Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere støpsel ute, er det mulig å koble til fotocelle?

Anbefalte innlegg

Hei! 

I huset vårt har vi ingen støpsler utendørs. Når jeg skal jobbe i hagen osv henter jeg normalt strøm fra garasjen. Vi har derimot fotoceller til utelysene (en på garasjen, og en på huset ved inngangsdøren).

Så da lurte jeg rett og slett på om det er mulig å hente strøm fra fotocellene for å legge opp en utendørs stikkontakt?

Hadde vært greit å slippe å trekke opp nye ledninger osv. 

Får selvsagt elektriker til å gjøre jobben, men hadde vært greit å vite om det i det hele tatt er mulig på forhånd.

Takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva fotocellene dine leverer av straum og kor mykje straum du skal bruke.

Det er fint mulig å sette opp stikkontakt som hentar straumen kun frå fotocellene, men det er ikkje sikkert at fotocellene leverer nok straum til å drive meir enn ei LED-lampe, langt mindre ein elektrisk plenklippar, elektrisk grill, eller kva du no treng straum til i hagen.

Skal du fyrst ha elektrikar like vel så er det mykje betre å legge ut straum frå huset til ei utekontakt, det blir dyrt å strekke opp kabel frå garasja til huset også, og mykje dyrare dersom du må oppgradere til kraftigare solceller og kanskje også batteribackup.

Lenke til kommentar

Ser du skriver om solceller The Avatar. Det er ikke snakk om solceller, men en fotocelle som registrerer lyset ute og slår på utelampen når det blir mørkt. Det ligger jo strøm til fotocellen allerede, så jeg lurer egentlig bare på om man kan koble seg på ledningen som allerede ligger ut til fotocellen for å hente strøm til et vanlig utestøpsel.

Lenke til kommentar

Hvis kursen til fotocellene er liten ville jeg lagt opp en egen, kraftigere kurs til utestikk uansett.

Garasjen har allerede egen kurs som jeg tror utelampen går på. Tror det er god kapasitet, husker ikke hvor mange ampere den er på.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Då misforstod eg.

I så fall er det forholdsvis uproblematisk.

Det du må passe på er at du har ein stor nok kurs, til slikt bruk bør du nok ha 16 A.

Du må også sjekke kvadratet på den ledninga som ligger der, dersom det berre er ei 1,5 mm2 ledning så må du nok begrense deg til ein 10 A kurs, med dertil begrensning i bruk på maks 2,3 kW.

Dette vil kunne være nok til ein liten elektrisk plenklipper og anna småelektrisk, men ikkje til større plenklipparar, varmelamper og liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...