bjorngb Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 noen som har sett opp smoothwall med telenor adsl pppoe ? når jeg prøver, virker det som om rødt nettverk ikke kommer opp.... grunnen til at jeg gør dette er fordi jobben betaler telenor adsl, og ikke NgT (som jeg har hatt - da virket alt fint) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har hatt dette oppe et par måneder nå, og har brukt flere versjoner av Smoothwall. Virker alltid like bra. Har du husket @online.no etter brukernavn (standardfeil). Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) bruker en ZyXEL prestige 600 router og Smoothwall 1.0p9 jeg ser ingen plass hvor jeg kan skrive inn brukernavn for pppoe forbindelsen... skal jeg sette opp routeren som et modem ?? Endret 23. desember 2003 av bjorngb Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Nå kjører jeg siste versjon Smootwall Express, men jeg tror installasjonsprogrammet er ganske likt. Du skal disable ADSL og ISDN, det er kun for interne modem. Først konfigurerer du et nettverkskort, som er grønt. Så kommer du til network configuration, der må du velge Type= green + red. Deretter kan du probe for rødt nettverkskort. Når du er ferdig med installasjon finner du PPPoE oppsettet i menyen "networking - ppp setting" (men dette kan jo være forskjellig i 1.0). Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 kjører selv smoothwall og det virker helt fint.. fortell hva du har fylt inn i dial-up profilen din da under "ppp settings" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Duplo, har du siste versjon? Oppdaget nettopp at det er problem med shell login, det virket OK på beta versjonen men nå er det kluss. Umulig å bruke vi i den Java klienten. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 merkelig opplegg... har ikke noe ppp setup... har satt opp green+red network config type her er skjermbilder når jeg er inne i setup via secure shell: duplo: hvilken dial-up profil snakker du om?? kanskje jeg skal oppgradere til express... Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 hehe.. jeg bruker web-interfacet til å sette den opp og administrere den.. bruker versjon: GPL 1.0 final-p9 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Jepp, ppp setup er ikke før du kommer inn i Web oppsett. Fikk fikset shell, brukte putty istedet for den Java klienten. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hvis du har ruter, hva skal du med pppoe da? Eller smoothwall for den saks skyld? har aldri hatt noen problemer med 1.0 GeneralPublicLicence og openSSH. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Hvis du har ruter, hva skal du med pppoe da? Eller smoothwall for den saks skyld? har aldri hatt noen problemer med 1.0 GeneralPublicLicence og openSSH. takk for innspill kyrsjo ! ang. utfylling av dial-up: har fylt ut brukernavn, passord, method=PAP or CHAP script name og felter i aditional pppoe er blanke Endret 23. desember 2003 av bjorngb Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Man har litt flere funksjoner og plass med en smoothwall box enn med en router.. Angående PPPoE.. Ja, hva skal man egentlig med det? Det blir en sak du må ta opp med telenor.. (kansje lese litt mer om hva det er også.. vet ikke jeg..) Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Sørg for å fylle inn DNS adresser også.. pri: 148.122.208.99 sec: 148.122.161.3 tel.nr: 61004170 Maks "computer to modem" rate og Dialing mode : pulse.. det er mine instillinger iallefall.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) OK, nå har du funnet ppp setup. Det er ikke noe mer å fylle ut enn det du nevnte. Men jeg spør som krysjo, ser nå at du har en annen router. Du kan jo ikke ha 2 routere? Det er jo bare en av dem som kan håndtere PPPoE, ikke begge samtidig. DNS er ikke nødvendig å fylle ut, står på Automatic (DHCP). De to andre tingene gjelder bare for telefonmodem, ikke for ADSL. (litt rotete meny). Endret 23. desember 2003 av hårek Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Du trenger ikke sette opp smoothwallen hvis du har en annen router. Den funker like greit den og. Men hvis det er Telenors Adsl router du snakker om så er det kansje bedre med smootwallen.. Av erfaring syns jeg at det er best å sette fast DNS, selv om man ikke må dette. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 OK, nå har du funnet ppp setup. Det er ikke noe mer å fylle ut enn det du nevnte.Men jeg spør som krysjo, ser nå at du har en annen router. Du kan jo ikke ha 2 routere? Det er jo bare en av dem som kan håndtere PPPoE, ikke begge samtidig. DNS er ikke nødvendig å fylle ut, står på Automatic (DHCP). De to andre tingene gjelder bare for telefonmodem, ikke for ADSL. (litt rotete meny). det fulgte med en router med trådløs aksesspunkt. ville bare ha koblet denne i switchen min på "rett" side av smoothien. slik som oppsettet er nå, er det denne routeren (med trådløs AP) som håndterer bruker/pass for PPPoE oppkoblingen. men det er kanskje ikke så dumt slik som det er nå - uten trådløs tilgang til nettet mitt.... det er som duplo sier - jeg stoler mer på smoothie enn telenor router - kanskje er jeg paranoid Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) nettverket ditt skal se sånn ut... veggen->splitter->modem->smoothwall-box(rødt kort)->trådløst AP/switch(fra grønt kort ) slapp av.. det er ikke bare du som er paranoid Endret 24. desember 2003 av Duplo Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 det var slik jeg hadde tenkt det, men når jeg ser på telenor sine sider er ikke ZyXEL 600 et godkjent modem.... det kan være noe rart med det - pakken som blir levert med adsl hjemmekontor er kanskje litt anderledes. men det burde virke. skal se på det om noen dager. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Er den ZyXEL saken et modem, en router, eller begge deler? Finner ingen som heter 600. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 den ligner på 650 (sikker en gammel dritt som telenor hadde på lager). den ble levert sammen med ZyXEL ZyAIR B-2000. denne var ferdigkonfigurert med PPPoE med mitt bruker/pass. eneste jeg finner er : her god jul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå