Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Testamente og vitner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vitnene må være myndige og norske statsborgere. De skal bevitne at det er du som signerer testamentet, så dete må signere drt samtidig.

Det blir ikke godtatt om en av testamentsloddeiere signerer, eller noen som er umyndiggjort, men det sjeler ikke tingretten. Du er selv ansvarlig for at de faktisk kan signere. Utenom det aksepterer tingretten ektepar, vennepar, naboer osv så lenge de er habile.

Anonymous poster hash: e41a8...a5e

Lenke til kommentar

Poenget med vitner er at de skal kunne bevitne at du underskrev testamentet selv. Unntaksvis - og dette er veldig unntaksvis - kan de også bli bedt om å forklare seg om testamentets innhold.

Gitt dette formålet er det en del grep som er fornuftige å ta. For eksempel bør det være sannsynlig at vitnene lever når skiftet skal gjøres opp. Ikke velg noen som er mye eldre enn deg. Det kan være lurt å unngå personer hvor det er høyere sannsynlighet for at hvis en dør i en ulykke dør den andre i samme ulykken, så unngå ektepar.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så trenger ikke vitnene å lese innholdet i testamentet, men at man kun signerer for å bekrefte signaturen til testamenteier, men dette er altså feil? Hva er i såfall vanlig?

(for meg virker det jo litt rart å signere noe man ikke vet innholdet av).

Anonymous poster hash: 0c302...60b
Lenke til kommentar

Vitnene trenger ikke å lese innholdet i testamentet. Såvidt jeg vet er det imidlertid ikke uvanlig, dels fordi hvis testamentet skulle komme bort er vitnene de som er nærmest å kunne si noe om hva som sto der. Avdøde kan jo ikke det, og arvingene er som regel ikke enige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...