Gå til innhold

SJ skal drive sju togstrekninger i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.

 

Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De tapte anbudet med praktisk talt like mye som navneendringa kosta. Tror ikke vi skattebetalere skal juble for høyt...
At regjeringens fobi mot statlige selskaper fører til at norske tog skal driftes av den svenske stat istedenfor den norske stat, blir bare komisk og meningsløst - spesielt når det nå antydes at det ikke var driftskostnader, men forventet overskudd, som ble utslagsgivende. 

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.
 
Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Endret av Joaaso
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.
 
Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Jeg er enig i at konkurranse er sunt, men det er også lurt å se på historien. F.eks. i Tyskland prøvde de seg med privatisering på 90-tallet. Den dag idag ligger tysk jernbane brakk etter denne fadesen og følgende helomvending, ifølge en tysker jeg snakket med.

 

Her, om du er interessert: https://bodenwertsteuer.org/2014/08/13/german-railway-company-a-failed-privatization/

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at konkurranse er sunt, men det er også lurt å se på historien. F.eks. i Tyskland prøvde de seg med privatisering på 90-tallet. Den dag idag ligger tysk jernbane brakk etter denne fadesen og følgende helomvending, ifølge en tysker jeg snakket med.

 

Her, om du er interessert: https://bodenwertsteuer.org/2014/08/13/german-railway-company-a-failed-privatization/

 

Tysklands jernbane ligger ikke i brakk, men er en av Europas beste:

https://www.consultancy.uk/news/13535/europes-best-train-systems-uk-railway-poor-in-service-quality

 

Det finnes også andre land med private jernbaner som fungerer utmerket, f.eks. Sveits og Japan.

 

Ikke alle land har lykkes med å privatisere jernbanen. Problemene som ofte går igjen er statlig innblanding ved at staten prøver å regulere priser og kontrakter mellom de private aktørene, eller staten krever at operatørene skal drifte ulønnsomme linjer, eller at staten står igjen som infrastruktureier. Dette er mer eller mindre planøkonomi og all historie har vist oss at staten ikke er i stand til å korrekt beregne behovet i markedet, markedsrisiko og kalkulere markedpriser. Private selskaper vet å ta sine forholdsregler, kalkulerer inn risiko og vet å ta seg betalt for å kunne gå med overskudd. Det ender ofte med at staten sitter igjen med svarteper og regningen for å vedlikeholde infrastrukturen og betale ut subsidier.

 

Løsningen, og det som fungerer best, er å fullprivatisere både jernbaneinfrastrukturer og togdriften. Staten bør holde seg langt unna, og ikke ha ansvaret for annet enn å føre tilsyn med at sikkerheten er ivaretatt. Togselskapene må selv få velge hvilke ruter som dem ønsker å drifte. Selve jernbaneinfrastrukturen må også privatiseres og slike selskap må naturligvis ta ansvaret for tilstrekkelig vedlikehold, ellers vil ingen togselskaper bruke linjen.

 

Det naturlige steget for Norge er nå å privatisere jernbanelinjene. Disse kan selges ut til høystbydende. Staten bør ikke sette kriterier for bruken av linjene, annet enn at kjøper forplikter seg til å videreføre de avtalene som allerede er inngått med togselskapene. Eventuelt linjer som ingen vil kjøpe er trolig ulønnsomme og bør avvikles. Togruter som ikke har passasjergrunnlag bør betjenes med buss eller andre fremkomstmidler. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.
 
Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Tror dessverre ikke privatisering er mulig med så lav menneskelig tetthet som Norge har. Japan har klart det og fått et fantastisk produkt, gitt de har noe korrupsjons problemer i den sektoren. Men i helhet, veldig bra.

 

Men vi har ikke de folke mengdene som gjør noe slikt finansielt mulig. Er ikke nok folk som vil ta toget til og investere så mye som det koster.

 

Tror nok stat er vår løsning her, Kina har nå mer høyfarts jernbane enn hele verden tilsammen. På statens regning :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.
 
Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Hvilket tilbud? På så godt som alle jernbanestrekninger vil antall leverandører jeg kan velge mellom fortsatt være 1. Dette er en konkurranse i anbudslevering, der premien er et tidsbegrenset monopol.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Uansett er det klin umulig å drive jernbanen lønnsomt pga befolkningstettheten, avstandene og geografien. Samme om den "privatiseres" eller ei så holdes den på liv og død gående via skattekronene, mens resten (fly og bil) skattes i hjel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tysklands jernbane ligger ikke i brakk, men er en av Europas beste:

https://www.consultancy.uk/news/13535/europes-best-train-systems-uk-railway-poor-in-service-quality

 

Det finnes også andre land med private jernbaner som fungerer utmerket, f.eks. Sveits og Japan.

 

Ikke alle land har lykkes med å privatisere jernbanen. Problemene som ofte går igjen er statlig innblanding ved at staten prøver å regulere priser og kontrakter mellom de private aktørene, eller staten krever at operatørene skal drifte ulønnsomme linjer, eller at staten står igjen som infrastruktureier. Dette er mer eller mindre planøkonomi og all historie har vist oss at staten ikke er i stand til å korrekt beregne behovet i markedet, markedsrisiko og kalkulere markedpriser. Private selskaper vet å ta sine forholdsregler, kalkulerer inn risiko og vet å ta seg betalt for å kunne gå med overskudd. Det ender ofte med at staten sitter igjen med svarteper og regningen for å vedlikeholde infrastrukturen og betale ut subsidier.

 

Løsningen, og det som fungerer best, er å fullprivatisere både jernbaneinfrastrukturer og togdriften. Staten bør holde seg langt unna, og ikke ha ansvaret for annet enn å føre tilsyn med at sikkerheten er ivaretatt. Togselskapene må selv få velge hvilke ruter som dem ønsker å drifte. Selve jernbaneinfrastrukturen må også privatiseres og slike selskap må naturligvis ta ansvaret for tilstrekkelig vedlikehold, ellers vil ingen togselskaper bruke linjen.

 

Det naturlige steget for Norge er nå å privatisere jernbanelinjene. Disse kan selges ut til høystbydende. Staten bør ikke sette kriterier for bruken av linjene, annet enn at kjøper forplikter seg til å videreføre de avtalene som allerede er inngått med togselskapene. Eventuelt linjer som ingen vil kjøpe er trolig ulønnsomme og bør avvikles. Togruter som ikke har passasjergrunnlag bør betjenes med buss eller andre fremkomstmidler. 

Den tyske jernbanen er på bedringens vei, var det jeg fikk høre.

 

Jeg kan ikke nok om den tyske jernbanen til å gå inn i en lang debatt, men jeg har inngående kjennskap til den franske og den sveitsiske. Av personlig erfaring kan jeg si at den franske jernbanen er forferdelig dårlig. De har fokusert så mye på TGV at de glemte å vedlikeholde regional og lavhastighetsnettverket. I tillegg kommer streikekulturen, som gjør franske tog håpløse å stole på. Sveitsiske tog er en helt annen historie og på sett og vis "the pinnacle" av jernbane. "Alt" er i rute, "alt" er vedlikeholdt og kvaliteten all over er superb. Derfor er det rart at den franske og sveitsiske jernbanen ligger så tett opp mot hverandre i din link. Den differensierer ikke virkelig mellom det som betyr noe. 

 

Sveitsisk jernbane er ikke privatisert.

Lenke til kommentar

Hvilket tilbud? På så godt som alle jernbanestrekninger vil antall leverandører jeg kan velge mellom fortsatt være 1. Dette er en konkurranse i anbudslevering, der premien er et tidsbegrenset monopol.

Det er forsåvidt fullt mulig å avtale med flere togselskap om å tilby transport på samme linje, men jeg tror det blir for komplisert for Jernbanedirektoratet å organisere. Og det ser ut som Jernbanedirektoratet er av samme oppfattelse. Men etter at vi får privatisert jernbanelinjene også, står selvsagt linjeeierne fritt til å avtale med flere togselskap.

 

Nå har tog uansett ikke helt monopol på en strekning. Det fleste steder har også bussruter og større steder fly, og kysten har rutebåter. Tog står i konkurranse mot disse, og du som reisende er sjeldent bundet til kun å ta tog. Tog kan derfor ikke ta upassende høye priser, men må forholde seg til alternative transport tilbydere.

Lenke til kommentar

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.

 

Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

Jepp, utnytte høyere betalingsvillighet til ca halvparten av passasjerene, og da kan man fjerne halvparten av vognene og spare shitload med penger. Kutte ut stasjonene lengst ute i nettet. De lønner seg aldri uansett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt fullt mulig å avtale med flere togselskap om å tilby transport på samme linje, men jeg tror det blir for komplisert for Jernbanedirektoratet å organisere. Og det ser ut som Jernbanedirektoratet er av samme oppfattelse. Men etter at vi får privatisert jernbanelinjene også, står selvsagt linjeeierne fritt til å avtale med flere togselskap.

 

Nå har tog uansett ikke helt monopol på en strekning. Det fleste steder har også bussruter og større steder fly, og kysten har rutebåter. Tog står i konkurranse mot disse, og du som reisende er sjeldent bundet til kun å ta tog. Tog kan derfor ikke ta upassende høye priser, men må forholde seg til alternative transport tilbydere.

 

Og hva kan SJ gjøre for å konkurrere md buss og fly? Det er vel svært begrenset hva de både kan og får lov til å gjøre med pris, rutetilbud og punktlighet. Det er ingen som velger om de skal reise med tog, fly, buss eller bil basert på maten eller interiøret. Det eneste som i realiteten har skjedd er et lavere budsjett, en sum med penger som forsvinner ut av landet, og en mer byråkratisk løsning der staten har mindre muligheter til å styre utviklingen i en samfunnsnyttig retning.

Endret av spiff42
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.
 
Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Sparer skattebetalerne for store summer? :rofl:

 

Seriøst: Differansen mellom NSB og SJ er 350 millioner over en periode på 10 år. Staten hentet i fjor ut utbytte på 225 millioner kroner fra NSB. I tillegg kommer dette makkverket av et navnebytte som er anslått til 250-280 millioner kroner. Du snakker om å spare skattebetalerne penger? Har du noen som helst bevis på dette? Med de anbudene NSB legger inn er det ingenting som tyder på at norske skattebetalere sparer noe som helst over å fortsatt la NSB kjøre tog. Ting tyder vel på det stikk motsatte...

 

Dette fører seg inn i rekken av latterlige ting denne blå-blå regjeringen finner på. De ville f.eks. selge seg ut av Flytoget, et selskap som har bidratt med nesten 1,5 millarder kroner i utbytte til staten i perioden 1998 - 2017. De ville også selge seg ned i Kongsberg Gruppen. At det ville rasere legitimiteten til forsvarsdelen og at de også bidrar med hundrevis av millioner av kroner i utbytte (225 millioner i 2018) er visst ikke så farlig. Dagens regjering er en uansvarlig gjeng pappskaller som burde vært hivd ut av Stortinget på flekken. De er en gjeng blåøyde idioter som skal privatisere over en lav sko koste hva det koste vil, og har tilsynelatende null interesse av å ruste opp Norge for fremtiden.

Endret av Ernie
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan dette går. Både SJ og Go Ahead planlegger tydeligvis ganske stor passasjervekst. Jeg ser ikke helt hvordan man skal gjøre tog så fryktelig mye mer lukrativt enn i dag. Har dog mer tro på SJ enn på britene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan dette går. Både SJ og Go Ahead planlegger tydeligvis ganske stor passasjervekst. Jeg ser ikke helt hvordan man skal gjøre tog så fryktelig mye mer lukrativt enn i dag. Har dog mer tro på SJ enn på britene.

Nei, altså så lenge flaskehalsen rundt Oslo består så er det litt merkelig. Det kommer jo ikke til å kjøre flere tog nettopp på grunn av det. Riktignok, NSB har også kalkulert med økt passasjervekst i sine anbud, så noe må det jo ligge i det. Det er mulig de antar at de får kjøre med lengre tog eller at de tenker at de skal klare å plukke opp flere underveis :shrug: 

Lenke til kommentar

Lurer på hva Vy tenker når de taper anbudet på Bergensbanen. Da er det vel bare lokaltrafikken igjen.

De veit vel at de kommer til å tape det. Det virker som disse anbudene er rigget slik at man kan strippe ned NSB til et minimum. Statlig eierskap er jo tross alt fy-fy. Hittil dekker jo tross alt utbytte staten tar ut av NSB, differansen man ser i anbudene. Igjen, denne regjeringen har jo tidligere foreslått å selge seg ned i selskaper som beviselig bidrar med betydelige summer til statskassen igjennom utbytte. Den eneste logikken bak noe slikt er ren ideologi. Ingen med noe som helst vett i behold selger seg ut av en inntektskilde. Et styre som gjør slikt hadde fort risikert å bli forkastet av en generalforsamling for og drive direkte uvettig drift.  Det samme gjelder NSB. Regjeringen ønsker ikke å eie NSB, men kan ikke selge den. Da går de heller for å strippe den ned så man sitter igjen med et skjelett de kan selge. Hvis de ikke kjører tog, men bare buss, hvorfor skal staten eie de da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det finnes andre grunner for å selge statlige monopol for de som har litt smarts. Kickbacks, konsulentoppdrag og feite jobber i norske kvasiunderselskaper som SJ Norge for ekspolitikere / hustruer / slektninger / venner. Lettere å kanalisere slikt direkte inn i egen lomme fra utenlandskeide selskaper som kan holde detaljene om hvem som er på lønningslisten, styrebetaling og firmakort hemmelig. Har vi ikke et ferskt og bevist eksempel på det i syketransport med fly anbudet.

Utbyttepenger fra statlige selskaper går jo uansett bare rett i den store statskassen.Og den er vel stor nok når en inkluderer det enorme oljefondet. Politikere bryr seg personlig uansett ikke om tog. Tviler på at Erna er en flittig gjest på Bergensbanen engang. Der går det i fly og privatsjåfør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De tapte anbudet med praktisk talt like mye som navneendringa kosta. Tror ikke vi skattebetalere skal juble for høyt...

At regjeringens fobi mot statlige selskaper fører til at norske tog skal driftes av den svenske stat istedenfor den norske stat, blir bare komisk og meningsløst - spesielt når det nå antydes at det ikke var driftskostnader, men forventet overskudd, som ble utslagsgivende. 

 

Dette er en god nyhet og sparer de norske skattebetalerne for store summer. Konkurranse er bra og sunt. Det gir et bedre tilbud i forhold pris. Synd at NSB...Yv tapte, men det får bli en vekker at dem må skjerpe seg.

 

Neste skritt er å fjerne all støtte til jernbanen og togselskapene. La dette bli fullt ut selvfinansiert.

 

Sj har i det minste bedre rykte på seg enn Go Ahead.

Når det gjelder NSB(nå Vy) Har jeg av og til spekulert meg i hjel på hvorfor de tar så mye betalt på enkelte stekninger.

En periode var det jo faktiskt billigere å ta fly dersom man bestilte i god tid i forveien.

Lenke til kommentar

Det koster omtrent det samme å leie bil på Gardermoen og kjøre til Kristiansand og tilbake enn det koster å ta toget for to voksne og et barn. Med slike priser er det ikke rart at Vy ikke kalkulerer med samme passasjervekst som SJ.

 

Jeg hadde i alle fall tatt toget om det gav mening. Men når offentlig transport både skal koste mer OG være mindre fleksibelt finnes det ingen incentiver for min del til å velge "riktig".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...