, men statens vegvesen har en stor bok om samfunnsøkonomiske beregninger. Deler av den kan nok anvendes på sjøtransport også.

Jeg lastet ned dokumentet og tok et søk på ord som liv, død og fatal. Det var null treff.

 

Dersom sjøfolks live og helse er null verdt i beregningene og beslutningene gjort innenfor Ring 3, kan det forklare ganske mye som er galt i dette landet.

Lenke til kommentar

Dersom sjøfolks live og helse er null verdt i beregningene og beslutningene gjort innenfor Ring 3, kan det forklare ganske mye som er galt i dette landet.

Værhardt rundt Stadt, men jeg kan ikke erindre at jeg noen gang har oppfattet området som spesielt farlig eller at det er eksepsjonelt mange ulykker der. Hustadvika, Vikna og Vestfjorden er nok mer kjent for slikt.

 

Når det gjelder skip som er konstruert for å operere i farvannet - og som er tilstrekkelig bemannet og godt vedlikeholdt - så er ikke Stadt noen dødsfelle. Vil du bedre sikkerheten, bygg passassjerskip og ikke passasjerprammer, fas ut gammel tonnasje og bruk milliardene på å bedre sjøkartene utenfor hovedleden.

 

Tunnellfjaset fremstår som en bygdeoriginals lyse idé - senere fulgt opp av populister.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...