Redaksjonen. Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Vertikale farmer: Nå er det mulig å styre hver minste lille detalj i dyrkingen [Ekstra] Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Morsomt, sitter med en aeroponik burk hjemme for tiden. Bygget fra grunnen av med alle styre systemer laget in-house. Veldig morsom hobby, men foreløpig ikke noe mer. Laber avkastning til nå, men det kommer seg... tror jeg. Noterer meg lys oppskriftene.- 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Morsomt, sitter med en aeroponik burk hjemme for tiden. Bygget fra grunnen av med alle styre systemer laget in-house. Med fisk "som næringprodusent" ? Endret 17. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Med fisk "som næringprodusent" ? Nei, det blir aquaponik, aeroponik som jeg lager er tåke-spraying av luftige røtter. Bruker noe gartner supermix næringsstoff sammensetning. Husker ikke helt hva det heter i farten. Skal mikse eget senere men akkurat nå er det greit å slippe den biten. Du har Hydroponic, Aquaponic og Aeroponic om vi skal holde oss til engelsken. Litt avhengig av hvem du spør så er Aquaponic omtrent som ett hydroponic anlegg hvor nærings produsenten er fisk eller ettanna høvelig animalsk creatur istedenfor kunstige nærings-løsninger. Strengt tatt kunne du ha brukt animalske biprodukter i ett aeroponic system og, men siden du skal tåkespraye næringen på røttene under ett passe høgt trykk på noen bar og vel så det så krever det at næringspartikklene i vannet er tilsvarende små for å unngå uønsket tetting av dysene. Det er gjerne 0.1 til 0.2 mm dyser. Fiskeslo går dårlig gjennom disse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 (endret) Nei, det blir aquaponik, aeroponik som jeg lager er tåke-spraying av luftige røtter. Bruker noe gartner supermix næringsstoff sammensetning. Husker ikke helt hva det heter i farten. Skal mikse eget senere men akkurat nå er det greit å slippe den biten. Du har Hydroponic, Aquaponic og Aeroponic om vi skal holde oss til engelsken. Litt avhengig av hvem du spør så er Aquaponic omtrent som ett hydroponic anlegg hvor nærings produsenten er fisk eller ettanna høvelig animalsk creatur istedenfor kunstige nærings-løsninger. Strengt tatt kunne du ha brukt animalske biprodukter i ett aeroponic system og, men siden du skal tåkespraye næringen på røttene under ett passe høgt trykk på noen bar og vel så det så krever det at næringspartikklene i vannet er tilsvarende små for å unngå uønsket tetting av dysene. Det er gjerne 0.1 til 0.2 mm dyser. Fiskeslo går dårlig gjennom disse. Interessant prosjekt, er noen år siden jeg "studerte" dette og da var det hovedsakelig i symbiose med fisk så derfor mitt spørsmål siden jeg ikke tenkte andre alternativer i farten Har selv vurdert dette som en forlengelse av drivhussesongen. Endret 18. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå