Megja123** Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Hei, forrige uke tok eg fagbrev. Kontrakta (som bedrifta ikkje har) kor eg egentlig skal ha skreve under på står de at lærlingtida går ut i august som er da eg starta. På lærekontrakta står det at når fagprøva er godkjent så er lærekontrakta ferdig. Opplæringskontoret eg har vært i meinar at de er bestemt at eg ska være til ivertall juli av respekt for bedrifta. Men for bedrifta er det akkurat det samme hva eg gjør. Ka er rett her? Å høre på opplæringskontoret(som tydeligvis er ganske sure) eller følge lærlingkontrakta der de står svart på kvitt at kontrakta er ferdig når fagprøva er bestått? Mykje fram å tilbake så sjefen her skal ta kontakt med prøvenemda men der har opplæringskontoret allerede tatt kontakt og sent en irritert mail på at eg børr være av resepekt for bedrifta og at vi har hatt møte og snakket om det(noke vi ikkje har). Hva skal eg gjøre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Hei, forrige uke tok eg fagbrev. Kontrakta (som bedrifta ikkje har) kor eg egentlig skal ha skreve under på står de at lærlingtida går ut i august som er da eg starta. På lærekontrakta står det at når fagprøva er godkjent så er lærekontrakta ferdig. Opplæringskontoret eg har vært i meinar at de er bestemt at eg ska være til ivertall juli av respekt for bedrifta. Men for bedrifta er det akkurat det samme hva eg gjør. Ka er rett her? Å høre på opplæringskontoret(som tydeligvis er ganske sure) eller følge lærlingkontrakta der de står svart på kvitt at kontrakta er ferdig når fagprøva er bestått? Mykje fram å tilbake så sjefen her skal ta kontakt med prøvenemda men der har opplæringskontoret allerede tatt kontakt og sent en irritert mail på at eg børr være av resepekt for bedrifta og at vi har hatt møte og snakket om det(noke vi ikkje har). Hva skal eg gjøre? Forhold deg til bedriften, husk og ha god kommunikasjon med de. Jeg sluttet etter ca 2 uker etter diskusjoner med bedriften, jeg hadde allerede fått ny jobb og ønsket å gå uten å påvirke prosjekt for mye. Ble da avtalt at 2 uker var ett minimum av det de ønsket. Lenke til kommentar
Megja123** Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Bedriften seier til både meg og opplæringskontoret, samt prøvenemda at dei ikkje vil være vanskelig og om eg vil slutte med en gang skal eg få gjøre det av dei. Men dei vil følge det etter boka, da opplæringskontoret nærmast trua med at viss eg slutta tidlig skulle dei få fagbrevet mitt til å bli ugyldig (veit ikkje om dei får lov til de engang). Så bedrifta er jo usikker siden edt er så mykje fram og tilbake. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Bedriften seier til både meg og opplæringskontoret, samt prøvenemda at dei ikkje vil være vanskelig og om eg vil slutte med en gang skal eg få gjøre det av dei. Men dei vil følge det etter boka, da opplæringskontoret nærmast trua med at viss eg slutta tidlig skulle dei få fagbrevet mitt til å bli ugyldig (veit ikkje om dei får lov til de engang). Så bedrifta er jo usikker siden edt er så mykje fram og tilbake. Har du fullført tiden du skulle ha gått i lære? Høres nesten ut som du mangler timer. Lenke til kommentar
Megja123** Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Hadde et år med læretid. Siden eg jobbet bra fekk eg ta fagbrevet tidlig, altså forrige uke. Eg vil ikkje fortsette i bedrifta, og dette er noe dei veit. Dei seier at dei ikkje vil holde meg her og har forståelse for det om eg vil slutte nå får å begynne i ny jobb, istedenfor å sitte her heile sommeren, når eg uansett har 5 uker ferie. Einaste som holder igjen er opplæringskontoret, noke verken eg eller sjefen veit korfor, men personen er kjent i fylket for å være vanskelig. Står svart på kvitt i lærekontrakta at ved godkjent fagbrev er man blitt fagarbeider og lærlingkontrakta blir da avsluttet. Om man vil fortsette i bedrifta skal eg arbeidskontrakt skrives. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Hadde et år med læretid. Siden eg jobbet bra fekk eg ta fagbrevet tidlig, altså forrige uke. Eg vil ikkje fortsette i bedrifta, og dette er noe dei veit. Dei seier at dei ikkje vil holde meg her og har forståelse for det om eg vil slutte nå får å begynne i ny jobb, istedenfor å sitte her heile sommeren, når eg uansett har 5 uker ferie. Einaste som holder igjen er opplæringskontoret, noke verken eg eller sjefen veit korfor, men personen er kjent i fylket for å være vanskelig. Står svart på kvitt i lærekontrakta at ved godkjent fagbrev er man blitt fagarbeider og lærlingkontrakta blir da avsluttet. Om man vil fortsette i bedrifta skal eg arbeidskontrakt skrives. Du må fortsatt ha alle timene dine for å få en godkjent utdanning, det er ialelfall min oppfatning av saken. Jeg tror også du har gått opp til fagprøve for tidlig. Mener på at når jeg gikk opp var det max 2 måneder før. Besto en måtte en såklart jobbe de to månedene som Gjensto av tiden. Lenke til kommentar
Megja123** Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Står i kontrakta at en kan gå opp til fagprøve 2 mnd før eller etter datoen på kontrakta. Noke eg har gjort. Så selv om det står i kontrakta at tida blir avslutta når fagprøva er bestått fordi da er eg fagarbeider gjelder ikkje da? Står og en anna plass at om begge parter er einige i avsluttet samarbeid før, skal de la seg gjøre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Står i kontrakta at en kan gå opp til fagprøve 2 mnd før eller etter datoen på kontrakta. Noke eg har gjort. Så selv om det står i kontrakta at tida blir avslutta når fagprøva er bestått fordi da er eg fagarbeider gjelder ikkje da? Står og en anna plass at om begge parter er einige i avsluttet samarbeid før, skal de la seg gjøre. Jeg mener å huske at en måtte fullføre tiden ja. På samme måte som en må møte opp i alle norsktimene selv om en har tatt eksamen osv. Lenke til kommentar
Megja123** Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Ja okei, men daså Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå