Trestein Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Hydrogen trenger ikke noen tennkilde for å antenne. Dette har vert påpekt av flere her på forumet mange ganger. At det var en lekkasje som førte til at hydrogen kom på avveie var ikke veldig overraskende. Hva skulle det ellers vert? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Hvorfor prøve å definere bort hva som skjedde? Det er jo bare å si det som det er, det smalt noe jævlig og var altså en eksplosjon. Bygningsdeler fløy 40 meter og hele Sandvika hørte og kjente smellet. Hvem har fortalt deg at definisjonen på en eksplosjon er at en tank må eksplodere? Dynamitter lagres jo ikke på tanker, ergo eksploderer de ikke? Hva er det slags forsøk på bortforklaring? Selvsagt eksploderte det på Uno-X Kjørbo! Det finnes det tusenvis av vitner på. 10 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Eksplosjon er definert som ei plutseleg trykkaukning i eit begrensa volum. Ofte underforstått at det dreier seg om ein kjemisk forbrenningsprosess, men ikkje nødvendigvis. Ein ballong eller eit dekk som blir fylt for mykje vil forårsake ein eksplosjon med trykkbølge sjølv om det ikkje er ei forbrenning av gass. Dette blir ofte omtalt som ein mekanisk eksplosjon. Deretter skiller ein mellom detonasjon og deflagrasjon der det fyrstnemnte er at trykkbølga beveger seg raskare enn lyden, og sistnemnte under lydhastigheita. Sjølv om trykkbølger som bevger seg raskare enn lydhastigheita er farlegare og meir øydeleggande enn trykkendringar som går saktare, så kan andre eksplosjonar også forårsake voldsome skader. 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Vedlikehold? Det bliver interessant at høre om H2 gas sensor og tidlige alarm. Hvordan sådan en station virker er her en info fra Linde som viser det https://www.youtube.com/watch?v=usaQrCDORFY Ingen eksplosjon? Jøsses, jobber du i NEL? 2 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Så mye for ekspertenes uttalelser om at hydrogen lekkasjer var ufarlige fordi de raskt ville bli uttynnet i luft til et ufarlig nivå. Her har noen bygget anlegget på en slik måte at dette ikke skjedde. Spørsmålet er om alle andre anlegg er likedann utformet. 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Ser ikke noe annerledes her enn ved andre ulykker. https://www.tesla.com/no_NO/blog/tragic-loss?redirect=no Hvis du bruker det samme kritiske synet som du har gjort her Simen1, så finner du nok flere ting du kan kritisere Tesla for, i en slik ulykke. 1. Bruke ulykken for å skryte, samt ren reklame. 2. Unnskylde bort ulykken med "ekstremt uheldig hendelse". 3. Unnskylder seg med at det er en beta tross alt. 4. Litt mot-sigende forklaringer på at "man må ha hendene på rattet til enhver tid", samt at systemet sjekker om du gjør nettopp dette? 5. Bilen skal stoppe, om noen ikke holder i rattet? Det å holde i rattet og falle i søvn er altså mulig? 6. De bruker omtrent hele artikkelen til å skylde på sjåføren. 7. Så roser de han på slutten.. Skal man være politisk korrekt, så kunne de kun holdt seg til at de jobbet med saken, samt punkt nr 7, men sånn er det altså ikke. Jo, veldig annerledes. Hydrogenforum holder kjeft i to dager, og kommer så bare med en svært kort tekst der de ikke engang omtaler det som en ulykke eller eksplosjon eller noe som helst slikt. Tesla, derimot kommer med en utfyllende og informativ tekst dagen etter. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Jo, veldig annerledes. Hydrogenforum holder kjeft i to dager, og kommer så bare med en svært kort tekst der de ikke engang omtaler det som en ulykke eller eksplosjon eller noe som helst slikt. Tesla, derimot kommer med en utfyllende og informativ tekst dagen etter. Ikke noe annerledes enn de kanalene som ropte hurra for elbiler. Elbil-ulykker blir drysset ned. Det samme med oljeindustrien, oppdretslaks, etc etc. om noe negativt skjer der, innenfor de kretsene. Se igjen på ordlyden og innholdet i Tesla-bloggen etter den ulykken. Optimalt? For PR - ja, for familien som opplevde at mannen døde - nei. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 "Elbil-ulykker blir dysset ned" HAHAHAHAHAHAHAHAhahahahahahahaha... *hikst* 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 "Elbil-ulykker blir dysset ned" HAHAHAHAHAHAHAHAhahahahahahahaha... *hikst* Lær deg å les. Utenforstående instanser snakker gjerne om ulykker, mens de som har interesser for xx teknologi, dysser det ned. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Ikke noe annerledes enn de kanalene som ropte hurra for elbiler. Elbil-ulykker blir drysset ned. Det samme med oljeindustrien, oppdretslaks, etc etc. om noe negativt skjer der, innenfor de kretsene. Se igjen på ordlyden og innholdet i Tesla-bloggen etter den ulykken. Optimalt? For PR - ja, for familien som opplevde at mannen døde - nei. Amerikansk Brann forening sier at det er ca 300 dødsfall pga bilbrann per år. Det er nesten 1 som brenner opp per dag bare i USA i bensin bil... Seriøst.. Les https://no.wikipedia.org/wiki/Tribalisme Prøv og unngå dette. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Amerikansk Brann forening sier at det er ca 300 dødsfall pga bilbrann per år. Det er nesten 1 som brenner opp per dag bare i USA i bensin bil... Seriøst.. Les https://no.wikipedia.org/wiki/Tribalisme Prøv og unngå dette. Gjelder for absolutt alle. De som roper høyest glemmer at det er en naturlig PR-retning å gå. De som er PR ansvarlig innenfor sitt selskap, velger selvfølgelig å skrive på en måte som er forklarende, men allikevel best fra deres ståsted. Man ser det overalt. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Gjelder for absolutt alle. De som roper høyest glemmer at det er en naturlig PR-retning å gå. De som er PR ansvarlig innenfor sitt selskap, velger selvfølgelig å skrive på en måte som er forklarende, men allikevel best fra deres ståsted. Man ser det overalt. Jepp ganske irriterende menneskelig natur Tar meg selv ofte i og tenke slik og, men greit og vite om det så en kan hvertfall prøve og arrestere seg selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå