Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sikring som går.

Anbefalte innlegg

Hei sann. Har et problem innimellom, når jeg setter i kontakten til pc (stasjonær), så ryker sikringen så snart pluggen er i det hele tatt såvidt inni stikkontakten.

Altså, maskinen og alt fungerer veldig fint. Ikke lenge siden jeg bygde ny maskin. Altså alle komponenter nye.

Det hender jeg drar ut støpsel ifra vegg, dette er altså en forgrening som tar skjerm, små pc høytalere, og selve maskinen. Det som skjer innimellom da er at når jeg plugger den i veggen så går sikring. Ikke hver gang. Men innimellom.

Da kan jeg bare vippe opp sikring igjen, så fungerer alt som normalt.

Kan det være noe galt med f. Eks strømforskyning eller noe sånt? Har aldri opplevd dette før, det kom nå etter jeg bygde ny pc, altså ny strømforsyning også, samme watt som tidligere. 850w.

Problemet er at jeg får ikke sjekket om det er strømforsyning, jeg har prøvd å dratt ut denne, og plugget inn hver for seg. Sikring har aldri gått da, men som sagt så skjer dette veldig sjelden, og det virker som på meg at sikringen går hvis pc har vært frakoblet strøm over flere dager.

Kan det være noe galt med pc'en trur dere? Alt fungerer fint ellers, sikringen har aldri gått når pc'en har vært på eller blitt slått på. Skjer kun en sjelden gang når strømkontakt plugges inn i veggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du plugger i en strømforsyning så suger konsensatorer og slikt til seg en del strøm akkurat i det du plugger i. Det blir en såkalt "surge".

Det kan ta noen dager før konsensatorene blir tom, som forklarer testingen din.

Dette skal normalt sett ikke ta sikringen din men at det gjør det betyr at du er i grenseland på hvor mye strøm du henter fra kursen din.

Prøv å se om du får koblet noe over på en annen kurs eller ring elektriker å få lakt opp en ekstra kurs.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvorfor skjer det nå brått? Forrige strømforsyningen var av samme merke og samme watt.

Sikringen er en 16A sikring. Det skulle vel holde i massevis for en pc? Sikring blir heller ikke noe varm eller noe under bruk heller, når pc står på. Er kun et par andre sparepærer som går på samme kursen.

Opplever som sagt ingen problemer hvis jeg lar pc'en stå plugget i. Og lar den stå på, eller slår den av og på. Det fungerer helt fint.

Kan være som du sier ja, kan det være en ide å fjerne strømforsyning ifra grenuttaket, og heller plugge den i føre skjerm og høytaler? Skjerm slår seg også på når kontakt blir tatt ut og satt inn igjen, så denne trekker jo litt strøm sammens med strømforsyning da.

Ja kan være som du sier, at kondensatorer bruker tid på å tappe seg, så det er derfor det skjer når pc har vært plugget ut noen dager. For drar jeg den ut idag, og plugger inn i morgen, så er det ingen sikring som går

Lenke til kommentar

Ja lurer egentlig på det samme? Har du mye lyn og slikt der du bor?

At stømforsyningen har like mye effekt betyr nada. Er det en annen type er nok alle komponentene inni muligens helt anneledes, og den nye kan ha 5 ganger så mange kondensatorer enn den gamle for alt man vet.

Moderne sikringer blir ikke varm forresten. Blir dem varm så er det noe feil med dem. Gamle skrusikringer kunne man ofte kjenne litt temperatur på om dem var mye belastet men dem var og mye tregere så dem ville ikke reagert slik din sikring gjør.

Husker da jeg for mange år siden kjøpte ny strømforsyning. Var meget viktig å gå for 600W utgaven da den var produsert av noen helt andre enn alle de andre utgavene med samme merke og av mye bedre kvalitet enn f.eks 800W utgaven.

Mye merkelig i PSU verden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Sikringen er en 16A sikring. Det skulle vel holde i massevis for en pc?

Problemet ligger i at sikringen du har løser ut veldig raskt. Strømmen er stor bare i et veldig kort øyeblikk.

Skruskringer er veldig trege, mens automatsikringer ofte er veldig raske. Det finnes forskjellige typer, man kan sette inn tregere automatsikringer hvis det er et problem.

Som nevnt, det er forskjell på å slå PC av og på og å ta strømmen helt. Når PC er avslått så har PSU fremdeles strøm. 

La PC være plugget i hele tiden. Så sparer du også litt på CMOS batteriet.

Lenke til kommentar

Kan det være noe galt med f. Eks strømforskyning eller noe sånt? Har aldri opplevd dette før, det kom nå etter jeg bygde ny pc, altså ny strømforsyning også, samme watt som tidligere. 850w.

Dette er helt normalt. Når du skrur på en utladet PSU, vil den trekke mye strøm, og det er derfor det skjer.
Lenke til kommentar

Sliter sjelden med lyn og torden, men det har vært litt lyn og torden i det siste. Men jeg har trukket ut støpsel ifra veggen ganske kjapt. Alt fungerer flott ellers.

Da satser jeg på at det er helt normalt, og kan bruke maskinen som normalt.

Opplevde ikke det tidligere på min forrige psu, som er samme merke og watt. Men denne var merket titanium isteden for gold som min gamle var. Så ville jo tru denne var bedre sånn sett? Men da er det normalt og ikke noe å tenke på?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Jeg dro ut pcèn igår, og plugget den inn idag, startet den opp. Ingen problemer, og ingen sikring som gikk når jeg satte i støpselet. Så da er det som dere sier da, at maskinen "trekker" veldig mye strøm akkurat når støpsel plugges inn, alt annet fungerer jo som normalt, ingen problemer med pcèn ellers.. Så da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er noe galt med maskinen eller psu??

Ingen grunn til så bytte ut etter titte rundt etter en ny PSU? eller feilsøke andre steder på/i maskinen??

PSU jeg har er EVGA 850 T2, 80plus titanium

Ja kanskje jeg skal skaffe meg et overspenningsvern ja, det er nok ikke dumt.

Og,

Så det er større sjangs for at jeg opplever det jeg gjør nå med en titanium psu, kontra en gold?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Aha, tusen takk for at dere fant dette til meg. Da vet jeg at det er normalt, og at det ikke er noe galt med pc eller psu'en :)

Da kan jeg slappe av og slippe å vurdere ny psu ihvertfall. Tusen takk for all hjelp og alle innspill jeg har fått. Dere har vært til stor hjelp, tusen takk alle sammen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...