Simat Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Hei Har kjøpt meg et sett Alpine SPG-17CS med 2 høyttalere, 2 diskanter og 2 delefilter. Det jeg lurer på er, når jeg har fått montert de nye høyttalerne og diskantene, hvordan skal jeg montere delefiltrene? Jeg har høyttalerne i dørene og diskantene foran i dashbordet. Jeg ser for meg at det er enklest og montere de bak spilleren siden der kommer alle ledningene sammen. Jeg skjønner at jeg må ha ledning fra spilleren inn i delefilteret, og videre derfra er det ledninger ut til diskantene og høyttalerne. Hvordan vet jeg hvilke ledninger som er til hva? Regner med jeg må forlenge ledningene litt? Trenger jeg å feste delefilterene bak spilleren eller er det ikke noe problem at de ligger bak der og "slenger"? Legger ved noen bilder av hvor høyttalerne og diskantene og er hvordan ledningene bak spilleren ser ut. Hadde vært flott med en oppklaring Jeg regner med at monteringen av høyttalerne og diskantene går greit, men det er den delen med delefiltrene jeg er litt usikker på... Jeg så på de diskantene som er der fra før har annen kontakt enn de nye. Er det bare å klippe av kontakten og koble ledningene til de nye diskantene? Er det noe spesielt jeg trenger til montering av de nye høyttalerne? Burde jeg kjøpe krympeslange og sånne fester som man fester på ledningene og kobler de sammen så man kan ta de fra hverandre igjen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Inni dørene blir det veldig fuktig så jeg ville unngått koblinger og delefiltre der. Du får ferdig isolerte kabeslsko du kan bruke til å skjøte med. Hvor du plasserer delefiltrene spiller ikke så stor rolle. De bør ligge støtt så de ikke dunker eller vibrerer mot noe og skaper ulyder. Hvordan de skal kobles pleier å stå ganske bra forklart enten på delefiltrene eller i manualen til høyttalerne. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Det er vanligvis ganske trangt hvor spilleren skal stå, så å få plass til delefilter der samtidig kan være en utfordring. Bedre plass litt ut til sidene vanligvis. Etter at ledningene er koblet til, ville jeg ha surret litt isolasjonstape rundt delefilteret over tilkoblingspunktene og eventuelt stripset de fast i noe oppunder dashbordet. Skal du bruke opp igjen originale ledninger til høyttalerne, pass på at det ikke er delefilter (kan være bare en spole til bassen og en kondensator til diskanten) på ledningene da det ikke vil bli særlig bra med to delefilter etter hverandre. Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Skjønner at det er litt dårlig plass rett bak spilleren. Tenkte å montere de og legge de på siden eller under, for der er det litt plass tror jeg. Så jeg tar bare å klipper ledningen som går ut fra spilleren til høyttaleren og kobler på litt ledning før jeg kobler de til delefilteret? Det er vel ikke noe problem å ikke bruke delefilterene hvis jeg ikke finner ut av det? Da kan jeg bare bruke de nye høyttalerne og evt montere delefilterene senere? Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Noen som vet hvilke farge det er til høyttalerne og diskantene? Ser det er grønn, blå, rød, hvit, grå, gul og brun som er koblet inn til spilleren, men hva er til hva? Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Noen som vet om et sted jeg kan finne et diagram over hva de forskjellige ledningene er til? Det gjelder en Peugeot 307 2004 hvis det skal ha noe å si Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Tape er en uting å bruke, selv om jeg også gjorde det i mine yngre dager Mye bedre å bruke krympestrømpe, da blir skjøten/koblingen helt tett 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Tape er en uting å bruke, selv om jeg også gjorde det i mine yngre dager Mye bedre å bruke krympestrømpe, da blir skjøten/koblingen helt tett Twist & Tape! Klassiker. Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Holder på å montere nå, men støter på et lite problem. Den gamle koblingen til høyttaleren foran hadde 2 ledninger, men den nye høyttaleren har 4 «bein» å koble ledninger på. Hvordan skal jeg koble dette? Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Sånn dette ser ut. Skjønner ikke hvordan det skal kobles... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Kan du ta et bilde av tilkoblingen på høyttaleren? Hva sier dokumentasjonen til høyttalersettet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Dette er ikke rakettkirurgi. Hver høyttaler har en pluss og en minus. Du må bare få koblet de respektive ledningene til de rette koblingene på delefilter, spiller eller evt. forsterker. Selv om du kanskje må klippe og sette på nye ledninger, trekke egne ledninger eller følge og finne rette ledninger med multimeter. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Ah, ser nå på nettsiden til Alpine at det er to og to tilkoblinger på pluss og minus, ganske vanlig det der. Da spiller det ingen rolle hvilken en du bruker, bare at du bruker én på pluss og én på minus, samt at pluss på pluss og minus på minus selvsagt. Lenke til kommentar
Simat Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Fant ut av det. Fant et annet sted jeg kan sette diskantene, så hvordan gjør jeg det da? Tar ledningen som hovedsakelig skal til høyttalerne og putter inn i delefilteret. Setter på nye pluss og minus ledninger på delefilteret som går til diskantene og høyttaleren? Eller har jeg misforstått? Men hva skjer da med de 2 ledningene som i utgangspunktet går til diskantene? Kan jeg da bare la de ligge der uten å gjøre noe med de eller må jeg koble de fra spilleren? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Fra forsterker eller spiller, inn på delefilteret og derfra ut til diskant og bass med separate ledninger som vist på koblingsskjema i første post. Ledninger som ikke er i bruk bør enten kobles ifra eller isoleres i enden så bart kobber ikke kan komme borti noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå