Gå til innhold

Abit SD7-533 vs. xp

ludolf

Anbefalte innlegg

Det følger med noen AGP chipset drivere til dette kortet. Noen som kan si om det er noen vits å installere disse under xp, eller om de beste driverene allerede finnes I xp?

Noen forøvrig som har positive/negative erfaringer med dette kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et merkelig problem med dette kortet.

Kjøpte meg en usb-mus og plugget den i. Startet opp maskinen og det viste seg at lyden på maskinen var helt forvrengt. Tenkte dette gjaldt det innebygde lydkortet på kortet men fikk akkurat samme problem med SB live. Plugget muse i ps/2 kontakten og restartet og alt funket bra igjen. Dette minner mer om en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Ja, det er en fordel å installere AGP patchen. Dette skal øke 3D ytelsen betraktelig (opp på det nivået den skal være). Jeg har ikke teste differansen selv, og har ikke noen tall på før/etter.

Jeg har bare positive erfaringer med hovedkort basert på SIS645 brikkesettet. Jeg har testet kort fra Asus, Abit og Soyo. Av disse kortene meder jeg at Abit SD7 er det beste.

Jeg har også testet kort basert på i845d-brikkesettet (Asus P4b266 og Abit BD7). Min mening er at disse kortene ikke er verdt de ekstra kronene.

Overklokking fungerte bedre på kortene basert på SIS645 brikkesettet, samtidig som at minne hastigheten på disse stort sett var bedre. Dette grunnes muligheten til å kjøre minnet på høyere frekvens på SIS kortene. Dersom minnet ble kjørt på samme hastighet, var resultatene svært like.

Det finnes noen Intel tilhengere her på forumet som på død og liv favoriserer intel brikkesett, og kommer med mange påstander om at Intel brikkesettet er så forbasket stabilt. Jeg er enig i at Intel brikkesettet er stabilt, men jeg har enda til god å erfare at SIS brikkesettet ikke er stabilt.

Min erfaring er faktisk at SIS brikkesettet egner seg bedre til overklokking, og at det er mer stabilt på høye FSB hastigheter. Både Asus P4b266 og Abit BD7 hovedkortene hadde stabilitetsproblemer på hastigheter over 133MHZ FSB.

Lenke til kommentar

Har sett folk skryte av at Asus P4b266 kjørte 175FSB fint i tester, har sett Abit BD7 på over 150 (kjenner en som kjører det).

Hvor er det du ser og hører dette? Jeg har ikke sett en snurt til det og jeg har vel mekka mer enn 20 i845 maskiner nå...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 10:48, Dollar skrev:

Har sett folk skryte av at Asus P4b266 kjørte 175FSB fint i tester, har sett Abit BD7 på over 150 (kjenner en som kjører det).

Hvor er det du ser og hører dette? Jeg har ikke sett en snurt til det og jeg har vel mekka mer enn 20 i845 maskiner nå...

Javel Dollar

Vet ikke om du ikke får det med deg men det står da sannelig:

Quote:

Min erfaring er faktisk at SIS brikkesettet egner seg bedre til overklokking, og at det er mer stabilt på høye FSB hastigheter. Både Asus P4b266 og Abit BD7 hovedkortene hadde stabilitetsproblemer på hastigheter over 133MHZ FSB

Da er det vel å se på som en erfaringsoverføring, og det skulle strengt tatt ikke være nødvendig å referere til kilder.

En av basis hensiktene med dette forumet er vel igrunnen at man kommer med innlegg basert på egne erfaringer slik at dette kan hjelpeinformere andre brukere.

Synes det er flott at du kommer med informasjon angående i845 brikkesette, men slik du skriver det er det faktisk mer "hear-say", basert på andres utsagn osv. Da du bruker uttrykk som "sett", forplikter det deg faktisk med å komme med henvisninger til kilder (hvis da meningen er å opptre på en troverdig måte).

Hvis du formulerer deg slik som Byggeren så slipper du dette.

Og strengt tatt så skulle det ikke være nødvendig å referere til andres utsagn hvis du har bygget 20 maskiner selv. Du burde da spre dine meninger basert på opparbeidete erfaringer, som igjen har en informativ effekt på oss andre.

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har bygget endel maskiner, men dem ikke selv i daglig bruk så jeg det er jo begreset hva jeg prøver på dem (og tester i "lengden") men jeg har ikke sett noe som får meg til å tvile på 150 FSB++ egenskapene deres.

Det som er mye bedre med SiS kortene er konfigurerings mulighetene - og det er klart dette gjøre det enklere å nå "til siste MHz" men om siste MHz punktet ligger ved 120 eller 150 FSB blir avgjort av prosessor, vanligvis.

Er vel rimlig at man med et mer konfigurerbart kort du i snitt kan nå litt høyere FSB (5 MHz i snitt?) men derfra til konklusjonen at BD7/P4B266 har problemer med 133 FSB og oppover er det et langt stykke. Særlig om du sitter med en prosessor med 16X multiplikator, har du 22X er det nok ganske vanskelig på alle hovedkort (snakker om vanlig kjøling).

For all del - ikke noe galt om SiS, vurderte dette selv da jeg shoppa men mitt valg falt på BD7, leste 2 tester av kortet og det fikk strålende kritikk - ikke hadde jeg PC2700 minne heller som er et must sammen med SiS645.

dessverre har jeg ingen northwood selv og har kunn testet en 1.6 @ 2.4 på BD7'n - det var ikke noe problem.

En ting jeg stusser over med BD7'n dog er at selv om jeg setter opp +0.1v i BIOS setter den skjelden opp volten mer enn 0.05, skal jeg få min Willy opp på 1.8v må jeg stille til 1.85/875 i BIOS... dette ser ut til å være et gjennomgående problem på flere BD7 kort. Tror ikke BD7 er det mest "modne" kortet du får men når du bare finner frem er det gull :smile: Sånnsett har jeg bedre erfaring med MSI845 Ultra AR(u) og P4b266.

Det er litt av mine erfaringer - SiS har jeg lite erfaring med så der kan jeg kunne referer fra tester.

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-03-05 14:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:

For all del - ikke noe galt om SiS, vurderte dette selv da jeg shoppa men mitt valg falt på BD7, leste 2 tester av kortet og det fikk strålende kritikk - ikke hadde jeg PC2700 minne heller som er et must sammen med SiS645.

:grin: Halveis innrømmelse :grin:

Vil bare presisere at PC2700 ikke er et must på SIS645, men dersom du har dette, kan du kjøre minnet høyere og altså få enda bedre hastighet på minnet. Som sagt tidligere er min erfaring at minnehastigheten på i845d og SIS645 ganske like dersom minnet kjøres på samme klokkefrekvens. Det nevner jeg også i denne tråden.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 16:28, Arctic skrev:

Byggeren!

Fikk du testet Soyo-kortet? Var det noe og satse på?

Soyokortet fungerte bra til stort sett alt, untatt overklokking. Her var det helt klart at soyo ikke ikke har gjort leksa si.

På den medfølgende biosen kunne du bare velge noen forhåndsbestemte FSB hastigheter med et utvalg minnehastigheter. Det høyeste FSB valget du hadde på prosessoren var i denne biosen 133MHz. Her fungerte kortet bra.

Etter en biosoppdatering kunne du øke FSB i trinn på 1 MHz opp til 255MHz :smile: Problemet var bare at hovedkortet da ikke var stabilt på FSB over 120MHz. Dette er helt klart noe Soyo tuller med i bios, da det fungerte flott på 133MHz FSB på den medfølgende biosen. Da jeg hadde kortet var -02 og -03 utgaven av biosene tilgjendelig, det var det samme på begge disse biosene.

Dersom du ser bort fra overklokkingsegenskapene (noe jeg ikke gjør), er dette kortet et bra kjøp.

OBS! USB2 kortet som ifølge spesifikasjonene skal følge med kortet ligger ikke i pakken, men skal bli ettersendt av Soyo. Jeg har enda til gode å lese om noen som har mottat dette kortet. Vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...