AnonymDiskusjon Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Familie hjelper hverandre når det trengs, tenkte jeg. Uansett, jeg fikk sammenbrudd her om dagen da jeg innså at jeg og samboer ikke har penger til å kjøpe inn det siste vi trenger før babyen kommer i Juli. Vi har prøvd å kjøpe mye brukt, spurt venner som har barn om å få låne, handlet på salg, osv, osv, men regnestykket går ikke opp. Vi har brukt opp feriepenger og sparekonto på en giga regning da huset trengte nytt tak umiddelbart, og vi hadde en vannlekkasje som kostet penger, da forsikringen ikke dekket dette. Det var derfor en uventet stor regning, og vi tømte sparekonto, feriepenger, og alt som var. Så venter man barn, noe som er dyrt fordi det krever en del utstyr. Vi har aldri spurt familie om litt støtte til penger, men nå måtte vi krype til korset. Har prøvd å hinte flere ganger, men ingen av partene har hjulpet oss. Jeg sendte derfor en melding til våre kommende besteforeldre der jeg forklarte situasjonen om at vi hadde lite penger, og at vi lurte på om de var interessert i å hjelpe oss med en liten sum, eller bidra slik at barnet kan få det som mangler, da det ikke trenger å være mye i det hele tatt, da alt hjelper enn ingenting. Jeg har litt merkelig forhold til egen familie, jeg ønsker ikke å forklare men min mor og far er psykisk syk/rus-avhengige. Jeg har bare svigermor å støtte meg på, men av en eller annen årsak liker hun meg ikke, og hun virker sjalu på meg og bitter på meg og samboer uten at jeg vet helt hvorfor. Fikk melding av min mor og at jeg kunne få penger, men da måtte jeg komme hjem til de å besøke de ofte, og jeg skyldte de store tjenester tilbake noe jeg ikke klarer fordi jeg sliter med traumer fra barndommen osv, så jeg klarer ikke! Orker ikke tanken på å gå gjennom alt jeg har kjempet imot i alle år. Angrer veldig på at jeg sendte de melding. Svigermor ble rasende på melding, og svarte at hun overhode ikke var interessert i å hjelpe MEG med penger, da hun bare ønsket å bruke pengene på seg selv. Hun forklarte også at jeg var bortskjemt og ekkel som spurte familie om støtte, når jeg bare kunne selge møbler i huset, eller avlyse ferieturen i vinter for å handle det siste av utstyr til barnet.. Hun har snakket med folk i familien og ringt rundt og sagt at jeg tigger penger, og at jeg er en ufordragelig drittunge! Samboer klikket i vinkel på meg, og han forsvarte sin mor og mente at jeg var forferdelig som spurte om å få støtte til barnebarnet. Hun forklarte at hun ikke hadde mye penger for tiden, men i helgen var hun på byen og hun har shoppet masse nye møbler til hjemmet... Ikke at jeg har noe med hennes økonomi å gjøre, men hun prioriterer ikke å hjelpe barnebarnet i det hele tatt. Jeg synes meldingen var veldig frekk, og jeg mener hun kunne ha ordlagt seg litt annerledes. Jeg har ikke ord for hvor skuffet jeg er.. Det er ikke pengene som er viktig, men tanken om å bry seg. Ble helt paff av meldingen jeg fikk av svigermor, og jeg klarer henne ikke lengre. Nå forstår jeg hvorfor jeg aldri har klart å slappe av rundt henne i alle disse årene. Samboer tok hennes parti. Jeg er helt fra meg! Ingen skjønner meg, jeg ville jo bare spørre om litt hjelp. Og beklager hvis folk tok seg nær av det. Jeg ville ikke skade noen. Nå har jeg og samboer diskutert det å gå ifra hverandre, fordi familien river oss i filler Anonymous poster hash: e43bd...229 Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Ts her Jeg vet at besteforeldre ikke trenger å stille opp økonomisk, og man forventer ikke dette. Men når man er i den situasjonen man er i økonomisk, så må det vel være lov å spørre om litt hjelp uten å bli drept på stedet hvil! Nå angrer jeg veldig, men føler jeg er glad fordi nå vet jeg hvordan enkelte i familien er. Og noen er tydeligvis veldig egoistiske og bitter av en eller annen grunn... Jeg er ikke vant til å få ting gratis, og jeg har jobbet hardt hele livet. Men akkurat nå er jeg veldig lei meg. Jeg har ingen i familien som er spesielt engasjerte, eller entusiastiske angående barnebarnet som snart kommer, og jeg har sørget mye over dette i det siste. Tenkt mye tilbake på egen barndom osv. Mye sorg og savn osv.. Jeg tror at det gjør det enda verre at ingen ønsket i tillegg å hjelpe barnebarnet med utstyr. Jeg vet at mange her inne sikkert vil skrive at jeg forlanger for mye, og det kan være. Men jeg trodde besteforeldre ønsket å hjelpe til, og hvem vil ikke barnebarnet sitt beste tenker jeg:(? Ts Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
Randitraa Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Ingen av våre foreldre har bidratt med noe som helst, ikke at vi forventer det men vi hadde jo blitt litt glad allikevel. Er jo litt stas med det første barnebarnet håper jeg/tenker jeg.. Min mor kom innom i ruset tilstand med noen sko som var i str 3 år. Min svigermor har ikke brydd seg mindre, og kom så vidt innom med et gammelt håndkle og et gammelt sengetøy med hull i. Det var liksom deres bidrag det kommende barnebarn <3 Endret 17. juni 2019 av Randitraa 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Er det uaktuelt å få utgiftene fra reparasjon av tak over på huslånet? Det høres lettere ut å fikse økonomien enn familiesituasjonen. 4 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Har knapt ord, blir totalt annen verden enn vi selv opplevde: Har ikke veldig god økonomi, men ikke dårlig heller, og er knapt hjemme med eldste før mine svigerforeldre ringer: Kan en av dere ta i vei til X (adressse et par mil borte), det står en vogn der som dere må hente. (Mine svigerforeldre vet vi avventer vogn inntil barnet er født og vi vet vi har et barn å legge der, heller ingen ultralyd så vi vet verken 1/2 med sikkerhet eller kjønn.) Da jeg gir beskjed om at vi har ikke penger hjemme akkurat nå - i 2003 og ved privathandel var sedler og mynt høyst relevant vare - og bankkort vridd for minibankuttak frem til mandag (beløpsgrense pr uke) bare blåses jeg av: Nei, nei, regning har vi selvfølgelig avtalt går til oss, men dere må altså hente vognen (sier absolutt ikke noe på det, de hadde flere ganger lengre reisevei dit enn vi hadde). Til saken, og det kritiske først: For det ene bør man sjekke ut ikke bare sin kommende ektefelle, men også vedkommendes familie før man finner vei til sorenskriveren/presten og får barn sammen. For det andre bør man planlegge utgiftene og f eks sette inn sparetiltak som f eks vinterferier om situasjonen tilsier det. Samtidig: Hva slags far er det barnet har? Modenhet på høyde med sin mor og uten evne til å ta voksent ansvar? (Et forhold man altså bør sjekke før man får barn sammen, men gjort er gjort og etterpåklokskap har alltid vært beste klokskap.) Her skal ikke utleukkes at barnets beste tilsier at valg bør gis mellom å ta sin del av ansvaret for barnet behov NÅ eller ha 16 år med barnebidrag i sikte. TS, i hvert fall bra at barnet har en mor som er klar til å ta sitt ansvar, tross ikke helt gode beslutninger mht valg av far. Stå på, og vit at det finnes muligheter for en samtale med NAV og et sosialt lån derfra til barneutstyr uansett hva som skjer videre. Det er en hard vei å gå for den som er vant til å ta ansvar, men den kan være nødvendig når man sviktes av det som skulle være familie. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Svigermor ble rasende på melding, og svarte at hun overhode ikke var interessert i å hjelpe MEG med penger, da hun bare ønsket å bruke pengene på seg selv. Hun forklarte også at jeg var bortskjemt og ekkel som spurte familie om støtte, når jeg bare kunne selge møbler i huset, eller avlyse ferieturen i vinter for å handle det siste av utstyr til barnet.. Hun har snakket med folk i familien og ringt rundt og sagt at jeg tigger penger, og at jeg er en ufordragelig drittunge! Samboer klikket i vinkel på meg, og han forsvarte sin mor og mente at jeg var forferdelig som spurte om å få støtte til barnebarnet. [...] Samboer tok hennes parti. Jeg er helt fra meg! Ingen skjønner meg, jeg ville jo bare spørre om litt hjelp. Og beklager hvis folk tok seg nær av det. Jeg ville ikke skade noen. Nå har jeg og samboer diskutert det å gå ifra hverandre, fordi familien river oss i filler Jeg hadde bestemt heller ikke likt det om en partner hadde tigget penge hos foreldrene mine, så på det punkt forstår jeg godt samboeren din. Det er ikke helt uvanlig for kvinner å være i ubalanse når de er gravide, for å si det forsiktig, og når det er overstået og du får det hele litt på avstand kan det lett være at du oppfatter situasjonen anderledes. Det er heller ikke meget man _må_ ha før babyen kommer. Mange går helt amok og kjøper for titusenvis av ting og tang som slett ikke er nødvendigt. 3 Lenke til kommentar
Randitraa Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg hadde bestemt heller ikke likt det om en partner hadde tigget penge hos foreldrene mine, så på det punkt forstår jeg godt samboeren din. Det er ikke helt uvanlig for kvinner å være i ubalanse når de er gravide, for å si det forsiktig, og når det er overstået og du får det hele litt på avstand kan det lett være at du oppfatter situasjonen anderledes. Det er heller ikke meget man _må_ ha før babyen kommer. Mange går helt amok og kjøper for titusenvis av ting og tang som slett ikke er nødvendigt. Uenig! Å sende en melding å spørre om litt hjelp til et barnebarn, er ikke det samme som å tigge penger. Det hadde vært noe annet hvis det var å tigge penger til seg SELV! Latterlig at besteforeldre ikke stiller opp. Og måten å svare på var forkastelig. Jeg hadde klikket om svigermor svarte meg slikt frekt. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Er det uaktuelt å få utgiftene fra reparasjon av tak over på huslånet? Det høres lettere ut å fikse økonomien enn familiesituasjonen. Har prøvd men det gikk ikke. Banken har allerede strukket seg langt! Ts Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Har knapt ord, blir totalt annen verden enn vi selv opplevde: Har ikke veldig god økonomi, men ikke dårlig heller, og er knapt hjemme med eldste før mine svigerforeldre ringer: Kan en av dere ta i vei til X (adressse et par mil borte), det står en vogn der som dere må hente. (Mine svigerforeldre vet vi avventer vogn inntil barnet er født og vi vet vi har et barn å legge der, heller ingen ultralyd så vi vet verken 1/2 med sikkerhet eller kjønn.) Da jeg gir beskjed om at vi har ikke penger hjemme akkurat nå - i 2003 og ved privathandel var sedler og mynt høyst relevant vare - og bankkort vridd for minibankuttak frem til mandag (beløpsgrense pr uke) bare blåses jeg av: Nei, nei, regning har vi selvfølgelig avtalt går til oss, men dere må altså hente vognen (sier absolutt ikke noe på det, de hadde flere ganger lengre reisevei dit enn vi hadde). Til saken, og det kritiske først: For det ene bør man sjekke ut ikke bare sin kommende ektefelle, men også vedkommendes familie før man finner vei til sorenskriveren/presten og får barn sammen. For det andre bør man planlegge utgiftene og f eks sette inn sparetiltak som f eks vinterferier om situasjonen tilsier det. Samtidig: Hva slags far er det barnet har? Modenhet på høyde med sin mor og uten evne til å ta voksent ansvar? (Et forhold man altså bør sjekke før man får barn sammen, men gjort er gjort og etterpåklokskap har alltid vært beste klokskap.) Her skal ikke utleukkes at barnets beste tilsier at valg bør gis mellom å ta sin del av ansvaret for barnet behov NÅ eller ha 16 år med barnebidrag i sikte. TS, i hvert fall bra at barnet har en mor som er klar til å ta sitt ansvar, tross ikke helt gode beslutninger mht valg av far. Stå på, og vit at det finnes muligheter for en samtale med NAV og et sosialt lån derfra til barneutstyr uansett hva som skjer videre. Det er en hard vei å gå for den som er vant til å ta ansvar, men den kan være nødvendig når man sviktes av det som skulle være familie. Jeg skjønte ikke så mye av det du skrev jeg:( Anonymous poster hash: e43bd...229 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Synes ikke det var spesielt ok av svigermor å sende en slik frekk og ekkel melding. Hun framhever meg negativt, og hun har allerede bestemt seg for at hun ikke ønsket å hjelpe MEG! Hun bryr seg ikke et sekund om sitt kommende barnebarn, og hun framstår som sjalu, bitter, vanskelig, og konfliktsøkende. Greit nok at man ikke har økonomi til å hjelpe til med en 100 lapp, eller to, men måten hun skriver på er som å be om krig innad i familien! Skuffet som bare det over at samboer tar 100% parti med henne, og nærmest glemmer hvor frekk og ekkel hun skrev meldingen til meg på. Å ringe hele familien og baksnakke, slenge dritt, og manipulere samboer til å gå ifra meg rett før barnet fødes gjør heller ikke saken enklere. Jeg er sårbar nok her jeg sitter alene. Blir ikke enklere av at mine foreldre gir f heller. Ts Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Har knapt ord, blir totalt annen verden enn vi selv opplevde: Har ikke veldig god økonomi, men ikke dårlig heller, og er knapt hjemme med eldste før mine svigerforeldre ringer: Kan en av dere ta i vei til X (adressse et par mil borte), det står en vogn der som dere må hente. (Mine svigerforeldre vet vi avventer vogn inntil barnet er født og vi vet vi har et barn å legge der, heller ingen ultralyd så vi vet verken 1/2 med sikkerhet eller kjønn.) Da jeg gir beskjed om at vi har ikke penger hjemme akkurat nå - i 2003 og ved privathandel var sedler og mynt høyst relevant vare - og bankkort vridd for minibankuttak frem til mandag (beløpsgrense pr uke) bare blåses jeg av: Nei, nei, regning har vi selvfølgelig avtalt går til oss, men dere må altså hente vognen (sier absolutt ikke noe på det, de hadde flere ganger lengre reisevei dit enn vi hadde). Til saken, og det kritiske først: For det ene bør man sjekke ut ikke bare sin kommende ektefelle, men også vedkommendes familie før man finner vei til sorenskriveren/presten og får barn sammen. For det andre bør man planlegge utgiftene og f eks sette inn sparetiltak som f eks vinterferier om situasjonen tilsier det. Samtidig: Hva slags far er det barnet har? Modenhet på høyde med sin mor og uten evne til å ta voksent ansvar? (Et forhold man altså bør sjekke før man får barn sammen, men gjort er gjort og etterpåklokskap har alltid vært beste klokskap.) Her skal ikke utleukkes at barnets beste tilsier at valg bør gis mellom å ta sin del av ansvaret for barnet behov NÅ eller ha 16 år med barnebidrag i sikte. TS, i hvert fall bra at barnet har en mor som er klar til å ta sitt ansvar, tross ikke helt gode beslutninger mht valg av far. Stå på, og vit at det finnes muligheter for en samtale med NAV og et sosialt lån derfra til barneutstyr uansett hva som skjer videre. Det er en hard vei å gå for den som er vant til å ta ansvar, men den kan være nødvendig når man sviktes av det som skulle være familie. Dette var veldig vanskelig skrevet og forklart. Veldig rotete, uten sammenheng og merkelig Beklager men jeg forsto 40% av det som står skrevet. Det med barnevogna og resten er fortsatt uklart. Anonymous poster hash: e43bd...229 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Det er ganske tydelig at du har spurt familien til samboeren din om penger UTEN å snakke med samboeren din om det først. Kanskje det hadde vært en ide? Det er klart det også er flere sider av denne historien da måten du gjenforteller hendelsene er helt urealistiske og ble definitivt ikke sagt som du presenterer det, da det ville vært helt unaturlig ting å si. 5 Lenke til kommentar
Randitraa Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Synes det er helt feil av dine foreldre og ikke hjelpe til. Og jeg synes meldingen fra den andre familien var grusom. Det virker på meg som om det er mye hat fra denne siden. Hvorfor kunne det ikke bare stå:" Har dessverre ikke penger til dette nå, men vil veldig gjerne hjelpe til senere om det byr seg". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Det er ganske tydelig at du har spurt familien til samboeren din om penger UTEN å snakke med samboeren din om det først. Kanskje det hadde vært en ide? Det er klart det også er flere sider av denne historien da måten du gjenforteller hendelsene er helt urealistiske og ble definitivt ikke sagt som du presenterer det, da det ville vært helt unaturlig ting å si. Jeg snakket med han, og han mente det var greit men at han var usikker på om de ønsket å hjelpe til. Han mente det var opp til meg. Det er presentert riktig i forklaringen. Tror du ikke jeg ble sjokkert når meldingen kom? Søsteren min er vitne til dette, og hun er like sjokkert som meg. Har flere venner som har lest den, og de synes kvinnemenneske er syk! Man skriver ikke slikt til sin svigerdatter.. Jeg er hatet, og meldingen var ganske drøy. Jeg tror det ble så drøy fordi at vedkommende misliker meg fra før, og endelig hadde hun sjansen til å være ekkel og ufin igjen. Det er ikke første gangen. Svigermonster! Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Har du søkt engangsstønad hos NAV???https://www.nav.no/380099/engangsst%C3%B8nad-ved-f%C3%B8dsel-eller-adopsjon 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg snakket med han, og han mente det var greit men at han var usikker på om de ønsket å hjelpe til. Han mente det var opp til meg. Det er presentert riktig i forklaringen. Tror du ikke jeg ble sjokkert når meldingen kom? Søsteren min er vitne til dette, og hun er like sjokkert som meg. Har flere venner som har lest den, og de synes kvinnemenneske er syk! Man skriver ikke slikt til sin svigerdatter.. Jeg er hatet, og meldingen var ganske drøy. Jeg tror det ble så drøy fordi at vedkommende misliker meg fra før, og endelig hadde hun sjansen til å være ekkel og ufin igjen. Det er ikke første gangen. Svigermonster! Anonymous poster hash: e43bd...229 Hun skrev dette Svigermor ble rasende på melding, og svarte at hun overhode ikke var interessert i å hjelpe MEG med penger, da hun bare ønsket å bruke pengene på seg selv. ?? Har du bilde av meldingen hvor hun bare ønsket å bruke pengene på seg selv? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Er du den gravide parten? Det er slik jeg leser det. Ikke gjør det slutt med partner nå uansett hva du føler personlig, han var med på å lage barnet og får være med å ta ansvar for det, tenk på barnets beste, ikke ditt eget akkurat nå. Du må STRESSE NED. VELDIG VIKTIG at du kutter av kontakt med folk som stresser deg og som gjør at du tenker stygge tanker som sikkert kverner i hodet på deg. Husk at når barnet kommer er det også superviktig at du og partner er egoistiske når det gjelder barnet, ikke la familie bølle dere til å la dem komme oftere på besøk/bølle dere til å dra på besøk for å tappe dere for energi og forstyrre tiden dere har som en ny liten familie, begrens deres families tilgang til barnet som dere ønsker. Det er en tid dere skal kun fokusere på dere selv og ikke all dramaet som foregår ellers. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Hun skrev dette ?? Har du bilde av meldingen hvor hun bare ønsket å bruke pengene på seg selv? Jeg skulle gjerne ha postet meldingen, men det er ikke lov. Det er ikke lov å poste private meldinger som inneholder personlig karakter på forum, hvis du leser reglene i forumet så er dette en start. Alt som kan gjenkjenne en person, er ikke lov som adresse, navn, personnummer, epost, eller det å navngi tekstmeldinger osv, da dette kan krenke privatlivet til vedkommende. Hvis du ikke tror meg, så er det helt ok. Det er en grunn til at jeg og samboer ikke bor sammen lengre. Så drøy var denne meldingen, da samboer som er manipulert og hersket med i mange år tar mors side uansett hvor ille det måtte være. Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 plukke litt flasker i byen , det er litt penger i sånt, 2 flasker er nåkk da har en nådd ett ett delmål , finner en flere blir en kjempe rik Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Er du den gravide parten? Det er slik jeg leser det. Ikke gjør det slutt med partner nå uansett hva du føler personlig, han var med på å lage barnet og får være med å ta ansvar for det, tenk på barnets beste, ikke ditt eget akkurat nå. Du må STRESSE NED. VELDIG VIKTIG at du kutter av kontakt med folk som stresser deg og som gjør at du tenker stygge tanker som sikkert kverner i hodet på deg. Husk at når barnet kommer er det også superviktig at du og partner er egoistiske når det gjelder barnet, ikke la familie bølle dere til å la dem komme oftere på besøk/bølle dere til å dra på besøk for å tappe dere for energi og forstyrre tiden dere har som en ny liten familie, begrens deres families tilgang til barnet som dere ønsker. Det er en tid dere skal kun fokusere på dere selv og ikke all dramaet som foregår ellers. Ja, jeg er gravid og skal føde om to måneder. Stakkars barnet er allerede helt ødelagt sikkert. Har gått meg selv i søvn mange netter, har hatt sykelig høyt blodtrykk og stresset som bare det fram til nå. Har derfor behov for mye alenetid, selv om jeg blir sykt ensom. Endelig noen som forstår meg. Jeg føler at familien min krever ditt og datt, og de prøver å manipulerer meg. Svigermor sprer gift, og hun er en heks fra en annen verden. Kan enda ikke forstå hvordan hun klarte å sende en slik frekk og tragisk melding til meg, trodde hun virkelig at jeg ikke kom til å bli skuffet og lei meg. Tenker hun ikke på hva denne meldingen gjør meg barnet? Jeg blir jo stresset og helt utmattet. ts Anonymous poster hash: e43bd...229 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg